دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی

وکیل خوب در بلوار کشاورز

وکیل خوب در بلوار کشاورز


در این مقاله علاوه بر معرفی دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی به ارائه نمونه لایحه اعاده دادرسی که برای دفاع از حقوق موکلین توسط وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان تنظیم شده است؛ خواهیم پرداخت.

اعاده دادرسی، نوعی اعتراض به رای و راه به جریان انداختن پرونده مختومه و قطعی دادگاه است.

آنچه در این مرحله بسیار حائز اهمیت است لایحه ارسالی است که به دلیل عدم تشکیل جلسه رسیدگی و عدم حضور طرفین اختلاف در دادگاه، موثر خواهد بود.

رسیدگی اعاده دادرسی در پرونده‌های کیفری و پرونده‌های حقوقی متفاوت است؛ رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور انجام می‌شود.

پرونده‌های حقوقی که از آنها اعاده دادرسی می‌شود؛ در آخرین شعبه رسیدگی کننده که رای قطعی صادر نموده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی، به بررسی شیوه‌های مختلف اعاده دادرسی پرداخته و همچنین نمونه لایحه اعاده دادرسی تنظیم شده توسط دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی آورده شده است.

چنانچه نیازمند مشورت گرفتن از وکیل متخصص اعاده دادرسی هستید با شماره‌های مندرج در انتهای مقاله تماس بگیرید.

سوالات مهمی که توسط دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی، در این مقاله پاسخ داده خواهند شد:

نکات مهم در تنظیم درخواست اعاده دادرسی کیفری و حقوقی:

  • مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی اعاده دادرسی دیوان.
  • اشاره به بندهای قانون آیین دادرسی و جهاتی که موجب درخواست شده است.
  • مطالعه دقیق و کامل پرونده محاکماتی.
  • ارائه کلیه مدارک و مستنداتی که مکتوم (پنهان و مخفی) بوده است.
  • ارائه تمامی آراء صادر شده از شعب مختلف.

اعاده دادرسی در آرای کیفری به دو صورت انجام می‌شود.

یکی از شیوه‌های اعاده دادرسی ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری است و یکی دیگر از شیوه‌های اعتراض به آرای کیفری ماده ۴۷۴ آیین دادرسی کیفری می‌باشد.
در امور کیفری اعاده دادرسی براساس ماده ۴۷۴ باید به دلایلی و جهاتی باشد که در این ماده قید شده است مانند مخفی بودن دلایل اثبات دعوا و…
اما اعاده دادرسی براساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، فقط به یک دلیل و یک جهت خواهد بود.
آن هم خلاف شرع بودن رای صادر شده می‌باشد؛ تشخیص اینکه رای خلاف شرع می‌باشد یا خیر با رئیس قوه قضائیه می‌باشد.

نمونه درخواست اعاده دادرسی آدم ربایی و لواط

ریاست محترم دیوان عالی کشور

با سلام و احترام

با عنایت به اختیارات حاصله ناشی از وکالتنامه پیوست، به وکالت از آقای…، شماره ملّی ۴………..۶، به استحضار حضرتعالی می‌رساند:

نمونه شکواییه

پرونده کلاسه ۹۵۰۹۹۸۲۴۳۷۰۰۴۵۹ منتهی به صدور دادنامه شماره ۹۷۰۹۹۷۲۴۰۵۲۰۰۲۲۱ مورخ ۲۶/۰۸/۱۳۹۷ از شعبه اول دادگاه کیفری یک استان زنجان گردیده و به موجب دادنامه شماره ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۸۴۰۰۲۰۰ مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۹۸در شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور ابرام (تایید) گردیده است.

موکل اینجانب در خصوص اتهام آدم ربایی به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری و از حیث ایراد ضرب و جرح عمدی به پرداخت شش و نیم درصد دیه کامل محکوم گردیده است.

لذا با توجه به دلایل و مستندات مشروحه ذیل و اینکه موکل اینجانب اساساً مرتکب جرم آدم ربایی نگردیده است.

مستنداً به بند «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری و بند «الف» ماده ۴۷۵، درخواست تجویز (اجازه) اعاده دادرسی می‌نماید.

۱- در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ موکل اینجانب با موتورسیکلت، با شاکی در روستای … در ماه مبارک رمضان و در هنگامه افطار تصادف نموده‌اند.

پس از این واقعه، شاکی به همراه پدر و عمویش، به درب منزل موکل مراجعه نموده‌اند و این امر منجر به درگیری لفظی و فیزیکی میان نامبردگان با موکل و برادر و پدر ایشان گردیده است.

ابتدا موکل و برادر ایشان در مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۵، مبادرت به اقامه شکایت نسبت به نامبردگان نموده و پس از آن شاکی و پدر ایشان به عنوان ولیّ (سرپرست) وی، نسبت به طرح شکایت در تاریخ ۳۰/۰۳/۱۳۹۵ اقدام نموده‌اند.

۲- شاکی و پدر ایشان به موجب شکوائیه مضبوط در پرونده که به پیوست تقدیم می‌باشد، شکایتی با موضوعات و عناوین

“ایراد ضرب و جرح عمدی، آدم ربایی، تهیه فیلم مستهجن و تهدید” علیه موکل مطرح نموده و مدعی گردیدند که:

«در تاریخ ۲۹/۳/۹۵ حدود ساعت ۹ شب به بهانه رفتن به باشگاه اینجانب شاکی اول را سوار بر موتورسیکلت نموده بود.

در نزدیک‌های باشگاه گفتم که چرا نگه نمی‌دارید؟ نامبرده سریعاً به گاز موتور فشار داد و خواست متواری شود و بنده از ترک موتور خودم را به زمین انداختم.

ایشان از موتور پیاده شده و با پیچاندن دستم مرا به جای خلوت برده و بر سرم کار دیگری در آورده است؛ در آن حین از عملیات ناجور و زورگیری فیلم ضبط نموده است.»

با ارجاع پرونده‌های مطروحه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای… و انجام تحقیقات مقدماتی، (شاکی) در برگ تحقیق در مورخ ۲۷/۰۴/۱۳۹۵ ادعا می‌نماید که:

«… من ساعت ۱۰ شب به مسجد می‌رفتم که آقای … با موتور می‌آمد که مرا دید و گفت در باشگاه فوتبال بازی می‌کنند تو هم بیا برویم که من نیز سوار ترک ایشان شدم تا به دو راهی رسیدیم که یک راه به بیابان و یک راه به باشگاه می‌رفت که نامبرده به طرف باشگاه نرفت و به سمت بیابان رفت…

من خودم را به پایین پرت کردم که سرم شکست و از موتور پیاده شد و مرا گرفت و دست مرا پیچاند و به سمت بیابان برد… در آنجا به من تجاوز کرد.»

تناقض در اظهارات شاکی

ایشان در اظهارات متعارض دیگری در کلانتری مدعی گردیدند که:

«…من به مسجد می‌رفتم و … با موتور آمد و به من گفت بیا با هم برویم و من سوار موتور شدم.

موقع رفتن گفت بریم باشگاه توپ بازی می‌کنند و به سمت باشگاه حرکت کرد…

خود را از موتور به زمین پرت کردم و سرم به زمین خورد و بلند شدم و فرار کردم… با زور لواط انجام داد و مرا با موتور به روستا آورد.»

همچنین ایشان در جلسه دادرسی مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۹۶ شعبه ۲ دادگاه کیفری یک زنجان پس از ادعای اینکه:

«من خودم را از موتور به پایین انداختم»، دیگر مدعی نشده که فرار کرده، بلکه در اظهاراتی متعارض مدعی گردیده که:

«..بی حال شدم و در زمان انجام فعل حرام متوجه نشدم دخول انجام گرفت یا خیر».

با توجه به جمیع اوراق پرونده، شاکی در خصوص موضوعات مختلف اظهارات کاملاً غیرواقعی و متناقضی داشته است.

به طور مثال، در جایی اظهار داشته من به مسجد می‌رفتم و در جایی دیگر بیان نموده که به خانه می‌رفته و در خصوص زمان نیز، ساعت‌های ۹، ۹:۳۰ و ۱۰ را عنوان نموده است.

۳- در خصوص اتهام موکل مبنی بر لواط به عنف:

با توجه به ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره ذیل آن، پرونده به شعبه ۱ دادگاه کیفری یک زنجان ارجاع و تحت کلاسه ۹۵۰۹۹۸۲۴۲۲۳۰۰۰۴۱ به ثبت رسیده و محکمه مزبور، به موجب دادنامه پیوست، به شماره ۹۶۰۱۲۶ مورخ ۲۳/۰۶/۱۳۹۶ موکل اینجانب را به اتهام «شروع به ارتکاب لواط به عنف» به تحمل ۸ سال حبس محکوم نموده است.

اعاده دادرسی در دادگاه نظامی

متعاقب فرجام‌خواهی موکل و ارجاع پرونده به شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور، قضات شعبه مزبور با استناد به محتویات پرونده، نظریات پزشکی قانونی و تعلق منی در آزمایش DNA به خود شاکی و نیز عدم تطبیق پروفایل ژنتیکی حاصله از سواپ‌های تهیه شده از مقعد شاکی و به لحاظ عدم توجه به دلایل، مبادرت به نقض دادنامه مذکور به موجب رأی صادره در مورخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۶ که به پیوست تقدیم می‌باشد، نموده‌اند.

متعاقباً پرونده به شعبه ۲ دادگاه کیفری یک زنجان به عنوان شعبه هم‌عرض ارجاع گردیده است.

شعبه مذکور به موجب دادنامه قطعی پیوست، به شماره ۹۶۰۰۱۳ مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۶، با توجه به انجام قرار معاینه محلی از سوی مامورین پلیس امنیت اخلاقی که در آن اشاره گردیده:

«هیچگونه آثاری از رد انسان یا موتورسیکلت یا آثاری از ریزش احتمالی روغن موتورسیکلت در اثر واژگونی مشاهده نگردیده است و اینکه در مورد اظهارات موکل دائر بر اینکه در نزدیکی‌های مسجد با موتورسیکلت تصادف جزئی با شاکی داشته که باعث واژگونی موتور و مصدومیت جزئی شاکی گردیده و نیز نظر به شهادت … که مطابق با اظهارات موکل مبنی بر وقوع تصادف شهادت داده و نیز با توجه به نظریه‌های پزشکی قانونی، نهایتاً حکم بر برائت (بی‌گناهی) صادر نموده است.

بعد از فرجام خواهی نسبت به رای صادره از سوی شاکی:

حکم برائت صادره به موجب دادنامه شماره ۹۷۰۰۲۱ مورخ ۲۸/۰۱/۱۳۹۷ از سوی شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور عیناً ابرام (تایید) گردیده است.

لیکن قسمت اخیر دادنامه صادره، با توجه به عدم اعلام نظر دادگاه بدوی (نخستین) در خصوص صدمات وارده به شاکی که در اثر تصادف ایجاد گردیده بود و موکل نیز در این خصوص اقرار نموده است.

شاکی را جهت مراجعه به محکمه بدوی (نخستین) به منظور احقاق حق خود، راهنمایی و دلالت نموده است.

۴- به غیر از اتهام لواط، اتهامات دیگر موکل مبنی بر «آدم ربایی، ایراد ضرب و جرح عمدی، تهیه فیلم مستهجن و تهدید» طی پرونده کلاسه ۹۵۰۹۹۸۲۴۳۷۰۰۴۵۹، بدون اطلاع موکل در حال رسیدگی بوده و متعاقب صدور قرار نهایی مبنی بر جلب به دادرسی از سوی شعبه سوم بازپرسی، منجر به صدور کیفرخواست در خصوص اتهامات آدم ربایی و ایراد ضرب و جرح عمدی گردیده و پرونده به شعبه ۱ دادگاه کیفری یک زنجان ارجاع شده است.

۵- علیرغم شکایت کیفری از سوی موکل اینجانب، ریاست محترم شعبه ۱ دادگاه کیفری یک زنجان که تحت پرونده کلاسه ۹۷۰۹۹۸۲۱۳۲۸۰۰۱۴۵ در شعبه ۸ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ (کارکنان دولت) تهران در حال رسیدگی بود و منتهی به صدور قرار منع تعقیب پیوست، به شماره ۹۷۰۵۳۷ مورخ ۱۸/۰۶/۱۳۹۷ گردیده است.

ریاست محترم شعبه مذکور، مستنداً به بندهای «ت» و «ث» ماده ۴۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری که جهات ردّ دادرس را به تصریح بیان نموده است، با توجه به اطلاع ایشان از شکایت کیفری مطروحه، اساساً می‌بایست از رسیدگی امتناع می‌نمودند.

در حالی که علیرغم طرح ایراد ردّ دادرس از سوی وکیل تسخیری موکل در جلسه رسیدگی مورخ ۲۶/۰۷/۱۳۹۷، ایشان بدون رعایت تکالیف مقرّر در ماده ۴۲۵ اصلاحی مورخ ۲۴/۰۳/۱۳۹۴ قانون فوق الاشاره دائر بر صدور «قرار ردّ ایراد»، مبادرت به صدور رأی با عضو دیگر شعبه نموده‌اند.

شکایت از قاضی در دادسرای کارکنان دولت مانع رسیدگی وی به پرونده است.

نظر به اینکه دادرسی کیفری میبایست مستند به قانون باشد و حقوق طرفین دعوی را تضمین نماید و اینکه رعایت ضوابط ردّ دادرس از جمله مقررات آمره (قواعد امری که نمی‌توان برخلاف آنها توافق نمود) محسوب می‌شود، لذا رأی صادره از این حیث فاقد وجاهت قانونی می‌باشد.

۵- با عنایت به اینکه در خصوص اتهام لواط در پرونده کلاسه ۹۵۰۹۹۸۲۴۲۲۳۰۰۰۴۱، به موجب دادنامه صادره از شعبه ۲ دادگاه کیفری یک زنجان، ادله و مستنداتی همچون گواهی به عنوان شاهد، مورد قبول واقع گردیده است.

شکایت شاکی علیه ایشان به اتهام واهی شهادت کذب نیز منتهی به صدور حکم برائت (بی‌گناهی) طی دادنامه قطعی شماره ۹۷۰۷۵۷ مورخ ۰۶/۱۱/۱۳۹۷ از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو و دادنامه شماره ۹۷۰۹۰۹ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۷ گردیده است.

نظریات پزشکی قانونی را به عنوان ادله‌ای در جهت اثبات بی گناهی موکل در پرونده داریم.

۶- پس از ارجاع شکایت مطروحه به شعبه یک دادگاه کیفری یک زنجان در مورد اتهام لواط، ایشان هیچگونه اطلاعی از تشکیل پرونده دیگر مبنی بر آدم ربائی نداشته‌اند.

بیمارستان مصطفی خمینی

چه آنکه تعیین وکیل تسخیری از سوی دادگاه مذکور، دلیلی بر عدم اطلاع موکل از وجود دو پرونده به صورت همزمان در خصوص ادعاهای شاکی بوده است.

با توجه به اینکه ارائه دلایل از سوی دادستان و یا نماینده ایشان در جهت اثبات اتهام انتسابی به موکل، به تجویز بند «ب» ماده ۳۵۹ قانون مرقوم، امری لازم و ضروری می‌باشد.

لیکن نه تنها کیفرخواست صادره حاوی ادله قانونی و شرعی نمی‌باشد، بلکه به صرف تحقیقات محلی که حاوی اثبات صدق ادعاهای شاکی مبنی بر اینکه شخصی (حتی یک نفر) دیده باشد که موکل اینجانب، در تاریخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۵، شاکی را سوار بر موتورسیکلت خود نموده باشد وجود ندارد.

ضمن اینکه جراحات وارده و شکایت شاکی که در خصوص موضوعات مختلفی به نحو متعارض و متناقض اظهاراتی را بیان نموده است، دلایل صدور کیفرخواست بوده است.

هیچ شخصی در خصوص این موضوع که شاکی سوار بر موتورسیکلت موکل شده است، شهادت نداده و در این خصوص هیچ ادله‌ای از سوی شاکی ارائه نشده است.

در حالی که بار اثبات دعوی بر عهده مدعی می‌باشد.

۷- با عنایت به اینکه آرای دادگاه‌ها می‌بایست مستدل (همراه با دلیل)، موجه و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن صادر شده است.

لیکن دادنامه مورد درخواست اعاده دادرسی، در خصوص محکوم نمودن موکل به اتهام آدم ربایی، نه تنها موجه و مدلّل (با دلیل) نمی‌باشد.

بلکه با اوضاع و احوال مسلّم قضیه و نیز با دلایل و مستنداتی که در پرونده سابق‌الذکر منجر به صدور حکم برائت (بی‌گناهی) موکل گردیده بودند نیز در تعارض می‌باشد.

در حالی که رأی برائت صادره و ادله مضبوط (موجود) در آن، از این حیث برای شعبه ۱ دادگاه کیفری یک در خصوص رسیدگی به اتهام آدم ربایی لازم الاجرا بوده است.

دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی اشاره نمودند که محکمه مذکور در مقدمه رأی صادره، بدون هیچگونه ادله و مستنداتی بیان می‌دارد:

«متهم…به بهانه رفتن به ورزشگاه و در واقع به قصد تعرض جنسی… شاکی را سوار موتورسیکلت خود نموده و نرسیده به ورزشگاه که در خارج روستا قرار داشته است، به بیراهه ای منحرف می شود»

بنابراین محکمه محترم اساساً «قصد تعرض جنسی» را فرض دانسته‌اند.

در حالی که نه تنها این امر مخالف اصل ۳۷ قانون اساسی که مشعر می دارد اصل بر برائت است، می‌باشد.

بلکه به موجب دادنامه شماره ۹۶۰۹۹۷۲۴۰۵۳۰۰۰۱۳ مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۶ صادره از شعبه ۲ دادگاه کیفری یک زنجان در خصوص اتهام موکل دائر بر «شروع به لواط به عنف»، حکم برائت صادر گردیده بوده و این حکم از سوی شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۸/۰۱/۱۳۹۷ تایید، ابرام و قطعی گردیده بود.

این دادنامه، صرفاً در مورد صدمات وارده ناشی از تصادف، شاکی را به محکمه بدوی دلالت نموده بود.

۸- در هیچ یک از مقررات مربوط به آیین دادرسی کیفری و رسیدگی به ادله اثبات امور جزایی:

شکایت شاکی و یا ولیّ ایشان به عنوان دلیلی بر اثبات جرم شناخته نشده است.

لذا قضات محترم صادرکننده رای مورد درخواست اعاده، نه تنها شکایت ولی قهری را دلیلی بر ارتکاب جرم آدم ربایی به شمار آورده‌اند، بلکه اظهارات ایشان را بی شائبه نیز دانسته‌اند.

در حالی که شاکی و ولی ایشان هیچگونه دلیل و مدرکی در خصوص اثبات شکایت خود ارائه نداده‌اند.

حتی اظهارات و ادعاهای شاکی با شهادت شاهد و نظریه‌های پزشکی قانونی و نیز با گزارش ضابطین دادگستری (مامورین پلیس امنیت اخلاقی) در راستای معاینه محلی، در تعارض می‌باشد.

۹- در خصوص اتهام تهیه فیلم مستهجن که شاکی مدعی بوده که موکل با گوشی تلفن همراه خود از ایشان فیلم گرفته است، لیکن به موجب جمیع اوراق پرونده مشخص گردید که اساساً تلفن همراه موکل فاقد دوربین بوده است نیز دلیلی بر کذب بودن اظهارات شاکی و ولی قهری ایشان می‌باشد.

در حالی که محکمه محترم صادر کننده دادنامه مورد درخواست اعاده، هیچگونه توجهی به این موضوع ننموده است.

۱۰- قضات محترم شعبه یک دادگاه کیفری یک زنجان

در خصوص موضوعی که قبلاً نسبت به آن حکم قطعی بر برائت صادر گردیده بود، وارد رسیدگی مجدد گردیده‌اند و در بند ۲ ادله استنادی در انتساب جرم آدم ربایی به موکل، اشعار می‌دارند:

«..عدم حصول نمونه DNA به معنی عدم وقوع تعرض جنسی نمی باشد» و با این پیش استدلال، موکل را دارای سوء نیت و قصد مجرمانه دانسته اند، در حالی که بر اساس حکم برائت صادره و نظریه‌های پزشکی قانونی، نتیجه آزمایشات ژنتیکی دلالت بر انطباق پروفایل ژنتیکی به دست آمده از سواپ متعلق به یک نفر است که با پروفایل ژنتیکی خود شاکی مطابقت دارد و هیچگونه پروفایل ژنتیکی متهم (موکل) در سواپ مقعد یافت نگردید.

تفاوت دیه و ارش

ضمن اینکه قرمزی مقعد می‌تواند ناشی از فیستول باشد.

فی الواقع فیستول مقعدی کانال‌های کوچک غیرطبیعی ایجاد شده از روده به پوست اطراف مقعد که به دنبال یک بیماری روده‌ای تشکیل می‌گردد می‌تواند با انتقال مایعات تحریک کننده درون روده به ناحیه مقعد و پوست اطراف آن باعث خارش ناحیه آنال شود که قرمزی و التهاب پوست اطراف مقعد را به همراه دارد.

با توجه به اینکه در خصوص یک موضوع که مورد ادعای شاکی بوده است، از سوی دو محکمه، احکام متفاوتی صادر گردیده است.،

مطابق با بند «ت» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری از جهات درخواست اعاده دادرسی شمرده شده است.

۱۱- شاهد که منزل ایشان در فاصله ۵۰ متری مسجد می‌باشد، اظهار داشته:

«موقع افطار من مشاهده کردم که… با موتور به… برخورد کرد و به زمین افتاد و بلند شد و دستش را به سمت چپ کمرش گذاشته بود»

گواهی ایشان با نظریه شماره ۸۲۲ مورخه ۳۱/۰۳/۱۳۹۵ پزشکی قانونی مبنی بر اینکه «منطقه ساییدگی پهلوی چپ در حد حارصه… و منطقه خراشیدگی خراشیدگی وسیع و عمیق سطح خلفی نیمه فوقانی ساعد چپ»، منطبق می‌باشد.

۱۲- محکمه محترم در بند سوم از استدلالات خود، گزارش ضابطین و تحقیقات انجام شده را دلیلی بر انتساب جرم آدم ربایی به موکل دانسته است.

در حالی که صورتجلسه معاینه محل مورخ ۰۵/۰۴/۱۳۹۵ تنظیمی از سوی رئیس پلیس امنیت اخلاقی که در راستای قرار صادره از سوی مقام محترم قضایی انجام یافته است، مقرّر می دارد:

«از محل اعلامی توسط… ولی بازدید که هیچگونه آثاری از جمله ریزش روغن موتور ناشی از واژگونی موتورسیکلت یافت و مشاهده نگردید و هیچ ردپای انسانی و موتورسیکلت نیز مشاهده نگردید.

همچنین این گزارش در حکم برائت صادره، نیز به عنوان دلیلی بر بی گناهی موکل دانسته شده است.

لیکن در دانامه مورد درخواست اعاده دادرسی، به عنوان دلیلی بر محکومیت موکل آمده است.

۱۳- مطابق با آیه شریفه «لا یکلّف الله نفساً الّا ما اتیها»

نظر به نتایج اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها، مبنی بر تفسیر مضیّق و محدود قوانین کیفری و تفسیر به نفع متهم، دادرسان محترم نه تنها می‌بایست در حال شک، مبادرت به صدور حکم بر برائت اقدام نمایند.

بلکه از دلیل تراشی به وسیله قیاس نیز منع گردیده‌اند، لیکن در اینجا، محکمه محترم، اقدام پدر و عموی شاکی در مراجعه به درب منزل موکل و درگیری با اقوام ایشان را دلالت بر وقوع امر مهمی دانسته‌اند.

حتی وقوع آن در اثر یک تصادف جزئی را بدون هیچگونه دلیلی، قابل توجیه ندانسته‌اند.

لیکن، اولاً پس از اتمام درگیری، شاکی (آقای…) نزد مامورین کلانتری اظهار نموده‌اند که:

من و عمویم را در خیابان کتک زدند.

پدر شاکی نیز اظهار داشته به دلیل اینکه پسرم را در خیابان مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند شکایت دارم.

ضمن اینکه عموی شاکی نیز اظهار نموده که بنده برای نصیحت کردن به درب منزل …رفته بودم که موقع برگشت، ما را کتک زدند.

در این خصوص تقاضای صدور دستور مبنی بر ارسال پرونده‌ها و مطالعه آنها جهت اثبات صدق عرایض مورد استدعا می‌باشد.

۱۴- با توجه به اینکه قضات محترم در جهت محکومیت موکل چنین استدلال نموده‌اند که:

در زمان وقوع حادثه مورد ادعای موکل (تصادف) در مسجد روستا افطاری بوده و افراد به مسجد تردد داشته و در صورت وقوع تصادف افراد عبوری و افراد حاضر در محل به طور قطع مطلع می شدند.

به نظر می‌رسد اینکه یک نفر به عنوان شاهد با اتیان سوگند مبادرت به ادای شهادت شرعی نموده است.

مورد توجه قضات محترم واقع نگردیده و حتی در دادنامه صادره، در خصوص ادای شهادت ایشان هیچگونه مطلبی نفیاً یا اثباتاً قید نگردیده است.

لیکن تحقیقات از کسانی که بالطبع در موقع افطار در مسجد و یا در منزل خود حضور داشته و در خیابان نبوده‌اند تا ناظر بر وقوع تصادف باشند.

به عنوان دلیل بر تحقق جرم موصوف دانسته شده است، لیکن در تحقیقات محلی از کسانی که تحقیق شده است، هرگز این سوال پرسیده نشده که در آن ساعت کجا بوده‌اند؟

وکیل الزام به تنظیم سند ماشین

آیا در محل تصادف بوده‌اند و چنین امری را ندیده‌اند یا اینکه به طور کلّی اظهار نموده‌اند که ما تصادفی ندیده‌ایم؟!!

۱۵- در همان صورتجلسه تحقیقات محلّی مورخ ۰۸/۰۴/۱۳۹۵ نیز رئیس پلیس امنیت اخلاقی اشعار می‌دارد:

«…مقدار جزئی خراشیدگی در انتهای دستگیره و دسته ترمز سمت چپ مشاهده گردید»، لیکن قضات محترم به این نکته مندرج در صورتجلسه تحقیقات نیز هیچگونه توجه و اشاره‌ای ننموده‌اند.

۱۶- دادنامه صادره بر خلاف قاعده ی «تدرا الحدود بالشبهات» و مواد ۱۲۰ و ۱۲۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ می‌باشد، چرا که دادرسان مکلفند در موارد تردید و شبهه، رای بر برائت صادر نمایند.

۱۷- با عنایت به موارد موصوف و نظر به اینکه اساساً موکل اینجانب مرتکب جرم آدم ربایی نگردیده است.

مستنداً به بندهای «ت» و «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تقاضای تجویز اعاده دادرسی مورد استدعا می‌باشد.

با احترام مجدد- محمدرضا مهری- محمدعلی مهری (وکلای متقاضی اعاده دادرسی)

همان گونه که مشاهده نمودید؛ لایحه اعاده دادرسی باید بسیار جامع و مفصل و همراه با استناد به مواد قانونی و اصول و قواعد دادرسی باشد.

با توجه به دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، باید عنوان نمود که توقف اجرای حکم در این مرحله منوط و مشروط به تشخیص رئیس قوه قضائیه می‌باشد.

در صورت موافقت رئیس قوه قضائیه با اعاده دادرسی، پرونده محاکماتی به همراه نظریه قضات و کارشناسان قوه قضائیه از طریق معاونت قضایی در اجرای ماده ۴۷۷ قانون مذکور جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای کیفری در شمال تهران خدمات زیر را ارئه می‌نماید:

  • مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل اعاده دادرسی کیفری و حقوقی
  • قبول وکالت در پرونده کلاهبرداری، فروش مال غیر، خیانت در امانت
  • قبول وکالت در پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع
  • قبول وکالت در پرونده پولشویی و جرایم مالی کارکنان دولت
  • تنظیم دادخواست جهت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم
  • قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، کتک زدن همسر و فحاشی
  • تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه کیفری یک و دو
  • قبول اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و اعمال ماده ۴۷۷ کیفری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی اعاده دادرسی در تهران به یکی از راههای زیر اقدام کنید.

به چه دلایلی می‌توان اعمال ماده ۴۷۷ نمود؟

اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری تنها یک دلیل و جهت دارد و آن هم خلاف شرع بودن رای صادر شده می‌باشد.

آیا می‌توان در خصوص آرای شورای حل اختلاف اعاده دادرسی نمود؟

بله از طریق اعمال ماده ۴۷۷ می‌توان اعاده دادرسی نمود.

_

نشانی دفتر وکالت دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۴.۹/۵ - (۱۱ امتیاز)

۱۲ دیدگاه

  • با سلام و احترام. من نسبت به رای اعاده دادرسی دادم ولی قاضی گفته که به علت خارج از مهلت قانونی بودن اعاده قابل قبول نیست، من اسناد و مدارک معتبر هم ارائه کردم، فقط به علت خارج از مهلت قانونی دادخواست من رد شده چکار کنم؟ آیا راهی هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مثل هر موعد قانونی، عدم رعایت مواعد اعاده دادرسی موجب رد دادخواست می‌شود، لذا اگر واقعا خارج از موعد درخواست اعاده کرده باشید، تنها مرحله‌ی باقیمانده، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ خواهد بود. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام روزتون بخیر
    من برای یک پرونده تخلیه مستاجر به شورای حل اختلاف مراجعه کردم و اونجا حکمی که صادر شد به نظر من نادرست ولی رای قطعی شده آیا من میتونم اعتراض کنم؟

  • با سلام و احترام. سلام وقتتون بخیر باشه من توی دادگاه حقوقی محکوم شدم حکمم قطعی شده، یکی از شاهدها اومد و گفت شهادت دروغ دادم و پشیمونم و گفت چیکار کنم حلالم کنی، گفتم من محکوم شدم تنها راه اینه که ازت شکایت شهادت دروغ کنم و گفتش که باشه و در آخر محکوم شد و حالا میخوام بدونم چند وقت فرصت دارم از حکم حقوقی اعاده دادرسی کنم.

    • سلام وقت شما بخیر
      ظرف ۲۰ روز از تاریخ قطعیت حکم کیفری فرصت دارید که اعاده دادرسی تقاضا کنید و می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و وقت بخیر، سه سال پیش در پرونده حقوقی چک رای به ضرر من صادر شد و من مبلغ ۷۰ میلیون تومان رو به صورت اقساطی پرداخت کردم. بعد از مدتی شکایتی مطرح و ثابت کردم که امضا و نوشته‌ی چک جعلی است و رای به نفع من صادر شد، دادنامه را به شعبه‌ی اولی با لایحه اعاده دادرسی فرستادم و رای گرفتم. الان بایستی چیکار کنم تا بتونم اون ۷۰ میلیون رو پس بگیرم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      شما می‌توانید دادخواست الزام به استرداد وجه به استناد رای اعاده‌ دادرسی که به نفع شما صادر شده است را مطرح نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر، اگر قرار منع تعقیب بر اساس گزارش و نظریه خلاف واقع کارشناس صادر شده باشد که خلاف شرع بین است، باید به استناد به ماده ۴۷۷ اعاده دادرسی اقدام نمود یا ماده ۴۷۴؟

    • اگر ثابت شود که گزارش کارشناس خلاف واقع می‌باشد و مبنای رای دادگاه هم نظر کارشناس باشد بر اساس ماده ۴۷۷ اقدام کنید. برای دریافت توضیحات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *