قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی


در مقاله قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی به بررسی ماهیت، شرایط و آثار قرارداد های نمایندگی انحصاری بین ­المللی خواهیم پرداخت.

رشد و توسعه روابط تجاری خارجی یا بین ­المللی، ضرورت انعقاد قرارداد های نمایندگی بین ­المللی بیش از پیش به چشم می‌ خورد، اشخاص (حقیقی یا حقوقی) در بسیاری از موارد ناچار هستند که قرارداد‌ هایی با کشور‌ های خارجی منعقد کنند، که در اینگونه قرارداد‌ ها توجه به مسائل حقوقی و نکات ریز آن و هم­چنین تنظیم اصولی آن، اهمیت فراوان دارد، چرا که در مواقع نیاز (وقوع اختلاف و مشکلات احتمالی‌) باید امکان پیگیری و طرح دعوا در شعب مختلف دادگاه‌ ها (داخلی و خارجی) وجود داشته باشد و در حقیقت یک قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی را زمانی می‌ توان بین ­المللی دانست که حداقل یک عضو خارجی در آن دیده شود، یا به­ تعبیر دیگر، طرفین قرارداد هرکدام در دو کشور مختلف اقامت داشته یا محل مشخص شده برای اجرای قرارداد، محل انعقاد قرارداد یا تابعیت طرفین با یکدیگر، متفاوت باشند.

قرارداد نمایندگی بین ­المللی جزء قرارداد‌‌ هایی محسوب می‌ شود که هدف از تنظیم آن، جذب نمایندگی در کشور، مناطق و یا قاره خاص و مختلف می‌ باشد. این قرارداد یکی از انواع قرارداد نمایندگی است، برای تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی بین ­المللی، ابتدا باید عقد قرارداد نمایندگی انجام شود.

قرارداد نمایندگی انحصاری

قراردادی برای اعطای نمایندگی فروش و ارائه یک محصول در یک موقعیت جغرافیایی به شخص یا شرکت حقوقی است. در چنین قراردادی شخص به‌ عنوان یک طرف قرارداد این اجازه را خواهد داشت تا محصول مورد نظر را به‌ صورت اختصاصی و بدون رقیب در یک محدوده جغرافیایی که در قرارداد تنظیم می‌ شود، برای فروش عرضه کند. سود حاصل از این فرایند میان شخص و شرکت مادر به‌ صورت درصد‌ های از پیش تعیین شده تقسیم خواهد شد.

یکی از مهمترین نکات مربوط به چنین قرارداد هایی شرایط نمایندگی کالا است از هزینه‌ ها و زمان قرارداد گرفته تا نکته­ های مربوط به تبلیغات و نحوه تحویل و ارسال کالا همگی جزء شرایطی هستند که می‌ توانند در این بند از قرارداد های نمایندگی کالا به‌ عنوان شرایط نمایندگی لحاظ شوند.

قرارداد بیمه

هر شرکتی بنا به ماهیت و امکاناتی که دارد، شرایط مخصوص به خود را برای نمایندگی به نمایندگان خود اعطا می‌ نماید.

قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری بین ­المللی

در توصیف این نوع از قرارداد می­ توان گفت که منظور از قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی که یکی از انواع قرارداد اعطای نمایندگی است که برای رشد و توسعه مشاغل مختلف و توسعه بازار ها از داخل کشور ها به خارج از مرز های آن­ ها، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این رونق و توسعه هم به ­سود صاحب و سهام­دار اصلی کار است و هم باعث اشتغال­ زایی و ایجاد یک کسب و کار برای اشخاص دیگر می‌ شود.

نمایندگی انصاری حالتی از نمایندگی است که در آن از قید انحصار استفاده شده است. به این معنی که در آن کشور، منطقه یا قاره خاص، فقط و فقط نمایندگی در اختیار یک نمایندگی است و تمامی فروش‌ ها در نمایندگی آن‌ ها اتفاق می‌ افتد. به همین دلیل است که به این نوع نمایندگی، نمایندگی انحصاری می‌ گویند.

اقسام قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری بین ­المللی

انحصار را به صورت کلی می‌ توان به دو حالت تقسیم کرد؛

  • انحصار یک جانبه،
  • انحصار دو جانبه.

منظور از اقسام قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری بین ­المللی؛

  • انحصار یک جانبه در قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

قرارداد، شرکت یا موسسه مرجع و اصیل، حوزه مناطق بازاریابی و فعالیت نماینده را مشخص می‌ کند. یعنی یک نمایندگی خاص، به صورت انحصاری در یک منطقه جغرافیایی شروع به کار می‌ کند و شرکت مرجع متعهد است که در آن منطقه و مکان خاص جغرافیایی، با شخص دیگری قرارداد نمایندگی فروش برقرار نکند. به بیان دیگر، شرکت مرجع در منطقه جغرافیایی نفوذ نمایندگی فروش، نماینده تجاری دیگری را به کار نمی‌ گیرد.

  • انحصار دو جانبه در قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

قرارداد، تمامی تعهدات قرارداد نمایندگی انحصاری فروش یک جانبه رعایت می‌ شود و علاوه­ بر آن، تکلیفی نیز به‌ عهده نماینده است. در این قرارداد، نماینده متعهد می‌ شود که کالا های مشابه یا بطور کلی، کالای دیگری را از منابع دیگر تهیه نکند. در این شرایط اخذ نمایندگی از دیگران برای نمایندگی فروش محدود می‌ شود.

قراردادهای دلالی

ارکان قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری بین ­المللی

بطور کلی یک قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری فروش دارای ارکان مختلفی است و بر اساس آن­ ها تنظیم می‌ شود که به شرح ذیل عبارتند از؛

  • طرفین قرارداد،
  • موضوع قرارداد،
  • شرایط نمایندگی،
  • طول مدت قرارداد،
  • تعهدات طرفین،
  • تأمین منظم کالا،
  • قیمت محصولات،
  • شیوه تسویه حساب،
  • هزینه­ ها،
  • کمیسیون،
  • محدوده انحصار،
  • فورس­ ماژور،
  • موارد فسخ،
  • تبلیغات،
  • مرجع حل و فصل اختلاف (داوری)،
  • روش تضمین و التزام،
  • قانون حاکم بر رابطه قراردادی.

ارکان مهم قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری بین ­المللی

درباره قرارداد های اعطای نمایندگی انحصاری فروش 2 رکن مهم از ارکان آن وجود دارد؛

تأمین منظم کالا؛

یکی از ارکان مهمی که در قرارداد­ های نمایندگی فروش لحاظ می­ شود، رکن تأمین منظم کالا است، که در طی آن شرکتی که ارائه دهنده خدمات یا محصولات، در مقابل نماینده متعهد می­ شود که به موقع و طبق قرارداد کالایی که قرار است نماینده به فروش آن بپردازد را در اختیار وی قرار دهد و در خصوص این مورد باید ضمانت هایی قرارداده شود تا در صورت بروز این مشکل نماینده بتواند خسارت وارده را جبران کند.

قیمت محصولات؛

رکن مهم بعدی نیز قیمت محصولاتی است که نماینده باید به فروش آن بپردازد. این مورد بطور معمول در ابتدای این­که قرارداد بسته شود به صورت توافقی بین طرفین مطرح و مشخص می­ شود و نمایده بطور معمول طبق لیست قیمتی که به صورت کشوری یکسان می­ باشد اقدام به فروش و ارائه خدمات می­ کند.

قانون حاکم بر قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

انعقاد قرارداد نمایندگی انحصاری در تجارت ­بین‌ المللی، جزء مهمترین امور تلقی می‌ شود و حوزه‌ های دیگر موجود در تجارت بین‌ المللی، در حاشیه قرارداد و در راستای آن قرار می‌ گیرند. پس یک رابطه تجاری بین‌­ المللی ابتدا از یک قرارداد بین ­المللی شروع شده و تمامی موضوعات مختلف در سطح بین ­المللی را شامل می‌ شود .تنظیم این قرارداد، با توجه به مسائل حقوقی و نکته­ های ریز آن، در‌ واقع گزیده­ ای از مباحث و موضوع­ های تجارت­ خارجی و البته امری که در تنظیم آن بسیار اهمیت دارد، تسلط به حقوق قرارداد خارجی بر اساس دانش قرارداد‌ ها و با توجه به اقتضاء های بین‌­ المللی است.

قرارداد فروش اقساطی

معاملاتی که بر اساس این قرارداد انجام می‌ شود، در واقع تحت مقررات و معاهده­ های بین ­المللی قرارداد، شکل می‌ گیرد و طرفین می‌ توانند توافق کنند که قرارداد بر اساس قانون یکی از کشور‌ ها باشد و البته در تنظیم این قرارداد ها، همیشه لازم نیست، اصرار بر حاکم کردن قانون متبوع کشور یکی از طرفین باشد.

نکته­ های مهم قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی

در انعقاد قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی توجه به نکته­ ها و شرایط ذیل که از مهمترین و اصلی‌ ترین ارکان برای شناخت این قرارداد ها می­ باشد، ضروری است که عبارتند از؛

  • تفسیر قرارداد،
  • شروط قرارداد،
  • عنصر و ارکان قرارداد،
  • نحوه تعهدات طرفین قرارداد،
  • نحوه داوری قرارداد،
  • نحوه پرداخت.

برای انعقاد این قرارداد بیش از هر چیز لازم است که اهداف و خواسته‌ های طرفین مشخص شود و همچنین علاوه‌ بر آن، خطرپذیری­ ها و ارزش‌ ها نیز بیان شود، تا چارچوب کلی قرارداد مشخص شده و مطابق آن پیش­ نویس اولیه نمونه قرارداد نمایندگی بین ­المللی تنظیم ‌شود و در پیش­ نویس، موضوع­ های مورد مذاکره مشخص شده و در مرحله مذاکره­ ها، مدیریت حقوقی قرارداد یاد شده صورت می‌ گیرد و پس از آن، نوبت به امضای متن قرارداد بین طرفین می‌ رسد.

نکته: قرارداد‌ های بین‌­ المللی هم­ مانند سایر قرارداد ها بیشتر به صورت کتبی هستند، اگر چه ممکن است قرارداد شفاهی هم وجود داشته باشد ولی متعارف نیست.

شعبه خارجی یا نمایندگی خارجی

در شرایط قرارداد نماینگی انحصاری، شخص نماینده (حقیقی یا حقوقی) که مقیم ایران است (البته حتما لازم نیست که شعبه ایران باشد)، بر اساس قرارداد منعقد شده وظیفه دارد که بخشی از مسئولیت و وظایف شرکت خارجی را بر عهده بگیرد. بنابراین شخص نماینده، دارای شخصیتی مستقل است و مسئولیت حقوقی انجام کار، بر عهده او قرار می‌ گیرد و در عین حال شعبه یکی از واحد‌ های همان شرکت به حساب می‌ آید که خدمات و فروش خود را در منطقه‌ ای که به­ احتمال فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت دارد، افزایش می‌ دهد و میزان استقلال و اختیار های هر شعبه، با صلاحدید مرکز اصلی شرکت تعیین می‌ شود و هم­چنین مسئولیت حقوقی هر شعبه نیز بر عهده مرکز اصلی (مادر) شرکت قرار خواهد گرفت. یعنی شرایط کاملی بر عکس نمایندگی شرکت برای آن تصور می‌ شود.

قرارداد حق العمل کاری

تعهدات نماینده

  1. تعهد اصلی نماینده این است که حقوق و مصلحت تولید کننده را در امر بازاریابی و فروش بطور کامل رعایت نموده و حقوق مادی و معنوی وی را حفظ کند،
  2. تبلیغات جهت فروش محصولات تولید کننده،
  3. ایجاد شبکه فروش و خدمات پس از فروش هوشمند و پاسخ­گو،
  4. ارائه گزارش­ های فروش ماهانه یا چند­ ماه یک بار،
  5. مدیریت شکایت مشتریان،
  6. ایجاد سیستم نرم افزاری فروش محصول یا پشتیبانی محصول،
  7. مدیریت و راهبری مسئولیت فنی کار،
  8. ارائه اطلاعات بازار ایجاد شده به تولید کننده،
  9. حفظ اسرار تجاری تولید کننده،
  10. عدم رقابت با محصول تولیدی تولید کننده،
  11. عدم نمایندگی کردن از محصولات مشابه تولید کنندگان دیگر به صورت همزمان،
  12. تضمین حداقل فروش در ماه یا چند ماه،
  13. مدیریت مالی تسویه حساب­ ها با مشتریان و وصول مطالبه­ ها،
  14. عودت اسناد، مدارک و اطلاعات تولید کننده در صورت فسخ قرارداد یا خاتمه همکاری با نماینده،
  15. عدم انتقال اطلاعات مکتسبه از تولید کننده به اشخاص ثالث، حتی پس از خاتمه همکاری.

تعهد های کارفرما

  • پرداخت به­ موقع حق­ الزحمه نماینده،
  • ارائه اقلام تبلیغاتی به نماینده،
  • تولید و تحویل به­ موقع کالا به نماینده،
  • پشتیبانی از خدمات پس از فروش کالا،
  • ارجاع کلیه مشتریان محدوده ارجاعی به نماینده به وی و عدم معامله مستقیم با مشتریان آن حوزه،
  • معرفی نماینده به ارگان­ ها و سازمان­ های مورد درخواست.

همانطور که ملاحظه نمودید، تنظیم قرارداد پیچیدگی­ های زیادی دارد. با بهره‌ گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می­ توانید، در این­ خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه قرارداد ها، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­ نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

قرارداد مشارکت در ساخت

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس­ های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد نمایندگی انحصاری بین ­المللی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *