شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای

شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای

حجم علم و فناوری نوین و دسترسی همه افراد جامعه به رایانه و اینترنت و ضریب برخورداری آحاد جامعه از تکنولوژی و پیشرفت علم، باعث رشد سریع انتشار اطلاعات مفید و غیر مفید در فضای مجازی شده است. در بستر پیشرفت علم و تکنولوژی، گروه های مجرم نیز از وجود وسایل ارتباط جمعی، جهت ارتکاب جرایم خود بهره کافی و وافی را برده اند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در راستای تخصصی کردن دادسراها، اقدام به تاسیس و تشکیل دادسرای جرایم رایانه‌ای، به عنوان یکی از دادسراهای تخصصی در سطح تهران، اصفهان، کرج، مشهد و شیراز، نموده است.

طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای، نیاز به داشتن تخصص بالای حقوقی و دانش فناوری اطلاعات دارد. در ادامه مطلبی که به نظر علاقه مندان خواهد رسید، دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با بررسی چالش های مربوط به نحوه طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و سایر شهرها، به سوالات احتمالی درباره دادسراهای تخصصی تهران، دادسرای انتظامی قضات، دادسرای انتظامی پزشکان، دادسرای انتظامی وکلا، دادسرای انتظامی کارشناسان و دادسرای انتظامی سردفتران و همچنین مراحل شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران، خواهد پرداخت.

  • چه جرایمی قابل شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران هستند؟
  • کلاهبرداری اینترنتی چیست و چه انواعی دارد؟
  • از زمان طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای تا اخذ نتیجه چه زمانی باید منتظر ماند؟
  • آیا با طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای )اینترنتی(، حضور شخص شاکی لازم است؟
  • پس از طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای (اینترنتی) چه اقداماتی باید انجام داد؟
  • کشاندن طعمه ها پای عابربانک و دسترسی به رمز و شماره کارت و برداشت از حساب، کلاهبرداری اینترنتی محسوب می‌شود؟
  • برای طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای داشتن اسکیرین شات لازم است؟
  • تهدید اینترنتی، پولشویی اینترنتی، قاچاق انسان اینترنتی، فحاشی و توهین اینترنتی، کلاهبرداری اینترنتی، سرقت اینترنتی، افساد فی الارض اینترنتی، از مصادیق منحصر به فرد جرایم رایانه‌ای هستند؟
مشاوره حقوقی قاچاق گمرکی

پاسخ سوالات فوق و اطلاعات جامع درباره نحوه طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای (اینترنتی) را از گروه وکلای مهر بخواهید.

جرایم اینترنتی قابل طرح در دادسرای جرایم رایانه‌ای

  • کلاهبرداری اینترنتی: تعریف کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری ساده، بسیار متفاوت است. در کلاهبرداری اینترنتی به صورت غیر مجاز، اعمالی مانند وارد کردن، محو کردن، تغییر یا ایجاد داده ها و هرگونه عمل که با اختلال در سامانه ها، منجر به کسب و تحصیل مال یا منفعت برای خود و دیگران شوند، ملاک قانونی جرم کلاهبرداری اینترنتی، تعریف شده است. گاهی با ایجاد فروشگاه های مجازی غیر معتبر نیز، اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می‌شود و یا اینکه با فریب یا اغفال قربانی، از وی درخواست مبالغی جهت تخصیص وام یا اعتبار می‌شود. قربانی با طمع در به دست آوردن امتیاز موهوم، اقدام به تبعیت از مجرم نموده و گاهی نیز اطلاعات حساب بانکی و رمز خود را هم در اختیار کلاهبردار سایبری قرار می‌دهد. برای مطالعه ی بیشتر، به مقاله کلاهبرداری اینترنتی، در وب سایت موسسه حقوقی و تحقیقاتی محمدرضا مهری مراجعه فرمایید.
  • دسترسی غیر مجاز به داده ها
  • شنود غیر مجاز
  • جاسوسی اینترنتی (رایانه‌ای)
  • جعل رایانه‌ای (اینترنتی)
  • سرقت اینترنتی (رایانه‌ای)
  • انتشار محتو یات مستهجن یا مبتذل

الف: تحریک، ترغیب، تهدید و فریب جهت دسترسی افراد به محتو یات مستهجن و مبتذل

ب: تحریک، ترغیب، تهدید، فریب و دعوت به خودکشی، انحرافات جنسی، اعمال خشونت آمیز و مصرف مواد مخدر و روانگردان

  • انتشار فیلم و عکس خصوصی یا تغییر، تحریف تصاویر و فیلم های خصوصی افراد
  • نشر اکاذیب اینترنتی
  • تهدید اینترنتی

نحوه طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای

وکیل کیفری در تهران ، دفتر وکیل کیفری

متضرر از جرم، که حسب مورد شاکی یا مدعی خصوصی نامیده می‌شود، با جمع آوری ادله و مستندات و در مواقعی که دلیل شخص پیام های مجازی رد و بدل شده می باشد، با تهیه اسکیرین شات از محتوای مجرمانه مورد ادعای، با تنظیم شکواییه کیفری، به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران مراجعه نموده و پس از ابطال تمبر هزینه دادرسی شکایت کیفری در واحد ابطال تمبر، پرونده در صورتی که واجد شرایط طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای باشد، با دستور دادیار ارجاع طی نامه ای به پلیس فتا، ارجاع می‌شود.

پرونده، توسط شاکی، به پلیس فتا، تحویل داده می‌شود و بر اساس موضوع پرونده، به یکی از دایره های تخصصی پلیس فتا، مانند دایره مبارزه با جرایم اخلاقی، مبارزه با جرایم اجتماعی، مبارزه با جرایم اقتصادی، ارجاع می‌شود. افسر پرونده نسبت به بررسی دلایل و مستندات شاکی و در صورت لزوم دسترسی به IP مشتکی عنه و پیدا کردن شخص نفوذ کننده غیر مجاز به داده ها و یا شخصی که وجه یا پول حاصل از جرم به حساب وی واریز شده است، اقدام نماید. در مواردی هم که اسکیرین شات صفحه محرمانه مورد ادعای شاکی وجود دارد، اصالت ان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت لزوم و نیاز به بررسی تخصصی تر، موضوع ممکن است توسط قاضی به کارشناس رسمی دادگستری نیز ارجاع شود. پس از انجام تحقیقات اولیه، توسط پلیس فتا، پرونده به دادسرا ارسال می‌شود و با تعیین شعبه رسیدگی کننده، تحقیقات زیر نظر قاضی شعبه ارجاع شده، ادامه خواهد یافت. در صورت نیاز به انجام تحقیقات بیشتر، بنا به دستور قاضی شعبه، تحقیقات تکمیلی انجام خواهد شد.

سرقت ادبی

اقدامات پس از شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای

پس از وصول پرونده به شعبه، اگر مشتکی عنه، مرتکب جرمی شده باشد و نظر قاضی شعبه بر احضار وی باشد، دستور احضار متهم با قید نتیجه عدم حضور صادر خواهد نمود و در صورت عدم حضور متهم بدون عذر موجه، دستور جلب وی صادر خواهد شد. با استماع دفاعیات متهم و بررسی ادله و شواهد، در صورت احراز ارتکاب جرم، قرار جلب به دادرسی صادر و در صورت موافقت دادستان، کیفر خواست صادر خواهد شد و پرونده، حسب مورد به دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد.

مشاوره حقوقی جرایم اینترنتی (رایانه‌ای)

چه در مقام شاکی جهت طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای و چه در مقام متهم، جهت دفاع از اتهام انتسابی در دادسرای جرایم رایانه‌ای، با توجه به ظرافت و دقت موضوع مرتبط با جرایم رایانه‌ای، از ابتدا مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در جرایم رایانه‌ای توصیه می‌شود. محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، با سالها تجربه در زمینه حقوق کیفری، به عنوان مشاور حقوقی برجسته در دعاوی کیفری، انتخاب مناسبی خواهد بود. موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان، جهت طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای، طرح شکایت در دادسرای جرایم اقتصادی، طرح شکایت در دادسرای جرایم پزشکی، طرح شکایت در دادسرای جرایم کارکنان دولت، طرح شکایت در دادسرای جرایم شهرداری ها، طرح شکایت در دادسرای انتظامی قضات، طرح شکایت در دادسرای عمومی، طرح دادخواست طلاق توافقی، طلاق از طرف زن، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی ملکی، آماده ارائه مشاوره حقوقی می‌باشد.

شکایت از مزاحم اینستاگرامی

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *