جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی

جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی

جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی


امروز با موضوع جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی با شما هستیم.

قاضی در مقام رسیدگی به پرونده قضایی در صورتی که مرتکب تقصیر و یا قصور شود، مسئول جبران خسارات وارده به اشخاص حقوقی یا حقیقی خواهد بود که نظر قضایی و یا حکم صادر شده توسط وی به آن افراد خسارت وارد کرده باشد.

قانون نظارت بر رفتار قضات، جبران خسارتهای ناشی از اشتباه و تقصیر قاضی را در هر مقامی، متوجه خود وی نموده ولی شرط مطالبه خسارت را تایید ورود خسارت بر اثر اشتباه یا تقصیر قاضی در دادگاه عالی انتظامی قضات دانسته است.

این بدان معنی است که قبل از مطالبه خسارت، لزوما شاکی مکلف است با مراجعه به دادسرای انتظامی قضات در تهران، نسبت به طرح شکایت انتظامی و پیگیری تا حصول نتیجه مبنی بر احراز تقصیر یا اشتباه قاضی نموده و سپس جهت مطالبه خسارت اقدام به تقدیم دادخواست حقوقی نماید.

دفتر حقوقی محمدرضا مهری قاضی سابق دادگستری و وکیل پایه یک دادگستری به موضوع دعوای جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی پس از اثبات تقصیر در دادگاه عالی انتظامی قضات خواهد پرداخت.

نکات مهم در بررسی موضوع جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی

  • برای طرح شکایت انتظامی و شکایت کیفری از قاضی به کدام مرجع مراجعه کنیم؟
  • هزینه شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات چه میزان است؟
  • مشاوره حقوقی جهت شکایت از قاضی و مظالبه خسارت از قاضی چگونه است؟
  • در چه مواردی علاوه بر مجازات کیفری قاضی باید خسارت نیز بپردازد؟

نمونه دادخواست جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی

با سلام و احترام به استحضار می رساند نظر به اينكه خوانده / خواندگان …………. در مقام رسيدگی به پرونده كلاسه ……………………….. كه منجر به صدور رای دادنامه شماره …………………. مورخ …/…../…. شده است مرتكب تقصير گرديده و تقصير مذكور منجر به بروز خسارت به اينجانب شده است.

مخدوش کردن پلاک خودرو

نظر به اينكه تقصير خوانده /خواندگان بر حسب دادنامه شماره ……………………..مورخ ……../…../…. دادگاه عالی انتظامی قضات و دادگاه تجدید نظر عالی انتظامی قضات نيز مورد تاييد قرار گرفته است لذا مستند به ماده 30 قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب 25/02/1397 تقاضای رسيدگی و صدور حكم به محكوميت خوانده/خواندگان به پرداخت خسارت وارده به ميزان خواسته و با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری را خواستارم.

با تشكر و تجديد احترام

ماده 30 قانون نظارت بر رفتار قضات

ماده ۳۰ـ رسیدگی به دعوای جبران خسارت ناشی از اشتباه یا تقصیر قاضی موضوع اصل یکصد و هفتاد و یکم (۱۷۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران در صلاحیت دادگاه عمومی‌ تهران است.

رسیدگی به دعوای مذکور در دادگاه عمومی منوط به احراز تقصیر یا اشتباه قاضی در دادگاه عالی انتظامی قضات است.
تبصره ـ تعلیق تعقیب یا موقوفی تعقیب انتظامی‌ یا عدم تشکیل پرونده مانع از رسیدگی دادگاه عالی به اصل وقوع تقصیر یا اشتباه قاضی نیست.

مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه جبران خسارت بر اثر اشتباه یا تقصیر قاضی

شعب ویژه دادگاه حقوقی تهران که توسط ریاست قوه قضاییه با ابلاغ ویزه رسیدگی به این دعوا را دارند، در تهران تشکیل خواهد شد و به دعاوی رسیده از سراسر کشور رسیدگی و رای مقتضی صادر خواهد نمود.

وکیل و مشاور حقوقی شکایت از قاضی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

مشاوره حقوقی آنلاین کلاهبرداری

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

رزرو وقت مشاوره در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر اگر قاضی دادگاه رای اشتباهی بدهد و در واقع خلاف قانون رای داده باشد و موجب خسارت باشد باید کجا بریم یعنی باید کجا بریم شکایت کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر ، دقت بفرمایید که مبحث اشتباه و تخلف قضات در رسیدگی به پرونده های ارجاعی به ایشان دو مقوله متفاوت هستند. اشتباه در نگارش رای چنانچه ناشی از سهو قلم بوده قابل تصحیح است. اما بحث تخلف قاضی مبحثی است که باید در دادگاه عالی انتظامی قضات و منحصرا با اعلام مقامات قانونی یا کیفرخواست دادستان انتظامی قضات رسیدگی و اتخاذ تصمیم شود، وپس از اثبات این مورد می‌توانید از دادگاه بخواهید که قاضی خاطی به پرداخت خسارت محکوم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *