نرخ محاسبه مهریه

نرخ محاسبه مهریه

نرخ محاسبه مهریه


امروز با موضوع نرخ محاسبه مهریه همراه شما هستیم  

در عقد نکاح یا همان ازدواج، عرف کنونی بر این است که مهریه را معمولا سکه بهار آزادی معین می‌نمایند از این رو محاسبه میزان ارزش سکه‌های طلا به آسانی با توجه به قیمت شاخص روزانه سکه در بازار سکه و طلا مشخص می‌گردد البته این روزها نرخ سکه و ارز هم متلاطم است و لحظه‌ای تغییر می‌یابد آن هم تغییراتی که به هیچ عنوان قابل مسامحه نیست.

سابقاً در ایران عرف اینگونه بود که زوجین برای مهریه و وجوهات نقدی توافق می‌‌نموند که البته هنوز هم این روند در پاره‌ای از موارد ادامه دارد.

در مهریه هر پولی را می‌توان قید نمود اما نرخی که با آن مهریه محاسبه می‌شود با توجه به شاخص نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه می‌گردد. فلسفه این روش محاسبه ارزش مبادلات ریالی با طلا است در دادگاه‌های مهریه میزان محکوم‌به را با توجه به شاخص مذکور محاسبه می‌نمایند. در حال حاضر در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها حاوی شاخص‌های تورم این محاسبه به راحتی صورت می‌پذیرد.

رجوع از هبه به فرزند

نکات مهم نرخ محاسبه مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا قدرت پرداخت در تعیین میزان مهریه شرط است ؟

امکان ممنوع الخروجی بر اساس اجراییه ثبت برای مهریه وجود دارد؟

[/stextbox]

 

آیا تعیین مهریه سنگین و عدم قدرت پرداخت می‌تواند منجر به بطلان مهریه گردد.

در سایر عقود به غیر از عقد نکاح (ازدواج ) اینگونه مقررات که قدرت بر تسلیم مورد معامله شرط است و نتیجه عدم قدرت تسلیم بطلان معامله است. مع‌الوصف در مورد مهریه‌های سنگین که زوج علم دارد در زمان عقد قادر به پرداخت آن نیست، البته بر طبق سیر عادی روزگار در آینده هم قادر به تسلیم آن نخواهد بود، این امرموجب بطلان توافق بر مهریه نمی‌گردد. عدم تعیین مهریه در عقد موقت موجب بطلان عقد می‌گردد.

با توجه به بخشنامه رییس محترم قوه قضاییه نحوه رسیدگی دادگاه‌ها به پرونده تعدیل مهریه چگونه است؟

با توجه به سیاست زندان زدایی طبق بخشنامه فوق دادگاه مکلفند به موضوع دعاوی تعدیل مهریه خارج از نوبت رسیدگی نمایند وفق این بخشنامه مهلت‌های تادیه متناسب با وضعیت مالی افزایش یابد تا از زندانی شدن فرد جلوگیری گردد.

ممنوع الخروجی مردی که ملزم به پرداخت مهریه است از طریق اجرای اسناد چگونه است؟

در برخی موارد زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج کرده که پس از ابلاغ آن به همسرش، و عدم پرداخت مهریه، می‌تواند نسبت به بازداشت اموال منقول و غیرمنقول مرد اقدام نماید.گاه پیش می‌آید که زوجه دسترسی به اموال شوهرش ندارد و نمی‌تواند مال معرفی نماید؛ در این مواقع زن می‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن مرد از کشور را نماید.

پیش پرداخت مهریه چقدر است

اشتباهات رایج مردم در مورد مهریه شامل چه مواردی است؟

البته این ایراد به جامعه حقوق کشور و رسانه‌ها گرفته می‌شود که چرا اطلاعات دقیق و صحیح به مردم داده نمی‌شود و بعضا در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌‌های سینمایی شاهد هستیم که اطلاعات غلط حقوقی ترویج داده می‌شود.

  • مردم فکر می‌کنند که اگر زوجه به زوج خیانت کرد از مهریه محروم می‌گردد در صورتی که اگر زن حتی شوهرش را به قتل برساند همچنان از مهریه محروم نمی‌گردد و اگر مردی همسرش را به قتل برساند و مهریه زن او بیش از فاضل دیه و مرد و زن باشد اولیا دم می‌توانند از بابت بدهی مهریه با فاضل دیه استناد به تهاتر نمایند و درخواست قصاص مرد را نمایند.
  • اشتباه دیگر این است که می‌گویند زوجه اگر باکره باشد مستحق نصف مهریه است که این نیز اشتباه است چرا که فقط در فرض صدور طلاق به شرطی که زوجه باکره باشد به او نصف مهریه تعلق می‌گیرد.
  • اشتباه دیگر این است که مردم می‌پندارند عدم تمکین باعث می‌شود که به زن مهریه تعلق نگیرد در صورتی که به زن ناشزه فقط نفقه تعلق نمیگیرد.

آیا نحله زن بعد از فوت مانند مهریه به وارث می‌رسد؟

خیر به ارث نمی‌رسد

آیا مطالبه نحله در ایام زوجیت امکان پذیر است؟

خیر در زمان صدور احکام طلاق امکان پذیر است.

آیا به زنی که نحله دریافت کرده اجرت المثل تعلق می‌گیرد؟

خیر زوجه می‌تواند یکی از این دو مورد را مطالبه نماید و نمی‌تواند این موارد را با هم جمع نماید.

وکیل مجرب در زمینه مهریه‌های سنگین

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
وکیل طلاق

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی در زمینه قانون حمایت از خانواده و یا سایر مباحث حقوقی دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

 

[/stextbox]

 

۵/۵ - (۳۰ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *