استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک


با بررسی موضوع استرداد لاشه چک همراهتان هستیم.

استرداد چک، یعنی پس گرفتن ورقه چک و دعوای استرداد لاشه چک هنگامی قابل طرح است که صادر کننده چک مدعی می‌باشد که وجه چک را پرداخت نموده و یا این‌که چک به عنوان ضمانت و یا امانت و غیره در دست دارنده بوده، ولی چک را از دارنده دریافت نکرده است.

یا به صورت کلی دارنده (کسی که چک دست اوست) چک مستحق در دست داشتن آن چک نمی‌باشد.

در گروه وکلای کیفری، موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع استرداد لاشه چک پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه مهر پارسیان که در انتهای مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهم:

  1. چه زمانی دعوای استرداد لاشه چک مطرح می‌گردد؟
  2. فردی که قصد طرح دعوای استرداد لاشه چک را دارد، باید به کجا مراجعه کند؟
  3. روند رسیدگی در دعوای استرداد لاشه چک چگونه است؟
  4. در چه صورتی دعوای استرداد لاشه چک را باید به صورت کیفری مطرح کرد؟
  5. آیا داشتن وکیل در زمینه استرداد لاشه چک الزامی است؟

چه زمانی دعوای استرداد لاشه چک مطرح می‌گردد؟

ممکن است در بعضی موارد فردی حتی در صورت انجام تعهدات طرف مقابل، از، پس دادن اصل چک‌هایی که بابت تضمین داده شده است، خودداری کند و واضح است که با توجه به وصف تجریدی بودن (یعنی در اسناد تجاری هر شخص مسئول تعهدات و امضا خود است) اسناد تجاری از جمله چک، این نگرانی وجود دارد که چک به شخص دیگری تحویل داده شود و آن شخص با مراجعه به بانک، مبلغ چک را دریافت کند.

سرمایه گذاری در چک

در این صورت فرد صادر‌کننده چک، چک را در وجه شخصی که آن (چک) را در اختیار دارد، از محکمه مطالبه کند و دادگاه با بررسی درست بودن ادعای خواهان (در اینجا صادرکننده چک) حکم به استرداد لاشه چک (پس دادن چک) به نفع صادر کننده آن صادر می‌کند.

وکیل ورشکستگی

فردی که قصد طرح دعوای استرداد لاشه چک را دارد، باید به کجا مراجعه کند؟

صادر کردن چک ممکن است دلایل مختلفی برای صدور چک داشته باشد، از جمله دلایل صدور چک می‌توان به پرداخت بدهی از طریق صادر کردن چک اشاره نمود.

علاوه بر آن، ممکن است فردی چکی را بابت ضمانت در مقابل انجام عملی یا انجام تعهدی، صادر نماید.

ولی آغاز دعوای استرداد لاشه چک (پس گرفتن چک) مربوط به زمانی است که صادرکننده چک، وجه چک را پرداخت کند یا تعهدی را که در مقابل انجام آن چک صادر کرده بود، انجام دهد، ولی دارنده چک (شخصی که چک در دست اوست) از پس دادن چک که در اصطلاح استرداد لاشه چک نامیده می‌شود، خودداری کند.

وکیل استرداد لاشه چک

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به دعوای استرداد لاشه چک، شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی محل اقامت خوانده (فرد دارنده لاشه چک) می‌باشند.

در صورتی که وجه مندرج در چک یا مبلغ خواسته تا بیست میلیون تومان باشد، دادخواست باید در شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده (کسی که علیه او دعوا مطرح می‌شود و در اینجا منظور، دارنده چک می‌باشد) ارائه شود و در صورتی که خواسته، بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادخواست باید در دادگاه عمومی محلی که خوانده اقامت دارد، مطرح شود.

روند رسیدگی چک چگونه است؟

برای ثبت دادخواست استرداد لاشه چک باید مدارک و دلایلی بر وجود چک در دست خوانده، تهیه و ارائه شود و علاوه بر آن، با توجه به این‌که چک سند تجاری می‌باشد و یکی از ویژگی‌های اساسی اسناد تجاری وصف تجریدی (مستقل بودن مسئولیت هر یک از امضا کنندگان چک) بودن آن است، ارائه دلیل و مستندات کافی مبنی بر این امر که استفاده از چک توسط خوانده قانونی نمی‌باشد، ضروری است.

آسمان مجازی برج ایفل

استرداد سند

به این نکته توجه نمایید، استرداد لاشه چک (پس گرفتن چک) اگر چه در ظاهر دعوایی غیر مالی به نظر می‌رسد، ولی در عمل ممکن است از لحاظ ماهیتی مورد اعتراض خوانده قرار گیرد و بنابراین، با صدور حکم استرداد آن، مبلغ مندرج بر روی چک از دارایی‌های خوانده کم می‌شود.

پس دعوای مربوطه از جمله دعاوی مالی به حساب می‌آید و پرداخت 5/2 درصد خواسته تا سقف بیست میلیون تومان و مازاد بر آن 5/3 درصد ضروری می‌باشد.

در چه صورتی دعوای استرداد لاشه چک را باید به صورت کیفری مطرح کرد؟

در صورتی که شخص دارنده، چک را به شخص دیگری منتقل کند یا برخلاف توافق شفاهی یا قراردادی بین او و صادر کننده، از چک استفاده نماید و آن را برنگرداند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده، که امانتی بودن آن باید از جانب صادرکننده چک که مدعی می‌باشد‌، اثبات گردد.

خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم می‌باشد. مرتکبین جرم خیانت در امانت، علاوه بر مجازات حبس (زندان) به جبران خسارت زیان‌دیده نیز محکوم می‌شوند.

بر اساس ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی:
هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است، سوء استفاده کند، به یک تا سه‌ سال حبس محکوم خواهد شد.

همچنین مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی:

هر‌گاه اموال منقول (اموالی که قابلیت جابجایی و نقل مکان ندارند مانند ماشین) یا غیرمنقول (اموالی که امکان جابجایی و نقل مکان ندارند، مانند زمین) یا نوشته‌هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن (ضمانت) یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت (بدون مزد) به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود (پس داده شوند) یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس ‌از ۶ ماه تا سه سال محکوم خواهد شد)

جرایم مالیاتی pdf

در جرم خیانت در امانت، باید سوءنیت دارنده چک، مشخص شود، که برگشت زدن چک می‌تواند سو‌‌ءنیت دارنده را ثابت کند.

شرایط اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد

فرد خواهان (صادرکننده چک) در دعوای استرداد لاشه چک، می‌تواند قبل از طرح دعوای کیفری اظهارنامه‌ای را برای خوانده ارسال کند تا خوانده نتواند ادعای بی‌اطلاعی مطرح و سپس ادعای خود را در دادگاه اثبات کند. (در ادامه نمونه اظهار نامه استرداد لاشه چک آورده شده است).

همانگونه که بیان شد، خواهان باید به دادسرای محل اقامت خوانده مراجعه کند و در آنجا شکایت خود را مطرح نماید.

دادسرا پس از انجام تحقیقات مقدماتی، پرونده را به یکی از شعب بازپرسی جهت تکمیل تحقیقات، ارسال می‌کند.

امکان دارد که به جهت تکمیل تحقیقات از طرفین دعوای استرداد لاشه چک دعوت به عمل آید.

در صورتی که خوانده از حضور در مراجع قضایی خودداری کند، با دستور مرجع قضایی به دادسرا جلب می‌شود و سرانجام با تفهیم اتهام به متهم، قرار جلب به دادرسی صادر می‌گردد و یا بنا به کیفرخواست صادر شده از جانب دادستان، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال می‌شود.

نمونه اظهار نامه:

بسمه‌تعالی
برگ اظهارنامه

تاریخ ……………
شماره …………..
پیوست ………….

سلام علیکم،
سرکار خانم یا جناب آقای …
احتراماً به استحضار شما می‌رسانم با استناد به ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی این اظهارنامه را به شما ابلاغ می‌نمایم:

اینجانب یک فقره چک به شماره …… بر عهده بانک ….. شعبه …… به مبلغ …….. ریال بابت انجام تعهدی برای شما صادر کرده‌ام تا در تاریخ 18 اردیبهشت ماه مبلغ …… ریال به شما پرداخت کنم. با توجه به  این‌که بنده در تاریخ مقرر تعهد خود را عملی نموده‌ام، شما هنوز یک فقره چک بنده را بازنگردانده‌اید.

مشاوره حقوقی الزام به سند رسمی

با توجه به این نکته که ۱۰ روز از مدت انجام تعهد بنده گذشته است، ولی شما همچنان چک را به بنده بازنگردانده‌اید، از طریق این اظهارنامه به شما ابلاغ می‌کنم که در طی یک هفته آینده لاشه چک را به بنده بازگردانید.

پس از ابلاغ این اظهار نامه و در صورت بی‌توجهی شما، ادعایی مبنی بر بی‌اطلاعی از این مسئله پذیرفته نخواهد شد.

لذا اقدامات حقوقی و قضایی به منظور استرداد چک انجام خواهد گرفت.

با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء – تاریخ

آیا داشتن وکیل در زمینه استرداد لاشه چک الزامی است؟

داشتن وکیل در زمینه استرداد لاشه چک الزامی نیست، ولی اهمیت و تاثیر بسیار زیادی بر روی روند و نتیجه پرونده دارد.
اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق و جامع در مورد موضوع استرداد لاشه چک و دریافت مشاوره در این زمینه هستید، ما به شما موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در زمینه موضوع استرداد لاشه چک است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت نوبت مشاوره در زمینه موضوع استرداد لاشه چک، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (84 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام ببخشید من چندسال پیش چک صادر کردم و همه مبالغ چک رو پرداخت کردم و لاشه چک هم دست خودم بوده اما توی جابجایی خونه لاشه چک ها گم شدن حالا اگه کسی اینارو پیدا کنه و بره بانک ممکن برگشت بخورن چجوری از برگشت خوردنشون جلوگیری کنم. ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

  • سلام من شغلم تجهیزات پزشکی و برای فروش یکی از تجهیزاتمون یک سوم از پولش به موجب سه فقره چک قراربوده دریافت بشه اما طرف هیچ پولی توحسابش نیست ولی خیلی باهامون بدرفتاری کردن میخواستم بدونم از چه طریقی من میتونم محکومش کنم و پولمم بگیرم؟ممنون میشم اگه کمک کنید

    • باسلام، چنانچه در بانک موجودی نداشته باشد، شما میتوانید از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت نمایید. پس از دریافت گواهی عدم پرداخت، از تاریخ صدورگواهی عدم پرداخت تا6 ماه میتوان شکایت کیفری نمود که با توجه به ماده7 قانون صدور چک میتواند منجر به مجازات حبس یا جزای نقدی یا ممنوعیت از داشتن چک محکوم گردند.اما برای طرح دعوی حقوقی محددیت زمانی ندارید و هر وقت بخواهید میتوانید دعوی حقوقی مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *