منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه

مرد نمی‌تواند بدون حکم دادگاه مانع اشتغال همسرش شود. درست است که طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی «شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.»، اما نمی‌تواند خودسرانه مانع اشتغال زن شود و باید به دادگاه مراجعه و دادخواست تقاضای منع اشتغال زوجه به دلیل مخالفت شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیات خود را مطرح کند و این موضوع را در دادگاه به اثبات برساند.

گفته می شود با وجود اینکه در عقدنامه نوشته شود که زن شاغل (مثلا کارمند) است باز هم زوج می تواند با اثبات خلاف مصلحت بودن کار کردن زوجه مانع اشتغال وی شود. گرچه اجرای حکم دادگاه توسط بخش خصوصی فاقد ضمانت اجرا به نظر می رسد، اما در هر حال امکان اثبات این امر در دادگاه خانواده وجود دارد. در هر حال اشتغال زوجه می تواند در کاهش میزان اجرت المثل وی باشد.

گروه وکلای خانواده مهر، با توجه به خدمات شایسته حقوقی به خانواده های ایرانی، تنظیم دادخواست منع اشتغال زوجه، معرفی وکیل منع اشتغال زوجه، اجرای رای منع اشتغال زوجه و معرفی وکیل طلاق توافقی را، به صورت آنلاین برای متقاضیان عزیز انجام می‌دهد.

شرایط دادخواست منع اشتغال زوجه

درج شغل زوجه در سند ازدواج، قرینه پذیرش اشتغال توسط زوج است. همچنین در صورتی‌که شغل زوجه منافاتی با شئونات و انجام وظایف خانوادگی نداشته باشد، تقاضای منع اشتغال از سوی زوج رد می گردد. نمونه رای قطعی منع اشتغال زوج از سوی دادگاه خانواده در ادامه خواهد آمد.

تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر

تاریخ رای نهایی:  ۱۲/۱۲/۱۳۹۱ شماره رای نهایی: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۲۰۲۳۳۶

رای بدوی دادگاه خانواده درباره منع اشتغال زوجه

در خصوص دادخواست آقای ع.ر. فرزند ه. به طرفیت خانم ه.الف. فرزند م. با وکالت پ.چ. به خواسته  منع اشتغال زوجه، با بررسی پرونده ملاحظه می‌شود که در سند ازدواج طرفین مورخ ۲۴/۲/۱۳۷۱ پرسنلی زوجه به‌عنوان کارمند قید گردیده که این امر مؤید موافقت ضمنی زوج با امر اشتغال زوجه بوده و از طرفی شغل زوجه پرستاری در بیمارستان است که اینگونه مشاغل منافاتی با مصالح خانوادگی ندارد و همچنین عدم طرح هرگونه ادعا و یا اعتراضی از طرف زوج نسبت به اشتغال زوجه در مدت زندگی مشترک و ایضاً استدلال زوج یعنی اینکه اشتغال زوجه موجب عدم تمکین خاص گردیده، فاقد وجاهت قانونی می‌باشد. علی‌هذا دادگاه مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی رأی به رد دادخواست خواهان صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری است و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

?رییس شعبه ۲۶۶ دادگاه عمومی خانواده تهران

رای دادگاه تجدید نظر درباره دادخواست منع اشتغال زوجه

تجدیدنظـرخواهی آقای ع.ر. از دادنامه ۹۱۰۹۹۷۰۲۱۶۶۰۱۵۴۹ مورخه ۲۶/۱۰/۹۱ شعبه محترم ۲۶۶ دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارالیه به طرفیت خانم ه.الف. به خواسته منع اشتغال زوجه در پرونده کلاسه ۹۱۰۹۹۸۰۲۱۶۶۰۱۱۳۸ رأی به رد دعوی زوج تصدیرگردیده، وارد نمی‌باشد؛ زیرا رأی بر اساس قواعد جاری  و تشریفات ساری اصدار یافته و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز استناد آن صحیح است و تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض یا بی‌اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه ننموده است بنا به مراتب دادگاه در استناد به قسمت اخیر ماده  ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۲۱/۱/۷۹ در امور مدنی ضمن رد اعتراض معترض دادنامه معترض‌عنه را عینا تایید می‌نماید. رأی دادگاه به موجب ماده ۳۶۵ همین قانون قطعی است.

فرزند خواندگی

?رییس شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشاران دادگاه

نظریه مشورتی موضوع منع اشتغال زوجه

مردی در هنگام ازدواج می دانسته که همسرش کارمند دولت است و با رضایت به این امر با  او ازدواج کرده است. آیا اکنون پس از  گذشت مدتی از وقوع ازدواج  می تواند  مانع از اشتغال وی به آن شغل  شود یا خیر؟

نظریه مشورتی شماره ۲۹۹۷ ۲/۸/۶۱

هر چند اشتغال زن در سازمانهای دولتی را نمی توان منافی با حیثت او تلقی کرد لیکن حکم ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی به طور عام و اطلاق این است که شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود یا زن باشد منع کند بنابراین در صورتی هم که شوهر قبل از ازدواج به وضع استخدامی زن آگاه بوده و با رضایت کامل بر این، صیغه عقد نکاح جاری شده باشد، می تواند از اختیار قانونی خود استفاده کند.

هر چند شخصا نمی تواند از اشتغال همسرش جلوگیری کند و بهر تقدیر باید طی دادخواستی به ادعا و درخواست شوهر مبنی بر اینکه حرفه یا صنعت عیال او منافی با مصالح خانودگی و حیثیت خود و یا زن است، رسیدگی و نفیا یا اثباتا در موضوع اظهار نظر نماید.

دفتر وکیل منع اشتغال زوجه در تهران

منع اشتغال زوجه، دادخواست منع اشتغال زوجه، معرفی وکیل منع اشتغال زوجه، معرفی وکیل طلاق توافقی از خدماتی است که در دفتر گروه وکلای خانواده مهر، قابل انجام است. جهت مشاوره حقوقی آنلاین با برترین وکیل خانواده ایران، با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

گروه وکلای خانواده مهر

۲/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *