کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان

کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان

کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان


کلاهبرداری جرمی است که در آن مجرم با انجام رفتارهای غیرواقعی و دروغی، موجب فریب اشخاص شود و در نتیجه این فریب، مالی را از اشخاص می‌برد.

پیش‌فروش آپارتمان قراردادی است که به موجب آن خریداران با پیش‌فروشنده توافق می‌کنند که یک طرف آپارتمان بسازد و طرف دیگر به صورت اقساطی پول پرداخت نماید.

در چنین قراردادی ممکن است از طرف پیش‌فروشنده کلاهبرداری صورت بگیرد.

در این مقاله به بررسی موضوع کلاهبرداری با قرارداد پیش‌فروش آپارتمان خواهیم پرداخت.

سوالات مهمی که پیرامون کلاهبرداری با قرارداد پیش‌فروش آپارتمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انواع کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان کدامند؟

آیا پیش‌فروش مسکن و ساختمان، قبل از آغاز عملیات اجرایی ساختمان، جرم است و مشمول کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان می‌شود؟

وکیل کلاهبرداری ، وکیل کلاهبرداری ملکی

آیا لازم است جهت پیشگیری از کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش املاک، و مطمئن بودن از رعایت موارد قانونی تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان، به وکیل حقوقی و یا وکیل کیفری مراجعه کنیم؟

برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

مقدمه

کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان و ساختمان از رایج‌ترین دعاوی کیفری ملکی می‌باشد که حجم وسیعی از مراجعات مردم به دادسراها، جهت قرارداد پیش فروش مسکن می‌باشد.

اما در این بین، فقط شخص کلاهبردار، یا پیش فروشنده، مقصر نیست.

تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

اکثر مردم ترجیح می‌دهند برای مشاوره حقوقی املاک، به مشاورین املاک مراجعه کنند، خصوصا این که بسیاری از این افراد فاقد تحصیلات حقوقی هستند و حتی گاهی اوقات بدون قصد، فقط جهت عقد قرارداد پیش فروش مسکن و اخذ درصد دلالی، از اجرا و رعایت قوانین سرباز می‌زنند.

وکیل خوب ملک غرب تهران

این در حالیست که اگر خریدار با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت نماید هیچگاه دچار مشکل نمی‌شود.

مروری کوتاه بر قانون پیش فروش آپارتمان و آیین‌نامه اجرایی قانون پیش فروش آپارتمان، و همچنین مقررات و قوانین شهرداری و قانون نظام مهندسی ایران، روشنگر وظایف طرفین، در هنگام تنظیم و امضاء قرارداد پیش فروش مسکن می‌باشد.

مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت زمین

از مصادیق آن، فروش واحدهای بیش از سهم یکی از شرکاست. عدم رعایت شرایط قانون پیش فروش ساختمان، نیز جرم خاصی است که در ماده ۲۳ قانون پیش‌فروش به آن پرداخته شده است.

راه‌های کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان

موضوع رایج در کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان، تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، اضافه بر سهم سازنده یا مالک است.

در قانون پیش‌فروش ساختمان، کسری بنای احداثی در صورت صدور صورت‌مجلس تفکیکی، تا ۵ درصد بنا، مورد پذیرش قرار گرفته و بیش از ۵ درصد موجب اختیار بر هم زدن قرارداد توسط خریدار می‌شود.

قرارداد پیش فروش آپارتمان

اما اگر پیش‌فروشنده طبق سند رسمی، مالک ۴ واحد خواهد شد و بیش از ۴ واحد را به اشخاص واگذار نماید، مرتکب فروش و انتقال مال غیر شده و کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان محقق شده است.

انجمن های صنفی کارگری

موضوع بعدی واگذاری آپارتمان یا مسکن، بدون داشتن مالکیت و یا اجازه از سوی مالک می‌باشد که باز هم در صورت اثبات جرم فروش و انتقال مال غیر محقق شده است و مستوجب محکومیت به مجازات کلاهبرداری می‌باشد.

جرم تنظیم قرارداد پیش فروش مسکن بدون مجوز

در قانون پیش فروش ساختمان، به عنوان قانون خاص، سه نوع جرم درباره قرارداد پیش فروش ساختمان پیش‌بینی شده است که به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

ممنوع الخروج نمودن ضامن

آیا پیش فروش آپارتمان یا ساختمان بدون تنظیم قرارداد رسمی دارای مجازات است؟

هر شخص اعم از حقیقی (انسان) یا حقوقی (مانند شرکت و موسسه) که بدون تنظیم قرارداد رسمی در دفتر اسناد رسمی، اقدام به تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان یا ساختمان نماید به حبس از ۹۱روز تا یک سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود.

پیش فروش ساختمان یا آپارتمان بدون مجوز هم دارای مجازات حبس و جزای نقدی می‌باشد.

در واقع هر کس بدون اخذ مجوزهای لازم، اقدام به تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان یا ساختمان نماید به مجازات حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه دریافتی، محکوم می‌شود.

درج یا انتشار آگهی پیش فروش آپارتمان یا ساختمان بدون مجوز

درج یا انتشار آگهی پیش فروش آپارتمان یا ساختمان توسط رسانه‌های جمعی، در صورت نداشتن مجوزهای لازم و اخذ استعلام، موجب محکومیت به مجازات‌های حبس و جزای نقدی می‌شود.

مجازات مشاورین املاک که اقدام به تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان یا ساختمان می‌نمایند، چیست؟

موسسه حقوقی غرب تهران

مشاورین املاک که بدون اخذ مجوز و یا بدون هدایت طرفین به دفاتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان نمایند علاوه بر محکومیت به مجازات‌های حبس و جزای نقدی به عنوان معاون یا مباشر (انجام دهنده) جرم، برای بار اول تا یک سال پروانه کسب آن‌ها تعلیق می‌شود، بار دوم تا دو سال و در صورت تکرار رفتار به ابطال پروانه کسب، محکوم می‌شوند.

پیشگیری

براساس قانون پیش‌فروش آپارتمان و ساختمان، تنظیم کلیه قراردادهای پیش‌فروش ساختمان، پس از توافق اولیه طرفین در دفتر وکیل پایه یک دادگستری، یا هر مکانی که طرفین تعیین نموده‌اند، در دفاتر اسناد رسمی و پس از تقدیم مدارک رسمی جهت تنظیم قرارداد رسمی پیش‌فروش مسکن، انجام می‌شود.

مجازات اقامت غیر قانونی

وکیل کلاهبرداری در غرب تهران

شرایطی که در قانون پیش‌فروش ساختمان تعیین شده است، اعم از دریافت مجوزهای لازم، انتشار آگهی رسمی پیش‌فروش آپارتمان و ساختمان، لزوم مالکیت یا دارا بودن قرارداد رسمی، مانع از به دام افتادن و گرفتار شدن، خواهد شد.

چرا که دفاتر اسناد رسمی بدون شرایط مقرر در قانون، حق انتقال سند و یا تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان و ساختمان را ندارند.

دادسرای صالح برای جرم کلاهبرداری قرارداد پیش فروش آپارتمان

منظور از دادسرای صالح، این است که براساس قانون چه دادسرایی می‌تواند به این جرم رسیدگی کند.

براساس قانون دادسرای محل وقوع جرم کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان و یا جرم تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، به صورت غیررسمی، دادسرای محل تنظیم قرارداد می‌باشد.

جهت طرح شکایت کیفری، به همراه داشتن مدارک شناسایی و مدارک و مستندات مورد ادعا، الزامی است.

مشاوره حقوقی پیش فروش آپارتمان

تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان، مسکن و ساختمان، براساس قانون پیش‌فروش ساختمان، بدون اخذ مجوز لازم جهت درج و انتشار آگهی و عقد قرارداد غیررسمی پیش فروش آپارتمان، جرم است.

فروش اموال منقول بدهکاران مالیاتی

موسسه حقوقی مهرپارسیان آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی درباره تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان، جهت جلوگیری از کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان و ساختمان به هم وطنان عزیز می‌باشد.

وکیل در آرژانتین

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (30 امتیاز)

19 دیدگاه

  • باسلام یه واحد آپارتمان از شخصی پیش خرید کردم و تو قرارداد تعهد داده بود که در فلان تاریخ آپارتمان را تکمیل و تحویل نماید ولی فروشنده به تعهد خود عمل نکرد و آپارتمان فعلا نیمه کاره تعطیل شده , و من برای الزام به انجام تعهدات ازش شکایت کردم و دادگاه ایشونو طی حکم غیابی محکوم به تکمیل آپارتمان کرد اگر طرف نسبت به ساخت و ساز ساختمان اقدامی نکند حکم جلب برای طرف فرستاده میشود؟

    • سلام خیر در این گونه مواقع حکم جلب صادر نخواهد شد.
      اگر نتونین طرف رو برای اجرای حکم مجبور کنید باید خودتون نسبت به تکمیل ملک و سپس مطالبه هزینه های انجام شده اقدام کنید.
      در صورت نیاز به مشاوره با وکیل با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

  • سلام من مشاوره انجام دادم با وکلای موسسه و واقعا همین ارامشی که الان دارم و راهکار هایی که گرفتم یک دنیا واسم ارزش داره واقعا ممنونم ازتون و برای موضوعات بعدی حتما باهاتون در ارتباط هستم

    • سلام و بسیار خوشحالیم که تونستیم خدمتی به شما ارئه بدیم که رضایت شما رو در پی داشت.
      روابط عمومی موسسه حقوقی مهر پارسیان

    • سلام پیرو سوال قبلی سازنده بعد از ۱۶ ماه میگوید من اصلا نمیتوانم بسازم و با توجه نرخ تورم بانک مرکزی من دو برابر پول شما را میدهم و لا غیر دست تون هر جا می رسه همان جا بروید

  • سلام من آپارتمانی را از شخصی پيشخريد کردم و با توافقی که شد قرار شد خسارت تأخير در تحويل آپارتمان روزانه مبلغ 4 ميليون ريال باشد ،ضمن اینکه مواد مندرج در ماده 2 قانون پيشفروش در قرارداد رسمي پيشفروش تصريح شده باشد در صورت تاخير فروشنده چه ميزان خسارتي بما میرسه؟احساس میکنم اون چیزی که ما نوشتیم و اون چیزی که توی قانون پیشفروش گفته فرق داره راهنماییم کنید گیج شدم.

    • سلام وقت بخیر خسارت شما همون 4 ميليون ريال می شود ، مگر اينكه اجرت المثل بيشتر باشد.
      مطابق ماده ۶ قانون پیش فروش ساختمان مشخص شده که :
      چنانچه پیش فروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد واحد پیش فروش شده را تحویل پیش خریدار ندهد و یا به تعهدات خود عمل ننماید علاوه بر اجراء بند (۹) ماده (۲) این قانون مکلف است به شرح زیر جریمه تاخیر به پیش خریدار بپردازد مگر این که به مبالغ بیشتری به نفع پیش خریدار توافق نمایند. اجراء مقررات این ماده مانع از اعمال خیارات برای پیش خریدار نیست.
      ۱- در صورتی که واحد پیش فروش شده و بخش های اختصاصی نظیر توقفگاه (پارکینگ) و انباری در زمان مقرر قابل بهره برداری نباشد، تا زمان تحویل واحد به پیش خریدار، معادل اجرت المثل بخش تحویل نشده
      ۲- در صورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای مشاعی، روزانه به میزان نیم درصد (۰/۵%) بهای روز تعهدات انجام نشده به میزان قدرالسهم پیش خریدار
      ۳- در صورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای خدمات عمومی موضوع بند (۹) ماده (۲) این قانون از قبیل خیابان، فضای سبز، مساجد، مدارس و امثال آن روزانه به میزان یک در هزار بهای روز تعهدات انجام شده به میزان قدرالسهم پیش خریدار
      ۴- در صورت عدم اقدام به موقع به سند رسمی انتقال، روزانه به میزان یک در هزار مبلغ قرارداد

      دفتر وکالت محمدرضا مهری

  • سلام من یک ملکی و پیش خرید کردم میخواستم بدونم که اگر ارزش ملک متفاوت از اون چیزی باشه که تو قراردادمون اومده ایا ما حق فسخ داریم ؟؟

    • سلام پاسخ شما دو حالت دارد
      حالت اول اینکه اگر ارزش ملک 5 درصد کمتر یا بیشتر از میزانی که تو قراردادتون اومده باشه هیچ حق فسخی برای هیچکدام از طرفین ایجاد نمیشود

      حالت بعدی اینکه اگر اختلاف بیشتر از 5 درصد یا کمتر باشد حق فسخ فقط برای خریدار وجود دارد نه فروشنده
      برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع هم میتوانید با خطوط موسسه تماس حاصل فرمایید
      09120067662

  • با سلام عرض ادب بنده چند ماه گذشته واحدی را در منطقه 22 تهران پیش خرید کرده ام. در متن قرارداد پیش فروش ساختمان تعداد طبقات مشخص شده است ولی سازنده تخلف کرده و چند واحد اضافه شده حالا اگر مالکین از ایشان به اتهام کلاهبرداری شکایت کنند ، تکلیف طبقه اضافه چه میشود؟ ممنون از راهنماییتون.

    • با سلام و احترام.
      در مورد ساختن طبقه اضافی، کمیسیون ماده 100 شهرداری تصمیم گیری خواهد کرد، که یا دستور تخریب خواهد داد، یا پرداخت جریمه بنای اضافی و شما هم میتوانید شکایت نمایید، و مطالبه ضرر و زیان و خسارات خود را مطرح نمایید البته این امر بستگی به متن قرارداد پیش خرید شما یا مبایعه نامه دارد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین بررسی قرارداد و مدارک پیش فروش واحد توسط وکیل متخصص با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من دو واحد آپارتمان ۱۶ ماه قبل پیش خرید کرد ه ام و در دادگاه کیفری ماده ۲۳ و ۲۴ محکوم شده است آیا با توجه نبود مدارک سازنده با توجه به قانون شماره ۴ ( اعم از نداشتن پروانه ساخت. نداشتن بیمه و نداشتن مهندس ناظر و عدم ۳۰٪ پیش رفت کار) آیا کلاهبرداری محصوب میشود

  • سلام وقت بخیر. بنده حدود چهار سال پیش آپارتمان پیش خرید کردم ولی الان اسکلت ساختمان تموم نشده. حالا سوال من از شما این هست آیا فروشنده می تواند در قبال تورم این چهار پنج سال ادعای مبالغی اضافه نماید؟

    • سلام وقت شما بخیر قاعدتا وقت شما را تلف کرده اند و دلیلی ندارد بخواهند هزینه تورم را از شما مطالبه نمایند اما اگر در قرارداد شرط تعدیل وجود داشته باشد امکان تعدیل وجود دارد ضمن اینکه مدت تعهد مهم هست

  • پیرو سوال قبلی آیا بنده می توانم از ایشان شکایت نمایم. قرار بود برج س چهارصد و یک واحد رو تحویل بده. من تا حالا از ثمن معامله مبلغ چهارصد و چهل میلیون تومان پرداخت کرده ام.

  • بنده جهت پرداخت این مبلغ زمین فروختم و در اختیار اون قرار دادم. حالا اون زمینی که فروختم رشد قیمت ده برابری تجربه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *