قرارداد خرید و فروش بین المللی

قرارداد خرید و فروش بین المللی

قرارداد خرید و فروش بین المللی


با بررسی ماهیت، ارکان و شرایط قرارداد خرید و فروش بین المللی همراه شما هستیم.

قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

این نوع قرارداد تعریف صریح و روشنی در قوانین و کنوانسیون‌ها ندارد، اما بعضى آن را مترادف با واردات و بعضی دیگر منظور از آن را بيع ميان خريداران و فروشندگانى كه در سطح بين­المللى به حرفه تجارت كالا اشتغال دارند و عده‌اى نيز خريد و فروش و حمل كالا از كشورى به كشور ديگر در تجارت بين‌المللى دانسته‌اند و در هر کشوری باید به مقرراتی مانند مقررات مالیاتی، مقررات صادراتی، مقررات وارداتی، مقررات ارزی حاکم بر آن توجه کرد می­­دانند.

قرارداد خرید و فروش (بیع) بين­المللى آن دسته از معاملاتى را در برمى‌گيرد كه واجد حداقل يكى از عناصر بين­المللى تابعيت، اقامتگاه، مرز و حمل و نقل کالا باشد و از طرفی به­طور اساسی كالا، چه به­صورت مواد اوليه و چه به­صورت كالاهاى تمام شده و نظاير آن(به جزكالاهايى كه به دليل طبيعت آن­ها يا به دليل قواعد خاصى كه در هر كشور درباره آن­ها وجود دارد)مى‌تواند موضوع قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی کالا قرار گيرند.

مشخصات کامل طرفین قرارداد شامل: نام­خریدار، نام­فروشنده، آدرس­دقیق، از مسلمات حقوقی است. همچنین مشخصات دقیق کالا در قرارداد بسیار اهمیت دارد(مشخصاتی از حیث نوع، مقدار و مشخصات کمی و کیفی). اسنادی که فروشنده باید به خریدار حین خرید و فروش تسلیم نماید طبق مواردی که به توافق طرفین می‌رسد، مشخص می‌شود.

در خرید و فروش بین المللی باید به کالاهای ممنوع توجه داشته باشید.

اهمیت قرارداد خرید و فروش (بیع)بین المللی

قراردادهای خرید و فروش (بیع)بین المللی بستر عمده قراردادهای تجاری و موافقت­نامه‌های بازرگانان، تجار و شرکت‌های تجاری را در مبادلات اقتصادی تشکیل می‌دهد. قراردادهای خرید و فروش باتوجه به موضوع قرارداد، طرفین آن، مدت و استمرار و قانون حاکم بر آن طیف وسیعی از انواع مدل‌های قراردادی را شامل می‌شود. به­همین دلیل باتوجه به اهمیت موضوع، تنوع و تعدد قراردادهای خرید و فروش بین المللی کالا این امر نیازمند دانش حقوقی و مدیریت قراردادهای خرید و فروش است. همچنین نظارت­ بر ایفای تعهدات قراردادی و تعهدات حقوقی طرفین و همچنین زمان تمدید و انقضای مدت اعتبار قرارداد امری ضروری جهت جلوگیری از چالش‌ها و معضلات این دسته از قرارداد می‌باشد.

در خرید و فروش بین المللی کالا ضوابطی همچون؛ ثبت­سفارش، مجوز، بیمه بین المللی، گشایش­اعتبار، ترخیص کالا از گمرک و تنظیم اسناد تجارت خارجی وجود دارد که باید با آن آشنایی داشته باشید.

کنوانسیون خرید و فروش (بیع) بین المللی

یکی از معاهدات آنسیترال، کنوانسیون قراردادهای خرید و فروش بین المللی کالا یا کنوانسیون سازمان ملل متحد برای قراردادهای فروش بین‌المللی کالا نام دارد و در این کنوانسیون به شرح نحوه انعقاد قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا و تعهدات هریک از خریدار و فروشنده و ضمانت اجرای نقض هریک از تعهدات خویش پرداخته است.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

شروط صحت خرید و فروش (بیع) بین المللی

  1. قصد و رضای طرفین،
  2. اهلیت طرفین،
  3. معین بودن موضوع مورد معامله،
  4. قانونی بودن جهت معامله.

شرایط اساسی موضوع یک قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

موضوع قرارداد یا همان مورد معامله به آن مال یا عملی اطلاق می­شودکه مطابق قانون مدنی هر کدام از طرفین معامله متعهد می­شوند که آن را تسلیم یا اجرا نمایند .شرایطی اساسی موضوع قرارداد عبارت­انداز؛

  • مالیت داشتن مورد معامله،
  • معین بودن مورد معامله،
  • قانونی بودن جهت معامله،
  • موجود بودن مورد معامله.

رعایت نکته ­های ضروری در تنظیم و نگارش قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

قرارداد فروش کالاباید شامل تمامی بندهای مهم در اصول نوشتن قرارداد باشد، ابهامی در آن وجود نداشته باشد. بندهای قرارداد عبارت­اند­از؛

طرفین قرارداد؛

قرار‌داد حقوقی دو طرفه است که امکان دارد شخصی حقوقی و یا حقیقی باشد.

موضوع قرارداد؛

متعهد شدن به اجرای کاری است که قرار‌داد برمبنای آن بسته شده است که موضوع آن نباید ناقض قانون‌های کشور و حقوق بین المللی باشد و از نظر عقلانی سودآور نیز باشد.

شرایط و تعهدات طرفین قرارداد؛

طرفین قرارداد طبق قانون می­توانند شروطی را که مخالف شرع و قانون نباشد، در ضمن قرارداد قراردهند. همچنین تمام موارد ذکر شده در بالا از مهم‌ترین بندهای یک قرارداد و نحوه نوشتن متن قرارداد هستند، که ذکر آن­ها برای کاهش دعواهای حقوقی در قراردادها واجب است.

مدت قرارداد؛

یکی از عوامل مهم و اساسی در نگارش و تنظیم قرارداد این است مدت زمان قرارداد را مشخص کنیم و لازم به ذکر می­باشد جهت صحت اطلاعات درج شده بایستی مدت قرارداد هم به صورت عدد و هم به صورت حروف نوشته شود.

محل تحویل کالا؛

محل تسلیم کالا یا خدمت محل وقوع قرارداد است یا عرف قراردادی تعیین می­کند ویا طرفین درباره تعیین محل تسلیم کالا یا خدمت توافق می­کنند.

محل قرارداد؛

 معمولا زمان تنظیم قرارداد بین طرفین، محل قرارداد مشخص می­گردد حال اگر اختلافی مابین افراد ایجاد شود دادگاه محل قرارداد شایستگی رسیدگی را دارد.

مبلغ قرارداد؛

ارزشی است که در مقابل کالا یا خدمات پرداخت می­شود و به­طور معمول توصیه می­شود که میزان و نحوه پرداخت قیمت مورد معامله به­طور دقیق با ذکر جزئیات اقساط و مدت آن و یا اعتبارات اسنادی است، توضیح داده شود تا از هرگونه سوء استفاده پیشگیری شود.

شرایط فسخ قرارداد؛

حق فسخی که برای طرفین یا شخص­ثالث در قرارداد درنظر گرفته می­­شود.

خسارت تاخیرتادیه؛

زمان انعقاد قرار‌داد، امکان عدم انجام تعهدات از هر یک از طرفین قرار‌داد وجود دارد. درصورت بروز چنین مشکلی، باید تضمین قرار‌داد معین گردد تا طرف ضرر دیده، خسارت خود را بتواند دریافت کند.

قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری فروش

قوانین حاکم بر قرار‌داد؛

درصورتی­که طرفین قانون حاکم بر قرارداد را تعیین کرده باشند، اگر اختلافی پیش بیاید قانون حاکم همان قانونی است که طبق توافق طرفین مشخص شده است، اما درصورتی­که قانون حاکم تعیین نشده باشد، دراین­صورت طرفین تابع قانون محل وقوع عقد هستند.

فورس ­ماژور؛

فورس­ماژور یا همان قوه­قهریه از شرایط اساسی قرارداد می­باشد، قاعده فورس­ماژور را به این دلیل در قراردادها قرار می­دهند که بار مسئولیت را برای اموری ازجمله امورطبیعی و غیراجتنابی که باعث مختل شدن و ایجاد وقفه در قرارداد می­شود را برای طرفین مشخص می­کنند.

مرجع حل اختلاف؛

تعیین مرجع حل و فصل و رسیدگی به اختلافات طرفین رابطه قراردادی درصورت بروز اختلاف مابین طرفین و از آنجا که طرفین چنین قراردادهایی دارای تابعیت گوناگونی هستند و اعتمادی به محاکم قضایی طرف دیگر قرارداد نیست، پس به­طورمعمول مرجع صالح به رسیدگی به اختلاف­ها داوری است و این نهاد داوری می­تواند از طریق شخص داور و سازمان­های داوری صورت بگیرد. رأی داوری قطعی است و درصورتی­که کشور متبوع طرفین عضو کنواسیون بین المللی اجرای آراء داوری نیویورک باشند، لازم­الاجراست و قابل اعتراض نمی­باشد و درغیراین­صورت اجرای رای داوری با دشواری­هایی همراه است.

رعایت نکته­ های مهم در تنظیم قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

انعقاد قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

  1. پيشنهاد انعقاد قرارداد به يک يا چند فرد معين، باید به اندازه كافی مشخص و دال بر قصد التزام پیشنهاد دهنده انعقاد قرارداد، درصورت قبول طرف مقابل باشد ايجاب محسوب می‌شود.
  2. پيشنهاد درصورتی به اندازه كافی مشخص است كه كالا را مشخص نموده و به نحو صريح يا ضمنی مقدار كالا و ثمن را معين يا ضوابطی جهت تعيين آن دو مقرر نمايد.
  3. نفوذ ايجاب از زمان وصول توسط مخاطب ايجاب بوده و ايجاب حتی اگر به نحو غيرقابل رجوع باشد، قابل انصراف است مشروط براينكه اعلام انصراف پيش از وصول ايجاب يا همزمان با آن به اطلاع مخاطب ايجاب برسد و از طرفی نیز مادام كه قرارداد منعقد نشده است ايجاب قابل رجوع می‌باشد، به شرطی كه رجوع بيش از آنكه مخاطب ايجاب قبولی خود را ارسال دارد، به وی واصل گردد.

موضوع قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

در بند موضوع قرارداد خرید و فروش (بیع) نیاز به معرفی دقیق کالا از قبیل؛ مدل، کدشناسه، رنگ، اندازه و….نیست و بهتر است این موارد در ماده جداگانه­ای مطرح گردد.

زمان انتقال مالکیت در قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

اهمیت تعیین زمان انتقال مالکیت تنها در تعیین طرفی که در بیع تجاری باید متحمل پیامد تلف شود، نیست؛ بلکه وقتی که یکی از طرفین درحالی­که مالکیت مبیع به وی انتقال داده شده ورشکسته شود و هنوز ثمن معامله را پرداخت نکرده باشد، بر اهمیت تعیین زمان انتقال مالکیت افزوده می­شود ؛ زیرا در مورد اخیرمالکیت به مشتری منتقل می­گردد و فروشنده به دلیل ورشکستگی خریدار نمی­تواند مبیع را از مشتری ورشکسته پس بگیرد و مجبور است وارد صف طلبکاران مشتری شود و برای پرهیز از این مشکل، فروشنده انتقال مالکیت را منوط به پرداخت ثمن می­کند، که این امر به چند شکل صورت می­گیرد.

قراردادهای وارانتی

تعهدات فروشنده

بايع مكلف است به ترتيبی كه در قرارداد مقرر شده است كالا را تسليم كند. هرگونه مدرک مربوط به كالا را تحويل نمايد و مالكيت كالا را انتقال دهد.

ضمانت اجرای ناشی از نقض قرارداد توسط فروشنده

درصورتی­که فروشنده در انجام هريک از تعهدات خود طبق قرارداد كوتاهي كند، مشتری می‌تواند؛

الف . باید در نظر داشت، درصورتی‌که مشتری به يكی از طرق جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد متوسل شود، دادگاه يا ديوان داوری، هيچگونه مهلت اضافی به بايع اعطا نخواهدكرد.

ب . مشتری می‌تواند ايفای تعهدات بايع را از او بخواهد، مگر اينكه به يكی از طرق جبران خسارت كه با اين درخواست منافات داشته باشد، متوسل شده باشد.

پ . هرگاه كالا منطبق با قرارداد نباشد، مشتری درصورتی می‌تواند تسليم بدل آن را درخواست نمايد كه مغايرت كالا متضمن نقض اساسی قرارداد باشد.

ت . كالا منطبق با کالای موضوع قرارداد نباشد مشتری می‌تواند از فروشنده بخواهد كه عدم انطباق را با تعمير كالا جبران نمايد.

ث . فروشنده می‌تواند حتی پس از موعد تسليم، هر نوع قصور در ايفای تعهد را به هزينه خود جبران نمايد به شرط آنكه بتواند اين كار را بدون تاخير غيرمعقول و بدون اينكه موجب زحمت غيرمعقول مشتری شود انجام دهد و باعث عدم اعتماد مشتری نسبت به باز پرداخت هزينه‌هایی كه مشتری به­صورت پيش پرداخت انجام داده است نشود.

هرگاه فروشنده از مشتری درخواست نمايد تا نظر خود را دراين خصوص كه آيا ايفای تعهد توسط بايع را خواهد پذيرفت يا خير اعلام نمايد و مشتری ظرف مدت معقولی اين درخواست را اجابت ننمايد، بايع می‌تواند ظرف مدت منعكس در درخواست خود تعهدش را ايفا كند. مشتری ظرف مدت مزبور نمی‌تواند به هيچ‌يک از طرف جبران خسارت كه مغاير با ايفای‌ تعهد فروشنده باشد، متوسل گردد.

تعهدات خریدار

مشتری مكلف است به ترتيب مقرر در قرارداد ثمن كالا را تاديه و كالا را دریافت نمايد.

ضمانت اجرای ناشی از نقض قرارداد توسط خریدار

هرگاه مشتری در ايفای هریک از تعهدهای خود طبق قرارداد كوتاهی کند، فروشنده می‌تواند؛

– اگر فروشنده به يكي از طرق جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد متوسل شود دادگاه يا ديوان داوری هيچ­گونه مهلت اضافی به مشتری اعطا نخواهدكرد.

قرارداد بیع متقابل

– اگر فروشنده می‌تواند جهت ايفای تعهدات مشتری مهلتی اضافی و معقول تعيين كند.

– جز در موردی كه فروشنده از مشتری يادداشتی داير بر اينكه مشتری در مهلت تعيين شده به تعهد خود عمل نخواهد كرد دريافت نمايد فروشنده نمی‌تواند در طول مهلت مزبور از بابت نقض قرارداد به هيچ یک از طرق جبران خسارت متوسل شود.

محل و موعد تحویل کالا در قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

اگر طرفین قرارداد بر روی محل تحویل کالا توافق کرده باشند، کالا باید در محل توافق شده تسلیم شود. لکن اگر توافقی در مورد محل تسلیم کالا صورت نگرفته باشد،کالا در محلی تسلیم می­شود که قرارداد در آنجا واقع شده است، مگر اینکه عرف و عادت مقتضی تسلیم در محل دیگری باشد .

مبیع باید در موعد مقرر تحویل مشتری شود و اگر طرفین معامله برای تسلیم کالا زمان مشخصی را تعیین کرده باشند، قدرت بر تسلیم در آن موعد شرط است، نه در زمان قرارداد.

محل و موعد پرداخت ثمن

پس از انجام هر قرارداد خرید و فروشی اصل بر این است که، مشتری موظف است بلافاصله نسبت به تحویل ثمن اقدام کند و مشتری باید ثمن را در موعد و محل و بر طبق شرایطی که در قرارداد فروش مقرر شده است پرداخت نماید و اگر مشتری از انجام این تعهد سر باز زند، فروشنده با رجوع به محکمه می­تواند وی را مجبورکند.

حمل و نقل کالا در قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

بارگیری و تخلیه و حمل و نقل از مبدا تا مقصد و مراحل حمل و نقل و هزینه­های آن و مجوزهایی­که باید برای حمل و نقل اخذ گردند نیز یکی دیگر از موارد با اهمیت در قرارداد فروش می­باشد و ارائه آن از سوی فروشنده به خریدار نیز ضروری است. برای این­که به هر دلیلی کالای مورد معامله آسیب ببیند یا به­طورکلی از بین برود، اثبات اینکه این کالا با چه مجوز­هایی، چگونه و تا کجا آمده فقط با ارائه مدارک و مستندات امکان­پذیراست .

خسارات در قرارداد خرید و فروش (بیع) بین المللی

خسارات ناشی از تاخیر یا عدم تحویل تمام یا بخشی از مبیع نیز باتوجه به نوع و اهمیت زمان تحویل، باید به درستی مشخص و مورد توافق قرار گیرد و مطالبه خسارت از سوی خریدار و تصمیم مرجع رسیدگی را سرعت می­بخشد.

شرایط انحلال قراردادهای خرید و فروش (بیع) بین المللی

  • اقاله: طرفین قراردادهای… می­توانند با توافق یکدیگر، قرارداد را منحل نمایند.
  • فسخ: بعضی وقت­ها نیز یکی از طرفین قرارداد بین المللی آن ­را یک­جانبه فسخ می­کنند که این نوع انحلال به دو دسته قابل تقسیم است؛
  1. فسخ قانونی: حق فسخی است، طبق قانون و مقررات حاکم بر قرارداد ایجاد می­شود.
  2. فسخ قراردادی: وقتی این حق فسخ ایجاد می­شود که طرفین ضمن قرارداد برای طرفین یا شخص­ثالث پیش­بینی کرده باشند که این حق فسخ شرط خیار مدت­داری است و در طی آن مدت شخص می­تواند درصورت تمایل قرارداد را فسخ کند.
کلاهبرداری مشارکت در ساخت

همانطور که ملاحظه نمودید، تنظیم قرارداد پیچیدگی­های زیادی دارد. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه قراردادها، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد خرید و فروش بین المللی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *