درخواست ابلاغ رای داوری

درخواست ابلاغ رای داوری

آیا سوال شما در خصوص درخواست ابلاغ رای داوری است؟ آیا مراحل حقوقی درخواست ابلاغ رای داوری در دستگاه های قضایی را می دانید؟ آیا در خصوص چگونگی درخواست ابلاغ رای داور اطلاعاتی دارید؟ آیا از رویه بررسی درخواست ابلاغ رای داور مطلع هستید؟ آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند درخواست ابلاغ رای داوری دهند؟ آیا شما به وکیل متخصص جهت ابلاغ رای داور نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که شرایط و قوانین درخواست ابلاغ رای داوری در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.

مقررات درخواست ابلاغ رای داوری

در خصوص درخواست ابلاغ رای داوری دو حالت متصور است:

  • حالت اول انکه دادگاه، قرار ارجاع امر به داوری را صادر کرده است که در این صورت پس از ارجاع اختلاف به داوری و صدور رای توسط داوران، اگر مطابق قرارداد داوری که از پیش تنظیم شده است، در خصوص نحوه ابلاغ رای داوری روش خاصی توافق نشده باشد، رای داوری به دفتر دادگاه ارجاع کننده امر به داوری تقدیم می گردد و دفتر دادگاه اصل رای را بایگانی و رو نوشت ان را به دستور دادگاه برای اصحاب دعوی ارسال می‌نماید.

بنابراین داور،  رای خود را به دفتر دادگاه صادر کننده ی قرار تقدیم می کند. دفتر دادگاه در همان نشانی، رای را به اصحاب دعوی ابلاغ می کند و مشکلی از جهت ابلاغ رای مزبور پیش نمی‌آید.

تخفیف جریمه در کمیسیون ماده صد

اما نکته مهم ان است که در این مورد هم ، دادگاه بدون قید و شرط، مکلف به ابلاغ رای به اصحاب دعوی نیست و چنانچه مشکل اساسی در رای داور وجود داشته باشد دادگاه می‌تواند از ابلاغ رای داور خودداری نماید. به عنوان مثال، اگر دعوی قابل ارجاع به داوری نبوده یا داور به طور مطلق از داوری ممنوع بوده است، دادگاه مجاز است که از صدور دستور ابلاغ این رای خودداری نماید.

  • حالت دوم انکه ارجاع اختلاف به داوری بر اساس توافق قبلی و قبل از مراجعه به دادگاه (خارج از دادگاه) باشد، که در این خصوص نیازی به رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی نمی باشد و اخذ وجه و پرداخت هزینه و ابطال تمبر تعیین نشده است و اقدامات دادگاه در مورد ابلاغ رای داوری، نیاز به تنظیم دادخواست دارد. البته می‌تواند از طریق درخواست کتبی ذینفع جریان پیدا می کند.

در حالت دوم تقاضای ذینفع، اولین شرط برای ابلاغ رای داوری است. بنابراین صرف قرار گرفتن رای داور در اختیار دادگاه بدون اینکه درخواستی برای ابلاغ ان شده باشد، تکلیفی برای ابلاغ رای داوری از سوی دادگاه ایجاد نمی کند.

جهت درخواست ابلاغ رای داور چه کسی ذینفع محسوب می‌شود؟ شاید بتوان گفت که تنها ذینفع در ابلاغ رای داوری، محکوم له است. بنابراین عموما محکوم له یا نماینده قانونی او، حق درخواست ابلاغ رای داور را دارند. بنابراین محکوم علیه و داور حق درخواست ابلاغ رای داور را ندارند، چرا که محکوم علیه اگر در مقام اجرای رای داور باشد یا نسبت به رای معترض باشد، نیازی به ابلاغ رای به خود یا محکوم له ندارد. بنابراین محکوم علیه می‌تواند منتظر بماند تا به تقاضای محکوم له، رای داور به وی ابلاغ شود.

ابطال گواهی پایان کار ساختمان

علاوه بر موارد گفته شده داور نیز نفعی در ابلاغ رای به اصحاب دعوی ندارد، تنها اقدامی که داور حق دارد انجام دهد، تسلیم رای صادره به دفتر دادگاه است. مگر اینکه اصحاب دعوی به داور اختیار اخذ تصمیم در مورد حق الزحمه خود را نیز داده باشند که در این صورت به نظر می‌رسد داور ذینفع باشد و بتواند درخواست ابلاغ رای داوری را بدهد.

آیا اشخاص ثالث ، مانند طلبکاران محکوم له می‌توانند به عنوان ذینفع قرار بگیرند و درخواست ابلاغ رای داوری را به دادگاه تقدیم نمایند؟ از انجایی که ممکن است محکوم له، از ترس اینکه محکوم به رای داور به دست طلبکارانش بیفتد از درخواست ابلاغ رای خودداری کند، اشخاص ثالث باید بتوانند ابلاغ رای داور را از دادگاه بخواهند تا محکوم به ان به نفع انان قابل توقیف باشد.

در نتیجه درخواست ابلاغ رای داوری نیاز به تشریفات خاص و تقدیم دادخواست به دادگاه ندارد و صرف درخواست از طرف ذینفع کفایت می کند. مسلما بدون اینکه رای داور را در اختیار دادگاه قرار دهید، درخواست ابلاغ رای داور موضوعیت ندارد مگر اینکه قبلا به وسیله داور، رای تسلیم دادگاه شده باشد.

نکته مهم انکه ضمیمه کردن قرارداد داوری به درخواست ابلاغ رای داوری، ضروری است زیرا قبل از ابلاغ رای داور، قابلیت اجرای رای می‌بایست احراز گردد و این امر صورت نمی گیرد مگر قرارداد داوری مورد ملاحظه دادگاه قرار بگیرد.

دادگاه صالح جهت درخواست ابلاغ رای داوری

دادگاهی جهت رسیدگی به درخواست صدور ابلاغ رای داوری صلاحیتدار است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را داشته و یا ان دادگاه موضوع را به داوری ارجاع داده باشد. بنابراین اگر موضوع دعوی در صلاحیت دادگاه حقوقی یک باشد، ابلاغ رای داور از این دادگاه درخواست می‌شود.

چرا وکیل بگیریم

نکته آخر انکه درخواست ابلاغ رای داور و اجرای رای داور به طور هم زمان به هیچ وجه مسموع نیست و درخواست بلافاصله رد می‌شود و تصمیم دادگاه در این مورد قطعی است.

مدارک لازم جهت ارائه درخواست ابلاغ رای داوری

درخواست ابلاغ رای داوری، در تهران، و مراکز استآن‌ها، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، و در سایر شهرها، به دادگاه عمومی تقدیم می‌شود. هزینه دادرسی درخواست ابلاغ رای داوری، معادل دعاوی غیر مالی است و خواهان یا وکیل وی مکلف به پرداخت هزینه دادرسی هستند. مدرک شناسایی، وکالتنامه وکیل، قرارداد داوری و اصل رای داوری به همراه پرداخت هزینه‌های دادرسی، از مدارک لازم جهت طرح درخواست ابلاغ رای داوری هستند.

  وکیل متخصص جهت درخواست ابلاغ رای داوری

آیا شما به وکیل متخصص در درخواست ابلاغ رای داوری نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از 100 وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر، با مشاوره محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست. لذا با توجه به امور تخصصی داوری و ابلاغ رای داوری و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه داوری ، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

تامین خواسته

نگارنده: الناز رحیمی -کارشناس ارشد حقوق خصوصی

5/5 - (26 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *