ارث در عقد موقت

ارث در عقد موقت

ارث در عقد موقت


امروز موضوع ارث در عقد موقت را بررسی مینمائیم.

ارث بردن زن از شوهر در عقد موقت و یا ارث بردن شوهر از زن در ازدواج موقت، موضوعی است که در بین علما اختلاف ایجاد نموده است.

نظر مورد پذیرش فقهای اسلامی این است که امکان ارث بردن زوجین از یکدیگر در نکاح موقت وجود ندارد.

این نظر در قانون مدنی ایران پذیرفته شده و ملاک عمل دادگاه حقوقی می‌باشد.

پیدا کردن راهکار حقوقی برای ازدواج های موقتی که سالیان زیادی طول کشیده و طرفین مانند زوجین دائمی، قصد ادامه زندگی مشترک دارند ولی به دلیل موانع قانونی امکان ثبت رسمی ازدواج موقت به عنوان ازدواج دائم را ندارند، توسط برترین وکیل ارث در ایران و همکار گروه وکلای مهر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

در نوشته پیش رو به سوالات عزیزانی که در بحث ارث در عقد موقت سوالاتی را از مدیر موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مطرح نموده اند، پاسخ خواهیم داد و راهکار قانونی اختصاص ارث به همسر در نکاح موقت را بیان خواهیم نمود.

جهت مشاوره حقوقی درباره شرایط تقسیم ارث بین زوجین و تنظیم وصیت نامه با ما در تماس باشید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

چرا زوجین برای ارث در عقد موقت نیاز به راهکار حقوقی دیگری دارند؟

بهترین وکیل و مشاور حقوقی ارث در ایران کیست؟

چگونه می‌توان شرط ارث در عقد موقت را در نکاح موقت ثبت نمود؟

نظرات حقوقدانان و فقها در بحث ارث در عقد موقت چگونه قابل دسترسی است؟

[/stextbox]

 

شرط ارث در عقد موقت

طرفین هر عقدی، می‌توانند هنگام عقد، هر شرطی که خلاف مقتضای عقد و باطل کننده عقد نباشد را مطرح نموده و بر آن توافق نمایند.

تحصیل پزشکی در هنگ کنگ

اما رعایت نظم عمومی و عرف و قوانین مدون، مانع از اجرای بعضی از شروط خواهد بود.

شرط ارث در عقد موقت از موارد اختلافی است و بعضی از فقها، قائل به پذیرش این شرط شده اند.

اما نظر پذیرفته شده در قانون مدنی ایران، عدم پذیرش شرط ارث در نکاح موقت است.

ماده 940 قانون مدنی ایران، بحث توارث زوجین را در نکاح موقت نپذیرفته و از نظر دکتر امامی، شرط توارث در عقد موقت هم به دلیل تعارض با قواعد امری ارث، باطل است.

بنابراین امکان حمایت قانونی از بحث ارث در عقد موقت منتفی است.

به نظر محمدرضا مهری بهترین وکیل و مشاور حقوقی ارث در ایران، این ممنوعیت ارث در عقد موقت، می‌تواند به این دلیل باشد که اکثر ازدواج های موقت به صورت پنهانی انجام می‌شود و بعد از فوت یکی از زوجین، وراث از پذیرش چنین شرطی سرباز خواهند زد و موجبات اختلاف و بروز دعاوی گوناگون خواهد شد. علاوه بر اینکه، معمولا ازدواج موقت همانگونه که از نامش پیداست، موقت است و امکان گسیخته شدن آن، هر زمان با اراده مرد و یا اتمام مدت ازدواج وجود دارد.

شرط ارث در عقد موقت
شرط ارث در عقد موقت

در چه مواردی ممکن است ازدواج موقت به صورت ازدواج دائم تلقی شود؟

ممکن است مرد متاهلی خواهان اختیار کردن همسر دوم باشد، ولی زوجه به این امر رضایت ندهد و دادگاه خانواده نیز، رای به تجویز ازدواج مجدد صادر ننماید.

در این گونه موارد معمولا زن و مردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند با صیغه 99 ساله، شروع زندگی جدیدی را به صورت غیر رسمی اعلام می‌کنند.

وکیل کلاهبرداری تضمینی

مورد دیگری که همکاران ما در گروه وکلای مهر بسیار با آن مواجه هستند، افرادی هستند که قصد مهاجرت از ایران را دارند و متاهل بودن آنها مانع انجام امور مهاجرتی یکی از طرفین است، مانند ویزای گرین کارت آمریکا از طریق الحاق به خانواده، که وقتی ابوین درخواست الحاق فرزندشان را دارند، متاهل بودن فرزند می‌تواند در سیر پرونده و پس از اپلای کردن، مانعی جدی تلقی شود. در این گونه موارد نیز طرفین با ثبت ازدواج موقت زندگی خود را شروع می‌کنند.

راهکار قانونی برای شرط ارث در ازدواج موقت

بنا به مشاوره های برترین وکیل خانواده در ایران و همکار گروه وکلای مهر، وصیت به ثلث اموال هر یک از زن و شوهر در ازدواج موقت، هیچ مانعی ندارد و شخصی که وصیت به نفع وی شده است، پس از فوت همسر می‌تواند ثلث دارایی وی را تملک کند.

راهکار قانونی دیگر این است که هنگام یا بعد از عقد موقت، اموالی که خواهان انتقال آن بعد از فوت به همسر هستند را به صورت رسمی به وی منتقل نمایند تا سایر ورثه امکان اعتراض نداشته باشند. این راهکارها فقط در صورتی قابل توصیه است که طرفین عقد موقت، نیت زندگی مشترک طولانی داشته ولی به دلایل مانع قانونی قادر به ثبت ازدواج دائم نیستند.

در صورت جدایی زوجین از یکدیگر و شروع زندگی مجدد با عقد موقت، آیا زوجین از یکدیگر ارث می‌برند؟

انحلال عقد نکاح دائم با طلاق یا هر موضوع دیگری، رابطه زوجیت بین طرفین را از بین خواهد برد.

اما در طلاق رجعی اگر در طول مدت عده، یکی از زوجین فوت نمایند، موضوع متفاوت است.

مشاوره کیفری

زوجین در این حالت و قبل از انقضاء عده از یکدیگر در طلاق رجعی ارث می‌برند ولی در طلاق بائن ارث وجود ندارد.

اگر زوجین پس از جدایی با طلاق خلع یا مبارات که امکان رجوع ندارند، با عقد موقت، دوباره با هم ازدواج کنند، در این حالت و در صورت فوت یکی از زوجین هیچ ارثی به دیگری تعلق نخواهد گرفت و تفاوتی بین عقد موقت بعد از طلاق یا عقد موقت دیگر وجود ندارد.

اگر شوهر، زن خود را در زمان بیماری متصل به فوت طلاق دهد و ظرف یکسال بعد از طلاق بر اثر همان بیماری فوت نماید، به شرطی که زن ازدواج نکرده باشد از شوهر خود ارث می‌برد، حتی اگر طلاق بائن باشد.

وضعیت ارث در عقد موقت برای فرزندان

فرزندان متولد شده با ازدواج موقت والدین، از همه حقوق قانونی برخوردارند و در صورت فوت هر یک از والدین، سهم الارث فرزند محفوظ است. نفقه فرزندان در ازدواج موقت با پدر می‌باشد و شرایط حضانت و نگهداری فرزندان حاصل از ازدواج موقت نیز تفاوتی با ازدواج دائم ندارد.

مشاور حقوقی ارث در عقد موقت

تخصصی بودن مطالب مندرج در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، به ویژه بحث ارث زوجین و ارث در ازدواج موقت، نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل متخصص ارث را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم توافق نامه ارث در عقد موقت و همچنین انتخاب وکیل پایه یک دادگستری جهت دفاع در پرونده های ارث و تقسیم ارث، با موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تماس بگیرید.

چک برگشتی

دپارتمان خانواده گروه وکلای مهر

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *