نکات حقوقی پارکینگ مزاحم

نکات حقوقی پارکینگ مزاحم

نکات حقوقی پارکینگ مزاحم


با بررسی موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم همراهتان هستیم.

امروزه بسیاری از مردم دارای ماشین شخصی هستند و خرید ملک یا اجاره آپارتمان با پارکینگ اختصاصی یکی از دغدغه‌های مردم می‌باشد. مقررات شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد معینی تعیین کرده است که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک بیان می‌شود.

از جمله مقررات معین شده قابل اشاره، امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل مشخص شده می‌باشد. اما در برخی موارد شهرداری برای بعضی از واحدهای آپارتمان پارکینگ مزاحم در نظر خواهد گرفت و مالک پارکینگ مزاحم باید از قوانین مطلع باشد.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

سوالات مهم در بررسی موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم:

  1. پارکینگ مزاحم چیست؟
  2. شیوه استفاده از پارکینگ مزاحم چگونه است؟
  3. مقررات پارکینگ مزاحم چیست؟
  4. شکایت از مالک پارکینگ مزاحم چگونه امکان‌پذیر است؟
  5. حذف پارکینگ به چه صورت است؟
  6. آیا وجود پارکینگ مزاحم در سند ملک گفته خواهد شد؟‌
  7. چرا باید در زمینه نکات حقوقی پارکینگ مزاحم از وکیل متخصص مشاوره دریافت کرد؟

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم به پارکینگی گفته می‌شود که در پشت یک پارکینگ دیگر قرار گرفته است و در صورتی که ماشین پارک باشد مانع از خروج خودروی دیگر در پارکینگ جلویی‌ خواهد شد.

لازم به ذکر است در مورد وجود اینگونه پارکینگ در اکثر موارد توسط شهرداری تصمیم‌گیری خواهد شد.

البته در برخی موارد توافق جهت وجود پارکینگ مزاحم با موافقت و مشورت ساکنان آپارتمان صورت‌ خواهد گرفت و معمولا پارکینگ مزاحم برای شخصی می‌باشد که دیرتر از سایر ساکنان آپارتمان اقدام به تنظیم قرارداد کرده است.

وکیل دادسرای ارشاد

به عنوان مثال در بعضی از آپارتمان‎‌ها پس از پایان کار و بررسی‌هایی که شهرداری انجام خواهد داد، شهرداری متوجه کمبود وجود فضای کافی جهت اختصاص پارکینگ به تمامی واحد‌ها‌ی آپارتمان می‌شود که در این صورت به ایجاد یک واحد پارکینگ مزاحم‌ اقدام خواهد کرد.

شیوه استفاده از پارکینگ مزاحم چگونه است؟

در صورتی که واحد آپارتمانی دارای پارکینگ مزاحم باشد، هرگاه ساکنان واحدهای دیگر قصد خارج کردن ماشین خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، باید ماشینی که در پارکینگ مزاحم پارک است جا به‌ جا شود و امکان دارد هر ساعت از شبانه روز این مورد چندین مرتبه تکرار شود که قطعا سخت و اذیت کننده است و صبر بسیاری می‌خواهد.

مقررات پارکینگ مزاحم چیست؟

متاسفانه اطلاعات مردم در خصوص پارکینگ مزاحم و مقررات آن بسیار کم می‌باشد و اشخاصی هستند که در آپارتمان‌ها در صورت وجود پارکینگ مزاحم در آن تصرفاتی می‌کنند و مشکلات بسیاری برای ساکنان آپارتمان ایجاد‌ خواهند کرد. از جمله مهم‌ترین مقررات مربوط به پارکینگ مزاحم عبارت است از:

  • وجود پارکینگ اضافی از نوع مزاحم در تمامی واحدها به جزء واحدهای مسکونی که دارای پارکینگ مزاحم هستند، صرفا برای یک واحد مجاز می‌باشد..
  • در واحدهای مسکونی که کاربری آن‌ها اصولا مسکونی می‌باشد، ساخت تنها یک واحد پارکینگ مزاحم به صورت یک به یک مجاز می‌باشد.
  • وجود این نوع پارکینگ یک به یک، چنانچه مزاحمتی برای سایر همسایه‌ها به وجود نیاورد، در کاربری‌های غیرمسکونی، واحدهای مختلط، مجاز می‌باشد.
  • فقط پارکینگ‌ مربوط به یک واحد‌ می‌تواند به صورت مزاحم طراحی شوند.
  • در واحدهای مسکونی فقط یک واحد از پارکینگ‌های مورد نیاز‌ می‌تواند به صورت مزاحم ساخته شود.
  • مالک پارکینگ مزاحم نباید هیچ گونه مزاحمتی برای همسایه‌های خود ایجاد نماید.
  • مالک پارکینگ مزاحم باید در صورت درخواست همسایه‌ها در هر ساعت از شبانه روز که هست، ماشین خود را جا به جا نماید.
  • چنانچه مالک پارکینگ مزاحم توجه نکند‌، می‌توان به طور قانونی از طریق دادگستری اظهارنامه‌‌‌ای جهت تذکر برای او ارسال نماید.
  • لازم به ذکر است، این نوع پارکینگ اصلا در قانون پیش بینی نشده است و به آسانی می‌توان از دادگاه ابطال توافق‌نامه مربوط به پارکینگ مزاحم را تقاضا نمود.
دفتر وکیل محدوده ونک

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم چگونه امکان‌پذیر است؟

مطابق قانون، هیچ کدام از واحدها، ماشین خود را نباید به صورتی پارک نمایند که مانع رفت و آمد سایر ساکنان باشد. چنانچه مالک واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، ماشین خود را داخل پارکینگ ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد.

بنابراین در صورتی که داشتن پارکینگ مزاحم در سند واحد قید شود، باز هم مالک باید در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز جا به‌ جا نماید، در غیر این ‌صورت مالکان سایر واحدها می‌توانند بابت مزاحمت از او شکایت نمایند.

حذف پارکینگ به چه صورت است؟

در ادامه مقاله نکات حقوقی پارکینگ مزاحم، به چگونگی حذف پارکینگ مزاحم خواهیم پرداخت.

حدف و ابطال پارکینگ از جمله کار‌هایی است که ساکنانی که درگیر پارکینگ مزاحم هستند، می‌توانند آن را انجام بدهند، لازم به ذکر است، قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو گونه‌ی کاملا متفاوت انجام خواهد گرفت:

  1. وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی ذکر شود، در این شرایط می‌توان آن را به عنوان جزء جدا نشدنی از آپارتمان محسوب کرد. بنابراین وجود این موضوع موجب خواهد شد که وجود پارکینگ برای سایر ساکنان آپارتمان محدودیت قانونی ایجاد نماید و حتی باید شرایط لازم جهت استفاده فراهم شود. در این صورت اگر شخصی برای حذف و ابطال اقدام نماید، در نهایت باید به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد مراجعه نماید که این مراجع به مقررات و موارد قید شده در قرارداد اولیه آپارتمان پایبند می‌باشند.
  2. در صورتی که ایجاد پارکینگ با تصمیم ساکنان ساختمان و با توافق آن‌ها صورت گیرد و مورد در سند ساختمان بیان نشده باشد. بنابراین در این شرایط معمولا محدودیت قانونی ایجاد نخواهد شد و حذف پارکینگ در این شرایط امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت بروز این شرایط می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا از طریق توافق با سایر ساکنان، به حذف پارکینگ‌ مزاحم اقدام نمایید یا از ایجاد مجدد آن جلوگیری شود.
دستور فروش و تقسیم ملک مشاع

آیا وجود پارکینگ مزاحم در سند ملک ذکر خواهد شد؟‌

ذکر شدن یا نشدن در سند تغییری در ماهیت آن به وجود نمی‌آورد. کماکان مالک پارکینگ مزاحم نباید هیچ گونه مزاحمتی را جهت پارک کردن ماشین خود برای سایر همسایه‌ها ایجاد کند.

چنانچه وجود پارکینگ مزاحم در سند بیان شده باشد و مالک آن از جا به جا کردن ماشین خود در صورت لزوم خودداری نماید، می‌توان در این شرایط از او شکایت کرد و در صورتی که وجود پارکینگ مزاحم در سند بیان نشده باشد، در این حالت قاضی پس از بررسی اسناد و مدارک دو طرف، شخص متجاوز به پارکینگ دیگری را محکوم می‌کند، به این دلیل که شخصی که حق استفاده از پارکینگ را ندارد، نمی‎تواند به صورت غیرقانونی به پارکینگ دیگری تجاوز نماید.

وکیل تخصصی ملک شمال تهران

دریافت مشاوره از وکیل متخصص و باتجربه باعث می‌شود که اطلاعات مورد نیاز در زمینه نکات حقوقی پارکینگ مزاحم را به دست آورد و با اقدامات اصولی، پرونده با سرعت بالاتر و باریسک کمتر به نتیجه برسد.

چنانچه به دنبال دریافت مشاوره درباره موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم هستید، ما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را به شما معرفی می‌کنیم که دارای وکلای متخصص و باتجربه در زمینه موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم است.

جهت دریافت نوبت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع نکات حقوقی پارکینگ مزاحم، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (15 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *