عیوب فسخ نکاح زن

عیوب فسخ نکاح زن

عیوب فسخ نکاح زن


امروز با موضوع عیوب فسخ نکاح زن و تشریح موضوعات مرتبط با شما هستیم.

عقد نکاح از عقود ویژه است که قانون‌گذار جهت انحلال آن نیز شرایط و موارد خاصی پیش بینی نموده است. یکی از موارد فسخ نکاح عیوب است که در قانون مدنی به آن اشاره شده است.

عیوب فسخ نکاح مرد و زن شرایط متفاوتی دارد که آگاهی از آن برای طرفین ازدواج لازم و ضروری می باشد. از همین رو وکیل فسح نکاح از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر، نوشتاری تحت عنوان عیوب فسخ نکاح زن تهیه و تنظیم نموده است.

سوالات متداول در خصوص عیوب فسخ نکاح زن

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

عیوب زن که مطابق آن برای مرد حق فسخ نکاح ایجاد می نماید چیست؟

چنانچه نکاح به دلیل عیب زن فسخ شود حقوق مالی زن از جمله مهریه و نفقه به چه صورت تعیین می‌شود؟

مرجع صالح به رسیدگی در دعاوی فسخ نکاح کجاست؟

بهترین وکیل فسخ نکاح کیست؟

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل خانواده و وکیل فسخ نکاح چیست؟

[/stextbox]

 

عیوب زن  و امکان ایجاد حق فسخ

جنون

قانون مدنی یکی از موارد فسخ نکاح را جنون زن دانسته است در این خصوص باید گفت مطابق قانون، جنون زن قبل از عقد نکاح از موجبات فسخ می باشد بنابراین چنانچه پس از عقد نکاح، جنون بر زن عارض شود نمی تواند از موجبات فسخ نکاح باشد هرچند مرد می تواند مطابق قانون هر زمان که بخواهد زن خود را طلاق دهد.

جنون باید دارای شرایطی باشد که دادگاه فسخ نکاح را از جانب مرد قبول نماید. اولین شرط جنون این است که جنون استمرار و استقرار داشته باشد خواه جنون دایمی باشد یا ادواری. دومین شرط مربوط به تحقق زمان جنون است که در این موضوع مطابق قانون مدنی میان جنون مرد و زن تفاوت است و همانطور که بیان شد جنون زن زمانی حق فسخ برای مرد ایجاد می‌کند که قبل از عقد نکاح باشد.

وکیل طلاق به درخواست زوجه

قرن

استخوانی است در آلت تناسلی زنان که مانع نزدیکی می گردد. قرن در علم پزشکی اینگونه تعریف شده است: « شاخی بودن و یا وجود نسوج سخت فیبری غضروفی در مجرای مهبل که مانع از انجام اعمال زناشویی زوجین است.»

جذام (خوره)

یکی از بیماری های عفونی و واگیردار است که از طریق دهان، بینی و حتی پوست وارد بدن می شود. این بیماری بعضا به صورت مسری قابل انتقال است و با وضعیت محل زندگی و روش تغذیه انسان ها مرتبط است. جذام در طول تاریخ بیش از هر بیماری دیگر موجب انزوا و وحشت انسان‌ها شده است.

برص (پیسی)

بیماری است که در اثر فشار روحی و روانی حادث می‌شود و موجب ایجاد لکه های سفید بر روی پوست زن می‌شود.

افضا

چنانچه مخرج بول و حیض زن یکی شود به این حالت افضا می گویند و از موجبات فسخ نکاح می‌باشد.

زمین‌گیری

حالتی است که به موجب بیماری‌های مختلف عارض می‌گردد و قدرت نشست و برخاست را از انسان سلب می‌کند مانند اینکه شخص قطع نخاع شده باشد یا اندام های تحتانی وی فلج شده باشد.

نابینایی از هر دو چشم

بنابراین اگر زن تنها یک چشم خود را از دست دهد از موارد فسخ نکاح نمی‌باشد.

آثار حقوقی پنهان کردن عیب توسط زن

چنانچه زن به عیب خود آگاه بوده و با علم به آن، اقدام به ازدواج نموده باشد برای مرد این حق به وجود می‌آید که هم به دلیل تدلیس در نکاح و هم عیب زن بتواند عقد نکاخ را فسخ نماید. چنانچه فسخ نکاح ناشی از تدلیس زن باشد مرد می تواند به موجب قواعد عام مسولیت مدنی از تدلیس کننده مطالبه خسارت نماید.

وکیل آنلاین کلاهبرداری شمال تهران

چنانچه زن بکارت نداشته باشد و شوهر در اثر تدلیس با زنی غیر باکره ازدواج نماید این موضوع می‌تواند از موارد فسخ نکاح توسط مرد باشد.

در پرونده هایی که زن مبادرت به فریب شوهر و تدلیس در ازدواج نموده است و نزدیکی صورت گرفته است، سپس مرد از تدلیس در نکاح آگاه شده باشد در اینکه مرد میتواند نکاح را فسخ نماید بحثی نیست.

اما چنانچه مرد مهریه را پرداخت کرده باشد سوال بوجود می آید که آیا مرد می‌تواند مهریه را پس بگیرد؟

در این موضوع میان حقوقدانان اختلاف است اما نظری که به عدالت و انصاف نزدیک است این است که پرداخت مهریه از آن جهت بوده است که مرد، زنی را که فاقد نقص باشد را به عنوان همسر خود انتخاب کرده است.

بنابراین از آنجا که زن فاقد اوصاف کمالی بوده که عقد اساسا بر پایه آن منعقد شده است مرد می تواند مهریه را پس بگیرد و یا اگر پرداخت نکرده است از پرداخت آن امتناع نماید.

نفقه زوجه پس از فسخ نکاح

قانون مدنی در ماده 1109 به بیان احکام نفقه زن پس از انحلال نکاح توجه داشته است. به موجب ماده 1109 چنانجه انحلال نکاح ناشی از طلاق رجعی باشد نفقه زوجه در زمان عده هم بر عهده شوهر است چرا که در زمان عده رجعیه زن در حکم زوجه است مگر آنکه طلاق در حال نشوز و عدم تمکین زن واقع شده باشد.

اما چنانچه نکاح فسخ شود یا طلاق باین باشد نفقه زوجه در زمان عده بر عهده شوهر نخواهد بود مگر اینکه زن باردار باشد که در این فرض تا زمان وضع حمل، زوجه باید نفقه زن را پرداخت نماید.

طلاق توافقی فوری شمال تهران

فوری بودن خیار فسخ در عقد نکاح

در این مورد ماده 1131 بیان می‌دارد: « خیار فسخ فوری است و اگر طرفی که حق فسخ دارد بعد از اطلاع به علت فسخ، نکاح را فسخ نکند خیار او ساقط می‌شود به شرط اینکه علم به حق فسخ و فوریت آن داشته باشد. تشخیص مدتی که برای امکان استفاده از خیار لازم بوده به نظر عرف و عادت است.» با توجه به قواعد عام مربوط به حق فسخ و ماده 1131 می‌توان گفت فوریت خیار فسخ نکاح در مورد هر سه خیار قابل اعمال در نکاح یعنی تخلف شرط صفت، عیب و تدلیس جاری می‌باشد.

 وکیل فسخ نکاح به دلیل عیب زن

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

موسسه حقوقی مهر پازسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر با دارا بودن کادر تخصصی وکیل خانواده در تمام موضوعات حقوق و دعاوی خانوادگی مشاوره حقوقی به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین ارایه نموده و قبول وکالت می ‌نمایند.

برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

 

[/stextbox]

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *