روش بخشیدن مهریه

روش بخشیدن مهریه

روش بخشیدن مهریه


امروز با موضوع روش بخشیدن مهریه با شما هستیم.

مهریه مالی است که در هنگام عقد، مرد متعهد می‌شود که به زوجه بپردازد. این مال می‌تواند به صورت نقدی، سکه و طلا، و سایر اموال منقول یا غیرمنقول باشد و این مال به عنوان دین و بدهی به عهده زوج قرار می‌گیرد.

مهریه را می‌توان به اصطلاح بذل یا بخشش کرد. به هر روشی که قابل اثبات و مستند باشد، زن می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه را به همسرش ببخشد. در عین حال قانون‌گذار در ازدواج دایم، این حق را برای زن پیش‌بینی کرده است که تا پیش از دریافت مهریه بتواند از انجام وظایف خود امتناع کند.

در روش بخشیدن مهریه سه حالت را می‌توان در نظر گرفت:

حالت اول: هنگامی که زن در خصوص مهریه، مافی‌ذمه مرد را ابراء کند، یعنی مردتکلیفی به طور کلی از دادن مهریه ندارد و این تکلیف به طور کامل ساقط می‌شود.

حالت دوم: زوجه برای طلاق، مهریه خود را به شوهر می‌بخشد. این حالت بذل مهریه در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود.

حالت سوم: زمانی که زوجه مهریه خود را به شوهر هبه می‌کند که در این حالت به صورت عقد هبه در‌ می‌آید به طور کلی تکلیف برای پرداخت مهریه توسط مرد ساقط نشده و زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه رجوع و مهریه خود را مطالبه کند.

هبه می‌تواند به صورت سند عادی و یا سند رسمی باشد که سند عادی با شرایط خاص بین طرفین تنظیم و سند رسمی در دفتر‌خانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود.

نکات مهم در زمینه روش بخشیدن مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

قرارداد انتقال حق چاپ آثار

شرایط مطالبه مهریه پس از بخشیدن به چه صورت می‌باشد؟

در بخشیدن مهریه چه نکاتی باید ذکر شود؟

مراحل بخشیدن مهریه به چه شکل می‌باشد؟

آیا رجوع زن از بخشیدن مهریه در طلاق دارای ضمانت اجرا می‌باشد؟

[/stextbox]

 

مطالبه مهریه توسط زوجه پس از بخشیدن مهریه

چنانچه بخشیدن مهریه به صورت هبه باشد، زوجه می‌تواند پس از هبه با توجه به شرایط عقد هبه از بخشش خود عدول کند و مهریه خود را مطالبه کند. اگر هبه به صورت سند عادی باشد و زوج رجوع را نپذیرد، زوجه با مراجعه به دادگاه و اثبات هبه و با حکم قطعی دادگاه مبنی بر هبه مهریه، می‌تواند از هبه رجوع کند. اگر هبه به صورت سند رسمی باشد نیاری به اثبات در دادگاه نیست.

نکته قابل توجه این است که چنانچه زوجین در عقد خارج لازمی ( عقدی غیر از هبه و در آن طرفین به تنهایی و یکجا‌نبه حق بر هم زدن عقد را ندارند) شرط عدم رجوع از هبه را شرط کرده باشند، عدول از هبه برای زوجه امکان ندارد.

رعایت نکات لازم در بخشیدن مهریه

زوجه باید در اقرارنامه بخشیدن مهریه با ذکر مشخصات کامل خود با رضایت کامل اقرار و اعتراف کند مبنی بر اینکه از تمام یا بخشی از مهریه خود به موضوع قباله نکاحیه ثبت شده در دفتر ازدواج با شماره ثبت به بذل و بخشش مهریه اقرار کرده و چنانچه بخشی از مهریه را بذل ‌کند در آخر باید به این نکته اشاره کند که حق اخذ و دریافت مابقی بر ذمه شوهر باقی است و حق اخذ و دریافت آن را دارد.

نمونه لایحه اعتراض به تقسیط مهریه

در پایان، اگر سند عادی باشد دو شاهد، هویت طرفین را تصدیق و امضا می‌کنند و اگر سند رسمی نیازی به شاهد نیست و طبق قوانین مربوطه در دفتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد.

مراحل بخشیدن مهریه

برای بخشیدن مهریه زوجه می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به دادگاه، به موجب سند رسمی با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و یا به موجب سند عادی، تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

ضمانت اجرای رجوع زن از بخشیدن مهریه در طلاق

حق طلاق طبق ماده 1132 قانون مدنی، برای مرد در نظر گرفته شده است اما تحت شرایطی این حق به زن داده شده که با بخشش مال یا مهریه به شوهر خود از او طلاق بخواهد و بخشش مهریه از سوی زن به منظور جلب رضایت و متقاعد کردن وی به مطلقه نموندن زن، که دارای ماهیت حقوقی مستقل و خاص می‌باشد.

این نوع طلاق، خلع و مبارات را شامل می‌شود. این طلاق بائن محسوب شده و حق رجوع مرد از بین می‌رود، اما چنانچه زن از بخشش مال یا مهریه عدول کند، طلاق به طلاق رجعی تبدیل شده و مرد حق رجوع خواهد داشت.

وکیل متخصص در بخشیدن مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان حتما قبل از تنظیم هرگونه سند مبنی بر بخشش مهریه، با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید.

برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

وکیل شکایت از برنامه نویس

021-88795408

021-88796143

09120067665

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *