درخواست تخفیف مجازات پس از رای قطعی

درخواست تخفیف مجازات پس از رای قطعی

درخواست تخفیف مجازات پس از رای قطعی


امروز با موضوع درخواست تخفیف مجازات بعد از صدور رای قطعی با شما هستیم.

صدور قرار موقوفی اجرا در جرایم قابل گذشت، بعد از صدور رای قطعی و اخذ رضایت شاکی خصوصی از وظایف و اختیارات مقام قضایی مجری حکم قطعی کیفری تعیین شده است، اما در جرایم غیر قابل گذشت موضوع متفاوت است و با اعلام گذشت شاکی خصوصی پس از صدور رای قطعی، امکان صدور قرار موقوفی اجرا توسط قاضی اجرای احکام وجود ندارد.

با صدور رای قطعی محکومیت متهم در جرایمی که علاوه بر جنبه خصوصی جنبه عمومی نیز دارند، فقط امکان درخواست تخفیف مجازات و یا تبدیل آن به مجازاتی مناسب تر به حال متهم از دادگاه صادر کننده رای قطعی وجود دارد.

دفتر حقوقی و وکالت محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در این نوشتار به ارائه نمونه درخواست تخفیف مجازات پس از صدور رای قطعی کیفری اقدام نموده و در تشریح ماده 483 قانون آیین دادرسی کیفری جدید با شما خواهد بود.

ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری

هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم غیر قابل گذشت، پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرفنظر کند، محکوم علیه می تواند از دادگاه صادر کننده حکم قطعی، درخواست کند در میزان مجازات او تجدید نظر شود.

در این صورت، دادگاه به درخواست محکوم علیه در وقت فوق العاده و با حضور دادستان یا نماینده او با رعایت مقررات ماده (۳۰۰) این قانون، رسیدگی می کند و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفیف می دهد یا به مجازاتی که مناسب تر به حال محکوم علیه باشد، تبدیل می کند. این رای قطعی است.

اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی

نکات مهم در موضوع درخواست تخفیف مجازات پس از صدور رای قطعی

آیا دادگاه می تواند بعد از اعلام گذشت شاکی خصوصی از تخفیف در مجازات یا تبدیل آن خودداری کند؟

شرایط اعاده دادرسی بعد از صدور رای قطعی و اعلام گذشت شاکی چیست؟

آیا امکان صدور حکم تعلیقی توسط دادگاه بعد از اعلام گذشت شاکی خصوصی وجود دارد؟

جستجوی وکیل متخصص تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟

نمونه درخواست تخفیف مجازات بعد از صدور رای قطعی

قضات محترم شعبه 5 دادگاه کیفری یک استان تهران

موضوع: درخواست اعمال ماده 483 قانون آیین دادرسی کیفری و تبدیل مجازات

از طریق دفتر محترم شعبه دوم اجرای احکام دادسرای ارشاد تهران

با سلام و احترام

شرح ماجرا:

اول: به حکایت دادنامه شماره 9609970233500318 مورخ 11/10/1396 صادر شده از آن شعبه محترم، موکل آقای س، به تحمل 99 ضربه شلاق تعزیری، بابت ارتکاب رابطه نامشروع، دو سال اقامت اجباری در شهرستان بشاگرد و دو سال منع اشتغال به تدریس در دانشگاهها محکومیت یافته است و پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام ارسال شده است.

دوم: به شرح صورتجلسه عادی مورخ 13/12/1397 با پرداخت مبالغی بابت ضرر و زیان شاکی خصوصی، رضایت قطعی و منجز وی طی صورتجلسه رسمی شماره 9709002125200359 در همان تاریخ و در جلسه فوق العاده در شعبه دوم اجرای احکام ناحیه 21 تهران اخذ گردید.

سوم: به حکایت مدارک و اسنادی که پیوست همین درخواست تقدیم می گردد، مادر موکل دارای تومور وخیم مغزی است که در تاریخ 16/12/1397 در بیمارستان کسرای تهران تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

چهارم: موکل دارای همسر دائمی و فرزند می باشد و اجرای حکم تبعید وی به شهرستان بشاگرد، قطعا با توجه به وضعیت خانوادگی وی و وضعیت مادر و پدر بیمار، امکان پذیر نیست.

اعتراض به قرار منع تعقیب کلاهبرداری

کما اینکه مشارالیه به دلیل محرومیت از اشتغال به تدرسی در دانشگاه نیز دچار عسر و حرج و بیکاری شده است.

با توجه به کهولت سن پدر و مادر، و همچنین ابراز پشیمانی و توبه موکل و همچنین اخذ رضایت قطعی و منجز شاکی خصوصی، ضمن تقدیم وکالتنامه شماره 29051، که بر اساس اختیارات حاصل از وکالتنامه رسمی شماره 10820 مورخ 09/11/1395 دفتر 1112 تهران به آقای محمدجواد پایدار، پدر موکل، تنظیم شده است، خواهشمندم مجازات های تکمیلی موکل به پرداخت جزای نقدی تبدیل فرمایید تا امکان حضور وی در تهران به دلیل بیماری و کهولت سن مادر فراهم شود.

منوط به نظر و امر عالیست.

با احترام مجدد محمد رضا مهری وکیل مع الواسطه محکوم علیه

مدارک و مستندات:

تصویر صورتجلسه عادی و رسمی اخذ رضایت شاکی خصوصی.

وکالتنامه.

تصویر رای دادگاه.

تصویر مدارک بیمارستانی مادر موکل.

وکیل و مشاور حقوقی جهت درخواست تخفیف مجازات بعد از صدور رای قطعی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

5/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه

    • براساس ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی جهات تخفیف عبارتند از:

      الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
      ب- همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن
      پ- اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم
      ت- اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی درحین تحقیق و رسیدگی
      ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری
      ج- کوشش متهم بهمنظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
      چ- خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم
      ح- مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم
      تبصره ۱- دادگاه مکلف است جهات تخفیف مجازات را در حکم خود قید کند.
      تبصره ۲- هرگاه نظیر جهات مندرج در این ماده در مواد خاصی پیشبینی شده باشد، دادگاه نمی تواند به موجب همان جهات، مجازات را دوباره تخفیف دهد

      موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *