وکیل تصرف عدوانی

وکیل تصرف عدوانی

وکیل تصرف عدوانی


امروز با موضوع وکیل تصرف عدوانی با شما خواهیم بود.

یکی از دعاوی حساس در مراجع قضایی دعوای تصرف عدوانی است؛ لذا با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع به بررسی دعوای تصرف عدوانی می‌پردازیم.

در دعوای تصرف عدوانی فرد می‌تواند از طریق حقوقی یا کیفری اقدام نماید و در انتخاب آن تا حدودی اختیار دارد؛ اما نحوه اثبات و اقدامات فرد در هر یک از این انتخاب‌ها متفاوت خواهد بود.

لذا شما عزیزان می‌توانید با راهنمایی مشاوران حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای مهر، با توجه به ادله اثباتی خود، اقدام به انتخاب درست در جهت صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود و مراجع قضایی نمایید.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص دعوای تصرف عدوانی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی چه شرایطی دارد؟

طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری چه شرایطی دارد؟

مرجع رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی کجاست و حکم آن چیست؟

آیا دعوای تصرف عدوانی مشمول مرور زمان خواهد شد؟

[/stextbox]

 

دعوای تصرف عدوانی حقوقی

طبق ماده 158 آیین دادرسی مدنی دعوای تصرف عدوانی در امور مدنی عبارت است از ادعای تصرف سابق، مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌کند. این طریق فقط شامل اموال غیرمنقول می‌باشد؛ بنابراین:

  • اگر کسی به صورت عدوانی مال منقول دیگری را از تصرف او خارج سازد شامل تصرف عدوانی نمی‌گردد.
  • در صورتی که مال با رضایت متصرف سابق، از تصرف وی خارج شده باشد و به تصرف دیگری درآید، سپس متصرف سابق از رضایت خود پشیمان گردد، عنوان تصرف عدوانی بر فعل متصرف جدید صادق نخواهد بود.
  • چناناچه شخصی ملک خود را برای مدتی رها کند به نحوی که هیچ تصرفی بر آن نداشته باشد و شخص دیگری در این مدت ملک مورد نظر را تصرف نماید، تعریف مزبور شامل این مورد نخواهد بود؛ زیرا متصرف فعلی مال را از متصرف سابق خارج نکرده بلکه ملکی را که قبلا از تصرف مادی خارج شده بوده تصرف کرده است.
نمونه رای ابطال شرط ضمن عقد بانکی

در ماده 141 قانون آیین دادرسی مدنی ارکان سه‌گانه دعوای تصرف عدوانی به شرح ذیل مقرر شده است:

  • سبق تصرف خواهان
  • لحوق تصرف خوانده
  • عدوانی بودن متصرفات

در ماده 161 قانونگذار مالکیت خواهان را شرط تحقق دعوا ندانسته است؛ بر طبق ماده 162 قانون آیین دادرسی مدنی مالکیت خواهان تنها اماره‌ای بر سبق تصرفات وی بوده و خلاف آن قابل اثبات است.

در بعد حقوقی باید توجه داشت که مدت زمان تصرف سابق خواهان باید به اندازه‌ای باشد که او عرفا متصرف شناخته شود و این زمان بنابر نظر قاضی و عرف می‌تواند متفاوت باشد.

دعوای تصرف عدوانی کیفری

ماده 690 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی جرم تصرف عدوانی را بیان می‌دارد. این ماده در خصوص اموال غیرمنقول است و شامل اموال منقول نمی‌شود. در خصوص اموال منقول همچنان باید به قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب 1352 استناد کرد.

در دعوای تصرف عدوانی کیفری قاضی موظف است پس از طرح شکایت برابر مقررات قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی نموده و علاوه بر مجازات مجرم، حسب مورد به رفع تصرف عدوانی حکم دهد.

در رویکرد کیفری دعوای نصرف عدوانی، فقط احراز واقع لازم است و دادگاه پس از احراز اینکه تصرف فعلی من غیر حق و عدوانی است اقدام به صدور رای خواهد نمود. برخلاف رویکرد حقوقی که برای صدور رای سه موضوع سبق (سابق بودن)، تصرف مدعی و لحوق تصرف مشتکی عنه و عدوانی بودن تصرف او لازم است.

از سوی دیگر، قانونگذار در ماده 690 قانون مجازات اسلامی از واژه «متعلق» استفاده کرده و این تدبیر می‌تواند حاکی از این موضوع باشد که وی در بعد کیفری مالکیت را مهم دانسته و برای اثبات جرم تصرف عدوانی احراز مالکیت شاکی را ضروری تلقی کرده است.

همه چیز درباره ابطال صلح

بنابراین باید توجه داشت که در دعوای تصرف عدوانی کیفری، جدا از بحث عنصر روانی و احراز سونیت در عنصر مادی، قاضی باید:

مالکیت شاکی، لحوق تصرفات متهم و عدوانی و من غیرحق بودن تصرفات او را احراز کند تا بتواند نسبت به مجازاتش اقدام نماید؛ برای احراز مالکیت ممکن است نیاز به صدور قرار اناطه باشد.

عنصر مادی جرم دعوای تصرف عدوانی

فعل مرتکب جرم تصرف عدوانی از جمله جرایمی است که به صورت فعل مثبت خارجی تجلی می‌یابد و ترک فعل نمی‌تواند عنصر مادی این جرم را تشکیل دهد؛ بنابراین:

فعل مثبت، همان اقدام به تصرف املاک متعلق به دیگری است.

موضوع جرم، وجود مال غیرمنقول می‌باشد؛ موضوع باید مال متعلق به دیگری باشد. در اینجا «دیگری» اعم است از شخصیت حقیقی و اگر کسی مال خود را موضوع این اعمال قرار دهد جرم واقع نمی‌شود.

نتیجه مجرمانه؛ جرم تصرف عدوانی جرمی مقید بوده و تحقق جرم منوط به تصرف یا ذی‌حق معرفی کردن خود یا دیگری و یا اقدام به هرگونه تصرف عدوانی است. بنابراین اگر اعمالی صورت گیرد که منجر به وصول چنین نتیجه‌ای نشود از مصداق جرم موضوع ذیل ماده 690 نخواهد بود.

عنصر معنوی دعوای تصرف عدوانی

یکی از عناصر معنوی جرم تصرف معنوی این است که مرتکب باید به ماهیت غیرقانونی بودن عمل ارتکابی آگاهی داشته و نسبت به آن عالم باشد. همچنین مرتکب نه تنها باید خواست و اراده ارتکاب عمل مجرمانه را داشته باشد، بلکه نتیجه حاصل از جرم را نیز باید قصد کند.

در نهایت در صورت وجود شرایط مذکور، صدور بازداشت موقت متصرف عدوانی الزامی است.

وكيل ملكى در آرارات | وكيل ملك در آرارات

تفاوت دعوای حقوقی و کیفری تصرف عدوانی این است که:

  • در صورتیکه دعوای تصرف عدوانی حقوقی اقامه گردد دیگر نمی‌توان دعوای تصرف کیفری اقامه نمود؛ اما بالعکس آن امکان‌پذیر است.
  • اقامه دعوای تصرف عدوانی حقوقی، هیچگونه مجازاتی را برای متصرف در پی ندارد، صرفاً می‌توان حکم رفع تصرف وی را از دادگاه گرفت.
  • دعوای تصرف عدوانی حقوقی در دادگاه مطرح می‌گردد اما در خصوص تصرف عدوانی کیفری مرجع شکایت دادسرا است و طی مراحل قانونی مجازات آن یک ماه تا یکسال حبس می‌باشد؛ ضمن اینکه دادگاه متصرف را موظف به رفع تصرف عدوانی می‌نماید.

نظر اقلیت در این خصوص این است که در قوانین سابق عدم گذشت بیش از یکسال از زمان تصرف عدوانی، به عنوان یکی از شرایط دعوای تصرف عدوانی بوده و قانون جدید نیز معترض این امر نشده است.

بنابراین عدم سپری شدن مدت یکسال کماکان از عناصر دعوای تصرف عدوانی است و عامل زمان حذف نشده است؛ ولی طبق نظر کمیسیون نشست قضایی طرح شکایت کیفری علیه متصرف عدوانی، براساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی مقید مهلت نیست.

مضافا آنکه با تصویب قانون آیین دادرسی مدنی مهلت‌های مقرر برای طرح شکایت حذف شده است، لذا طرح شکایت تصرف عدوانی از این جهت نیز مقید به مهلت نمی‌باشد.

وکیل دعوای تصرف عدوانی

در صورت مشکل در زمینه دعاوی تصرف می توانید از مشاوره وکلای مورد اطمینان در گروه وکلای مهر پارسیان با مدیریت محمدرضا مهری بهره‌مند شوید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل پرونده پیچیده ملکی

شماره دفتر وکیل تصرف عدوانی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

5/5 - (32 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام و عرض احترام. همسایه ما دیوارش را با دعوا یک متر آورده داخل ملک ما. من بر مبنای چه قانونی باید ازش شکایت کنم؟

    • سلام. مطابق ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی عمل همسایه جرم است و ماده مذکور مقرر داشته است که هر گاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
      جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *