نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک


با موضوع بررسی نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک همراه شما هستیم.

 

بانک یا موسسه اعتباری حق ندارد از بخشنامه‌های امری بانک مرکزی تخلف کند.

اجرای تمامی دسورالعمل‌های بانک مرکزی توسط بانکها ضرورت دارد.

در مواردی که بانکها با اخذ وکالت بلاعزل املاک را تملک می‌کنند موضوع در صورت عدم رضایت قابل ارجاع به دادگاه حقوقی است.

قراردادهای بانکی معمولا به صورت فرم‌های از پیش تعیین شده به امضای مشتری می‌رسد.

علاوه بر اینکه ضامنین نیز در مقام ضمانت بازپرداخت تسهیلات، چاره‌ای جز امضای قراردادهای پیس نویس ندارند، چرا که در غیر این صورت بانکها نیز از پرداخت تسهیلات استنکاف می‌کنند.

بنابراین نظارت دقیق بر عملکرد بانکها جهت پیشگیری از بروز اختلاف بیشتر مشخص می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی پولی و بانکی با دفتر حقوقی و وکالت بین المللی محمد رضا مهری تماس بگیرید.

محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیست سال سابقه خدمات قضایی و حقوقی آماده مشاوره درباره نحوه تنظیم قراردادهای بانکی است.

نکات مهم در موضوع نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

بانک‌ها حق عدول (بازگشت) از قوانین و مقررات در ارائه تسهیلات را ندارند، تعیین سود بیشتر از مصوبات شورای پول و اعتبار منجر به ابطال قراردادهای بانکی خواهد شد.

بهترین وکیل پولی و بانکی در ایران را از گروه وکلای مهر بخواهید.

نحوه ابطال اسناد انتقالی بانکها در صورت تخلف.

نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

هرگاه جهت دریافت وام (تسهیلات)، سند ملکی در رهن (وثیقه) بانک قرار گیرد و فرد وام گیرنده به تعهدات خود عمل نکند و اقساط را نپردازد، بانک می‌تواند از طریق مراجع ثبتی مانند دفتر ثبت اسناد رسمی یا دادگاه، ملک مورد رهن را به مزایده گذارد یا به تملک خود در آورد.

در این صورت چنانچه ملک انتقال یابد و سند رسمی صادر گردد، می‌توان دادخواست ابطال سند انتقال ملک به بانک یا فردی که در مزایده ملک را خریده است، خواستار شد.

خواسته: ابطال سند وکالتنامه بانک (موضوع سند مالی نیست).

ابطال سند رسمی انتقالی بانک با استفاده از وکالتنامه (موضوع سند ملک است).

دفتر وکالت مجازی

مرجع صدور: شعبه 108 دادگاه عمومی حقوقی تهران

درباره دعوی آقای…. به طرفیت بانک… به خواسته ابطال وکالتنامه رسمی شماره… تنظیمی در دفتر اسناد رسمی شماره 25 حوزه ثبتی کرج به شماره … و پیرو آن ابطال سند انتقالی یک دستگاه آپارتمان با پلاک ثبتی…. که در پاسخ استعلام ثبتی از اداره ثبت اسناد و املاک شمیران به شماره…. تاریخ ۶ آذر ۹۷ شماره سند… ذکر شده است.

با احتساب کلیه خسارات دادرسی که وکلای خواهان در تشریح دادخواست تقدیمی اشعار داشته‌اند:

خواهان‌ها در قبال اخذ تسهیلات بانکی توسط شرکت … از بانک خوانده، به‌عنوان ضامن، پلاک ثبتی مذکور را به ترهین درآوردند.

بانک خوانده بر خلاف قانون، اقدام به اخذ وکالت بلاعزل از خواهان ها نموده است.

مدیونین اصلی موفق به پرداخت دیون اقساطی خود نشده و بانک بر خلاف قوانین و مقررات و بدون اخطار به راهنین و قبل از مزایده و تملیک بر اساس اسناد رهنی و قبل از صدور اجراییه، اقدام به تملک ملک نموده‌اند.

چون اخذ وکالت نامه بلاعزل از ضامنین ممنوع است و در بند ۷ ممیز ۷ قانون بودجه سال ۹۱ به این امر تصریح شده است، تقاضای صدور حکم مطابق خواسته اعلامی را داریم.

دادگاه با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه وکالتنامه رسمی موصوف و اظهارات وکلای طرفین، مطابق صورت جلسه مورخ ۵ اسفند ۹۷ و لوایح تقدیمی ایشان دعوی خواهان را غیر ثابت تشخیص می‌دهد.

دلایل مردود بودن دعوی خواهان عبارتند از:

اول: قرارداد وکالت موضوع دعوا در سال ۹۰ تنظیم شده است و قانونی که ممنوعیت اخذ وکالت نامه رسمی را اعلام نموده و در سال ۹۱ تصویب شده که عطف به ماسبق (به گذشته سرایت نمی‌کند) نمی‌شود.

دوم: اخذ وکالت نامه از تسهیلات گیرندگان ممنوع شده و قانون مذکور در خصوص ضامنین ساکت است.

سوم: ماده ۳۴ و ۳۴ مکرر قانون ثبت اسناد و املاک استنادی وکلای خواهان منصرف از فرض این پرونده است، چرا که موضوع مواد استنادی اخذ وثیقه توسط بانک در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مشتری است.

حال آنکه در این پرونده بانک به استناد وکالت نامه دریافتی در سال ۹۰ به موضوع وکالت مستقل عمل نمود.

وکیل در تجریش

لذا با اختیاراتی که از موکل دریافت نموده، اقدام به انتقال ملک موضوع وکالتنامه به نام خویش نموده است.

بنابراین دادگاه مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان‌ها صادر و اعلام می‌نماید.

رای دادگاه حضوری و ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۱۰۸ دادگاه حقوقی تهران

نمونه رای دادگاه تجدید نظر در موضوع ابطال سند انتقالی بانک

مرجع صدور شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران

درباره تجدید نظر خواهی آقای… از دادنامه صادر شده از شعبه ۱۰۸ دادگاه حقوقی تهران.

به موجب دادنامه (حکم)… دعوی ابطال وکالتنامه رسمی شماره… دفتر اسناد رسمی شماره ۲۵ حوزه ثبتی کرج و انتقال و ابطال سند انتقال یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی… به شماره سند… مورخ ۵ مرداد ۹۲ مورد پذیرش واقع نشده و حکم بر بطلان دعوی صادر و اعلام شده است.

با نگرش به محتویات پرونده اعتراض وکلای تجدیدنظرخواهی نسبت به ابطال سند انتقال یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی به شماره سند… وارد و موجه است.

زیرا اول: تجدیدنظرخواهانها به عنوان وثیقه گذار، ملک خود را در قبال اخذ تسهیلات توسط شرکت حدید گستر در وثیقه بانک تجدیدنظرخوانده در سال ۱۳۹۰ گذاردند.

چون شرکت بدهی خود را در مهلت مقرر پرداخت نکرد بانک تجدیدنظرخوانده در راستای وکالت بلاعزل به شماره ثبت دفترخانه ۲۵ کرج مورد وثیقه را به موجب سند صلح شماره تاریخ ۵ مرداد ۹۲ دفترخانه ۲۵ کرج به نام خود میکند.

استناد بانک به ماده ۷۷۷ قانون مدنی است که اجازه داده تا مرتهن (رهن گیرنده) به وکالت از راهن طلب خود را از عین مرهونه (مال مورد رهن) یا قیمت آن استیفا (مطالبه) کند.

نظر به اینکه با وجود ماده ۳۴ قانون ثبت ماده ۷۷۷ قانون مدنی که به مرتهن اجازه داده بود تا به وکالت از رانه طلب خود را از عین مرهونه یا قیمت آن استیفا (مطالبه) کند، به اینکه با وجود ماده ۳۴ قانون ثبت ماده ۷۷۷ قانون مدنی نسخ ضمنی شده است یا خیر محل اختلاف است.

وکیل متخصص گمرک

بر فرض اینکه ماده ۷۷۷ به قوت خود باقی باشد وکیل نمی‌تواند راساً و از طریق اقدام خصوصی و بدون مراجعه به مقام‌های عمومی طلب خود را وصول کند.

نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

ماده ۳۴ قانون ثبت اصلاحی سال ۱۳۸۶ مقرر می‌دارد:

در مورد کلیه معاملات رهنی راجع به اموال غیرمنقول در صورتی که بدهکار ظرف مهلت مقرر در سند بدهی خود را نپردازد طلبکار می‌تواند از طریق صدور اجرائیه وصول طلب خود را توسط دفترخانه تنظیم کننده سند درخواست کند.

بنابراین با توجه به اینکه قراردادهای بانکی از جمله قراردادهای الحاقی بوده و مفاد آن توسط بانک از قبل تهیه شده و تسهیلات گیرنده و وثیقه گذار به منظور گشایش کار از روی اضطرار و ناچاری قراردادهای نمونه را به بانک ارائه کرده امضا می‌کند و به همین علت به منظور حفظ حقوق بدهکاران و خطری که آنها را تهدید می‌کند.

قانونگذار خواسته بدین وسیله فروش عین مرهونه را در بازرسی خود قرار دهد و مانع از آن شود که طلبکار مبلغی زیادتر از طلب خود به دست آورد.

بنابراین ماده ۳۴ اصلاحی قانون ثبت مربوط به نظم عمومی بوده و اختیار مرتهن با کلمه می‌تواند که در متن ماده بیان شده مربوط به اختیار را گزینش را وصول طلب با فروش مال رهنی یا در برابر انصراف از رهن و رجوع به سایر اموال بدهکار است.

در حقوق اسلامی نیز مقرر شده در مواردی که استیفای حق مسلم منشاء بروز اختلاف باشد رجوع به حاکم مقام عمومی صلاحیتدار شرط است.

در نتیجه اقدامات بانک که خود مجری و تشخیص وصول طلب بوده با مقررات عمره ثبت مغایر بوده و فاقد اثر است.

دوم: مطابق بند های ۷ و ۱۱ ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور،

بانک مرکزی واجد صلاحیت نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری است. مطابق ماده ۳۷ قانون مذکور بانکها مکلف به رعایت دستورالعمل ها و آئین نامه های صادر شده از بانک مرکزی هستند.

مرجع شورای ‌عالی حفاظت فنی

به موجب بخشنامه های شماره ۳۷۰۹ تاریخ ۴ آذر ۸۱ و بخشنامه شماره 91728 تاریخ ۱۱ تیر ۹۱ دریافت وکالت بلاعزل از تسهیلات گیرندگان بابت وثیقه های در رهن بانک و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی ممنوع است.

وثیقه گیرندگان موظف هستند فقط در قالب قراردادهای منعقده نسبت به اجرا گذاشتن وثیقه ها عمل نمایند.

بند ۷ ماده ۷ قانون بودجه سال ۹۱ دریافت وکالت بلاعزل از تسهیلات گیرندگان بابت وثیقه را ممنوع اعلام کرده است و به کارگیری کلمه ممنوع در بخش نامه و قانون دلالت بر نهی اقدامات وکیل به اجرای وکالتنامه بدون مراجعه به مقامات عمومی است.

بند ب ماده ۱۹ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موید موارد فوق است.

عبارت تسهیلات گیرندگان در ستون قانونی شامل افرادی است که راسا ملک خود را به عنوان وثیقه معرفی می‌کنند و هم شامل کسانی است که با معرفی وام گیرنده ملک خود را جهت اخذ تسهیلات به وثیقه می گذارد.

به تعبیر دیگر وقتی اخذ وکالت بلاعزل از مدیون (بدهکار) اصلی ممنوع باشد به طریقه اولی اخذ آن از شخص ثالث که بازپرداخت وام ملک را به وثیقه گذاشته ممنوع است.

در واقع شخص وثیقه گذار از باب احسان و حل مشکل وام گیرنده وثیقه گذاشته و تبعیض بین تسهیلات گیرنده و شخص ثالث که وثیقه گذار بوده و باعث می‌شود اصل تعاون اجتماعی دچار تزلزل شده و کسی به دیگری کمک نکند.

بنا به مراتب مذکور دادگاه تجدید نظر به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی قسمتی از دادنامه تجدیدنظرخواسته را نقض و به استناد مواد ۱۹۸ و ۵۱۵ قانون مذکور حکم بر بطلان سند انتقال یک دستگاه آپارتمان به مساحت ۱۹۱ متر مربع قطعه تفکیکی تحت شماره فرعی از اصلی مفروز و مجزا شده از پلاک فرعی بخش ۱۰ تهران تحت سند صلح شماره … مورخ ۵ مرداد ۹۳ دفتر ۲۵ کرج را صادر و اعلام می‌نماید.

در ضمن بانک تجدیدنظرخوانده مکلف به پرداخت هزینه دادرسی طبق تعرفه حق الوکاله وکلا طبق قرارداد وکالت به مبلغ ۸۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد.

تفاوت سرقفلی با حق کسب و پیشه و تجارت

در مورد بطلان وکالتنامه موضوع دعوی نظر به اینکه بر بطلان آنها دلیلی وجود ندارد دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این قسمت تایید و استوار می‌نماید.

رای دادگاه قطعی است.

مستشاران شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران

وکیل بانکی، چگونه سند انتقالی بانک را باطل می‌کند؟

وکیل بانکی با مطالعه قرارداد بین بانک و مشتری و شیوه انتقال، موارد ابطال را بررسی نموده و با استناد به آنها از دادگاه خواستار ابطال سند انتقالی بانک خواهد شد.

آیا در دعوای ابطال سند انتقالی بانک، امکان تجدیدنظر وجود دارد؟

در کلیه دعاوی حقوقی از جمله دعوای ابطال سند انتقالی بانک، امکان تجدیدنظر وجود دارد.

 

 

 

نمونه رای ابطال سند انتقالی بانک

خدمات تخصصی گروه وکلای ملک و حقوقی تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل دعاوی مالی و اقتصادی در تهران

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی جرایم بانکی در تهران به یکی از راههای زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی دعاوی مالی و بانکی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص دعاوی بانکی تهران

9120067664

09120067669

09121281014

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده پولی و بانکی تهران

5/5 - (117 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام و عرض احترام خدمت جناب دکتر مهریمن از بانک سپه وام گرفتم و مبلغ وثیقه و ملک رهنی که گذاشتم یک میلیارد تومن بود.الان بدهی من معوق شده ولی قیمت ملک حدود 12 میلیارد تومن شده.بانک سپه بر مبنای اجرائیه ای که خودش صادر کرده مبلغ 8 میلیارد تومن مطالبه و ملک رو تملک کرده .با توجه به اینکه سقف سند رهنی 1 میلیارد بود بانک میتونه همچین مبلغی ازم بگیره؟من میتونم سند انتقالی بانک رو ابطال کنم و همون یه میلیارد رو به بانک بدم تا سند آزاد بشه؟

    • صدور اجراییه در خصوص اسناد رهنی بانکها تعهدات منجز تا سقف سند رهنی به اضافه جریمه مقرر در قرارداد صحیح است.

      یکی از سوالات مهمی که دائم پرسیده می شود مفهوم سقف سند رهنی است و اینکه برخی به اشتباه فکر می کنند، بانکها صرفا تا این مبلغ امکان تملیک وثیقه را دارند؛ در حالی که در اجرائیه صادره توسط بانکها سقف سند رهنی بعلاوه سود و جرایم ذکر شده در قرارداد ملاک صدور اجراییه می باشد که ممکن است چند برابر عدد مذکور در سند رهنی شود.

      📗نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه
      🟣شماره نظریه 1326/95/7
      🔵شماره پرونده 95-59-871
      🟤تاریخ نظریه :1395/06/07

      ☑️استعلام

      با توجه به تبصره ۲ ماده ۵ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایات از عملیات اجرایی آیا امکان صدور اجراییه در خصوص اسناد رهنی بانکی منوط به تعیین صریح و بی‌قید و شرط رقم میزان بدهی گیرنده تسهیلات در سند رهنی و در تاریخ تنظیم آن می باشد؟

      ☑️پاسخ
      با توجه به اینکه مطابق تبصره ۲ ماده ۵ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی رئیس قوه قضاییه ورقه اجرایی را فقط نسبت به تعهداتی می‌توان صادر کرد که در سند منجزا قید شده باشد و مطابق ماده ۹۲ قانون ثبت اسناد رسمی راجع به دیون و اموال منقول بدون احتیاج به حکمی از محاکم عدلیه لازم الاجرا است لذا در فرض سوال صدور اجراییه در خصوص اسناد رهنی بانک موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا نسبت به تعهدات منجز که شامل مبلغ تعیین شده به اضافه جریمه مقرر در قرارداد می شود بلا اشکال است ولی نسبت به تعهدات مشروط یا مجمل و مبهم امکان صدور اجراییه ثبتی وجود ندارد.

      برای مشاوره با بهترین وکیل دعاوی بانکی در ایران با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *