جواز موتور سواری بانوان قانونی یا غیر قانونی

جواز موتور سواری بانوان قانونی یا غیر قانونی

جواز موتور سواری بانوان قانونی یا غیر قانونی


امروز با موضوع جواز موتور سواری بانوان قانونی یا غیر قانونی با شما خواهیم بود.

از کجا این موضوع مورد توجه همگان قرار گرفت؟ زمانی که دو خانوم در خیابان‌های شهر راکب موتور بودند و توسط پلیس بازداشت شدند و به گفته پلیس هنجارشکنی کردند.

لذا ضرورت این موضوع اینجاست که بدانیم آیا به دلیل غیر قانونی بودن این عمل، بانوان بازداشت شدند؟ یا در اثر برهم زدن نظم عمومی و هنجارشکنی بازداشت شدند؟

کارشناس موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با توجه به اینکه این موضوع از مسائل حقوقی محسوب می شود، به بررسی آثار حقوقی و تبعات صدور جواز موتور سواری برای بانوان پرداخته است.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص جواز موتورسواری بانوان قانونی یا غیر قانونی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا موتورسواری بانوان به لحاظ قانونی ممنوع است؟

آیا در قوانین اشاره‌ای به موتورسواری بانوان شده است؟

آیا بانوان می‌توانند در مسابقات موتورسواری شرکت کنند؟

[/stextbox]

 

آیا قانون صراحتا راکب را مشخص کرده است؟

در این مورد با مونا رزمی، کارشناس حقوقی موسسه مهر پارسیان، به گفتگو نشستیم. ایشان بیان داشتند: «بر اساس تبصره ماده20 قانون صدور گواهینامه در قانون رسیدگی به تخلفات (مصوبه هشتم اسفند ماه سال 1389)، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است.»

وی افزود: «اگرچه در قوانین به صورت مصرح و مستقیم اشاره‌ای به محدودیت رانندگی موتورسیکلت توسط زنان نشده، اما قید عنوان مردان، اینچنین به ذهن متبادر می‌کند که تاکید بر مردان، با ملاحظات خاصی بوده و به نوعی می‌توان چنین تصور کرد که ممنوعیت برای رانندگی زنان مد نظر بوده است.»

وکیل پایه یک دادگستری در جرایم رایانه‌ای

به نظر می‌رسد، باید قانون با شفافیت هر چه بیشتری در این خصوص اعلام نظر نماید و ممنوعیت و غیر قانونی بودن این عمل با صراحت قید شود.

بدون تردید هر آنچه امکان تفاسیر از قانون و مصوبات اینچنینی سلب شود، اختلاف نظر و برداشت‌های متعدد و بعضا متناقض نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد بود.

شرایط صدور جواز موتور سواری برای بانوان

البته در مواردی، بر حسب زمان و مکان و شرایط خاص، امر تشخیص فحوای قانون، در نوع قضاوت و اتخاذ تصمیمات تعیین‌کننده خواهد بود؛ و بعضا در مواردی این موضوع اجتناب‌ناپذیر نیز می‌باشد، به عنوان مثال با توجه به اینکه رشته ورزشی موتورسواری علاقه‌مندان زیادی در میان بانوان دارد برای ساماندهی فعالیت موتورسواری بانوان با هماهنگی معاونت ورزش بانوان، از این پس بانوان نیز به تمامی مسابقات، چه در بخش سرعت و چه در بخش موتورکراس، اعزام خواهند شد و می‌توان چنین برداشت نمود که این امر به طور ضمنی جواز موتورسواری بانوان را صادر می‌کند؛ ولی متاسفانه قانون صراحتا به آن اشاره‌ای نکرده است.

لذا در خصوص چنین مسایلی (موتورسواری بانوان) لازم است قوانین و ضوابط با شفافیت و صراحت هر چه بیشتری اعلام نظر کنند که قطعا با حصول این امر، از دامنه حواشی و اختلاف نظرها کاسته خواهد شد.

اگر چه هیچ مرجع قانونی‌ای نمی‌گوید که موتورسواری زنان ممنوع است، اما با آن برخورد می‌شود و تلاش‌ها برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا موتورسواری زنان منع قانونی دارد یا خیر برای این نیست که این مسئله، موضوع اصلی و اساسی زنان کشور است، بلکه به نظر می‌رسد ممنوعیت‌ها در این زمینه صرفا افزودن ممنوعیتی بی‌دلیل و غیرلازم بر ممنوعیت‌های موجود درباره زنان است.

وکیل دادگاه انقلاب تهران

این در حالی است که در عرف موجود جامعه چنین موضوعی به خودی‌خود قابل حل و مدیریت خواهد بود و لزومی به وضع قانون یا اعمال محدودیت در این‌ باره نیست و نباید برخوردی سرسختانه با این موضوع شود.

بی‌تردید در صورت هنجارشکنانه‌ دانستن موتورسواری زنان باید به این سؤال پاسخ داد که چه فرقی بین راندن موتور یا مسافر آن ‌بودن وجود دارد؟

روزانه شاهد بانوانی هستیم که برای صرفه‌جویی در وقت خود از پیک موتوری استفاده می‌کنند و در سطح شهر به عنوان مسافر موتور در حال تردد هستند.

این ممنوعیت تردد برای بانوان فقط در سطح شهر است و این در حالیست که درهای پیست آزادی برای موتور سواری ریس و کراس بانوان باز است.

بانوان خلاف جهت این باد درحال حرکتند به طوری که اولین مسابقات ریس بانوان در استان البرز برگزار شد و مورد استقبال جمعی از بانوان موتورسوار و علاقمند قرار گرفت.

وکیل دعاوی حقوقی در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و با حضور گروه وکلای مهر، همراه شما در تمامی دعاوی حقوقی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه‌های کیفری، خانواده، ملکی و غیره با مشاوران و وکلای پایه یک دادگستری در گروه کلای مهر تماس حاصل فرمایید.

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل پایه یک دادگستری در تهران

021-88663925

وکیل مهاجرت اهواز

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

5/5 - (10 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *