وکیل چک سرقتی

وکیل چک سرقتی

وکیل چک سرقتی


امروز با معرفی وکیل چک سرقتی با شما همراه می شویم.

سرقت چک

چک، به عنوان ابزار پرداخت، رایج‌ترین سندی است كه در معاملات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده ناصحیح، از این سند موجب شد قانون‌گذار قانون مستقلی برای آن وضع كند.

در برخی موارد چک کیفری محسوب شده و مقررات جزایی برای بلا محل بودن آن پیش‌بینی شده است. گاهی چک شرایطی را دارد که قانون‌گذار با تصریح به شرایط آن، چک را حقوقی قلمداد نموده است که امکان پیگیری کیفری در این موارد وجود ندارد.

چک، که به تصریح قانون‌گذار سند لازم الاجرا محسوب میشود امکان وصول ان از طریق اجرای ثبت با رعایت قوانین مقرره در مورد آن وجود دارد.

نکات مهم در معرفی وکیل متخصص چک

  • این سند ارزشمند ممکن است مفقود شود یا مورد سرقت واقع شود، دارنده یا ذینفع یا متعهد و مسئولین آن در این صورت چه اقداماتی می‌بایست انجام دهند؟
  • آیا سرقت ان مثل سرقت سایر اموال می باشد؟
  • صادرکننده چک به عنوان صاحب حساب، در صورت سرقت ان چه اقداماتی می‌بایست انجام دهد؟
  • ادعای سرقت چک را در کدام مرجع قضایی باید طرح نمود؟
  • آیا امکان طرح ادعای سرقت چک بانکی و چک تضمینی وجود دارد؟
  • راه های اثبات سرقت چک بانکی چیست؟ راه های اثبات سرقت چیست؟

نمونه پرسش های مطرح شده و پرسش هایی درباره چک سرقتی و وکیل متخصص در امور اسناد تجاری و همچنین مشاوره حقوقی درباره سرقت، با پاسخ مشاوران حقوقی، در ادامه خوهد آمد.

اقدامات صادرکننده یا ذینفع در صورت سرقت چک

در قانون، این امکان برای صادرکننده یا ذینفع چک پیش‌بینی شده است که در صورت به سرقت رفتن یا مفقودی چک، دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک، بدهد. به دارنده ان را تسلیم می‌نماید.

وکیل در پونک

دستوردهنده عدم پرداخت چک یک هفته مهلت دارد که شکایت نموده و گواهی شکایت خود را به بانک ارائه نماید وگرنه بعد از مهلت یک هفته ای تعیین شده، بانک نسبت به پرداخت وجه چک اقدام خواهد نمود.

اگر ادعای دستوردهنده اثبات نشود، دارنده چک می‌تواند علیه صادر کننده دستور، شکایت نماید.

در این صورت، دستور دهنده به مجازات صدور چک بلامحل (که بسته به مبلغ چک میزان مجازات متفاوت می باشد) و جبران خسارت‌ها محکوم خواهد شد.

دستور عدم پرداخت در چک تضمینی و مسافرتی

اگر چک، تضمینی باشد (چک تضمینی چکی است که بر عهده بانک توسط بانک صادر میشود و پرداخت وجه آن از سوی بانک تضمین میشود که چک قابل اطمینانی است، ورشکستی و انحلال بانک تاثیری در حقوق دارنده این نوع چک ندارد و در سراسر شعب بانک صادر کننده قابل وصول می باشد) به هیچ عنوان امکان متوقف کردن پرداخت آن‌ها وجود ندارد مگر آنکه بانک نسبت به آن‌ها ادعای جعل کند که باز هم حق شکایت برای دارنده چک محفوظ است.

چک مسافرتی (توسط بانک صادر میشود و وجه آن در هر یک از شعبه های بانک یا توسط کارگزاران بانک، قابل پرداخت است) هم مثل چک تضمینی، فقط با ادعای بانک صادرکننده که جعل شده است می توان پرداخت آن را موقوف کرد.

اقدامات دارنده چک مفقود شده

دارنده چک مفقود شده یا کسی که مدعی است که چک با ظهرنویسی به او منتقل شده است، میتواند برای اثبات تعلق چک به او اقدام قانونی انجام دهد.

در مورد مفقودی چک، می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود و در مورد از دست رفتن چک در اثر جرائمی از قبیل سرقت و جعل و کلاهبرداری و خیانت در امانت و دیگر جرایم می‌بایست به دادسرای محل رجوع و شکایت کیفری طرح شود و گواهی شکایت به بانکی که دستور عدم پرداخت به آنجا داده شده است تقدیم شود.

سازمان اداری و استخدامی کشور

مرجع قضایی پس از احراز تعلق چک به او و اخذ تامین به تادیه وجه چک دستور خواهد داد.

در این دعوا هزینه حق الوکاله و هزینه‌های دادرسی را نمیتوان از خوانده مطالبه نمود.

زیرا اثبات این امور در دادگاه صورت میگیرد و دستور دادگاه است که بانک را مکلف به پرداخت وجه چک به ذینفع می‌نماید.

چون چک مال محسوب میشود، در صورت که جمیع شرایط سرقت موجود باشد، ربودن آن سرقت محسوب می‌شود. چک ربوده شده اگر امضا و نوشته شده باشد، در حکم اسکناس است و مالیت دارد.

چک نوشته نشده هم چون با تکمیل، مالیت می یابد هم باز ارزش مالی داشته و مال محسوب میشود. چک که مانند سایر اسناد تجاری، اگر ناقص باشد و مندرجات ان تکمیل نشده باشد و یا امضا نشده باشد، اصلا سند تجاری محسوب نشده و از مزایای آن برخوردار نخواهد بود.

محق بودن دارنده چک به دریافت وجه ان

دعاوی راجع به چک مسروقه مانند سایر دعاوی راجع به چک به طور فوری و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

دارنده چک در وجه حامل مانند هر سند دروجه حامل دیگر، برای مطالبه وجه آن محق محسوب میشود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، اگر مقامات صلاحیتدار قضایی یا پلیس تادیه وجه آن را ممنوع نمایند، تادیه وجه آن به دارنده چک، مدیون اصلی را نسبت به کسی که سند به او تعلق دارد، بری نخواهد کرد.

مدیون سند در وجه حامل در صورتی مکلف به تادیه وجه آن می باشد که سند را اخذ نماید یا اینکه حکم به بطلان سند صادر شده باشد.

الزام به تنظیم سند رسمی

حساسیت ها و پیچیدگی هایی که در زمینه قوانین راجع به چک وجود دارد این امر را ایجاب میکند که وکیلی مجرب و متخصص این امور را پیگیری کرده و پرونده راجع به آن را به انجام برساند.

با توجه به اینکه چک برگه ارزشمندی می باشد و می‌بایست در دعاوی مربوط به آن دقت نظر فراوانی به کار رود، مردم معمولا این امر را به وکیل میسپارند تا از خسارت و هزینه‌های فراوان آن خوداری کرده و جریان پرونده از آغاز مسیر درست را بپیماید.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با ارائه خدمات خود به مشتریان، رضایت حداکثری آنان را کسب نموده و این امر حکایت از تجربه و تبحر ایشان دارد و نشان از تلاش مستمر و پیگیر این گروه و موفقیت ‌روز افزون موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی دارد.

مزایای استفاده از وکیل در شکایت سرقت چک

  • طی کردن روند صحیح حقوقی و طرح شکایت در مرجع صالح و عدم اتلاف وقت با توجه به فوریت موضوع.
  • عدم نیاز به حضور شاکی در هیچ یک از مراحل رسیدگی.
  • امکان درخواست قرار تامین خواسته کیفری از سوی وکیل شاکی.
  • سرعت در اخذ استعلام ها از بانک و سایر مراجع.

مدارک لازم جهت طرح شکایت سرقت چک

  • کارت ملی.
  • گواهی صادرشده از بانک مبنی بر مسدود کردن چک.
  • طرح شکایت سرقت چک و یا مفقودی چک.
  • وکالتنامه وکیل دادگستری.

راه های اثبات سرقت چک

مانند هر پرونده کیفری که در دادسرا مطرح می‌شود، طرح و اثبات سرقت چک نیز، نیاز به دلیل محکمه پسند دارد. از جمله این دلایل:

  • شهادت حداقل دو شاهد مرد و یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن مبنی بر سرقت چک.
  • اقرار مشتکی عنه یا متهم به سرقت چک.
  • علم قاضی که از طریق متعارف حاصل شده باشد، مبنی بر سرقت چک.
  • سایر شواهد و ادله فنی و پلیسی که نشان از سرقتی بودن چک داشته باشد و موجب علم برای قاضی شود.
دپارتمان داوری

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل چک سرقتی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل چک سرقتی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (25 امتیاز)

13 دیدگاه

  • مطلب خیلی خوبی بود مرسی از شمامنم مثل همه چکام و گم کردم و بعد از کلی گتن پیدا نشدن ولی وکیلم سامانه ساد 24 رو بهم معرفی کرد که خیلی کارامده تو زمینه چک

  • سلام بنده چکی را به دوستم دادم که دروجه خودم بود برای خوردکردن و پول گرفتن اما ایشان رفت و دیگر خبری نشد هنوز موعد چک مانده چگونه عمل کنم بهتراست .ممنون

    • سلام
      اگر سوالتون رو خوب متوجه شده باشم، شما چکی رو که در وجه خودتون بود به عنوان وکالت دادید به دوستتون و ایشون اقدامی نکرده و خبری هم ازشون نیست، شما اگه پشت چک رو ظهرنویسی کرده باشید، اگه چک رو به اجرا گذاشته باشه باید اعلام خیانت در امانت کنید اگه دلیلی دارید که به دوستتون سپردید تا وجه رو برای خودتون وصول کنه و اظهار نامه برای دوستتون بفرستید که چک رو مسترد کنه و اگه هم نکرده، باید اعلام م فقودی کنید و به بانک بگید که چک رو پرداخت نکنه و مراتب شکایت رو از دوستتون در دادگاه حقوقی بخواهید بهتره که با موسسه تماس بگیرید.

  • سلام.بنده یک چک از مشتری ام گرفتم که اون هم از مشتری اش گرفته بود.و چند دست چرخیده بود تا به من رسیده بود.روز موعود چک فهمیدم گمش کردم. و چک از بانک پاس شده. حال چطور ثابت کنم چک از من بوده و مفقود یا سرقت شده؟؟؟

  • سلام
    من یه خودرویی رو فروختم که در قبالش یه چک گرفتم
    وقتی قبل از موعد به بانک مراجعه کردم مشکلی برای چک اهلام نکرد
    اما وقتی در موعد چک به بانک مراجعه کردم گفت از طرف صاحب چک اعلام مفقودی شده
    تو قرارداد فروش خوردو هم شماره چک ثبت نشده
    و نوشته شده کل مبلغ نقد دریافت شده
    کاری میتونم بکنم ؟

    • با سلام، اینکه در متن قرارداد صراحتاً شماره ی چک درج نگردیده و قید شده که مبلغ نقداً پرداخت شده امر جالبی نیست، لیکن با شهادت شهود ممکن است امکان اثبات موضوع وجود داشته باشد.

  • سلام مبلغ بالاي از يك مشتري تعداد و رقم بالاي چك دريافت كردم ولي بعداز رسيدن تاريخ چكها متوجه شدم چكها چكهاي خريداري شده از بازار هستن بعضي ها هم سرقتي اعلام شدن،طرفي كه خرج كرده زير بار نميره لازم بذكر است پشت چكها مهر و امضا نشده از سوي مشتري آيا بنده ميتوانم از طريق قانوني شكايت و ثابت كنم ؟

    • سلام بار اثبات این ادعا به عهده شماست. بهتره با وکیل کیفری مشاوره بفرمایید

  • باسلام بنده یه چک سال ۹۰گم کردم همون موقع رفتم واعلان سرقت کردم اما کسی که چک رو پیدا کرده بود اون دو فروخته بوده به کس دیگه وانم برده بانک بانکم با وجود اینکه اعلان سرقت شده بود چک رو برگشت میکنه الان بعد این همه سال یارو رو چک اقدام کرده وحکم مارو گرفته من باید چکار انجام بدم من که چکمو ازم دزدیدن حالا باید پاسش کنم چجوری میشه توضیح بدید ممنونم.

    • سلام
      در پرونده سرقت چک شما باید اثبات بفرمایید که چک سرقت شده است.
      در صورت اثبات سرقتی بودن چک، قطعا چک قابل ابطال است اما تا زمان اثبات با توجه به اصل عدم توجه ایرادات به اسناد تجاری شما مکلف به پرداخت مبلغ چک هستید

    • سلام جعل که نیاز به شاهد نداره و کارشناس تشخیص میده که جعل شده یا نه
      از طریق دادسرای عمومی شکایت طرح کنید البته قبلش حتما با وکیل مشورت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *