دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل

دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل

دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل, یکی از مواردی که در تعیین نفقه زوجه مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و قانون جدید حمایت خانواده نیز بر آن صحه گذارده است، تهیه و تامین منزل برای زوجه می باشد. در مواردی که محل زندگی زوجه، توسط زوج، منزل پدرشوهر تعیین شده و زوجین باید در منزلی مشترک با دیگران زندگی کنند، زن می تواند از دادگاه الزام زوج به تهیه منزل مستقل برای زندگی مشترک نماید.

اما مواردی هم وجود دارد که علیرغم زندگی زوجین در منزل مشترکی که توسط زوج تهیه شده است، به لحاظ خوف ضرر و زیان بدنی و جانی، امکان ادامه زندگی زیر سقف مشترک با شوهر برای زن وجود ندارد. گروه وکلای خانواده مهر، به عنوان وکیل تخصصی حقوق خانواده، نسبت به بررسی مواردی که امکان تقدیم دادخواست مستقل، وجود دارد، نموده است. نتیجه این تحقیق به همراه نمونه دادخواست الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل در سایت موسسه حقوقی و داوری بین المللی قابل مطالعه و بهره برداری خواهد بود.

شرایط الزام زوج به تهیه منزل مستقل توسط دادگاه

ممکن است زوجین در برهه ای از زمان مجبور به زندگی در شرایطی غیر از شرایط قبلی خود باشند. به عنوان مثال تغییر شرایط شغلی و مالی مرد، ورشکستگی شوهر، انتقال وی از شهرهای برخوردار به مناطق محروم کشور و همه این موارد می تواند از موارد اختلاف در همراهی شوهر به محل زندگی جدید باشد.

در صورتی که حق تعیین مسکن علیحده برای زوجه در نظر گرفته نشده باشد و این موضوع ضمن عقد نکاح یا به موجب سند جداگانه ای مورد توافق قرار نگرفته باشد، تعیین محل زندگی مشترک با شوهر است. اما اگر شوهری که قبلا همسر را در رفاه و در خانه ای بسیار لوکس سکونت داده بود، می تواند حال به محل زندگی مانند کمپ یا چادر وی را مجبور نماید؟ یا زوجه می تواند تقاضای تهیه منزلی لوکس در مناطق محروم را داشته باشد؟ مسلما موضوع این گونه نسیت و دادگاه خانواده با توجه به شرایط پیش آمده و با رعایت شان زن و درآمد شوهر، الزام به تهیه و تعیین مسکن مستقل متناسب با شئوون زوجه را مورد حکم قرار خواهد داد.

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل

زندگی با خانواده شوهر زیر یک سقف

گاهی هم ممکن است به دلیل شرایط اولیه آغاز زندگی مشترک، زوجین ساکن منزل اقوام و بستگان شوهر باشند. در این گونه موارد نیز در صورتی که دادگاه خانواده تشخیص دهد، ادامه زندگی مشترک در منزل اقوام و آشنایان شوهر، متناسب شان همسر نیست، الزام به تهیه منزل و مسکن مستقل توسط زوج را نیز صادر می نماید. تا زمان تهیه منزل مستقل و درخور شان زوجه، وی می تواند امتناع از تمکین نموده و در این حالت ناشزه محسوب نمی شود و زوج مکلف به پرداخت نفقه وی می باشد. سوال اینجاست اگر زوجه به واسطه همسری و زندگی در منزل مشترک مودر بدرفتاری و آزار و اذیت باشد، آیا باز هم باید به زندگی مشترک ادامه دهد؟

در پاسخ محمدرضا مهری وکیل متخصص خانواده در تهران؛، این گونه اشعار می دارند:

در صورتی که بتوان در دادگاه کیفری موارد ضرب و جرح عمدی زن و رفتارهایی که باعث ایجاد عسر و حرج برای وی شده الاست را اثبات نمود، می تواند دادخواست الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل را تقدیم دادگاه خانواده نماید. اخذ رای قطعی دادگاه کیفری جهت اثبات این موضوع ضرورت دارد.

 

نمونه دادخواست الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل

خواهان: نام و مشخصات زوجه در این قسمت قید شود.

خوانده: نام و مشخصات زوج در این قسمت قید شود.

تعیین خواسته و بهای آن: صدور حکم بر الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل

وکیل یا نماینده قانونی: در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم می شود نام وکیل زوجه قید شود.

دادسرای خانواده تهران

دلایل و مستندات: سند نکاحیه- تصویر شناسنامه طرفین- استشهادیه شهود و درخواست تحقیق محلی از طریق واحد مددکاری.

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام و احترام، با تقدیم دادخواست و ضمائم پیوست آن به استحضار عالی می رساند:

– اینجانب به موجب سند ازدواج شماره ………. به تاریخ …………. به عقد رسمی و شرعی دائم خوانده محترم در آمدم.

– مدت ……….. ماه است که در منزل پدری خوانده زندگی می کنیم که متاسفانه نامبرده به تحریک اطرافیان، اینجانب را مورد ضرب و جرح قرارداده که با شکایت کیفری علیه خوانده به موجب دادنامه شماره ……….. حکم بر محکومیت مشارالیه به پرداخت دیه صادر شده است.

– زندگی اینجانب با خوانده در یک منزل مشترک با وجود بیماری عصبی که نامبرده اخیرا به

آن مبتلا شده است در منزل فعلی امکان پذیر نبوده و موجب ضرر جانی برای من خواهد بود.

بنا بر مراتب ذکر شده و سایر مواردی که در جلسه رسیدگی ذکر خواهد شد، مستندا به

ماده 1115 قانون مدنی صدور حکم بر الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل مورد استدعاست.

با تجدید مراتب احترام

نام و نام خانوادگی

امضاء

دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل

مراحل رسیدگی به دادخواست الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل

جهت تقدیم هرگونه دادخواست به دادگاه خانواده در تهران و مراکز استانها و در مناطقی

که دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه راه اندازی شده است، پس از ثبت نام در سامانه

ثنا، می توانید دادخواست خود را ثبت نمایید. در سایر شهرها و حوزه ها، دادخواست،

مستقیم به دفتر دادگستری و یا دادگاه بخش تقدیم می شود.

رجوع از هبه به همسر

 

مزایای داشتن وکیل جهت تقدیم دادخواست الزام خوانده به تهیه و تعیین مسکن مستقل

گروه وکلای خانواده مهر تهران، با داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمات حقوقی و قضایی، افتخار دارد که با ارائه خدمات مشاوره حقوقی مناسب به عزیزان همراه، امکان تهیه و تنظیم صحیح دادخواست را فراهم نموده است. طرح صحیح دعوای حقوقی، خانواده یا کیفری در بدو امر، می تواند موجبی برای جلوگیری از اطاله دادرسی در مراجع قضایی خواهد بود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با برترین گروه وکلای خانواده در تهران، با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *