عیوب فسخ نکاح مرد

عیوب فسخ نکاح مرد

عیوب فسخ نکاح مرد


امروز با عیوب فسخ نکاح مرد و موضوعات مرتبط با آن با شما هستیم.

قانون مدنی فسخ نکاح را در مواردی جایز دانسته است. مواردی همچون تدلیس در ازدواج، تخلف از شرط صفت و عیوب مرد و زن از موارد تصریح شده در قانون مدنی است.

یکی از مواردی که زن می تواند عقد نکاح را فسخ نماید عیوبی است که مرد به آن مبتلا می باشد. از همین رو وکیل خانواده موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر نوشتاری تحت عنوان عیوب فسخ نکاح مرد تهیه و تنظیم نموده است.

دفتر حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده به تشریح موارد عیوب فسخ نکاح مرد خواهد پرداخت.

سوالات متداول در خصوص فسخ نکاح به دلیل عیب مرد

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جنون مرد تحت چه شرایطی امکان فسخ را برای زن ایجاد می کند؟

عیوب ویژه مرد که موجب جق فسخ می شود چیست؟ روش اثبات عیب مرد در دادگاه چیست؟

چنانچه عیبی که موجب حق فسخ است پیش از اعمال حق فسخ برطرف شود، حق فسخ از بین می‌رود؟

بهترین وکیل فسخ نکاح کیست؟

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل فسخ نکاح چیست؟

[/stextbox]

 

عیوب مرد

جنون: ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی بیان می دارد: « جنون هر‌یک از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ است.» بنابراین جنون مرد یا زن اعم از جنون دایمی یا ادواری از موجبات فسخ نکاح محسوب می شود مشروط بر آنکه جنون مستقر و پایدار باشد. جنون غیر مستقر و زودگذر که برای طرف مقابل ضرر قابل توجهی نداشته باشد از موجبات فسخ نکاح نخواهد بود.

نمونه لایحه تجدید نظر خواهی خلع ید

لازم به ذکر است جنون شوهر و جنون زن از لحاظ مجوز فسخ نکاح تقاوت دارند به این صورت که جنون زوجه زمانی مجوز فسخ نکاح برای زوج است که جنون در حال عقد وجود داشته باشد اما جنون زوج، چه اینکه قبل از نکاح باشد چه بعد از عقد بر زوج عارض شود موجب ایجاد حق فسخ برای زوجه است.

مطابق قواعد عام فسخ، چنانجه جنون مرد یا زن در هنگام عقد نکاح وجود داشته و طرف مقابل، آگاهی داشته باشد پس از عقدف حق فسخ برای وی ایجاد نمی شود چرا که ضرر وارده را پذیرفته و عالم به آن بوده است و این موضوع یعنی زن یا مرد به ضرر خود اقدام کرده است بنابراین از حق فسخ که برای رفع زیان است نمی تواند بهره مند شود.

عیوب اختصاصی مرد در ایجاد حق فسخ نکاح

ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی عیوبی را بیان کرده است که چنانچه در مرد وجود داشته باشد زن بتواند با فسخ نکاح از زیان وارده به خود جلوگیری نماید. عیوب مرد که موجب ایجاد حق فسخ برای زن می شود عبارتند از:

خصا: به حالتی که مرد قدرت باروری نداشته باشد خصا گویند.

عنن:  به کوبیدگی بیضه عنن می گویند به نحوی که مرد ناتوان از ایجاد رابطه زناشویی با زن باشد یا اینکه قادر به انجام نزدیکی و جماع نباشد. همچنین به سستی آلت تناسلی مرد عنن گویند و به شخصی که چنین بیماری دارد عنین گویند.

مطابق قانون مدنی عنن زمانی حق فسخ نکاح را برای زن ایجاد می‌نماید که مرد از تاریخ عقد، توانایی انجام رابطه زناشویی یا مواقعه را نداشته باشد. به موجب قانون مدنی چنانچه عنن پس از عقد حادث شود هنگامی حق فسخ نکاح را ایجاد می کند که پیش از آن بین زن و مرد نزدیکی صورت نگرفته باشد چرا که در فرض تحقق نزدیکی، زن دیگر به استناد عنن نمی‌تواند عقد را فسخ نماید.

ممنوع‌ الخروج کردن دختر

ماده ۱۱۲۲ کوتاه بودن آلت تناسلی به اندازه ای که مرد قادر به انجام اعمال زناشویی نباشد را نیز از موارد ایجاد حق فسخ و به دلیل عیب مرد دانسته است.

شرط خیار برای فسخ نکاح و مهر

شرط خیار برای فسخ تمامی عقود به استثنای نکاح، جایز است. شرط خیار در فسخ نکاح باطل است؛ به این معنا که چنانچه در ضمن نکاح شرط شود که هر‌یک از زوجین یا هردو برای مدت معینی حق فسخ نکاح را دارند شرط باطل است اما موجب بطلان عقد نکاح نمی‌شود.

اعمال حق فسخ در صورت رفع عیب قبل از فسخ

اگر عیبی که موجبات حق فسخ را ایجاد می کند پیش از اعمال حق فسخ برطرف شود در این خصوص می‌توان گفت از آنجا که حق فسخ به منظور جلوگیری از زیان است و در فرض مرتفع شدن عیب پیش از اعمال حق فسخ، زیان منتفی می‌شود و مصلحت خانواده هم در این است که از فسخ نکاح تا جایی که امکانش هست جلوگیری شود می‌توان گفت در این فرض حق فسخ ساقط می‌گردد.

 وکیل فسخ نکاح

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

پرونده های مربوط به حقوق خانواده به ویژه طلاق و فسخ نکاح از اهمیت بالایی در محاکم برخوردار است. از همین رو طرح دعوا و دفاع از پرونده در دادگاه خانواده نیازمند دانش حقوقی و تجربه می‌باشد. چنانچه شما عزیزان در خصوص فسخ نکاح به دلیل عیب زن یا مرد سوالاتی دارید حتما با وکیل خانواده مشاوره حقوقی داشته باشید. موسسه حقوقی مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر که از وکلای با سابقه و مجرب در زمینه حقوق خانواده بهره مند است در تمامی دعاوی خانوادگی از جمله فسخ نکاح، طلاق توافقی، طلاق به درخواست زت، مطالبه مهریه و نفقه، حضانت فرزند و غیره مشاوره حقوقی به صورت حضوری و آنلاین ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

مرجع شورای ‌عالی حفاظت فنی

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *