مطالبه ثمن معامله

مطالبه ثمن معامله

دعوی مطالبه ثمن معامله، زمانی مطرح می‌شود، که خریدار، بر خلاف وعده در قرارداد فروش مال منقول و غیر منقول، از انجام تعهدات خود، مبنی بر پرداخت ثمن معامله، خودداری نموده و حاضر به پرداخت دین خود به فرشنده نیست. تنظیم فروش نامه در قالب بیع قطعی، در دفاتر و بنگاههای مشاور املاک و بنگاههای خرید و فروش اتومبیل، و نیز به صورت عادی و خارج از این مراکز، در ایران، مرسوم و معمول است. هر چند در سالهای اخیر، با توجه به پیشرفت فضای سایبری و فضای مجازی در کشور، و انتشار اطلاعات در کانال های حقوقی تلگرام، باعث آگاهی مردم شده و کثرت مراجعات به دفتر وکیل پایه یک دادگستری، جهت نظارت بر قراردادهای حقوقی و فروش اموال، نوید بخش کم شدن پرونده‌های ملکی در دادسراها و دادگاهها می باشد، با این وجود، علاقه مردم به عقد قراردادهای خرید و فروش، خارج از چارچوب حقوقی باعث بروز مشکلاتی می‌شود. مطالبه ثمن معامله و الزام به انجام و ایفای تعهدات، از دعاوی شایع در دادگاه‌های حقوقی و شوراهای حل اختلاف می‌باشد. گروه وکلای مهر، با تهیه این مقاله کاربردی، سعی در آگاهی اقشار جامعه از نحوه تنظیم قرارداد و همچنین نحوه مطالبه ثمن معامله و خسارت‌های وارده در صورت استنکاف خریدار از پرداخت دین دارد. موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان به همراه بهترین وکیل ملکی، مشاور امین شماست.

سوالات احتمالی درباره دعوی مطالبه ثمن معامله

  • دعوای مطالبه ثمن معامله چه زمانی قابل طرح است؟
  • مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست مطالبه ثمن معامله کجاست؟
  • در صورت کلاهبرداری و فروش مال غیر چگونه دعوای مطالبه ثمن معامله مطرح می‌شود؟
  • وکیل ملکی متخصص در طرح دعوای ثمن معامله کیست و مطالبه ثمن معامله چه هزینه‌هایی دارد؟
  • آیا در دادخواست مطالبه ثمن معامله، می توان خسارت تاخیر تادیه و سایر خسارات را مطالبه کرد؟
  • قرار تامین خواسته و توقیف اموال بدهکار در دعوای ثمن معامله قابل طرح است؟
وکیل اعاده دادرسی مواد مخدر

سوالات حقوقی شما با مشاوره محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، پاسخ داده می‌شود.

ثمن معامله

در هر قرارداد خرید و فروش، یکی از موضوعات اصلی که باید در قرارداد فروش اموال، قید شود، مبلغ معامله است. بدون تعیین مبلغ معامله، و مبهم بودن ان، یکی از ارکان اساسی معامله مخدوش بوده و معامله فی مابین خریدار و فروشنده محکوم به بطلان است. در اصطلاح حقوقی به قیمت و مبلغ تعیین شده در معامله، ثمن معامله اطلاق می‌شود. با توجه به اینکه در ایران، قراردادهای فروش ملک، و یا فروش اتومبیل و سایر اموال منقول، در دو مرحله انجام می‌شود و معمولا طرفین پس از رضایت به عقد قرارداد، قراردای عادی تنظیم نموده که در قالب قولنامه یا مبایعه نامه قرار می گیرد و سپس با پرداخت مبلغی، تسویه حساب کامل ثمن معامله را طی اقساط یا یک قسط در تاریخ انتقال سند رسمی موکول می‌نمایند، بدعهدی خریدار در پرداخت مابقی ثمن معامله، به هر دلیلی، راهی جز تقدیم دادخواست مطالبه ثمن معامله به دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف، برای فروشنده باقی نمی گذارد. در این زمان، با توجه به خودداری خریدار از پرداخت مابقی ثمن معامله، و در صورت نداشتن یا عدم تمایل فروشنده به استفاده از حق فسهخ، طرح دعوای مطالبه ثمن معامله را  برای فروشنده مجاز می‌نماید.

دادگاه صالح جهت تقدیم دادخواست مطالبه ثمن معامله

جهت طرح دعوای مطالبه ثمن معامله در اموال منقول و غیر منقول، بر اساس رای وحدت رویه شماره ۳۱ دیوان عالی کشور، دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده (خریدار)، صالح به رسیدگی است. جهت طرح دعوای مطالبه ثمن معامله در دادگاه‌های حقوقی تهران و مراکز استآن‌ها، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دفتر مذکور، پرونده را پس از تکمیل و دریافت هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی، بر اساس تعرفه اعلامی ، به دادگاه صالح ارسال می‌نماید در سایر شهرها هم دادخواست مطالبه ثمن معامله، به دادگستری همان شهر تقدیم می‌شود. اما با توجه به صلاحیت شوراهای حل اختلاف، در پذیرش دعاوی با خواسته تا بیست میلیون تومان، در صورتی که مطالبه ثمن معامله تا بیست میلیون تومان باشد، این پرونده قابل طرح در شورای حل اختلاف محل سکونت خوانده می‌باشد.

فرار دختر و پسر برای ازدواج

مطالبه ثمن معامله در صورت کلاهبرداری

در صورتی که شخصی با کلاهبردای و یا فروش مال غیر، اقدام به انجام معامله نماید و این امر در دادگاه کیفری به اثبات برسد، جهت استرداد ثمن معامله و یا مطالبه ثمن معامله، نیازی به تقدیم دادخواست مطالبه ثمن معامله و یا استرداد ثمن معامله نیست. دادگاه کیفری، ضمن صدور حکم محکومیت، حکم به رد مال نیز صادر می‌نماید. اما دریافت خسارت‌های دادرسی و خسارت تاخیر تادیه ثمن معامله، و یا هر نوع خسارت قراردادی، نیاز به طرح دعوی حقوقی مطالبه خسارت ناشی از جرم، دارد که می توان به صورت همزمان در دادگاه کیفری مطرح نمود. اما در پرونده حقوقی و دعوای مطالبه ثمن معامله و یا استرداد ثمن معامله، می توان خسارت‌های قراردادی و یا خسارت عدم انجام تهعدات را مطالبه نمود و دادگاه در صورت احراز تخلف خوانده، ضمن حکم محکومیت به پرداخت ثمن معامله، تکلیف خسارتهای مورد مطالبه را نیز روشن خواهد کرد.

درخواست صدور قرار تامین خواسته در مطالبه ثمن معامله

قرار تامین خواسته به این معناست که خوهان، از دادگاه درخواست می کند تا طی صدور قرار، تا پایان رسیدگی، با توجه به احتمال انتقال اموال توسط خوانده و عدم دسترسی به اموال وی، در صورت صدور حکم محکومیت، نسبت به توقیف اموال منقول و غیر منقول خوانده، اقدام نماید. در صورت تشخیص دادگاه مبنی بر محکم بودن دلایل، با اخذ خسارت احتمالی، قرار تامین خواسته و توقیف اموال منقول و غیر منقول خوانده به میزان مطالبه خواهان، از اموال خوانده را صادر و اجرا می‌نماید.

ابطال معامله و استرداد ثمن به نرخ روز

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

در صورتی که معامله انجام شده، به واسطه تخلف خوانده، یا فروشنده، باطل باشد و این امر با اطلاع و آگاهی خریدار نباشد، خریدار می‌تواند پس از ابطال معامله به فروشنده مراجعه نموده و استرداد ثمن معامله را که پرداخت نموده است، مطالبه نماید. اما ممکن است معامله سالها پیش واقع شده باشد و یا پس از انجام معامله در اثر نوسانات بازار، ارزش پول یا ثمن معامله ، کاهش زیادی پیدا نموده باشد. در این صورت، خواهان می‌تواند، استرداد ثمن معامله به نرخ روز را از طریق دادگاه مطالبه نماید. توجه داشته باشید که هر نوع مطالبه وجه تا دویست میلیون ریال، در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

عدم استفاده از حق فسخ و مطالبه ثمن معامله

در بعضی از قراردادهای فروش اموال، برای فروشنده، در صورت عدم پرداخت ثمن معامله و یا اقساط معامله در سررسید مقرر، حق فسخ قرار داده می‌شود. در صورت عدم پرداخت ثمن معامله از سوی خریدار، مشارالیه مجاز است تا نسبت به اعلام فسخ و مطالبه خسارت مندرج در قرارداد، اقدام نماید. در صورتی که فروشنده از حق فسخ قرارداد استفاده ننماید و اقدام به تقدیم دادخواست مطالبه ثمن معامله نماید، قرینه ای بر انصراف وی از اعمال حق فسخ بوده و نمی‌تواند بعدا از حق فسخ خود استفاده نماید.

دادخواست تقابل مطالبه ثمن معامله

در مواردی که خریدار، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی می‌نماید، فروشنده نیز می‌تواند در صورتی که خریدار اقساط یا تتمه ثمن معامله را پرداخت نکرده باشد، دادخواست تقابل مبنی بر مطالبه ثمن معامله به دادگاه تقدیم نماید. دقت فرمایید که دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، با هر میزانی که تقویم شود از صلاحیت ذاتی شورای حل اختلاف خارج است و باید در دادگاه حقوقی محل وقوع و استقرار ملک، مطرح شود.

وکیل ملک در آجودانیه | وکیل در آجودانیه

مدارک لازم جهت طرح دادخواست مطالبه ثمن معامله

  • کارت ملی و یا شناسنامه حاوی کد ملی و ثبت نام در سیستم سامانه ثنا قوه قضاییه.
  • دادخواست مطالبه ثمن معامله.
  • پرداخت هزینه دادرسی.
  • قراردادی که بر اساس ان مطالبه ثمن معامله طرح می‌شود.
  • شهادت شهود و یا استشهادیه.

بهترین وکیل ملکی

قراردادهای پیش فروش املاک، مبایعه نامه های فروش املاک، قرارداد اجاره املاک، قراردادهای اجاره به شرط تملیک و قراردادهای فروش اقساطی املاک از جمله قراردادهای ملکی هستند که بیشترین درصد پرونده‌های مطالبه ثمن معامله  و الزم به ایفای تعهد را در دادگاهها رقم زده اند. جهت مشاوره حقوقی املاک با وکیل ملکی متخصص، مراجعه به بهترین وکیل ملکی، پس از تحقیق و اخذ مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، برای هر فردی امکان‌پذیر است. در جلسه مشاوره حقوقی حضوری یا آنلاین با وکیل، متوجه میزان مهارت وی در امور محوله خواهید شد. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با پایه گذاری اساسی  ومنطقی در حقوق و همچنین تشکیل گروه وکلای مهر ودپارتمان تخصصی حقوق املاک و اراضی، با مشاوره مستقیم محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، دارای دکترای حقوق و استاد دانشگاه، امکان ارائه خدمات تخصصی حقوقی در بخش املاک و وصول مطالبات را به موکلین عزیز دارد.

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • برادرارجمند ، اعلام بطلان عقد واستردادثمن صحیح است نه ابطال، دومین ایرادی که برمرقومات شماوارداست استفاده از الفاظ غیرمرتبط است مثلا بجای لفظ مخیر است نوشتین مجاز !!!? بازم از اینکه انتقادپذیرهستین ممنونم ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *