طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟


امروز با بررسی این سوال که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ با شما خواهیم بود.

طلاق توافقی، همانطور از نامش پیداست یعنی با توافق زوجین اقدام به تقدیم درخواست طلاق و ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی می‌شود.

زن و شوهر قبل از مراجعه به دادگاه به این نتیجه می‌رسند که به اتمام زندگی مشترک و تمام مسایل مربوطه به زندگی مشترک مانند نفقه و حضانت، جهیزیه، مهریه و … به توافق رسیده و دادگاه با توجه به توافق طرفین و سایر شرایط گواهی عدم‌ امکان سازش صادر می‌کند.

قانون حمایت از خانواده صدور گواهی عدم امکان سازش را برای طلاق مقرر داشته که زوجین میبایست برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تحصیل و سپس با تسلیم آن به دفتر رسمی طلاق و ثبت آن اقدام نمایند که این مراحل خود مشمول زمان می‌باشد.

طبق رویه قضایی نمی‌توان گفت طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد و رویه قضایی در نقاط مختلف یکسان نیست.

در طلاق توافقی زن و مرد در خصوص حقوق و تکالیف مربوطه به یه یک توافق و جمع‌بندی نهایی رسیده و با مراجعه به محاکم قضایی، نسبت به ارایه درخواست طلاق توافقی اقدام نموده و این در حالیست که در اقصی نقاط مختلف ایران روند اجرایی طلاق متفاوت است و بر حسب تشخیص و نظر محاکم مدت زمان طلاق توافقی را متغیر می‌کند.

مشاوره قبل از طلاق چیست؟

موسسه حقوقی مهر پارسیان، یکی از برترین موسسات حقوقی ایران، با دپارتمان تخصصی حقوق خانواده، آماده پذیرش پرونده های طلاق توافقی در همه نقاط ایران می باشد.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص بررسی این که طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

عوامل موثر در زمان انجام طلاق توافقی چیست؟

تفاوت حکم طلاق و گواهی عدم سازش زوجین چیست؟

مراحل طلاق توافقی کدام است؟

علل طولانی شدن زمان طلاق توافقی چیست؟

[/stextbox]

 

راه‌های موثر بر تسریع روند طلاق توافقی

دادگاه قضایی که پرونده در آن مطرح می‌شود یکی از علل موثر در زمان پروسه طلاق توافقی می‌باشد و عامل دیگر نقش وکیل در روند زمان پروسه می‌باشد؛ که این زمان می‌تواند توسط وکیل معمولا بین ۳ الی ۴ روز تا صدور گواهی عدم امکان سازش و از زمان صدور گواهی تا ثبت طلاق در دفترخانه بین ۱ هفته تا ۱۰ روز می‌تواند باشد.

اگر مرد خواهان طلاق از دادگاه باشد یا آنکه طلاق با توافق زوجین باشد در این صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود و اگر زن خواهان طلاق باشد، مطابق قانون حکم طلاق صادر می‌شود.

ثبت طلاق به موجب گواهی عدم امکان سازش منوط به قطعیت رای می‌باشد و مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی سه ماه است و مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه می‌باشد.

هرگاه گواهی عدم امکان سازش ظرف مهلت مذکور به دفتر رسمی طلاق تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده حاضر نشود، بعد از مدت سه ماه گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است و کلیه توافقات بین طرفین که بر مبنای آن صادر شده بی‌اعتبار می‌شود.

وکیل جرایم اقتصادی و فساد مالی تهران

در طلاق توافقی نیازی به ارجاع به داوری نیست.

در کلیه موارد، قطعی و قابل اجرا بودن گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق باید از سوی دادگاه صادرکننده رای نخستین گواهی و همزمان به دفتر رسمی طلاق ارایه شود.

مراحل طلاق توافقی

تنظیم دادخواست و مراجعه به دادگاه و طی مراحل تشریفاتی اعم از مشاوره و تست بارداری و …، و بعد از صدور گواهی مراجعه به دفتر رسمی طلاق و ثبت آن می‌باشد.

در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق را از ابتدا در مراکز مشاوره مطرح کنند. مراکز مشاوره نیز با مشخص کردن مورد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

لازم به ذکر است بدانیم که ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج، با ارایه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیت‌دار امکان‌پذیر است.

از علل طولانی شدن زمان طلاق توافقی می‌توان به این مورد اشاره کرد که دادگاه ممکن است برای فراهم کردن فرصت صلح و سازش، جلسه دادرسی را به درخواست زوجین یا یکی از آنان، حداکثر برای دو بار تاخیر اندازد.

علت دیگر می‌تواند این باشد که بعضی از محاکم قضایی رسیدگی به پرونده طلاق را موکول به مشاوره‌های اجباری می‌کنند که این امر زمان پروسه طلاق توافقی را طولانی‌تر می‌کند. به این ترتیب نمی‌توان گفت زمان طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد.

یکی از راه‌های موثر در تسریع روند طلاق توافقی بی‌شک می‌توان به کمک گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری متخصص در این زمینه اشاره نمود.

بیمه مهریه

وکیل خانواده در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت کوتاه نمودن مدت زمان گرفتن طلاق توافقی حتما با وکیل حانواده مشورت نمایید.

موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر که همگی از وکلای با‌تجربه و متخصص در دعاوی خانواده می‌باشند به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارایه داده و قبول وکالت می‌نمایند. شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دپارتمان حقوق خانواده وکلای مهر ایران

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *