الزام به تعمیر ملک مورد اجاره

الزام به تعمیر ملک مورد اجاره

الزام به تعمیر ملک مورد اجاره


امروز با موضوع الزام به تعمیر ملک مورد اجاره با شما هستیم.

اجاره نشینی یکی از پدیده های رایج جامعه ی کنونی است و اکثر افراد حداقل یک بار این موضوع را مخصوصا در کلان شهر ها بعلت گران بودن مسکن تجربه کردن، اجاره نشینی موجب یک سری تعامل های خاص میان موجر و مستاجر که طرفین قرارداد اجاره می‌باشند، می‌شود که حقوق و تکالیفی را برای آن‌ها ایجاد می‌نماید.

تکالیف و حقوق موجر و مستاجر در قرارداد اجاره بیان میگردد و این قرارداد هم می‌تواند به صورت سند رسمی در دفتر و هم می‌تواند بصورت قرارداد عادی توسط افراد تنظیم شود.

نکات مهم در بررسی نحوه الزام به تعمیر ملک مورد اجاره

  • عقد اجاره چگونه عقدی است؟
  • در قرارداد اجاره موجر و مستاجر چه حقوق و تکالیفی دارند؟
  • اگر در عقد اجاره زمان قید نشده باشد، چه تاثیری در عقد میگذارد؟
  • در صورت معیوب بودن عین مستاجره، مستاجر چه حقی دارد؟
  • چگونه عیبی به مستاجر حق فسخ می‌دهد؟

تعریف و بررسی عقد اجاره در قانون

عقد اجاره به عقدی اطلاق می‌شود که به موجب ان منافع عین مورد اجاره برای مدت معینی به مالکیت مستاجر درمی‌آید (که اصطلاحا به ان عین مستاجره گفته می‌شود)

اجاره عقدی معوض است یعنی هر یک از طرفین در ازای چیزی که می‌دهد چیزی می گیرد (عین و یا منفعت)

در اجاره، مدت باید از قبل تعیین گردد و در صورت نامعین بودن مدت عقد باطل می‌باشد. و شرط صحت عقد اجاره این است که موجر قدرت بر تسلیم عین مستاجره را داشته باشد.

وکیل ملک در صاحبقرانیه

الزامی ندارد که موجر ، مالک عین باشد ولی برای اجاره دادن، باید حتما مالک منفعت باشد تا بتواند عین را اجاره دهد.

و باید عین مستاجره (مال موضوع اجاره ) را در حالتی تحویل مستاجر دهد که مستاجر بتواند استفاده ی مطلوب از ان ببرد.

در صورتی که عین مستاجره (مال موضوع اجاره ) درحال اجاره معیوب باشد، مستاجر این حق را دارد که اجاره را فسخ کند و یا باهمان حال با پرداخت تمام اجرت بپذیرد. اما در صورتی که موجر عیب را برطرف کند به صورتی که مستاجر متضرر نشود، در این صورت مستاجر حق فسخ نخواهد داشت.

تنها عیبی به مستاجر حق فسخ می‌دهد که مستاجر نتواند به واسطه ی ان عیب، از مال مورد اجاره منفعت را به نحو مطلوب و مورد نظر خود دریافت دارد.

عیوبی که سبب خروج مورد اجاره از قابلیت انتفاع شوند به نحوی که نتوان ان عیوب را برطرف کرد سبب باطل شدن اجاره می گردد.

در مدت اجاره، موجر حق ندارد در عین مستاجره چنان تغییری دهد که برخلاف مقصود مستاجر از استیجار می باشد، والا مستاجر حق فسخ پیدا میکند.

مکان اجاری و یا تجاری که جهت اجاره درنظر گرفته می‌شود ممکن است در خلال مدت اجاره نیازمند یک سری تعمیرات گردد، در صورتی که در مدت اجاره مورد اجاره نیازمند تعمیراتی گردد، مستاجر حق ندارد مانع تعمیرات شود در غیر اینصورت دادگاه می‌تواند او را الزام نماید و حتی در صورت ضرورت حکم به تخلیه موقت دهد.

هزینه ی تعمیرات و تمامی مخارج لازمه جهت انتفاع از عین مستاجره و فراهم آوردن تمام آلات و ادوات مورد نیاز جهت انتفاع  برعهده ی مالک می‌باشد.

درخواست صدور حکم تولیت

وظایف مستاجر

مستاجر باید به صورت متعارف با عین مستاجره رفتار کند و تعدی و تفریط ننماید.

مال موضوع اجاره را برای همان موضوعی که در قرارداد اجاره قید شده مصرف نماید در صورتی که در قرارداد چیزی قید نشده باشد باید بنا بر اوضاع و احوال استنباط شود که جهت استعمال چگونه بوده است.

مستاجر باید اجاره بها را در همان موعدی که میانشان مقرر بوده پرداخت کند و در صورت عدم تعیین زمان مقرر، نقداً پرداخت نماید.

مستاجر در رابطه با عین مستاجره مانند امین است و در صورتی که تعدی و تفریط ننماید و با این حال به عین خسارتی وارد شود، ضامن نمی‌باشد.

در ماده 20 قانون روابط موجر مستاجر 1356 اینگونه بیان شده که تعمیرات کلی و اساسی راجع به اصل بنا و یا تاسیات عمده که دران به کار رفته، مانند دستگاههای حرارت مرکزی ، آسانسور ،دستگاه تهویه ، برعهده ی موجر می باشد و تعمیرات جزئی و تزئینی و تعمیراتی که مربوط هستند به استفاده بهتر از عین مستاجره برعهده ی مستاجر میباشد.

حل اختلاف موجر و مستاجر

در رابطه با تعمیرات در صلاحیت دادگاه می باشد و هرگاه موجر در تعمیراتی که به صورت کلی می باشد را در موعدی که دادگاه تعیین کرده برطرف ننماید ، مستاجر می‌تواند جهت فسخ قرارداد اجاره به دادگاه مراجعه کند و یا از دادگاه تقاضا نماید که به او اجازه دهد تعمیرات لازمه را تحت نظارت دایره ی اجراء انجام دهد و هزینه و مخارجش را حداکثر تا معادل 6 ماه اجاره بها به حساب موجر بگذارد.

وکیل متخصص بانکی

اگر مستاجر حق استفاده از انشعابات آب، تلفن، برق یا گاز یا تاسیسات حرارت مرکزی یا تهویه و امثالهم را دارا باشد، موجر فقط برای تعمیرات ضروری می‌تواند ان را قطع نماید و یا موجبات قطع ان را فراهم نماید مگر اینکه مستاجر طبق شرایط مندرج قرارداد اجاره بهای مصرفی ان را نپرداخته باشد.

همین مقررات در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1362 نیز بیان شده اند.

وکیل روابط موجر و مستاجر تهران

گروه وکلای مهر پارسیان تحت مدیریت محمدرضا مهری با سابقه ای درخشان در تمامی زمینه های حقوق داخلی و بین‌الملل ، حقوق خانواده، امور تجاری، دعاوی راجع به تخلیه عین مستاجره دعاوی الزام موجر به انجام تعمیرات اساسی ،دعاوی راجع به چک و اسناد تجاری، درخواست ثبت و ابطال ثبت اظهارنامه تجاری و کلیه ی امور حقوقی آماده ی ارائه خدمات به شما سروران گرامی می‌باشد.

دفتر وکیل پایه یک

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *