کلیسای نوتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد

کلیسای نوتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد

کلیسای نتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد


امروز با موضوع کلیسای نوتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد با شما عزیزان همراه هستیم.

شاید ویکتورهوگو زودتر از سایرین می‌دانست روزی نتردام از غم گوژپشت عاشق خواهد سوخت.

اما اینبار کمتر کسی انتظار داشت که کلیسای نتردام که محور اصلی داستان گویی‌های نویسندگان فرانسوی بود برای جرعه‌ای آب خون بگرید.

و ناجی نباشد تا بر جان سوخته او آب بریزد و بدینسان سوختن این کلیسا خود به غم انگیزترین روایت داستانی تبدیل شد که تا کنون نگارندگان نقل کرده‌اند.

سوختن کلیسای نتردام به گفته امیل پاسکال، مورخ فرانسوی یک آتش سوزی معمولی نبود بلکه آتش سوزی ای بود که «میراثی غیرقابل ارزش‌گذاری» را نابود کرده است.

قریب به هشتصد سال است که این کلیسا نظاره‌گر پاریس است.. قرن‌ها بود که ناقوس‌های نتردام زنگ حوادث شاد و تلخ را می‌نواخت و شب گذشته در میان سکوت ناقوس‌ها، کلیسای نتردام شمع شب سیاه پاریس شد.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که اتفاقاتی از این دست (با این فرض که این آتش سوزی سهوی نباشد و به طور عمدی اتفاق افتاده باشد)، طبق قوانین ایران چه مجازاتی را برای عوامل آن در پی خواهد داشت.

نکات مهم کلیسای نتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد

  • مجازات آتش افروزی چیست؟
  • آسیب رساندن به میراث فرهنگی چه مجازاتی در پی دارد؟
  • میراث فرهنگی چه جایگاهی در حقوق ایران دارد؟
تغییر کاربری اراضی زراعی

چه مجازاتی در انتظار تخریب کنندگان آثار فرهنگی قرار دارد؟

تخریب‌کنندگان بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی، طبق قانون مجازات اسلامی، به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند. و در بخش مربوط به جرائم میراث فرهنگی قانون مجازات اسلامی به صراحت اشاره شده است.

هر کسی آثار میراث فرهنگی ثبت شده را تخریب کند یا اقدامی انجام دهد که باعث آسیب رساندن به آن شود، از یک تا ۱۰ سال حبس و جریمه بر اساس میزان خسارتی که به اثر وارد کرده است، محکوم می‌شود.

به عنوان مثال اگر مالک مغازه‌ای در بازار تهران که سردر قجری و ثبت شده‌ای دارد، یا مغازه داری که در بازار سه دکانلار شهرستان اهر مغازه ای در بافت دارد و این بخش از بنا را تخریب کرده نماید، بعد از شکایت سازمان میراث فرهنگی احتمال قریب به یقین حکم جلبش صادر و دست کم به ۴ سال حبس محکوم خواهد شد.

آیا می‌شود در بافت ثبت شده میراث فرهنگی تغییرات و ساخت و ساز انجام داد؟

این آثار (آثاری مانند بازارهای قدیمی تهران و اهر ) جزو بناهای دارای ارزش تاریخی هستند که نباید تخریب شوند، به همین منظور سازمان میراث فرهنگی فهرستی از این بناها را به شهرداری‌های کشور فرستاده است و آنها موظف هستند که برای هر گونه تغییری در آنها از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرند.

این موضوع در قالب توافق انجام شده بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌ها صورت گرفته و حتی درباره محورهای تاریخی نیز صدق می‌کند.

برای نمونه املاکی بوده‌اند که در محور فرهنگی تاریخی خیابان منوچهری یا امام خمینی تهران قرار گرفته ولی ثبت شده نبوده‌اند.

وکیل کلاهبرداری خرم آباد

اما از آنجا که خیابان به عنوان محور تاریخی ثبت و به شهرداری ابلاغ شده، باید هر ساخت‌و‌سازی در آن محدوده با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا بافت محور حفظ شود.

مجازات آتش افروزی چیست؟

علاوه بر مواردی که در پرسش‌های پیشین در خصوص تخریب یناهای فرهنگی بدان اشاره کردیم طبق ماده ۶۷۵ از قانون مجازات اسلامی

هر کس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا معد برای سکنی ‌یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ‌های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

و مجازات شروع به جرایم فوق شش ماه تا دو سال حبس می‌باشد

و همچنین هر کس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا یا بعضاً تلف نماید و یا از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

وکیل تضمینی جرایم میراث فرهنگی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

توهین به مقدسات مذهبی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *