وکیل تغییر کاربری اراضی

وکیل تغییر کاربری اراضی

وکیل تغییر کاربری اراضی


وکیل تغییر کاربری اراضی در این مقاله به بررسی تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) نموده است.

تغییر کاربری به معنی تغییر در کاربری زمینی است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی برای آن زمین در نظر گرفته شده است.

به طور مثال زمینی که مخصوص زراعت و عمل کشت است را تغییر کاربری دهیم و آن را تبدیل به زمین مسکونی برای ساخت ویلا نماییم.

تغییر کاربری در برخی موارد جرم است که در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

وکیل تغییر کاربری اراضی در خصوص تغییر کاربری اراضی در ایران بیان داشتند که در کشور ما تغییر کاربری، به خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، به صورت روزانه انجام می‌گردد و مساحت‌های زیادی از زمین‎های زراعی کشاورزی و باغات دچار تغییر کاربری می‌گردند.

تغییر کاربری زمین، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای مشتریان و مشاوران املاک اهمیت دارد، زیرا املاک و مستغلات را دچار محدودیت‌ها و مشکلات خاص می‌‌کند.

حفظ باغات و اراضی زراعی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ آن‌ها، یکی از دغدغه‌های مهم قانون‌گذاران بوده است.

به گونه‌ای که پس از هجوم گسترده سودجویان برای از بین بردن باغ‌ها و تبدیل آن‌ها به اراضی مسکونی، قانون‌گذار در سال ۷۴، قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات را تصویب کرد.

وکیل انحلال شرکت

مشخص بودن هدف شما از خرید زمین، در حقیقت تعیین کننده کاربری آن خواهد بود و نوع کاربری اکثر زمین‌ها از سوی شهرداری و سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شود.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان که در آخر مقاله درج شده‌اند نیز، تماس حاصل نمایید.

سوالات مهم در بررسی موضوع وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی):

  1. تغییر کاربری چیست؟
  2. تغییر کاربری اراضی زراعی در قانون چیست؟
  3. مدارک لازم جهت تغییر کاربری اراضی چیست؟
  4. آیا اراضی بایر جزو زمین های کشاورزی محسوب می‌گردند؟
  5. مدت قانونی پاسخگویی به تقاضای تغییر کاربری چقدر می‌باشد؟
  6. مراحل و نحوه رسیدگی به درخواست تغییر کاربری چیست؟
  7. بهترین وکیل متخصص در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) کیست و دارای چه ویژ‌گی‌هایی می‌باشد؟

تغییر کاربری

تغییر کاربری به این معنی می‌باشد که مالک یک ملک، به دلیل ایجاد منافع بهتر برای استفاده از ملک، خارج از نوع کاربری مجاز آن اقدام به تغییر نماید. برای مثال: زمین کشاورزی را تبدیل به ویلایی‌ کند.

بنابراین به گفته وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، قانون‌گذار برای حفاظت از باغ‌ها و زمین‌های زراعتی و جلوگیری از تبدیل آن‌ها به اماکن مسکونی یا غیر آن، قوانینی را وضع نموده است.

همچنین با جرم انگاری این عمل، سعی کرده است تا از تغییر کاربری اراضی جلوگیری نماید.

تغییر کاربری اراضی زراعی در قانون

طبق اظهارات وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، از تاریخ تصویب قانون حفاظت از باغ‌ها و زمین‌های زراعی، تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهر‌ها و شهرک‌ها، جز در موارد ضروری ممنوع می‌باشد.

وکیل ملکی در محمودیه | وکیل در محمودیه

برای تشخیص موارد ضروری هم، کمیسیونی در وزارت جهاد کشاورزی مشخص شده است تا با بررسی درخواست‌ها، برای تغییر کاربری‌های ضروری مجوز صادر نمایند.

مطابق تبصره ۱ قانون مذکور، تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار می‌باشد.

همه موارد ذکر شده در بالا به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌‌شود و طبق تبصره ۲، مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها، وزارت جهاد کشاورزی است.

مراجع قضایی و اداری، نظر سازمان جهاد کشاورزی را در این زمینه استعلام می‌کنند.

مقررات موجود در این قانون و ماده ۲ آن، برای کسانی می‌باشد که از طریق قانون و طی مسیر‌های اعلام شده، اقدام به تغییر کاربری در اراضی کشاورزی یا باغی خود می‌نمایند.

کسانی که غیرقانونی تغییری در کاربری اراضی کشاورزی ایجاد نمایند، از نظر قانون دارای مسئولیت کیفری (جرم انگاری ماده ۳ این قانون) هستند.

مدارک مورد نیاز پرونده‌های مربوط به تغییر کاربری اراضی

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) اذعان داشتند:

نسبت به تکمیل مدارک پرونده مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی، به مدیریت امور اراضی استان مربوطه و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنید.

مستند قانونی: مادّه ۷ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مواد ۱ و ۳ آیین نامه دستورالعمل اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها.

به طور کلی برای تغییر کاربری اراضی مدارک زیر لازم است:

  1. موافقت اداره کل راه و شهرسازی استان
  2. استعلام از اداره‌ها و دستگاه های مرتبط
  3. مدارک و مستنداتی مبنی بر مالکیت شخص یا اشخاص
  4. دریافت موافقت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مربوطه
  5. تهیه جواز تاسیس یا موافقت اصولی
  6. نقشه و سایت پلن جهت ساخت
نمونه لایحه تصرف عدوانی حقوقی

اراضی بایر

وکیل تغییر کاربری اراضی در خصوص تغییر کاربری اراضی بایر بیان داشتند که این اراضی می‌توانند جزو زمین‌های کشاورزی محسوب ‌شوند.

اراضی بایر یعنی، زمین‌هایی که چندین سال راکد و بدون کشت رها شده‌اند، که مشمول قوانین مربوط به حفظ کاربری اراضی زراعی و همچنین باغ‌ها نیز می‌باشند.

مدت قانونی پاسخگویی به تقاضای تغییر کاربری

اگر مدارک شخص متقاضی تکمیل باشد، سازمان جهاد کشاورزی وظیفه دارد حداکثر در طی دو ماه از تاریخ ثبت تقاضا و یا استعلام شخص متقاضی، نسبت به صدور پاسخ اقداماتی انجام دهد.

مراحل و نحوه رسیدگی به درخواست تغییر کاربری

برای تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغ‌ها در خارج از محدوده شهری و یا شهرک‌ها، شخص متقاضی یا ورثه و یا وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، باید درخواست کتبی خود را به همراه مدارک و اسناد مرتبط، به دبیرخانه کمیسیون مستقر در سازمان کشاورزی استان مربوطه تحویل دهد.

کمیسیون مربوطه درخواست‌های مذکور را در صورتی که لازم باشد، بعد از دریافت نظر کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مربوطه، به عنوان مثال شهرداری، بررسی می‌نماید.

بعد از آن، طی دو ماه از تاریخ ثبت درخواست در دبیرخانه، با توجه به رای اکثر اعضا تصمیم نهایی در مورد درخواست مربوطه، به شخص متقاضی یا جانشین او ابلاغ می‌شود.

در صورت موافقت کمیسیون با درخواست شخص متقاضی در خصوص تغییر کاربری زمین زراعی به ویلایی (مسکونی):

شخص متقاضی باید با همراه داشتن نقشه و مشخصات کامل ملک، به جهت این که قیمت روز زمین یا باغ تعیین گردد، به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوطه مراجعه نمایند.

وکیل اعاده دادرسی تخصصی کیفری

بعد از صدور گواهی پرداخت، هشتاد درصد ارزش به روز اراضی کشاورزی و باغات، در مرحله آخر مجوز تغییر کاربری صادر می‌شود.

بهترین وکیل متخصص در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) کیست و دارای چه ویژ‌گی‌هایی می‌باشد؟

بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، شخصی است که از تمام شرایط تغییر کاربری و انواع کاربری‌ها اطلاع داشته باشد.

به قوانین مرتبط به حفاظت اراضی و باغات و کمیسیون‌های مختص آن، تسلط کامل داشته باشد تا از روند پیگیری و رسیدگی چنین مواردی آسودگی خاطر برایتان ایجاد شود.

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی) هستید؛ می‌توانید از وکلای متخصص و باتجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.

جهت دریافت نوبت مشاوره در زمینه وکیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا (مسکونی)، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

کاربری اراضی چیست؟

کاربری اراضی (زمین)، در واقع نحوه استفاده از زمین است که نوع فعالیت قابل استقرار روی زمین و چگونگی اجرای آن را مشخص می‎سازد.

تغییر کاربری چیست؟

هر زمین و بنایی نوعی کاربری دارد که در پروانه هر ملک و زمین قید شده است و تغییر نحوه کاربری هر ملک و زمین را تغییر کاربری می‌گویند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۵ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام من ۵ ساله یه زمین ۷۶ متری در اطراف قزوین دارم با کاربری کشاورزی دارم با یک اتاق ۲۹ متری با کنتور برق و گاز میخواستم بدونم چطور میتونم تخریب کنم و ساختمان جدید بزنم؟

    • سلام دوست عزیز
      تقاضای تغییر کاربری را به کمیسیون ماده ۵ شهرداری ارسال کنید و بهتر است، به صورت تخصصی با وکیل مرتبط به شماره ۰۲۱۸۸۶۶۳۹۲۵ تماس بگیرید و برای دریافت اطلاعات بیشتر مشاوره شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *