وکیل کیفری متخصص در تهران

وکیل کیفری متخصص در تهران

وکیل کیفری متخصص در تهران


وکیل کیفری متخصص در تهران در این مقاله به بررسی قرارهای کیفری پرداخته است؛ قرارهای کیفری تصمیماتی هستند که دادسرا یا دادگاه رسیدگی کننده به پرونده جهت تعیین تکلیف در خصوص پرونده صادر می‌نماید؛ مانند قرار بازداشت موقت، قرار وثیقه و …

در این مقاله وکیل کیفری متخصص در تهران، به بررسی قرار وثیقه و شیوه اعتراض به آن، تخفیف یا کاهش آن و… پرداخته است.

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات کیفری مانند اتهام کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و… شده‌اید و نسبت به این اتهام برای شما قرار وثیقه صادر شده و نیازمند مشورت با وکیل پایه یک دادگستری هستید با شماره تماس‌های مندرج در انتهای مقاله تماس بگیرید.

در این صورت وکیل متخصص و حرفه‌ای مرتبط با مشکل شما معرفی خواهد شد و می‌توانید در مراجع قضایی با اعطای وکالت به وکیل از خود دفاع نمایید.

امور کیفری از تنش‌زاترین امور در جوامع امروزی هستند، لذا اکثر وکلا تمایلی به انجام پرونده‌های کیفری ندارند.

در این میان عده‌ای از وکلا با توجه به عشق و علاقه‌ای که به مباحث کیفری دارند به صورت متمرکز و با اشتیاق فراوان در تکاپوی احقاق حقوق موکل خویش در دادسرا و یا دادگاه‌های کیفری هستند.

از این روی پس از مدتی بینش و دانش آنها نسبت به سایرین در امور کیفری تخصصی‌تر و جامع‌تر و دقیق‌تر خواهد شد و توانایی آن را خواهند داشت که در اندک زمانی با مدیریت صحیح پرونده‌های کیفری بهترین نتیجه را حاصل نمایند.

یکی از مسایل مهمی که برای کاربران گرامی ایجاد سوالات بسیاری کرده بود در خصوص وثیقه بود؛ در این نوشتار وکیل کیفری متخصص در تهران به شرح موضوع وثیقه پرداخته است.

هرآنچه که باید در خصوص وثیقه خوانندگان گرامی بدانند را مستنداً به منطوق قوانین ارایه نموده است چرا که وثیقه برای وثیقه گذاران استرس زیادی ایجاد می‌کند.

رد مال و پرداخت خسارت در سرقت

سوالات مهمی که توسط وکیل کیفری متخصص در تهران پاسخ داده خواهند شد:

قرار وثیقه چیست؟

قرار وثیقه قراری است که به موجب آن متهم متعهد می‌شود که هرگاه به مرجع قضایی احضار شد، در این مرجع حاضر شود.

برای تضمین انجام این تعهد وثیقه‌ای به مبلغ معین به مرجع قضایی می‌­سپارد و اگر متهم در موعد مقرر در این مرجع حاضر نشود، این وثیقه ضبط (گرفته) خواهد شد.

آیا بازپرس می‌تواند درخواست وثیقه را نپذیرد؟

وکیل کیفری متخصص در تهران شرح داد:

مطابق ماده ۲۲۲ از قانون آیین دادرسی کیفری

بازپرس مخیر است نسبت به پذیرش درخواست وثیقه و چنانچه نظر وی به عدم پذیرش تقاضای کتبی وثیقه‌گذار باشد، باید مراتب با ذکر علت در پرونده منعکس شود.

تخلف از این مقرره موجب محکومیت انتظامی از درجه چهار به بالا برای بازپرس است.

چگونه وثیقه را آزاد کنیم؟

وکیل کیفری متخصص در تهران در پاسخ به این سوال بیان داشتند: مطابق ماده ۲۲۸ از قانون آیین دادرسی کیفری، کفیل یا وثیقه‌‏گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم می‌تواند، حسب مورد، رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند.

مرجع مزبور مکلف است بلافاصله مراتب رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه را فراهم نماید؛ علاوه بر این در مواردی که متهم به علت دیگری از سوی سایر مراجع بازداشت باشد نیز، کفیل یا وثیقه‏ گذار می‌تواند اعزام وی را درخواست نماید.

وکیل کلاهبرداری در پاسداران

در این صورت پس از حضور متهم مطابق این ماده اقدام می‏‌شود.

در چه مواردی می‌شود متهم را از وثیقه گذار یا کفیل خواست؟

وکیل کیفری متخصص پاسخ داد:

بر اساس ماده ۲۲۹ از قانون آیین دادرسی کیفری، خواستن متهم از کفیل یا وثیقه‏‌گذار جز در موردی که حضور متهم برای تحقیقات، دادرسی و یا اجرای حکم ضرورت دارد، ممنوع است و تخلف از مقررات این ماده موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

ضبط وثیقه به چه شکل اتفاق می‌افتد؟

وکیل کیفری متخصص در تهران بیان داشتند که ضبط وثیقه در دو حالت صورت می‎‌گیرد:

1- احضار متهم در شرایطی که خود متهم وثیقه گذاشته است: در این صورت مطابق ماده ۲۳۰ از قانون آیین دادرسی کیفری، متهمی که برای او قرار تامین صادر شده و خود ملتزم شده یا وثیقه گذاشته است، در صورتی که حضورش لازم باشد، احضار می‌شود.

هرگاه ثابت شود بدون عذر موجه حاضر نشده است، وجه التزام تعیین شده به دستور دادستان دریافت می‌شود و یا از وثیقه سپرده شده معادل وجه قرار گرفته می‌شود.

2- شخص دیگری برای متهم وثیقه گذاشته باشد: چنانچه متهم، کفیل معرفی کرده یا شخص دیگری برای او وثیقه سپرده باشد به کفیل یا وثیقه‏‌گذار اخطار می‌شود که ظرف یک ماه متهم را تحویل دهد.

در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه و عدم تحویل متهم، به دستور دادستان، حسب مورد، وجه‌الکفاله اخذ و یا از وثیقه، معادل وجه قرار، گرفته می‌شود.

دستور دادستان پس از قطعیت، بدون صدور اجرائیه در اجرای احکام کیفری و مطابق مقررات اجرای احکام مدنی اجراء می‌شود.

وکیل شکایت از سرقت شمال تهران

خاطر نشان می‌گردد مبلغ مازاد بر وجه قرار وثیقه، پس از کسر هزینه‏‌های ضروری مربوط به اجرای دستور، به وثیقه‏‌گذار بازگردانده می‌شود.

تغییر نشانی به جهت صعوبت ابلاغ می‌تواند منجر به ضبط وثیقه شود:

هرگاه ثابت شود که متهم، کفیل یا وثیقه‏ گذار به‌ هدف عدم امکان ابلاغ واقعی اخطاریه، نشانی محل اقامت واقعی یا تغییر آن را به مرجع قبول ‏کننده کفالت یا وثیقه اعلام نکرده یا به این منظور از محل خارج شده یا به هر نحو دیگر به این منظور امکان ابلاغ واقعی را دشوار کرده است و این امر از نظر بازپرس محرز شود، ابلاغ قانونی اخطاریه برای ضبط وثیقه، أخذ وجه‏ الکفاله و یا وجه التزام کافی است.

تحت چه شرایطی دیه از وثیقه قابل وصول است؟

وکیل کیفری متخصص در تهران در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد:

با استناد به مواد قانونی دیه با رعایت مقررات مربوط و ضرر و زیان محکومٌ‏‌له (فردی که حکم به نفع او صادر شده است)، در صورتی از مبلغ وثیقه یا وجه‏‌الکفاله کسر می‌شود که امکان وصول آن از بیمه میسر نباشد.

در صورتی که محکومٌ‏ علیه حاضر نشود و وثیقه‏‌گذار یا کفیل هم، وی را طبق مقررات حاضر ننموده و عذر موجهی هم نداشته باشد و مضاف آنکه چنانچه قرار تامین صادر شده و متضمن تأدیه (پرداخت) وجه التزام باشد یا متهم خود ایداع (سپردن) وثیقه کرده باشد، در صورت عدم حضور محکومٌ‏ علیه (فردی که حکم به ضرر او صادر شده است) و عدم امکان وصول آن از بیمه، علاوه بر أخذ (دریافت) دیه و ضرر و زیان محکومٌ ‏له از محل تأمین، جزای نقدی نیز در صورت محکومیت وصول می‌شود.

در مورد قرار وثیقه، در صورت حضور و عجز از پرداخت، محکومیت‌های فوق، با لحاظ مستثنیات دین از محل تأمین أخذ می‌شود.

جرم مساعدت در فرار متهم

مستثنیات دین اموالی هستند که برای امرارمعاش و زندگی ضروری هستند و نمی‌توان آنها را توقیف نمود.

 فوت وثیقه گذار چه اثری در وثیقه دارد؟

در صورت فوت کفیل یا وثیقه‏ گذار، قرار قبولی کفالت یا وثیقه منتفی است و متهم باید نسبت به معرفی کفیل یا سپردن وثیقه جدید اقدام کند، مگر آنکه دستور دریافت وجه‌الکفاله یا گرفتن وثیقه صادر شده باشد.

شرایط اعتراض به ضبط وثیقه چیست:

وکیل کیفری متخصص در تهران با اشاره به اینکه قرارهای صادر شده نیز مانند احکام قابل اعتراض هستند؛ بیان نمودند: متهم، کفیل و وثیقه‏‌گذار می‌توانند در موارد زیر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ دستور دادستان، درباره أخذ وجه التزام، وجه ‏الکفاله و یا ضبط وثیقه اعتراض کنند؛ مرجع رسیدگی به این اعتراض، دادگاه کیفری دو است.

موارد اعتراض به قرار ضبط وثیقه:

  • در أخذ وجه التزام و وجه‌الکفاله و یا ضبط وثیقه مقررات مربوط رعایت نشده است.
  • متهم در موعد مقرر حاضر شده یا او را حاضر کرده‏اند یا شخص ثالثی متهم را حاضر کرده است.
  • جهات مذکور در ماده (۱۷۸)قانون دادرسی کیفری، متهم نتوانسته حاضر شود یا کفیل و وثیقه ‏گذار به یکی از آن جهات نتوانسته‌اند متهم را حاضر کنند.
  • پس از صدور قرار قبولی کفالت یا التزام معسر شده‏اند.
  • هرگاه کفیل یا وثیقه‌گذار مدعی شوند تسلیم متهم، به علت فوت او در مهلت مقرر ممکن نبوده است.

وثیقه‌گذار چه تکلیفی در قبال متهمی که محکوم شده است؛ دارد؟

محکومٌ‌‏علیه (فردی که حکم به ضرر او صادر شده است) برای اجرای رأی احضار می‌شود و در صورت عدم حضور، به کفیل یا وثیقه‌گذار اخطار می‌شود تا محکومٌ‌‏علیه را برای اجرای رأی تسلیم کند.

وکیل تخصصی پرونده قاچاق انسان

در این صورت، قاضی اجرای احکام کیفری می‌تواند به طور همزمان دستور جلب محکومٌ‌علیه را صادر کند.

وکیل کیفری متخصص در تهران همچنین در پاسخ به سوال امکان تبدیل قرار وثیقه بیان نمودند: قاضی اجرای احکام کیفری درباره درخواست محکومٌ‌علیه، کفیل یا وثیقه‌گذار مبنی بر تبدیل قرار تأمین، تغییر کفیل یا وثیقه‌گذار و یا جایگزینی وثیقه، تصمیم می‌گیرد.

وکیل کیفری متخصص در پایان بیان داشتند: محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تأمین مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه فعالیت در عرصه وکالت:

معرفی وکیل کیفری متخصص در تهران در تمام امور کیفری

امکان مشاوره تلفنی و حضوری و آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری برای ایرانیان داخل و خارج از کشور.

قبول پرونده در تمام مراحل رسیدگی به پرونده اعم از بدوی، تجدیدنظر، فرجام‌خواهی، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور.

مطالعه پرونده و تنظیم لایحه دفاعی تجدیدنظر، فرجام خواهی، اعاده دادرسی و ماده 477.

وجه التزام کیفری چیست؟

مبلغی است که متهم برای تضمین حضور خود به مرجع قضایی، نزد مقام قضایی می‌سپارد.

مستثنیات دین چیست؟

اموالی که برای امرارمعاش افراد ضروری هستند و نمی‌توان آنها را برای مطالبه طلب توقیف نمود.

تلفن های هماهنگی مشاوره با برترین وکلای دادگستری ایران

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره موبایل وکیل دادگستری در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

مشاوره رایگان حقوقی با وکیل تخصصی کیفری صرفا برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی امکان پذیر است.

دفتر وکیل کیفری متخصص در تهران

5/5 - (53 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام آقای مهری من برای پسر خواهرم وثیقه گذاشتم و اون به جرم حمل شرب خمر تو دادسرا بود و نیاز به وثیقه داشت ولی الان فرار کرده پیداش نمیکنم و از دادگاه خواستنش الان تکلیف سند من چیه؟

  • سلام آقای مهری من برادرم رو به دلیل درگیری و ضرب و جرح گرفتن و من براش وثیقه گذاشتم اومد بیرون ولی الان 10 روز پیداش نمیکنم و برام ابلاغیه اومده ایشون تحویل بدم میخوام بدونم اگر پیداش نکنم چه اتفاقی میافت؟

    • سلام وقت شما بخیر
      چنانچه متهم، کفیل معرفی کرده یا شخص دیگری برای او وثیقه سپرده باشد به کفیل یا وثیقه‏‌گذار اخطار می‌شود که ظرف یک ماه متهم را تحویل دهد و در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه و عدم تحویل متهم، به دستور دادستان، حسب مورد، وجه‌الکفاله اخذ و یا از وثیقه، معادل وجه قرار، گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *