خروج فرزند از کشور

خروج فرزند از کشور

خروج فرزند از کشور


امروز با موضوع خروج فرزند از کشور با شما هستیم.

ممانعت از خروج فرزند از کشور، حق ولی قهری است که با درخواست انجام می‌شود. در دورانی که زوج و زوجه در کنار یکدیگر زندگی مشترک خود را ادامه نمی دهند.

یا اینکه انگیزه ای برای ادامه ی ان ندارند و اقدام به طلاق می کنند، ممکن است دارای فرزند یا فرزندانی باشند که برای سرپرستی و حضانت انان هیچ کسی جز خود آن‌ها قانونا و طبیعتا صالح و توانا نخواهد بود.

بعد از روشن شدن تکلیف ملاقات و حق طرف مقابل در دیدن فرزند خود، زمان و موعد ملاقات و نحوه و مکان ملاقات در دادگاه مشخص می‌شود و این در صورتی است که طرفین بر نحوه ی ملاقات با یکدیگر تراضی نکرده باشند.(1174ق.م.)

بدیهی است شخصی که حق ملاقات فرزند را دارد نمی‌تواند فرزند را از شخصی که دارای حق حضانت و سرپرستی می باشد، بدون اجازه ی او دور نماید و همچنین در مورد شخصی که حق حضانت فرزند را دارد نمی‌تواند شخص دارای حق ملاقات را از دیدن فرزند محروم نماید.

(40 و 54 قانون حمایت از خانواده)

در این مقاله به بررسی ممانعت از خروج فرزند از کشور و راههای اعتراض به ممانعت از خروج فرزند از کشور، توسط هر یک از والدین پرداخته می‌شود و به سوالات احتمالی عزیزان درباره مسائل حضانت فرزند و ملاقات با فرزند می‌پردازیم.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، جهت مشاوره حقوق خانواده در خدمت شماست.

سوالات درباره ممانعت از خروج فرزند از کشور

  • – ولایت و حضانت فرزند در خروج فرزند از کشور، به چه نحو است؟
  • – خروج فرزند از کشور به چه نحو است؟
  • – شرط صدور تامین در مورد خروج فرزند از کشور چیست؟
  • – دستور موقت در مورد خروج فرزند از کشور به چه نحو است؟
  • – شرایط ممانعت از خروج فرزند از کشور، چگونه می باشد؟
  • وکیل متخصص خانواده کیست و چه ویژگیهایی دارد؟
انحصار وراثت

ولایت و حضانت فرزند در خروج فرزند از کشور

فرزند، تا زمان رسیدن به سن قانونی مورد نظر، تحت سرپرستی و حضانت ولی خود می باشد، از انجایی که در مورد فرزند، غالبا ولی قهری او شامل پدر و جد پدری، مسوول و سرپرست او می باشد.

در مورد فرزند حق ولایت دارد و هر گونه تصمیمی که در امور مالی و غیر مالی وی توسط ولی قهری گرفته می‌شود، با توجه به قانون، فرض می گردد که بر اساس غبطه و مصلحت او انجام می‌شود و اثبات خلاف ان به عهده ی شخصی است که از اعمال ولایت ولی قهری بر فرزند، ضرر و زیان می بیند و یا بر خلاف مصلحت فرزند می‌باشد.

با توجه به اینکه اختیار ولی قهری در مورد فرزند به طور مطلق می باشد، یکی از این موارد، تصمیم گیری ولی وی در مورد خروج از کشور می‌باشد. همان طور که در قانون تصریح شده است، طرفین در مورد ملاقات طفل نباید بدون هماهنگی با طرف مقابل محل اقامت فرزند را تغییر دهند.

در صورتی که ولی قهری بخواهد فرزند را از کشور خارج کند با توجه به اختیار وی، نمی‌تواند اقدام به چنین عملی کند، چرا که موجب تضییع حق کسی که حق ملاقات وی را دارد می گردد.

در این مورد تفاوتی نمی کند که شخصی حضانت فرزند را به عهده می گیرد، مادر یا پدر و یا جد پدری و یا قیم یا ولی او باشد.

شرط خروج فرزند از کشور

ولی فرزند،  امین و قیم او محسوب می‌شود و در مورد امور مختلف او می‌تواند تصمیماتی که به صلاح فرزند باشد، اتخاذ نماید. یکی از تصمیماتی که ولی فرزند می‌تواند در مورد او اتخاذ کند، تصمیم خروج از کشور است.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از فوت همسر

 بر خلاف سایر تصمیم گیری در سایر موارد، دارای محدودیت های قانونی خاص خود می باشد، چرا که ممکن است شخصی از جمله مادر یا پدر و یا جد پدری و یا هر شخص دیگری که به حکم قانون، دارای حق حضانت نسبت به فرزند نیستند.

این حق از انان سلب گردیده است، دارای حقوق دیگر از جمله حق ملاقات در مواعد و مکآن‌های مشخص باشند که این مورد می‌تواند باعث تضییع حقوق ایشان گردد و در نتیجه نمی توان فرزند صغیر یا مجنون را بدون رضایت آن‌ها از کشور خارج کرد.

ولی با این وجود در مورد نگه داری و سرپرستی فرزند قاعده ای وجود دارد که دادگاه تحت شرایطی می‌تواند حقوق اشخاص مزبور را نادیده بگیرد.

با توجه به اینکه دادگاه در مورد تصمیماتی که در مورد فرزند گرفته می‌شود باید مصلحت و غبطه ی فرزند را در نظر بگیرد.

در صورتی که خروج فرزند از کشور را به نفع و مطابق با مصلحت او بداند، بر اساس قاعده ی لاضرر، می‌تواند حکم و مجوز به خروج فرزند از کشور دهد و در ضمن ان حقوق اشخاصی را که حق ملاقات دارند را در نظر بگیرد.

شرط صدور تامین در مورد خروج فرزند از کشور

صدور قرار تامین خواسته یکی از مهم ترین قرار های تامینی است که دادگاه بنا به درخواست ذی نفع و در صورت تحقق شرایط و مطابقت ان با موارد احصا شده در قانون، قرار را صادر می کند و به ان ترتیب اثر می‌دهد.

در نتیجه ی ان مالی متعلق به طرف مقابل دعوی را تا روشن شدن و صدور رای قطعی توقیف می کند، تا اگر خوانده که متعهد به انجام عملی است، از انجام ان خودداری کرد به وسیله ی اموال توقیف شده حقوق خود را استیفا نماید و از محل ان خسارات وارده جبران گردد.

مشاوره قبل از طلاق چیست؟

اگر مصلحت و غبطه ی فرزند صغیر یا مجنون به جهت خروج از کشور برای دادگاه محرز و معلوم گردد، می‌تواند ضمن صدور مجوز برای خروج فرزند از کشور، در صورتی که ذی نفع(کسی که حق ملاقات دارد) درخواست نماید تضمین و یا تامینی مناسب جهت بازگشت فرزند صغیر یا مجنون به کشور، از ولی و یا سرپرست او اخذ شود.

دستور موقت در مورد خروج فرزند از کشور

دستور موقت، قرار تامینی دیگری است و برای انجام اموری که اقدام در مورد آن‌ها فوریت دارد و در صورت عدم عملکرد و یا دیر کرد در انجام ان موجب تضییع احتمالی حقوق ذی نفع می گردد، کاربرد دارد.

در صورتی که دلایل خواهان برای صدور دستور موقت کامل و مناسب باشد در نتیجه دادگاه اقدام به صدور ان می کند که بعد از ان ممکن است مبتنی بر انجام فعل یا ترک فعل و توقیف مالی باشد.

خروج فرزند از کشور توسط ولی و سرپرست قانونی او در صورتی که اشخاص ذی نفع حق ملاقات او را داشته باشند باید به حکم و اجازه ی دادگاه و رضایت آن‌ها باشد.

در غیر این صورت هر گاه ولی بدون مجوز دادگاه و یا تسلیم تامین به دادگاه اقدام به خروج فرزند از کشور نماید.

در این صورت ذی نفع(کسی که حق ملاقات دارد) می‌تواند با درخواست و اخذ دستور موقت از دادگاه، مانع خروج فرزند از کشور شود تا در این مورد دادگاه تصمیم گیری و رای صادر کند.

شرایط ممانعت از خروج فرزند

به عنوان اصل در قانون امکان خروج فرزند از کشور وجود ندارد، بنابراین ولی و سرپرست حتی اگر ولی قهری فرزند صغیر یا مجنون باشد، نمی‌تواند فرزند را از کشور خارج نماید و اشخاص ذی نفع در صورتی که اجازه ندهند می‌توانند مانع خروج فرزند از کشور گردند.

وکیل در اینستاگرام

اگر مادر و یا ولی فرزند مجنون و یا صغیر اجازه ی خروج ندهد و یا دادگاه خروج فرزند را بنا بر مصلحت و غبطه ی فرزند نداند امکان خروج برای او از کشور نخواهد بود.

وکیل متخصص خانواده

موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تحت سرپرستی جناب آقای محمدرضا مهری به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور خانواده و حقوق فرزند و دعوی ممانعت از خروج فرزند از کشور همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می کند.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4.9/5 - (35 امتیاز)

109 دیدگاه

  • سلام من 17 ساله هستم و قصد دارم به کشور المان برای تحصیل سفر کنم و قرار است خودم تنها بروم و والدینم همراه من نمی ایند. ایا این جوری ممکن است که من به توانم بروم؟؟؟؟؟لطفا جواب منرا بدهید.

    • سلام من دخترم و 15سالمه واینکه عمم ترکیه زندگی میکنه پدرم حدود یک ماه پیش تصمیم گرفت که من برم پیش عمم زندگی کنم اما به دلایلی این کارو نکردم و همون موقع پاسپورتمم گرفتم اما الان پدرم میگه نمیزاره و عمم هرکمکی از لحاظ مالی و هرچیزی که بخوام برام کم نمیزاره و من تو خونه مورد آزار پدر و مادرم هستم میخواستم ببینم چه کاری میتونم انجام بدم؟

      • سلام و عرض احترام
        برای خروج از کشور در هر صورت نیاز به اجازه پدر دارید.
        اما در صورت آزار و اذیت پدر یا مادر میتونین از طریق تماس با مراکز حمایتی بهزیستی ازشون درخواست کمک کنید.
        در صورت اثبات رشد و اخذ حکم از دادگاه هم میتونین برای خروج از کشور با حکم دادگاه اقدام کنید.

        موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان

  • سلام من 20 سال دارم پدر و مادرم از هم جدا شدن با مادرم زندگی میکنم و دسترسی هم به ولی قهریم ندارم و از همه لحاظ صلاحیت ندارد چجوری میتونم از کشور برای تحصیل بدون اجازه ولی قهریم خارج بشم؟

  • سلام من ۱۶ سال دارم و پدر و مادرم جدا شدن پدرم خارج از کشور هست برای گرفتن پاسپورت پدر بزرگم می تواند بیاید

  • سلاممن حضانت فرزند ۶ ساله ام را تا ۱۵ سالگی دارم .اگر پدر فرزندم بخواهد بدون اطلاع من فرزندم را از کشور خارج کند من چگونه متوجه خواهم شد و آیا زمانی که ایشان برای سفر اقدام میکنداصولا حضانت من بطور اتوماتیک موثر خواهد بود یا باید دادخواست صدور خروج موقت بدهم؟

  • با سلام از خانمم بطور رسمی و قانونی جدا شدم ، ایشان در المان اقامت دارند و دو تا پسر من در ایران با من هستند و حالا  مادر بچه ها میخواهد  انها را به المان ببرد من هم راضی هستم ایا برای اینکار من حتما باید حضانت قانونی به همسر قبلی ام بدهم !؟  چه راه دیگری هست !؟ با سپاس 

  •  سلام ضمن عرض خسته نباشید من از همسرم جدا شدم و ایشان حضانت بلاعزل فرزندم را به من داده اند ولی با توجه به اینکه بنده در خارج از کشور شاغل هستم و اقامت دارم اکنون اجازه خروج فرزندم را نمیدهدو لازم به ذکر است پدر فرزندم قاتل برادرم بوده و هم اکنون در زندان است من ایا می توانم با گذاشتن وثیقه از طریق قاضی اجازه خروج فرزندم را بگیرم؟

    • سلام
      شما در صورتی می توانید بدون اجازه شوهرتون فرزندتان را از کشور خارج نمایید که برای قاضی احراز گردد که خروج فرزند شما از کشور توسط شما، بنا به مصلحت و صلاح دید طفل شما می باشد در این صورت قاضی با گرفتن تامین مناسب از شما اقدام به صدور اجازه مبنی بر خروج فرزند از کشور با شما را صادر می نماید

  • سلام خواهرزاده من خارج از ایران متولد شده پدر و مادرش از هم جدا شدن حضانت با مادر هست و پدر مدت 4ساله که مفقود بوده و هیچ اطلاعی از او نیست چنانچه خواهر من با فرزند 12سالش به ایران بیاد برای خروج مجدد احتیاج به اجازه پدر دارد یا نه؟  

  • سلام و خسته نباشيدهمسر بنده فوت شده،آيا ميتونم خودم براي صدور ويزا و خروج از كشور فرزند زير ١٨ سالم اجازه نامه تنظيم كنم يا بدون اجازه جد پدري همراهش برم؟ در حال حاضر بامن زندگي ميكنه و جد پدريش در شهر ديگه اي سكونت داره و وضعيت جسمي ايشون هم مناسب نيست تا بتونه هر بار اين كارو انجام بدهو اگر خير،راه ديگه اي براي اين اجازه نامه كتبي نيست؟باتشكر 

  • سلام من اروپا زندگی میکنم و از شوهر سابقم جدا شدم پسر ما الان ۱۵ ساله هست و میخواد بیاد پیش من ولی پدرش رضایت نمیده من چکار میتونم بکنم؟؟

  • سلام و وقت بخیر خدمت شما پسر ۶ ساله ای دارم که پدرش  حضانت بلاعزل فرزندم را موقع طلاق(به اضافه اجازه خروجش از کشور رو طی وکالتنامه محضری) قبل از طلاق به من داده ولی وقتی برای تمدید پاسپورت بچه به اداره گذرنامه مراجعه نمودم برگه رسمی رو از من نپذیرفتن و گفتن که لزوما قید نشده که این اجازه رو بعد از طلاق هم دارم البته پدرش برای گرفتن پاسپورت اجازه داد و الان پاسش رو گرفتم ایا برای خروج پسرم از کشور باز هم اجازه همسر سابقم نیاز هست یا خیر؟سپاسگزارم 

  • با سلام من وهمسرم از هم جدا نشدیم من خارج زندگی میکنم وهمسر فرزندم ایران هستن میخوان از ایران خارج شن ،پاسشون هم گرفتم ایا برای خروج فرزندم باز هم نیازی به اجازه من هست ،اگه هست من چکار باید بکنم ؟

  • ایتالیا درس میخونم پسرم پیش پدرشه و به من حتی توی این دو سال اجازه تماس با پسرم رو نداده میخواستم بدونم میتونم شکایت کنم و الزامی برای اون هست که به من و بچم اجازه تماس ویدویی رو بده یا نه ممنون میشم جواب بدید

    • سلام
      با توجه به اصل سرزمینی بودن جرم، فعل ممانعت از ملاقات با فرزند در خاک ایران جرم محسوب میشه؛ در حالی که طبق قانون ایتالیا خیر ولی شما می تونید از طریق مراجع قضایی ایران اقدام کنید.

  • سلام من ۱۵ سالمه و مادرم قیم بنده هست الان ۱۳ سال هست که از پدرم سراغی ندارم الان برای گرفتن پارسپورت اقدام کردم اما باید امضای پدر باشد اما او مفقودالاثر است چه کنم ؟

    • سلام
      شما در این 13 سال اقدامی برای پیدا کردن پدرتون انجام ندادید؟
      با این حال شما دو راه دارید: 1- از جد پدری رضایت بگیرید
      2- یا اینکه برای گرفتن حکم فوت فرضی پدرتون اقدام کنید.

  • سلام ، برادر من برای طلاق یکطرفه همسرش اقدام کرده و در مرحله شرکت در جلسات مشاوره هستن، همسرش هم حاضر به جدایی هست ولی درقبال دریافت 800 سکه مهریه بصورت یکجا و در حالی که برادرم درخواست اعسار داده و به احتمال زیاد با درخواست ایشون موافقت میشه، حالا نزدیک به دو هفته هست که خانم فرزند مشترک 5 ساله رو برداشته و از شهر خارج شده و برادرم رو تهدید به خروج غیرقانونی از کشور می کنهآیا راهی وجود داره که در صورت خروج از کشور از طریق پلیس اینترپل بشه ایشون رو پیدا کرد؟

  • با سلام من ۹ساله از همسرم جداشدم حضانت دخترم که الان ۱۵ سال داره با من هست اما تو این ۹سال از پدرش اصلا خبری نیست و پدربزرگش هم خیلی سال قبل فوت کرده من ازدواج کردم و همسرم المان زندگی میکنه اداره سرپرستی استعلام کرده و پدرش و پیدا نکردن اما به من اجازه خروج فرزمدمو نمیدن من چطور میتونم با خودم ببرمش 

  • سلام آقای دکتر. من از همسرم جدا شدم و یک پسر ۵ ساله دارم. سرپرستی بچه رو مادرش داره و منم حق ملاقات ماهیانه دارم. الان شنیدم می خوان از کشور خارج بشن من چطور می تونم جلوی خروج فرزندم از کشور رو بگیرم چون اینطوری شاید نتونم ببینمش دیگه.ممنون 

  • سلام، ممنون از مطلب خوبتون.من و فرزندانم در حال حاضر در ایران هستیم، پدرشان در خارج از کشور. آیا بدون رضایت من ایشان می‌توانند فرزندان را از کشور خارج کنند؟ آیا من میتوانم فرزندان را ممنوع الخروج کنم؟

    • سلام
      در هر صورت پدرشان حضانت و ولایت داره ولی اگه جدا از هم زندگی می کنید نمی تونه بدون اجازه ی شما فرزندتون رو از کشور خارج کنند و شما می تونید مانع خروج بشید.

  • سلام. من۵ سال است  از همسرم جدا شدم و یک فرزند ۸ ساله دارم و در طلاقنامه ذکر شده که حضانت تا ۷ سال با بنده است ولی همسرم تا کنون اقدامی برای گرفتن حضانت نکرده و حتی به ملاقات نیامده و ازدواج مجدد کرده است بنده قصد مسافرت به خارج از کشور با فرزندم را دارم و پاسپورت فرزندم پیش همسر سابقم می باشد و از او خبری ندارم. آیا می شود برای گرفتن پاسپورت المثنی فرزندم اقدام کنم؟ و اینکه آیا می شود نام فرزندم را در پاسپورت خودم قید کنم؟

  • سلام.خسته نباشیدمن قصد دارم برای تحصیل به خارج از کشور برم.اگر پدرم اجازه نده آیا راهی هست که برم؟یا اگر پدر و مادرم طلاق بگیرند و حضانتم به عهده مادرم باشه و جد پدریم فوت شده باشه چطور؟

  • سلام من ۱۷ ساله هستم عمه ی من در حال خروج از کشور به مقصد سوئد هستند من به چه راهی میتونم با عمم از ایران خارج بشم که دیگه نیازی هم به پایان خدمت نباشه البته پدر من سکته مغزی کردن توانایی کار کردن ندارن و هیچ حقوقی هم ندارن من میتونم کفالت بگیرم ولی نمیشه با اون خارج شد اگه راهی هست بهم بگید لطفا

    • باسلام، من ۸سال است جداشدم و فرزند پسر۱۲ ساله دارم،حضانت دائم با من است و پدرش حق ملاقات هم نداشته و ندیده،جد پدری هم فوت شده.
      حالا ازدواج کردم و میخواهم ازکشور خارج شوم برای بردن پسرم باید چکار کنم
      ممنونم ازشما که به سوالات پاسخ میدید.

  • سلام، همسرم ايران زندگي نميكنه و من به همراه پسر پنج سالم باهم زندگي ميكنيم، ايشون هرسه ماه يادوبار فقط به ايران ميان وپيش ماهستن، ايشون بدون گرفتن طلاق ازمن بازن ديگه اي ازدواج كردن وبچه دارهستن، تمام اين سالها هم حاضربه بردن ما نزد خودشون نشدن . الان اصرار دارن كه پسرمو باخودشون ازكشور خارج كنن البته ادعا ميكنن كوتاه مدته ! من چطور ميتونم باتوجه به وابستگي عاطفي شديد پسرم به من وبلعكس ازخروجشون جلوگيري كنم

    • سلام
      با توجه به اینکه فرمودین، هنوز طلاق نگرفته اید، پس بحث تعیین حضانت و حق ملاقات هم پیش نمیاد و از طرفی هم پدر هم حضانت دارد و هم ولایت بر فرزندتون، لذا می تونن فرزندتون رو از کشور خارج کنن.

  • سلام ، دختر ۲۳ ساله هستم و در امریکا زندگی میکنم. پاسپورتم تا ۳ سال دیگه معتبر هست ولی اگر به ایران برگردم، پدرم به احتمال زیاد من رو ممنوع الخروج می کنه. می خواستم بدونم که ایا می تونه من رو ممنوع الخروج کنه؟
    ممنون

  • سلام و وقت بخیر، ببخشید من فارع التخصیل رشته پزشکی در ایران هستم و ۲۵ ساله، برای ادامه تحصیل در رشته تخصص مورد نظرم، قصد خروج از کشور را دارم. ازدواج نکردم و مجرد هستم. اگر پدرم یه هر دلیلی، اجازه خروج مرا ندهند، آیا از طریق دادگاه یا هر راه دیگری، امکان حل این قضیه هست؟
    و اینکه در پاسخ به یکی از دوستان، فرمودین اگه ضرورت و مصلحت ایجاب کند ک از کشور خارج شوید، این دقیقا به چه معناست؟
    با تشکر از شما

  • سلام. وقت بخیر.
    من پسر ۱۴ ساله ای دارم که وکالت تام محضری راجب حضانت از پدرش گرفتم ، با این شرایط میتونم برای گرفتن پاسپورت و سفرهای خارجی اقدام کنم؟

  • سلام من 15 ساله که طلاق غیابی گرفتم که همسرم اعتیاد داشت گم و گور شده بود پیداش نمیکردیم پسرم با خودم زندگی میکنه الان 15 ساله هس چند ماهه پیش خواستم واسه پسرم پاسپورت بگیرم گفتن باید رضایت پدری باشه اونم که پیدا نکردیم جد پدرش اومد رضایت دفتری و وکالت و ب من داد من میخواستم الان با خودم ببرم خارج از ایران زندگی کنم آیا بازم باید اجازه پدر داشته باشم یا با همون وکالت میتونم کارامو انجام بدم؟

  • سلام همسر من حدود یکساله که خارج از کشور برای اقامت از طریق پناهندگی اقدام کردن ولی پروسه ی کارشون طولانی شده و از ما خواستن که من و فرزندانم هم به ایشون ملحق بشیم ولی برای گرفتن ویزا میگن اجازه پدر میخواد البته بچه های من گذرنامه دارن و اعتبار داره و جزو شروط رضایت نامه ی گذرنامه خروج مکرر قید شده بود آیا باز هم برای اخذ ویزا اجازه ی پدر میخواد و اگه بله چکار میتونم بکنم با توجه به اینکه من از ایشون وکالت کاری دارم و در اون اخذ گذرنامه قید شده ولی بصورت خاص اخذ ویزا قید نشده

  • سلام خسته نباشین.
    من ۱۶ سالمه و دخترم.قصد دارم برای مسافرت به المان از کشور خارج شم.پاس جدا هم دارم
    ایا میتونم با اجازه پدر تنهایی خارج شم؟

  • با سلام
    ضمن تشکر از شما. من و همسر سابقم حدود هشت سال قبل از هم جدا شدیم و یک دختر داریم. حضانت دخترم تا هفت سال با من بوده و من حدود سه سال قبل از طریق دادگاه اجازه خروج دخترم را گرفتم. من و دخترم حدود دو سال و نیم پیش به امریکا آمدیم. من اینجا ازدواج کرده ام و دانشجو هستم. من و دخترم هر دو گرین کارت داریم. تابستان از دادگاه برای من در ایران حکم موقت شش ماه حبس امد چون پدر دخترم از من شکایت کرده بود. من هم دخترم را برای دیدار پدرش به ایران فرستادم. بعد متوجه شدیم که وقتی دخترم هشت سال تمام بوده و ما در امریکا بودیم ، همسر سابقم با حکم غیابی حضانت دخترم را گرفته. دخترم سه ماه دیگر ده سال قمریش تمام می‌شود. اون الان در خانه پدر بزرگش زندگی می‌کند نه در خانه پدرش. و پدرش نه تنها اجازه بازگشت او را نداد بلکه حتی اجازه نمیدهد با تلفن در تماس باشیم. پدر و مادر من از طریق دادگاه برای گرفتن ملاقات برای خودشان اقدام کردند چون پدر دخترم و خانواده ش اجازه حتی صحبت تلفنی دخترم با آنها را هم نمی دهند. دادگاه حکم داده که درخواست پدر من قابل آستانه نیست چون دخترم بیشتر از نه سال دارد و از حضانت خارج است و برای ملاقات هم هر کسی را که دخترم بخواهد می‌تواند ملاقات کند. راهنمایی میخواستم. چه برای اینکه بتونم دوباره بیارمش پیش خودم و چه برای ملاقات دخترم با پدر و مادرم. چون حتی اگر دخترم هم بخواهد آنها را ببیند. باز هم ممکن است پدرش مانع شود.

  • سلام
    چند سالیه که از شوهرم جدا شدم و دخترم 10 ساله هست و طبق توافق و حکم دادگاه حضانتش با منه. پدرش چند ساله که به ملاقاتش نمیاد و اصلا هیچ ارتباطی بینشون نیست. می خواستم برای مسافرت چند روزه براش پاسپورت بگیرم اما پدرش به قصد اذیت، می دونم که اجازه نمی ده. چطوری می تونم هم پاسپورت و هم اجازه خروج بگیرم براش؟ داشتن حضانت اصلا فایده ای داره؟
    ممنون می شم به من کمک کنید.

  • سلام خدمت گروه وکلای مهر و محمدرضا مهری
    بنده برای ممنوع الخروج کردن همسرم به اداره گذرنامه مراجعه کردم ولی از من حکم دادگاه خواستند و گفتند به دلیل اینکه مقیم خارج از کشور هستیم امکان ممنوع الخروج کردن زن از طریق اداره گذرنامه وجود ندارد.
    سوال من اینه
    چه جوری میتونم زنم رو بدون رفتن به دادگاه ممنوع الخروج کنم که نتونه رفع کنه؟
    آیا قانون ممنوع الخروجی زن توسط مرد برای افراد مقیم خارج از کشور تفاوتی داره؟
    اگه من بخوام برای گرفتن وکیل طلاق توافقی قیطریه اقدام کنم شما کمکم میکنین؟

    • سلام
      برای ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر، نیازی به ارایه حکم دادگاه نیست و صرفا با مراجعه شوهر و یا وکیل قانونی وی امکان درخواست انجام ممنوع الخروجی زن وجود دارد.
      قانون تفاوتی بین افراد مقیم ایران و خارج از کشور برای ممنوع الخروجی زن نداره و امکان ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر در هر زمانی وجود دارد.
      برای انتخاب وکیل طلاق توافقی در قیطریه هم با وکلای خانواده ما مشاوره فرمایید.
      تلفن های تماس وکیل طلاق توافقی در قیطریه
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927

  • با سلام سوالی دارم و اگه ممکنه راهنماییم کنین.
    حدود یکسال پیش با خانمم و دو پسر بچه ۱۸ و ۵ ساله ام رفتیم آلمان پیش فامیل.
    خانمم با بچه ها موندن و من برای شغل کارمند که بودم زود برگشتم. بچه هام و خانمم بعد من رفتن پناهنده شدن و برنمیگردن ایران. و شستشوی مغزی کرده اونا رو که من خیرشونو نمیخوام. میخوام بچه هامو برگردونم ایران. به کی باید مراجعه کنم؟ و آیا راه حل داره؟ پسر بزرگم الان ۱۹ و کوچیکه شش سالشه.

    • سلام برای استرداد پسر بزرگتون نمیشه کاری انجام داد ولی برای استرداد فرزند کوچکترو شش ساله میتونین از طریق دادسرای امور بین الملل اقدام بفرمایید.

  • با سلام .من زنم رو طلاق دادم و زنم بچه ام رو برده آلمان اونجا اقامت گرفتن دخترم ۹ سالشه امکانش هست برگردونن ایران اگه شکایت کنم؟؟؟ ممنون

      • سلام ببخشید دخترم تا چند سالش بشه دیگه نمی تونم اقدام کنم برای استرداد؟ دخترم شدیدا به مادرش وابسته هست من به زور میخام بیارمش ایران.

  • سلام آیا برای خروج از کشور -من و فرزند هجده ماه خودم دارای محدودیت هستم-اگر در صورت طلاق بخوام این کار را انجام بدم ومادرش حاضر به خروج از کشور باشد بایست مدارکی داشته باشم از مادرش ؟یا مشکلی وجود ندارد؟

    • سلام مشکلی در خروج از کشور ندارین و رضایت مادر شرط نیست
      اما اگر به واسطه اجرای مهریه ممنوع الخروج باشین باید با وکلای موسسه مشاوره بفرمایید

  • با سلام من و همسرم از هم طلاق گرفتیم و فرزندم تا هفت سالگی با من زندگی میکرد که بعد هفت سالگی دادگاه دخترم را داد به پدرش و بدلیل ازدواج من در المان و اقامتم در انجا حدود هشت سال از فرزندم دور بودم و الن دخترم ۱۵ سال سن دارد و من میخاهم فرزندم را خودم نگه دارم و به خارج از کشور ببرم آیا با وجود رضایت فرزندم به زندگی با من چگونه میتوانم برای اخذ ویزا و پاسپورت اقدام کنم آیا بدون رضایت پدر امکان پذیر است؟

    • سلام شرط خروج فرزندتون بدون اذن پدر، دریافت گواهی رشد از دادگاه خانواده در ایران است.

  • سلام وقت شما بخیر
    من دختری 34 ساله هستم و برای مقطع دکتری قصد خروج از کشور رو دارم و به احتمال زیاد کشوری که برادرم هستن.
    از نظر قانونی پدرم میتونن مانع رفتن من شوند؟

  • سلام من ۱۷ سال سن دارم و پدر و مادرم هم با یکدیگر زندگی میکنند ،میخواهم برای تحصیل به خارج از کشور بروم ،مادرم رضایت میدهد اما پدرم مخالف است :لازم به ذکر است پدرم مواد روان گردان مصرف میکند ،ایا میتوانم زیر نظر دادگاه و بدون رضایت پدرم از کشور خارج شوم؟!

    • سلام بله میتونین حکم رشد از دادگاه بگیرید و از این طریق برای ادامه تحصیل به خراج سفر کنید.

  • سلام.من همسرم حدود یکساله که فوت شدن.دختدم 13 سالشه و پاسپورت داره و اعتبارش تا دو ساله دیگه هست..برای خروج از کشور آبا باز احتیاج به اجازه ی جد پدری هست؟تشکر

    • سلام در صورتی که پاسپورت معتبر باشه و ممنوع الخروج نباشن نیازی به اجازه جدید نیست

  • سلام من متولد ایران نیستم و پدر مادرم طلاق گرفتن و مامانم حضانتمو بعهده گرفته و الان پدرم فوت شده
    میشه فقط با اجازه مادرم برم کشور خارج؟؟؟؟

  • با سلام
    من ۱۶سالمه و می خواهم به ترکیه سف. کنم پدر و مادرم هم با هم زندگی میکنن من میخواهم پاسپورت بگیرم چگونه این کا را انجام دهم در ضمن فکر نکنم مادرم رضایت دهد.

    • سلام گرفتن پاسپورت نیازی به اجازه مادر نداره.
      اگر پدرتون هم اجازه ندن میتونین با دریافت حکم رشد نسبت به دریافت پاسپورت اقدام کنید

  • سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه و از یکی از دانشگاه های معتبر ایتالیا در رشته دندانپزشکی بورسیه ۵۲۰۰ یورو بدست آوردم و زبان هم خوندم ولی پدر و مادرم مخالف خروج من از کشور هستند .آیا قانونی وجود داره که به من کمک کنه بتونم خودم برای زندگیم تصمیم بگیرم و این فرصتی که نصیبم شده رو از دست ندم ؟ درضمن خانواده ی من از لحاظ اخلاقی مورد های زیادی دادند از قبیل فحاشی به من و خواهر برادرم و زندانی کردن و از این قبیل رفتار ها رو داشتن ولی من قانونی پیگیری نکردم تا امروز

    • سلام برای خروج فرزند بالای 18 سال محدودیتی تو قانون پیش بینی نشده.
      میتونین با داشتن گذرنامه و ویزا از کشور خارج بشین و ادامه تحصیل بدین

  • سلام من ۱۵ سالمه و پدر و مادرم از هم جدا شدن
    و پدرم به من اجازه خروج نمیده برای تحصیل
    آیا راهی هست که بتونم با ویزای تحصیلی بدون رضایت پدر و با گرفتن حضانت من مادرم اقدام کنه؟؟

  • سلام. وقت بخیر. من دو سال قبل از همسر سابقم جدا شدم و یک پسر 11 ساله دارم که حضانت‌ش با پدرش است. من دوباره ازدواج کردم. میخواستم بدونم آیا وقتی پسرم 15 ساله بشه، میتونه با گرفتن حکم رشد از دادگاه به همراه من از کشور خارج بشه یا باز هم نیاز به اجازه پدر برای خروج از کشور داره؟

    • سلام وقت شما به خیر
      تا قبل از 18 سالگی اجازه خروج با پدر هست.
      در صورت صدور حکم رشد، میتونه برای خروج از کشور بدون اجازه پدر اقدام کنه.

  • سلام. بنده قصد دارم تا به همراه دختر 5 ساله ام به کانادا مهاجرت کنم. میخواهم بدانم آیا اجازه پدر الزامی می‌باشد؟ ما دو سال است که از یکدیگر جدا شده ایم.

    • سلام. بله. برای خروج فرزندتان از کشور نیاز به اجازه پدر دارید. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام وقت بخیر سوالی دارم پسرم ۱۴ ساله است و ده ساله که از پدرش جدا شدم حضانت دایم با من بوده و حق ملاقات نداشته و اصلا تا به این سن حتی یکبار ایشون رو ندیده و ماازشون خبری نداریم میخواستم برای پسرم پاسپورت بگیرم از چه طریقی مراجعه کنم

    • سلام وقت شما به خیر
      برای گرفتن پاسپورت حتما اجازه و رضایت پدر نیاز هست.
      اگر به پدر دسترسی ندارید از طریق دادستان میتونین اجازه صدور پاسپورت رو بگیرین و یا اینکه از طریق دادگاه خانواده برای صدور اجازه خروج از کشور اقدام بفرمایید.
      در صورت نیاز به مشاوره و یا همراهی وکیل با شماره 09120067663 تماس بگیرید.

  • سلام وقتتون بخیر
    ببخشید اگه برای پسرم که حضانت دایم دارم و از پدر خبر نداریم بتونم پاسپورت بگیرم پاسپورتی که تهیه میشه و اجازه دادن میدن همین مثل پاسپورت افراد عادی هست یا اینکه شرایط خاصی نوشته شده مثلا یکبار خروج ویا تاریخ کمتر داشته باشه ممنون میشم پاسخ بدید

    • سلام معمولا برای یکبار خروج اجازه میدن ولی بستگی داره که بتونین موت فرضی پدر رو ثابت کنید یا خیر.
      در صورت نیاز به تعیین وقت مشاوره با وکیل با شماره زیر تماس بگیرید.
      09120067664

  • سلام
    پسري ٧ ساله دارم و قيم قانونيش هستم و به غير ازمن كسي نداره كه قيمش باشه من مي خوام اقامت كشور سوئد بگيرم مي خواستم بدونم پسرمو مي تونم از كشور خارج كنم و براش اقامت بگيرم

  • سلام ایا با وجود طلاق خانواده در سن ۱۴ سالگی میشه سرپرستی خواهرم را به کسی در خارج از کشور داد برای خروج از کشور ؟

  • سلام خسته نباشید من ازدواج مجدد کردم و همسرم سوئد هستن و حضانت رسمی و قانونی پسر ۱۴ سالمه ام رو همسرم به من داده ودادگستری و وزارت امور خارجه هم تایید شده مدارک به سوئد فرستادیم هنوز اونجا توی نوبت هستیم آیا امکان داره توی ایران برای مصاحبه پسرم رو نزارن ببرم کلا دلشوره دارم همه مدارک با تایید وزارت خارجه رسیده و کامل فرستادم اروپا

  • سلام روشی هست که تو محظر پدر به مادر اجازه بده که از این به بعد مادر مسائل حقوقی و حق خروج فرزند رو داشته باشه بدون اینکه صلاحیت پدر از بین بره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *