مدت زمان اجرای مهریه

مدت زمان اجرای مهریه

مدت زمان اجرای مهریه


امروز با بررسی موضوع مدت زمان اجرای مهریه با شما هستیم.

با توجه به افزایش پرونده های مربوط به مطالبه مهریه در دادگاه خانواده و اداره اجرای ثبت اسناد رسمی، سوالات بسیاری در خصوص مدت زمان اجرای حکم مهریه از مشاورین حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان پرسیده شده است.

وکیل مهریه دپارتمان حقوقی گروه وکلای مهر از همکاران موسسه حقوقی مهر پارسیان در این نوشتار به بررسی شرایط مطالبه مهریه، نحوه دادخواست مطالبه مهریه، مدت زمان اجرای مهریه از دادگاه و مدت زمان اجرای مهریه از ادارره اجرای ثبت پرداخته است.

سوالات متداول در خصوص مدت زمان اجرای مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

مدت زمان اجرای مهریه از طریق اداره اجرای ثبت با مدت زمان اجرای مهریه از طریق دادگاه چه تفاوتی دارد؟

آیا برای مطالبه مهریه می توان از ابتدا از طریق ادارات اجرای ثبت اقدام نمود؟

بهترین وکیل مطالبه مهریه و دعاوی خانوادگی کیست؟

گروه وکلای مهر چه خدماتی در خصوص مطالبه مهریه ارایه می دهد؟

[/stextbox]

 

تعریف مهریه و انواع آن

مهریه مالی است که در ضمن عقد نکاح، مرد آن را پرداخت می نماید یا تعهد به پرداخت می نماید. مهریه ضمن عقد نکاح می تواند به دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه تعیین شود. در مهریه عندالمطالبه زن هر وقت که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه نماید اما در مهریه عندالاستطاعه، زن باید توانایی مالی مرد را اثبات نماید تا از این طریق بتواند اموال وی اعم از منقول یا غیرمنقول را توقیف نماید.

وکیل پایه یک قرارداد شفاهی

مراجع صالح به رسیدگی در مطالبه مهریه

مطالبه مهریه به موجب تنظیم دادخواست از دادگاه خانواده انجام می شود. همچنین از آنجا که مهریه سند رسمی و لازم الاجرا می باشد زن می تواند از طریق ادارات اجرای ثبت اسناد و املاک اقدام به مطالبه مهریه نماید.

درخواست مطالبه مهریه از اداره اجرای ثبت

در این مورد، ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵ تشریفات ویژه ای را برای طرح دعوا در خصوص اسناد رسمی لازم الاجرا بیان نموده است:

اشخاص متقاضی اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا، می توانند ابتدا به ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه می نمایند. ادارات اجرای ثبت موظف می باشند بلافاصله پس از تقاضای اجراییه، نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام نمایند. شناسایی اموال و توقیف اموال مدیون راسا توسط اداره اجرای ثبت صورت می گیرد و نیاز به درخواست زن ندارد.

لازم به ذکر است که مطابق قانون برنامه پنج ساله ششم، پس از آنکه زن از طریق ادارات اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه نماید در دو صورت زیر می تواند با انصراف از اجرای مفاد سند، به محاکم دادگستری مراجعه نماید:

اولین حالت این است که چنانچه اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند زن می تواند جهت مطالبه مهریه به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

دومین مورد که زن می تواند از اجرای مفاد سند انصراف دهد حالتی است که اداره ثبت نتواند ظرف شش ماه از تقاضای اجرا نسبت به اجرای مفاد سند اقدام کند.

جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

معافیت مرد از پرداخت هزینه های اجرایی اداره اجرای ثبت

مطابق قانون برنامه پنج ساله ششم چنانچه متعهد سند ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، نسبت به انجام تعهد خود یا جلب رضایت طلبکار سند اقدام کند از پرداخت هزینه های اجرایی معاف خواهد شد.

مدت زمان اجرای مهریه از دادگاه

علاوه بر اقدام  از طریق اداره اجرای ثبت اسناد، زن می تواند جهت مطالبه مهریه، به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه تقدیم دادگاه نماید. د

ر این حالت زن می تواند تقاضای تامین خواسته نماید تا اموال مرد توقیف شود. چنانچه اموال مرد در شمار مستثنیات دین نباشد، دادگاه قرار تامین خواسته صادر می نماید.

دادخواست اعسار مرد از پرداخت مهریه

چنانچه مرد مالی جهت پرداخت مهریه نداشته باشد می تواند به دادگاه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه تقدیم نماید. چنانچه دادگاه، دادخواست مرد مبنی بر اعسار را بپذیرد با توجه به شرایط مالی مرد می تواند حکم به تقسیط مهریه دهد.

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مهریه

همان طور که مرقوم گردید مطالبه مهریه هم از طریق اداره ثبت و هم از طریق دادگاه امکان پذیر است که مدت زمان اجرای مهریه بسته به شرایط مختلف است اما معمولا اقدام جهت مطالبه مهریه از طریق دوایر اجرای ثبت، چنانچه مرد اموالی داشته باشد مناسب تر است.

جهت اقدام برای مطالبه مهریه و یا اعسار از پرداخت مهریه و تقاضای تعدیل اقساط مهریه حتما با وکیل پایه یک دادگستری که تخصص در دعاوی خانواده دارد مشاوره حقوقی داشته باشید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
وکیل خانواده در صاحبقرانیه

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل مهریه در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص مهریه نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *