مجازات شروع به قتل عمد

مجازات شروع به قتل عمد

مجازات شروع به قتل عمد


همانطور که شما  مي دانيد مجازات شروع به قتل عمد از جرايمی است كه نتيجه در آن عبارت است از:

سلب حيات از قاتل بواسطه اعمال ارتکاب جرمی که انجام داده است.

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، ارتكاب اعمال نوعا کشنده را که در صورت سلب حيات از مقتول قتل عمدي دانسته در حاليكه مرتكب، علي رغم قصد انجام فعل (سوءنيت عام) فاقد قصد نتيجه (سوءنيت خاص) يا قصد سلب حيات از شخص است.

با اين وصف بايد ديد در مواردي كه جاني مرتكب فعلی نوعا کشنده شده ولي در اثر اقداماتي از جمله رسانيدن به موقع شخص به بيمارستان، سلب حيات محقق نشده و شخص زنده بماند، آيا مي توان اين ميزان از اعمال ارتكاب فرد را با توجه به مقررات قانون مجازات شروع به قتل عمد دانست يا خير؟

آيا مي توان فردي را كه مبتلا به بيماري ايدز است و با علم و اطلاع از بيماري خويش مبادرت به برقراري رابطه جنسي با شريك جنسي خود كرده و او را نيز به اين بيماري نوعا کشنده مبتلا ميكند را تحت عنوان مجازات شروع به قتل عمد تعقیب كرد؟

براي آنكه بتوان در اين زمينه به پاسخ مناسبي دست يافت، لازم است كه ابتدا تعريف شروع به جرم را مرور کنیم.

در تعريف شروع به جرم عنوان شده: «عبور از قصد مجرمانه و عمليات مقدماتي و ورود در مرحله اجرايي جرم به نحوي كه اعمال انجام شده متصل به جرم باشد.

همچنين  قانون مجازات اسلامی در مقام تبيين شروع به جرم چنين مقرر داشته است:

هر كس قصد ارتكاب جرمي كند و شروع به اجراي آن نمايد لكن جرم منظور واقع نشود چنانچه اقدامات انجام گرفته جرم باشد محكوم به مجازات همان جرم است.

تعريف و تبيين حقوقي و قانونی شروع به جرم برگرفته از این است كه قانونگذار در ماده ۴۱ قانون مجازات اسلامی و خصوصا در تبصره ۱ اين ماده كه مقرر داشته:

«مجرم قصد ارتكاب جرم و اقداماتي كه فقط مقدمه جرم بوده نه شروع به جرم کرده باشد …» نظريه ذهني را در شروع به جرم مورد درخواست قرار داده و شروع به جرم را نه به اعتبار اعمال ارتكابي بلكه به اعتبار قصد مجرم در انجام عمل مجرمانه مورد پذيرش قرار گرفته است.

به عبارتي ديگر شروع به جرم زمانی تحقق پيدا مي كند كه مرتكب با قصد ارتكاب جرم به معني اخص (يعني قصد نتيجه يا سوءنيت خاص) عملیات مجرمانه خود را آغاز نمايد.

در غير اينصورت چنانچه اعمال ارتكابي  شخص مرتكب به طور مستقل واجد عنوان مجرمانه باشد، بعنوان جرم تام و نه به اعتبار شروع به جرم قابل تعقیب خواهد بود.

چنانچه آن ميزان از اعمال ارتكابي مرتكب فاقد وصف مجرمانه در قانون باشد تعقیب و مجازات فرد با عنايت به اصل قانونی بودن جرايم امكان پذير نخواهد بود.

ماده ۶۱۳ قانون مجازات اسلامی نيز شروع به قتل عمدي را در صورتي قابل تحقق ميداند كه نتيجه مورد نظر مرتكب (سلب حيات از مجني عليه) به عللي خارج از اراده او واقع نگردد.

تصویر مرتبط

ماده ۶۱۳ قانون مجازات اسلامی

هر گاه كسي شروع به قتل عمدي نمايد ولي نتيجه منظور بدون اراده او محقق نگردد به شش ماه تا سه سال حبس تعزيري محكوم مي گردد

همچنين عمل فرد مبتلا به ايدز با علم به بيماري خويش و برقراري رابطه جنسي با شریک جنسي خويش بدون قصد قتل و علي رغم نوعا کشنده بودن آن تحت عنوان شروع به قتل عمدي قابل تعقیب نباشد.

لذا چنانچه متعاقباً و بر اثر بيماري ايدز فرد مبتلا شده فوت نمايد، مبتلا كننده، به اتهام قتل عمدي و بر اساس به بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

معرفی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در موضوع شروع به قتل عمد

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری.

مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، از خدمات دفتر وکالت مهر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی مشاوره با برترین وکلای ایران،

از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره همراه وکیل آنلاین در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکیل پایه یک دادگستری تهران

امتیاز دهی به مقاله
کلاهبرداری از طریق تریدینگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *