وکیل جرایم رایانه‌ای

وکیل جرایم رایانه‌ای

وکیل جرایم رایانه‌ای


امروز با معرفی وکیل جرایم رایانه‌ای با شما هستیم.

با توجه به مقتضیات زمان و گسترش فناوری و ارتباطات و استفاده گسترده از  اینترنت که به عنوان بزرگ ترین فناوری زمان مطرح است و همچنین روند رو به افزایش حضور اشخاص در فضای مجازی، نیاز جامعه به اطلاع از قوانین وضع شده در باب جرائم رایانه‌ای کاملا محسوس می‌باشد.

ضمن توجه به این مهم که جرائم رایانه‌ای و کلاهبرداری اینترنتی ازجمله جرائمی می باشد که روز به روز در حال گسترش است و همچنین سیر صعودی تعداد پرونده‌های این حوزه، بدیهی است که اطلاع جامعه از قوانین و مصادیق جرائم رایانه‌ای و همچنین مجازات کلاهبرداری اینترنتی، سبب افزایش آگهی و سطح اطلاعات جامعه و بالتبع کاهش جرائم و پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای خواهد شد.

مطابق اعلام نیروی محترم انتظامی 95 درصد متهمان جرائم اینترنتی را مردان تشکیل می دهند و بیشترین متهمان جرائم اینترنتی در گروه های سنی 18 تا 35 سال هستند.

کلاهبرداری رایانه‌ای با اصطلاحات دیگری نیز مانند کلاهبرداری اینترنتی یا کلاهبرداری آنلاین به کار برده می‌شوند که به حکم قانون می‌تواند از جرائم در حکم کلاهبرداری تلقی شود.

در همین خصوص” قانون جرائم رایانه‌ای ” در سال 1388 در جهت تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دارای 5 بخش و 55 ماده می‌باشد.

همچنین مبحث اول در باب چهارم قانون تجارت الکترنیک مصوب 1382 ضمن ماده 67 به مبحث کلاهبرداری رایانه‌ای و مبحث دوم ضمن ماده 68 قانون مزبور به جعل رایانه‌ای اشاره نموده است.

جرائم رایانه‌ای چیست؟

از حیث نقش رایانه در ارتکاب جرم ، جرایم رایانه‌ای را می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول جرائمی هستند که در ان ها رایانه و تجهیزات جانبی موضوع جرم واقع می‌شوند مانند سرقت ، تخریب و غیره.
  • دسته دوم جرائمی هستند که در ان ها رایانه به عنوان ابزار و وسیله ارتکاب جرم استفاده می‌شود.
  • دسته سوم جرائمی هستند که می توان ان ها را جرائم رایانه‌ای محض نامید. این نوع جرائم در دنیای مجازی به وقوع می پیوندند اما آثار ان ها در دنیای واقعی نمود پیدا می کند. مانند دسترسی غیر مجاز به سیستم های کامپیوتری یعنی ( جرائم خاص رایانه‌ای)
وکیل شکایت کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری رایانه‌ای چیست؟

رکن قانونی جرم:

قانون‌گذار کشورمان برای اولین بار کلاهبرداری رایانه‌ای را از طریق تصویب ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 وارد قوانین جزایی ایران نمود.

به موجب ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382

هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی با سو استفاده و یا استفاده غیر مجاز از ” داده پیام ” برنامه ها و سیستم های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف “داده پیام” مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیر دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر ان شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از 1 تا 3 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.

تبصره ذیل ماده 67 نیز شروع به کلاهبرداری رایانه‌ای را نیز جرم محسوب و مجازات ان را یک سال حبس تعیین نموده است.

رکن مادی جرم:

در خصوص رکن مادی کلاهبرداری رایانه‌ای موارد زیر قابل توجه است:

  • مرتکب می‌تواند هر کسی اعم از نظامی یا غیر نظامی و ایرانی یا خارجی باشد. وجود سمت خاصی نیز برای شخص مرتکب شرط نشده است.
  • در کلاهبرداری سنتی انجام مانور متقلبانه برای تحقق عنوان مجرمانه ضروری است. در خصوص کلاهبرداری رایانه‌ای نیز عمل مادی مرتکب انجام اعمال متقلبانه بر روی سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی است. قانون گذار از باب تمثیل 6 مصداق را بیان کرده است. روش های مذکور عبارتند از:
  • تغییر داده‌های اصلی
  • محو داده ها (تمام یا قسمتی)
  • ایجاد داده ها
  • متوقف کردن داده ها
  • مختل کردن سامانه
  • در کلاهبرداری سنتی تاثیر مانور متقلبانه بر بزه دیده از طریق فریب برای تحقق عنوان مجرمانه ضروری است یعنی لازمه کلاهبرداری فریب خوردن شخص است.
  • عمل مرتکب باید غیر مجاز یعنی متقلبانه صورت گرفته باشد.
  • حصول نتیجه
وکیل کلاهبرداری رایانه‌ای ، وکیل جرایم رایانه‌ای

کلاهبرداری رایانه‌ای مقید به نتیجه است.

حصول حداقل یکی از نتایج زیر برای تحقق جرم ضروری است:

  • تحصیل وجه برای خود یا دیگری
  • تحصیل مال برای خود یا دیگری
  • تحصیل منفعت برای خود یا دیگری
  • تحصیل خدمات برای خود یا دیگری
  • تحصیل امتیازات مالی برای خود یا دیگری

رکن معنوی جرم :

1.جرم کلاهبرداری رایانه‌ای از جرائم عمدی است و بنا بر اصل عمدی بودن جرائم ، وجود عمد در اقدامات متقلبانه در شخص مرتکب ضروری است.

2- وجود انگیزه خاصی برای مرتکب شرط نشده است و بنابر این مرتکب با هر انگیزه ای که مرتکب جرم شود تاثیری در عنوان مجرمانه نخواهد داشت.

3- از انجا که جرم حاضر از جرائم مقید به نتیجه است، بنابراین وجود سوء نیت خاص یعنی قصد تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیاز مالی برای خود یا دیگری در شخص مرتکب ضروری است.

مجازات اشخاص حقیقی

مجازات عادی مرتکبین این جرم حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از ده میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات خواهد بود.

مجازات اشخاص حقوقی

در صورتی که دادگاه بر اساس شرایط مندرج در ماده 19 قانون جرائم رایانه‌ای شخص حقوقی را نیز در کلاهبرداری رایانه‌ای از نظر کیفری مسئول بشناسد ، شخص حقوقی را بر اساس ماده 20 قانون جرائم رایانه‌ای و همچنین ماده 13 قانون مذکور ، برای بار اول ، به جزای نقدی از یکصد و بیست میلیون ریال تا دویست و چهل میلیون ریال محکوم خواهد کرد.

علاوه بر ان شخص حقوقی را به طور موقت از 1 تا 9 ماه تعطیل خواهد نمود. در صورت تکرار جرم شخص حقوقی علاوه بر جزای نقدی به تعطیلی موقت از 1 تا 5 سال محکوم خواهد شد.

توهین و افترا در فضای مجازی

وکیل جرائم رایانه‌ای

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (20 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام از حساب شخصی برداشت شده و شکایت کردم پرونده در پلیس فتا میباشد و حدود ۲ ماه میشود و هنوز جوابی نگرفتم و واقعا نمیدونم چیکار کنم
    با ادب و احترام

    • سلام
      پیگیری پرونده در پلیس فتا بسیار زمان بر هست
      حتما موضوع رو پیگیری کنید چون بعضی از موکلین ما حدود دو سال تو پلیس فتا پروندشون معطل بود.
      اکه خودتون هم پیگیری کنید زودتر به نتیجه میرسین.
      گروه وکلای مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *