وکیل چک در شیراز

وکیل چک در شیراز

وکیل چک در شیراز


امروز با موضوع وکیل چک در شیراز با شما خواهیم بود.

امروزه صدور چک با عنایت به شرایط ویژه صدور چک و اینکه به جای پرداخت وجه نقد مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد فراوانی در نزد افراد اعم از تاجر و غیرتاجر دارد. قانون صدور چک در آذر ماه سال 97 با اصلاحاتی مواجه شده است که در این نوشتار وکیل چک شیراز از همکاران موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان به همکاری گروه وکلای مهر، به بررسی شرایط صدور چک پرداخته است.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص وکیل چک در شیراز

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا جهت وصول وجه چک از دادگاه می‌توان تقاضای اجراییه نمود؟

تکلیف بانک در خصوص مواجهه با چک پرداخت‌‌نشدنی چیست؟

تکلیف بانک در خصوص کسر موجودی حساب چیست؟

بهترین وکیل مطالبه وجه چک در شیراز کیست؟

[/stextbox]

 

چک الکترونیک و تفاوت آن با چک کاغذی

از نوآوری‌های اصلاحات قانون صدور چک، صدور چک به صورت الکترونیکی است. چک الکترونیک در تبصره ماده 1 قانون صدور چک اصلاحی 1397 به رسمیت شناخته شده است. در مورد چک الکترونیکی توجه به نکات ذیل ضروری می‌باشد:

اول اینکه، چک الکترونیک به این معناست که شخص دارنده حساب جاری به جای صدور چک کاغذی، به موجب امضای الکترونیک به بانک محال‌علیه دستور پرداخت مبلغی معین به شخص مشخصی را برای تاریخی خاص، صادر می‌کند.

ثانیا تمامی مقررات راجع به چک کاغذی از جمله مسولیت تضامنی صادر کننده و ضامن و همچنین قابلیت تعقیب کیفری صادر‌کننده در خصوص چک الکترونیکی لازم‌الاجراست.

ثالثا با توجه به مفهوم ماده 14 قانون تجارت الکترونیکی، برای چک الکترونیکی از اداره ثبت، اجراییه صادر نمی‌شود؛ اما می‌توان مطابق ماده 9 قانون صدور چک اصلاحی 97 از دادگاه حقوقی درخواست صدور اجراییه نمود.

بهترین وکیل چک

رابعا شرایط شکلی که برای صدور چک الکترونیک بیان شده است دقیقا همانند چک کاغذی می‌باشد؛ یعنی در چک الکترونیک نیز باید نام دارنده، مبلغ چک، تاریخ پرداخت و سایر شرایط درج شود. امضای چک الکترونیکی به صورت امضای الکترونیک ثبت می‌شود.

بانک مرکزی مطابق قانون مکلف است حداکثر ظرف یکسال، ساز و کارهای اجرایی و سامانه الکترونیکی صدور چک الکترونیکی را ایجاد نماید.

وظایف بانک در خصوص چک پرداخت نشدنی

مطابق قانون جدید صدور چک چنانچه وجه چک به هر یک از دلایل مندرج در ماده 3 پرداخت نشود، به درخواست دارنده چک، بانک موظف است عدم پرداخت را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند.

پس از آن بانک کد رهگیری دریافت نموده و کد رهگیری در گواهینامه‌ای که مندرجات چک، هویت و آدرس صاحب حساب در آن قید شده، درج می‌شود. بانک دلیل یا دلایل عدم پرداخت را به طور صریح قید می‌نماید و پس از مهر و امضا، به دارنده تحویل داد می‌شود.

باید توجه داشت چنانچه در گواهینامه مزبور که توسط بانک صادر می‌شود، کد رهگیری و یا مهر شخص حقوقی در آن درج نشده باشد، در کلیه مراجع اعم از مراجع ثبتی و قضایی فاقد اثر حقوقی می‌باشد.

در گواهینامه مذکور می‌بایست مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضایی که صادرکننده به بانک ارایه نموده در حدود عرف بانکداری، توسط بانک تایید شود.

صدور اجراییه برای وصول وجه چک

دارنده چک می‌تواند با ارایه گواهینامه عدم پرداخت از دادگاه صالح درخواست صدور اجراییه نماید. دارنده می‌تواند این اجراییه را برای وصول کسری مبلغ چک و همچنین حق‌الوکاله‌ای که جهت اقامه دعوا پرداخته است، درخواست نماید.

وکیل قصور پزشکی

در این خصوص دادگاه مکلف است در صورت وجود تمامی شرایط، علیه صادرکننده یا صاحب حساب یا هر دو اقدام به صدور اجراییه نماید.

شرایط مورد نیاز برای صدور اجراییه وصول وجه چک

  • در متن چک، وصول وجه چک منوط به تحقق شرطی نشده باشد.
  • در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهد به امری است.
  • گواهینامه عدم پرداخت به علت دستور عدم پرداخت، صادر نشده باشد.

پس از ابلاغ اجراییه، صادر کننده موظف است تا ده روز نسبت به پرداخت وجه، مبادرت ورزد، یا اینکه با توافق دارنده، ترتیبی جهت پرداخت بدهد؛ همچنین صادرکننده می‌تواند مالی را به اجرای احکام معرفی نماید تا اجرای حکم از طریق فروش مال ممکن شود.

اگر صادرکننده برای پرداخت وجه یا معرفی مال اقدامی ننماید اجرای احکام دادگستری بنا بر درخواست دارنده چک، اجراییه را مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به اجرا گذاشته و نسبت به وصول وجه چک و استیفای مبالغ اقدام می‌نماید.

 معرفی وکیل چک در شیراز

جهت مطالبه وجه چک، راهکارهای متعددی وجود دارد. در حقیقت برای وصول وجه هر چکی باید به هر یک از طرق قانونی متوسل شد. پیشنهاد گروه وکلای مهر از همکاران موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برای شما عزیزان این است که قبل از هر اقدامی جهت مطالبه وجه چک با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حضوری یا مشاوره حقوقی آنلاین داشته باشید. گروه وکلای مهر با کمال افتخار به شما همراهان عزیز شیرازی مشاوره حقوقی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

بررسی عواقب تصادفات ساختگی

شماره دفتر وکیل چک در شیراز

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *