پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی


امروز با موضوع پرسش و پاسخ حقوقی و پاسخگویی به سوالات حقوقی عزیزان توسط بهترین وکیل پایه یک دادگستری با شما هستیم.

پرسش و پاسخ حقوقی با برترین وکلای دادگستری در ایران، از طریق تکمیل فرم ذیل مقالات وب سایت تخصصی حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان امکان پذیر شده است.

پس از مطالعه مقاله در بخش های مختلف سایت، می‌توانید فرم مربوطه را تکمیل نموده و منتظر پاسخ کارشناسان حقوقی ما در قسمت پرسش و پاسخ حقوقی باشید.

راه دیگر ارسال سوالات حقوقی و دریافت پاسخ صفحات ما در اینستاگرام و یا ارسال ایمیل به موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان است، در ادامه نکات مهم پرسش و پاسخ حقوقی و همچنین پاسخ به بعضی از سوالات حقوقی درباره وظایف شهرداری ها و شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد آمد.

نکات مهم در پرسش و پاسخ حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در زمان تکمیل پرسش حقوقی به چه نکاتی باید اشاره نمود؟

آیا امکان مشاوره حقوقی رایگان با وکیل پایه یک دادگستری وجود دارد؟

برای دریافت پاسخ پرسش حقوقی از چه طریقی می‌توان اقدام نمود؟

[/stextbox]

 

سوال حقوقی درباره ملک

زمينی از سال ۱۳۶۳ کاربری فضای سبز داشته که تاکنون نسبت به اجرای طرح مذکور پس از ابلاغ به مالک اقدام نشده، لذا با توجه به ماده واحده قانون تعيين وضعيت املاک مصوب ۲۹/۸/۱۳۶۷ در صورت مراجعه مالک برای صدور پروانه ساختمانی آيا می‌توان تعهد مذکور در تبصره ماده واحده را اخذ نمود يا خير؟

پاسخ : نظريه اداره کل حقوقی قوه قضائيه  نظريه شماره ۱۴۵۷/۷ مورخ ۲۳/۲۹/۱۳۷۷

استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت

اخذ تعهد از مالک اراضی و املاک موضوع قانون تعيين وضعيت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری مصوب سال ۱۳۶۷ پس از انقضای مدت ده سال از تاريخ در طرح قرار گرفتن ملک، مورد ندارد.

سوال حقوقی درباه عدم انجام وظیفه ادارات دولتی نسبت به شهرداری

در صورتي که ادارات تربيت بدنی، بهداشت، آموزش و پرورش و غيره جهت تعيين تکليف اراضی واقع در طرح به استعلام شهرداری در مورد اجرای طرح پاسخ ندهند تکليف چيست؟

 

پاسخ: نظريه اداره کل حقوقی قوه قضائيه شماره ۴۵۸۹/۷ مورخ ۲۷/۷/۱۳۷۳

تکليف اراضی واقع در طرح در قانون تعيين وضعيت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری ها مصوب ۲۹/۸/۱۳۶۷ مشخص شده و اشخاصی که اراضی آنها در طرح‌های مربوط به سازمان‌های دولتی نظير ادارات تربيت بدنی، بهداشت و درمان و يا آموزش و پرورش قرار گرفته است می‌توانند طبق ضوابط مندرج در اين قانون جهت صدور پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه نمايند.

در اين صورت شهرداری مکلف است مطابق قانون عمل نمايد اعم از اينکه سازمان‌های مذکور به استعلام شهرداری‌ها پاسخ بدهند یا خیر.

 

سوال حقوقی درباره تغییر جهت معابر شهری

آیا تغییر جبهه ساخت به جای طرح گشایش معبر مغایر قانونی دارد؟

پاسخ :موضوع رأی: ابطال بند 24 صورتجلسه مورخ 83/5/5کميسيون ماده 5 شورای عالی شهرستان قزوين. تاریخ: 20 خرداد 1387کلاسه پرونده: 587/ شماره دادنامه: 87/173 شاکی: آقای علی خوبان

رای  هيأت عمومی دیوان عدالت اداری

مفاد صورتجلسه مورخ 83/5/25 کمیسیون طرح تفصیلی شهر قزوین مبنی بر طرح پیشنهاد شهرداری قزوین در زمینه اصلاح بند 26 مصوبه مورخ 82/5/25کمیسیون ماده 5 و موافقت با احداث و استقرار جبهه ساخت در طبقه همکف با رعایت 3 متر فاصله از بر خیابان با عنایت به مندرجات لایحه جوابیه شماره 4078 مورخ 87/2/30 سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین مبنی بر اینکه عقب نشینی ملک در سطح همکف نافی حق مالکیت در آن قسمت و فی‎نفسه سالبه حق مالکیت به دریافت بهای قسمتی از ملک در صورت وقوع آن در طرح ایجاد یا تعریض پیاده رو نمی‎باشد، بنابراین مصوبه مورد اعتراض به جهات مذکور مغایرتی با قانون ندارد.

انواع دعاوی بانکی

سوال حقوقی درباره معابر شهری

آیا اجبار به گشایش معبر به صورت واگذاری رایگان املاک  قانونی است؟

پاسخ :ابطال قسمتي از بند 1-2-5 طرح تفصيلی شهر قزوين مصوب 73/7/27 كميسيون ماده 5 قانون تأسيس شورای عالی شهرسازی و معماری تحت عنوان گشايش معبرشاكی: خانم ربابه خوبان – آقای ابوالفضل خوبان تاريخ : 81/5/27 شماره دادنامه: 172-173 كلاسه پرونده: 80/50- 80/170

رای هيأت عمومی دیوان عدالت اداری

طبق ماده 5 قانون تأسيس شورای عالی شهرسازی و معماري ايران مصوب 1351 وظيفه و مسئوليت كميسيون مذكور در اين ماده بررسی و تصويب طرح‌های تفصيلی شهری حسب مقررات مربوط است. نظر به اين‌كه وضع قاعده آمره در جهت تحديد يا سلب مالكيت مشروع و قانونی اشخاص اختصاص به حكم صريح قانونگذار دارد بنابراين مصوبه مورخ 73/4/23كميسيون ماده پنج‌ شهرستان قزوين مبنی بر الزام اشخاص به واگذاری قسمتی از املاك خود در مجاورت محور تجاری به عمق حداقل 3 متر و به طول بر پلاك به منظور تأمين پياده‌رو مغاير حكم مقنن در باب حرمت مالكيت اشخاص و اصل تسليط و خارج از حدود اختيارات آن كميسيون در وضع مقررات دولتی تشخيص داده می‌شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون ديوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

مشاوره با وکیل جهت پرسش و پاسخ حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس جهت پرسش و پاسخ حقوقی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *