الزام به تهیه مسکن

الزام به تهیه مسکن

الزام به تهیه مسکن


با موضوع الزام به تهیه مسکن جداگانه همراهتان هستیم.

بر اساس قوانین کشور ایران، تهیه مسکن برای زن یکی از وظایف شوهر در زندگی مشترک است.

زن می‌تواند از زندگی مشترک با دیگران در یک مسکن خودداری کند. اصل بر این است که زن و مرد در زیر یک سقف زندگی را بگذرانند و زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند، زندگی کند. در صورتی که مرد از تهیه مسکن برای همسر خود کوتاهی کند، زن می‌تواند از طریق دادگاه، همسر خود را اجبار به تهیه مسکن نماید.

هدف هر زن و مرد از ازدواج، تشکیل خانواده، و زندگی در یک مسکن مشترک می‌باشد.

از طرفی به محض ازدواج رسمی، زن و مرد، دارای حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر می‌شوند. از جمله این حقوق می‌توان به برقراری رابطه جنسی زناشوئی که حق مرد و تکلیف زن (باید) نسبت به همسر خود می‌باشد و  همچنین دریافت خرج و مخارج زندگی (نفقه) که از حقوق زن (زوجه) است، اشاره کرد.

نفقه عبارت است از: تمام نیازهای مادی که زن برای گذراندن زندگی خود به آنها احتیاج دارد مثل هزینه‌های درمان.

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی

همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه (لباس)، وسایل (اثاث) منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه یا مرض (گرفتن مستخدم برای انجام کارهای همسر خود، در صورتی که قبل از ازدواج نیز مستخدم داشته و به داشتن مستخدم عادت داشته یا به دلیل بیماری باید داشته باشد)
به جهت اینکه تهیه مسکن جز نفقه زن محسوب می‌شود، زوجه (زن) می‌تواند با دادن دادخواست الزام به تهیه مسکن به طرفیت (در دادخواست، نام همسر خودرا به عنوان خوانده قید کند) شوهر خود از دادگاه تقاضای الزام خوانده (در این فرض همسر خود) به تهیه مسکن مستقل را نماید.

حق مسکن برای زن

مرد موظف خواهد بود، منزلی مناسب موقعیت همسر خود که تشخیص آن با دادگاه خانواده رسیدگی کننده است تهیه نماید. خواه خریداری کرده یا رهن و اجاره نماید. البته الزامی به آنها هم نیست.
به عنوان مثال مرد می‌تواند دلایلی به دادگاه ارائه نماید که منزل مورد نظر توسط شخصی مثل پدر در اختیار او جهت زندگی مشترک با همسرش قرار گرفته است.

اداره پنجم اجرای ثبت مهریه

در مواردی که زن، از برقراری رابطه زناشوئی با همسرخود، خودداری می‌کند، مرد می‌تواند از دادگاه دادخواست الزام به برقراری رابطه (تمکین)، همسر خود را بخواهد.

در بحث دادخواست الزام به تمکین زن، که توسط زوج (شوهر) تقدیم دادگاه می‌شود، قبلا توضیح داده شد که مرد می‌بایستی مقدمات تمکین (رابطه زناشوئی) مثل تهیه مسکن و اثاث منزل و… را تهیه نماید. روند عملی دادگاه‌های خانواده سراسر کشور چنین است که در مرحله رسیدگی یا اجرای حکم به‌وسیله مددکاری، کلانتری و… دستور بازدید از مسکن تهیه شده توسط مرد صادر می‌شود.

شرایط محکوم شدن مرد به تهیه مسکن برای همسر

به هر حال چه اینکه زن دادخواست تهیه مسکن مستقل بدهد یا شوهر دادخواست الزام به تمکین زن بدهد، در هر دو فرض شوهر باید مسکن متناسب با شان همسر خود را تهیه نماید.

با توجه به سوالات مکرر شما مخاطبان گرامی سری به یکی از پرونده‌های الزام به تهیه مسکن زدیم.
در این پرونده، وکیل خواهان (زن) بیان داشته که خوانده (مرد) محترم هیچ اقدامی جهت تهیه منزل مشترک مسکونی و وسایل خانه، برای ادامه زندگی نمی‌نماید.

تقاضای الزام مرد به تهیه منزل مسکونی همراه با تهیه وسایل خانه برای زندگی مشترک طبق ماده 1107 قانون مدنی به همراه کلیه خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل را دارم.

ارجاع پرونده مطابق قانون به شورای حل اختلاف صورت گرفت.

در جلسه دوم در تاریخ 99/02/22 وکیل خواهان (به شخصی که در دادگاه طرح دعوا نماید، خواهان گفته می‌شود، در این پرونده، زن) به درستی بیان می‌دارد، که با توجه به عدم حضور خوانده (کسی که علیه او دادخواست ارائه شده، در این پرونده مرد) در جلسه، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شود. و از این حق برخوردار بوده است که بخواهد پرونده در دادگاه تعیین تکلیف شود.

وکیل طلاق غرب تهران

خواهان (زن) نیز پیش قاضی بیان نموده است که به مدت چهار سال است که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنیم. آخرین منزل مسکونی به نام بنده (زن) بوده اما به دلیل مشکلات مالی منزل را فروخته و پیش خانواده‌ام زندگی می‌کنم اما دلیلی بر این گفته خود، ارائه نداده است.

وکیل تخصصی الزام به تمکین

تشخیص  قاضی محترم مشاور فقط بر مبنای دادخواست نبوده است.
حضور قاضی مشاور در این پرونده چشم گیر است و استدلال های دقیقی نموده است.
همچنین قاضی مشاور  تشخیص داده است که در این پرونده طرفین (زن و مرد) محل سکونت مشترک نداشته‌اند.

مرد به تکالیف قانونی خویش که پرداخت مخارج زندگی همسر خود (نفقه) می‌باشد، عمل ننموده است. از نظر فقهی و قانونی نیز تمکین (برقراری رابطه زناشویی) زن از مرد، مشروط به پرداخت نفقه از سوی مرد می‌باشد (یعنی تا زمانی که مرد، مخارج زندگی زن را نپردازد، زن مجبور به برقراری رابطه زناشویی با همسرش نیست.). پرداخت نفقه مخصوصا تهیه مسکن باید متناسب با موقعیت زن باشد و موقعیت زن مورد لحاظ قرار گیرد. خوانده (مرد) هم که با توجه به اینکه ابلاغیه دادگاه را دیده است اما در جلسه دادگاه حضور نیافته، دلیلی بر تهیه مسکن ارائه ننموده و دفاعی نکرده است. نظر قاضی مشاور به الزام خوانده (مجبور نمودن مرد) به تهیه مسکن مستقل و متناسب با موقعیت زن با امکانات و وسایل مورد نیاز زندگی عینا مورد تایید دادگاه نیز قرار گرفته است.

نمونه پرونده الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه
نام خواهان
خانم مریم
نام خوانده
آقای محمد

موضوع پرونده: الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه
شرح درخواست، ادله و مستندات دعوا الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه
دلایل و منضمات الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه: کپی سند ازدواج- وکالتنامه

شرح خواسته الزام خوانده (مرد) به تهیه مسکن جداگانه

احتراما به استحضار می‌رساند موکل اینجانب همسر شرعی و دائمی خوانده محترم می‌باشد، که در تاریخ 82/05/10 به عقد خوانده درآمده است.

تغییر جنسیت در ایران

ثمره این ازدواج یک دختر به نام فاطمه زهرا متولد 1384 است.

نظر به این که خوانده محترم هیچ اقدامی جهت تهیه منزل مشترک مسکونی با وسایل برای ادامه زندگی نمی‌نماید، تقاضای الزام مرد به تهیه منزل مسکونی و همراه با وسایل خانه طبق ماده 1107 قانون مدنی به همراه کلیه خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل را خواستارم.

گردشکار الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه
ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف و ابلاغ به طرفین پرونده

همه چیز درباره نفقه و تمکین

وقت رسیدگی در تاریخ 99/02/08 که خواهان (زن) حضور ندارد اما وکیل او حاضر است. خوانده محترم (مرد)  نیز حضور ندارد. وکیل بیان می‌دارد که خوانده همسر شرعی و قانونی خواهان است اما حدود چهارسال است که هیچ اقدامی جهت تهیه منزل مشترک و وسایل نمی‌نماید، تقاضای الزام خوانده (اجبار مرد) به شرح دادخواست را می‌نمایم.

جلسه رسیدگی مجددا برگزار شد.

در جلسه دوم در تاریخ 99/02/22 وکیل خواهان (زن) حضور دارد و خوانده (مرد) برای بار دوم حاضر نیست. وکیل اظهار می‌نماید با توجه به عدم حضور خوانده در جلسه، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شود.

آیا از نظر قانونی امکان ارجاع اختلافات خانوادگی به شورای حل اختلاف وجود دارد؟

جلسه یا جلسه های دادرسی الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

ارسال پرونده به دادگاه و تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین (در این پرونده، زن و مرد) انجام گرفت و ابلاغیه‌ها طبق روال قانونی صورت پذیرفت.

در جلسه رسمی رسیدگی قاضی مشاور دادگاه خانواده حاضر است. خواهان و وکیل او حاضر می‌باشند. باز هم، خوانده محترم (مرد) حاضر نیست. وکیل خواهان اظهار می‌دارد زن همسر دایمی مرد است و آمادگی خود را جهت تمکین (برقراری رابطه زناشویی) اعلام نموده است و تقاضای الزام مرد به تهیه مسکن به همراه وسایل زندگی مشترک را دارم.

زن نیز اظهار نمود که به مدت چهار سال است که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنیم. آخرین منزل مسکونی به نام بنده بوده اما به دلیل مشکلات مالی منزل را فروخته و پیش خانواده‌ام زندگی می‌کنم.

مهریه 110 سکه

حکم دادگاه الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

نظر قاضی محترم مشاور:

با توجه به دادخواست تقدیمی و احراز رابطه زوجیت (ازدواج دائم) بین خواهان و خوانده (در این  پرونده، زن و مرد)  به استناد سند ازدواج، حقوق و تکالیف

زن و مرد در مقابل یکدیگر برقرار می‌شود.
به تبع احراز رابطه زن و شوهری، بین خواهان وخوانده این دعوا، هردو باید با حسن معاشرت (با ادب و خوش‌رفتاری) با یکدیگر  رفتار نمایند و باید در استحکام زندگی خانوادگی خود با یکدیگر همکاری نمایند.

در این پرونده زن و مرد، محل سکونت مشترک ندارند و مرد، به تکالیف قانونی خویش که یکی از آنها پرداخت مخارج زندگی زن (نفقه) می‌باشد، عمل ننموده از نظر فقهی و قانونی نیز یرقراری رابطه زناشوئی (تمکین) زن از مرد، مشروط به پرداخت مخارج زندگی (نفقه) از سوی مرد می‌باشد و پرداخت نفقه مخصوصا تهیه مسکن باید متناسب با موقعیت زن باشد و موقعیت زن در این خصوص مورد لحاظ قرار می‌گیرد.

خوانده (مرد) در دادگاه، حضور نیافته است و دلیلی بر تهیه مسکن ارائه ننموده و دفاعی نکرده است. به این ترتیب الزام خوانده (مرد) به تهیه مسکن مستقل و متناسب با موقعیت زن با امکانات و وسایل مورد نیاز زندگی مشترک را دارم.

مشاوره حقوقی حق مسکن زوجه

حکم  دادگاه الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

در خصوص دادخواست خانم مریم با وکالت آقای محمد رضا مهری، علیه آقای محمد فرزند غلامعلی به خواسته الزام به تهیه و تعیین منزل مسکونی مشترک با وسایل خانه به همراه کلیه خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل، دادگاه با توجه به همه برگ ها و محتوای پرونده:

اولا وجود رابطه ازدواج دایم بین نامبردگان را محرز دانسته
ثانیا خوانده (مرد) در جلسه حاضر نشده و دفاعی به عمل نیاورده

در نتیجه دعوای خواهان را وارد تشخیص و به استناد مواد 1102 و 1107 و 1111قانون مدنی با توجه به نظر قاضی محترم مشاور، خوانده (مرد) را به تهیه مسکن مستقل و متناسب با موقعیت زن با امکانات و اسباب و وسایل مورد نیاز زندگی مشترک و پرداخت مبلغ 812900 ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ 300000 ریال بابت حق الوکاله طبق قرارداد وکالت به خواهان محکوم می‌نماید.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

این رای با توجه به اینکه خوانده (مرد) ابلاغیه‌ها را دیده است، اما در دادگاه حاضر نشده‌اند، نسبت به ایشان، حضوری بوده و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان می‌باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (82 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام ببخشید ما طبقه بالا پدرشوهرم اینا زندگی میکنیم و خونه هم به نام شوهرمه اما من دوست ندارم اینجا زندگی کنم و خانواده همسرم در جریان تمام اتفاقات زندگی ما هستن و همسرم راضی نمیشه که از اینجا جابجا بشیم میخواستم بدونم که میتونم از طریق دادگاه بخوام یه خونه دیگه برام بگیرن؟

    • سلام باید شرایط زندگی شما بررسی بشه اما اگر بخواهم براساس فرمایشاتتون راهنماییتون کنم، با توجه به اینکه فرمودین خانواده همسرتون در جریان اتفاقات زندگیتون هستن ممکن است مطابق ماده1115 قانون مدنی بتوان دادخواست الزام همسرتون به تهیه و تامین مسکن جداگانه یا علیحده نمود.

  • سلام روز بخیر من همسرم به حکم دادگاه ملزم به تهیه مسکن برای من شدن تا زندگیمون ادامه بدیم ولی ایشون حتی باتوجه به حکم کاری انجام نمیده ونفقه من روهم با این بهانه که ما رابطه نداریم پرداخت نمیکنه اما ایشون حتی خونه ای نداره من بخوام باهاشون زندگی کنم من چه کاری میتونم انجام بدم ؟

    • سلام دوست عزیز
      با توجه به حکم دادگاه زوجه می‌تواند به استناد رای دادگاه و اقدام نکردن شوهر به تهیه مسکن مطالبه نفقه کند، اما نکته مهم این است این موضوع از موجبات عسر و حرج زوجه و طلاق نیز هست. ولیکن در این مورد می‌توانید با وکیل متخصص امور خانواده مشاوره شوید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *