پس ندادن پول پیش توسط موجر

پس ندادن پول پیش توسط موجر

پس ندادن پول پیش توسط موجر


با موضوع پس ندادن پول پیش توسط موجر همراه شما هستیم.

قبل از هر چیز باید عنوان نمود که اگر درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری، هک حساب بانکی، هک شدن وب سایت شرکت‌ها و… هستید.

یا نیازمند مشاوره تخصصی با وکیل مهاجرت در تهران هستید، جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس‌های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

تنظیم قراردادهای اشخاص با یکدیگر، مخصوصا زمانی که دارای آثار مستقیم مالی است، طرفین را ملزم به اجرای کامل موضوع اصلی قرارداد و همچنین شروط ضمن قرارداد می‌کند.

از همین رو هرگاه یکی از طرفین قرارداد بخواهد که از اجرای موضوع اصلی تعهد و قرارداد خود، استنکاف و خودداری نماید، در نتیجه تخلف کرده و مسول جبران خسارت‌های وارده که ناشی از نقض تعهد خود بوده، می‌گردد.

یکی از قراردادهای رایج و متداولی که در زمینه امور مالی افراد با یکدیگر وجود دارد، قرارداد اجاره و تملیک منافع به مستاجر می‌باشد.

مطابق قانون، در صورت توافق و تراضی طرفین برای تشکیل اجاره، موجر (مالک) و مستاجر هر کدام، متعهد به انجام تکالیفی هستند.

به طور مثال موجر متعهد به تحویل عین مستاجره (ملک) در موعد مقرر و مطابق با وضعیتی که مستاجر بتواند استفاده مطلوب داشته باشد، خواهد بود و مستأجر هم متعهد است در قبال تملک منافع در مدت مقرر، با توجه به عرف، ماهانه مبالغی را به موجر پرداخت کند.

پس ندادن پول پیش توسط موجر

در عرف و طبق توافق طرفین عقد اجاره، ممکن است موجر مبالغی غیر از مال‌الاجاره، تحت عناوین ودیعه یا قرض‌الحسنه از مستاجر، دریافت کند که این مبلغ، جهت تأمین احتمالی، برای جبران احتمالی خسارت‌های وارده که ناشی از اقدامات مستاجر، نسبت به عین مستاجره حادث شده است، اخذ می‌گردد.

واضح است که در پایان مدت اجاره و عدم تمدید مجدد آن، موجر مکلف به تحویل مبلغ ودیعه یا پول پیش به مستاجر می‌باشد و این تعهد تبعی است که قانون او را ملزم به رد (بازگرداندن) پول پیش می‌کند و در صورت ممانعت از پس دادن پول پیش، می‌توان الزام او را از مرجع صالح درخواست نمود.

وکیل ملک دماوند

در این مقاله، به آثار قانونی پس ندادن پول پیش توسط موجر (مالک) و طریقه استرداد (پس گرفتن) و پس دادن پول پیش توسط موجر پرداخته می‌شود.

سوالاتی که پیرامون موضوع پس ندادن پول پیش توسط موجر، بررسی خواهد شد:

  • اگر موجر هنگام سررسید قرارداد اجاره پول رهن را پس ندهد چه راهی برای پس گرفتن پول پیش و قرض‌الحسنه وجود دارد؟
  • جریمه پس ندادن پول پیش توسط موجر چیست؟
  • آثار حقوقی و پیامدهای استنکاف موجر از پس دادن چیست؟
  • آیا می‌توان در قبال پس ندادن پول پیش توسط موجر، ملک وی را مصادره و توقیف کرد؟
  • آیا می‌توان به دلیل عدم استرداد پول پیش توسط موجر از تخلیه ملک امتناع نمود؟
  • راه قانونی مطالبه مبلغ ودیعه چیست و چه مقدار زمان می‌برد؟

نحوه استرداد پول پیش از موجر

با تنظیم قرارداد اجاره، مبلغی تحت عنوان پول پیش یا ودیعه با درخواست موجر از مستاجر دریافت می‌شود.

این مبلغ جهت تامین برای جبران خسارت احتمالی که ممکن است توسط اقدامات مستاجر، مبنی بر عدم پرداخت اجاره بها و یا خسارات مالی که به جهت سو استفاده به ملک و یا حتی به خاطر عدم پرداخت تعهدات مالی آبونمان، وارد شده باشد، اخذ می‌گردد.

در صورت پایان اجاره و عدم تمدید مجدد آن، اگر پولی از بابت پول پیش و یا همان ودیعه از مستاجر اخذ شده باشد، باید استرداد گردد و عدم تسلیم آن به مستاجر یک نقض تعهد حقوقی از باب امانت قانونی می‌باشد.

چرا که با اتمام قرارداد اجاره، این تعهد که مبنی بر پس دادن پول پیش توسط موجر به مستاجر می‌باشد، فرض قانونی و یک تعهد است.

مشاوره حقوقی اعاده دادرسی

با این حال در مواردی این اتفاق رخ داده است که موجر از پس دادن پول پیش به مستاجر خودداری کرده و با بهانه‌های واهی از پس دادن پول پیش به مستاجر طفره رفته است.

در این موارد شخص مستاجر می‌تواند با مراجعه به مرجع صالح قضایی پول پیش را مطالبه کند.

ابتدا از طریق ارسال اظهارنامه قانونی به موجر، معادل مبلغی را که به عنوان ودیعه به او در لحظه تنظیم عقد (قرارداد) اجاره تسلیم کرده است، در مدت معین مطالبه می‌کند و اگر در ظرف مدت مقرر، از رد و تحویل ودیعه به عنوان پول پیش خودداری نمود، می‌تواند بر حسب مقدار مبلغ پول پیش، به شورای حل اختلاف و یا دادگاه حقوقی محل اقامت موجر، شکایت نموده و خواهان استرداد پول پیش به عنوان ودیعه یا قرض الحسنه باشد.

برای زمانی که مستاجر پول پیش را به عنوان ودیعه به موجر پرداخته کرده است، بخواهد آن را استرداد کند، باید موارد ذیل را رعایت نماید تا دادگاه موجر را ملزم به پس دادن پول پیش مستاجر نماید:

داشتن قرارداد اجاره؛ خواه به صورت سند رسمی یا عادی و یا اثبات وجود چنین قراردادی

در ابتدا باید دلیل، مدرک و یا سندی به دادگاه ارائه دهد که پول پیش را تحت عنوان ودیعه به موجر پرداخت نموده است.

این دلیل می‌تواند رسید بانکی، حداقل دو شاهد و یا سند اجاره بین موجر یا مستاجر باشد که نشان بدهد پول پیش تحویل موجر شده است.

همین که اثبات نماید پول را به وی پرداخت نموده برای استرداد آن کافی خواهد بود.

مستاجر زمانی مستحق استرداد دریافت پول پیشی که به موجر داده، می‌گردد که قرارداد اجاره به اتمام رسیده و مدت آن منقضی شده باشد.

چون باید با پایان قرارداد اجاره ملک را تخلیه کند؛ لذا باید تخلیه ملک را با تامین دلیل، گواهی و اثبات کند.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکی

جریمه پس ندادن پول پیش توسط موجر

در صورتی که موجر از پس دادن پول پیش خودداری کند، مستاجر با تنظیم دادخواست حقوقی، مبنی بر استرداد پول پیش و ارائه مدارک لازم و انجام تشریفات قانونی، مرجع قضایی وی را محکوم به پرداخت پول پیش می‌نماید.

در صورتی که موجر از پس دادن پول پیش، با داشتن تمکن مالی، استنکاف و خودداری نموده باشد، می‌توان براساس محکومیت مالی وی و عدم امکان توقیف اموال او، در نهایت به درخواست مستاجر، حکم جلب او را از دادگاه تقاضا نمود.

توقیف و مصادره ملک موجر در قبال پس ندادن پول پیش مستاجر

براساس قانون این اجازه به طلبکار داده شده است که جهت پس ندادن پول پیش توسط موجر، بتوان نسبت به توقیف و یا مصادره ملک وی، اقدام نمود.

با توجه به انجام و امکان این موضوع، می‌توان توقیف و مصادره ملک موجر را در دو مقطع دادرسی لحاظ کرد:

توقیف و مصادره ملک موجر توسط مستاجر، اگر قبل از صدور رای یا قبل از تقدیم دادخواست اصلی و یا همراه با آن و یا حتی در اثنای دادرسی باشد، در قالب درخواست تامین خواسته، به شرط پرداخت تامین احتمالی از جانب مستاجر امکان‌پذیر خواهدبود، مگر در صورتی که سند اجاره رسمی بوده باشد.

در صورت صدور رای و محکومیت موجر مبنی بر پس دادن پول پیش مستاجر و استنکاف او از پرداخت و با وجود تمکن مالی وی، می‌توان با توجه به استعلام دادگاه و اجرای رای توسط واحد اجرای احکام مدنی، نسبت به توقیف و مصادره اموال و ملک موجر، معادل پول پیش، اقدام نمود.

امتناع مستاجر از تخلیه ملک به دلیل پس ندادن پول پیش توسط موجر

در بعضی موارد علی رغم اعلام آمادگی مستاجر برای انجام تعهد قانونی خود، مبنی بر تخلیه ملک، بعد از پایان مدت اجاره و عدم تمدید مجدد آن، هیچ گونه اقدامی مبتنی بر پس دادن پول پیش توسط موجر به مستاجر، صورت نمی‌پذیرد و در مقابل هم مستاجر، از تخلیه ملک تا زمانی که موجر پول پیش وی را به او رد نماید، خودداری می‌کند.

مراحل صدور گواهی فوت

مستاجر به هیچ وجه نمی‌تواند به دلیل پس ندادن پول پیش توسط موجر، از تخلیه ملک خودداری کند؛ چرا که به دلایل ذیل، این عمل برای او مناسب نخواهد بود:

در صورت استنکاف موجر از پس دادن پول پیش، مستاجر قانونا پول پیش خود را زمانی از مرجع صالح قضایی می‌تواند، مطالبه کند که ملک را تخلیه و آن را تامین دلیل و گواهی کرده باشد.

اگر مستاجر به عوض پس ندادن پول پیش توسط موجر، از تخلیه ملک و بدون اینکه اجازه‌ای از موجر، به خاطر ادامه سکونت در ملک او داشته باشد، خودداری نماید، در مقابل دادخواست مستاجر، موجر می‌تواند، تقاضای پرداخت اجرت ایام بعد از پایان اجاره به جهت سکونت بدون اجازه در ملک را از مستاجر داشته باشد.

هرگاه در قرارداد اجاره، ثابت شود که مبلغ پول پیش با عنوان ودیعه، تحویل موجر شده است، در صورت خودداری از رد (بازگرداندن) آن بدون دلیل موجه، می‌توان به دادسرا و دادگاه کیفری، تحت عنوان خیانت در امانت شکایت کرد.

وکیل خوب ملکی در تهران و موسسه حقوقی معتبر در تهران

تیم تخصصی و حقوقی وکلای موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و گروه وکلای مهر به مدیریت دکتر محمدرضا مهری، بهترین وکیل پایه یک تهران و قاضی سابق دادگستری، با توجه به موفقیت در زمینه پرونده‌های حقوقی، از جمله در مورد موضوعات ملکی و اجاره املاک، اختلافات بین موجر و مستاجر، دستور تخلیه ملک، حکم تخلیه ملک، دارای تبحر و تجربه کافی درباره موضوعات ملکی می‌باشند.

لذا می‌توانید در صورت تماس با موسسه و گرفتن وقت قبلی، جهت مشاوره و قبول وکالت، اقدام فرمایید.

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”در قرارداد اجاره از چه فردی می‌توان مطالبه خسارت نمود؟” answer-0=”هر فردی که از انجام تعهدات تخلف نماید و خسارت وارد نماید؛ مسئول جبران خسارت می‌باشد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”اگر موجر از پس دادن پول پیش خودداری نماید چه شکایتی می‌توان مطرح نمود؟” answer-1=”چون پول نزد موجر به صورت امانت بوده است می‌توان تحت عنوان خیانت در امانت شکایت نمود.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

کارهای بدون سرمایه‌گذاری در بلغارستان

 

_

نشانی دفتر وکالت پس ندادن پول پیش توسط موجر در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.5/5 - (8 امتیاز)

104 دیدگاه

  • سلام .وقت بخیر..شماره تماس ب کارشناستون دادم.لطفا راهنمایی ک کمکم کنید.صاحب خونم یک تومان دستش درم بهم نمیده.میگه نمیخام بدم.اذیتم میکنه.از ۶اذر تخلیه کردم خونرو فقط یک تومان دادک رفتم خونه جدید قولنامه کردم.میگه حود اشپزخونه خراب کردی میخاد موتور نو بزار روش.هرچیم میگم من استفاده نکردم از اول خراب بود میگ نه توخرابش کردی .داره دروغ میگ خودشم میدونه خراب بود.میگ اصللا خراب بود درستش کن بهم بده..لج کرده املاکیم طرف اونه .تنهام حرفم ب جایی املاکیمفقط ب خاطر پیشنهادی ک بهم داد منم رد کردم فرداش تماس گرفت گفت خونرو تخلیه کن.گفتم هتوز وقت دارم .هفته بدش خانم شو انداخت جلو ک فقط واس ی روز دیر کرد اجاره خونه منو جواب کرد..دوباره تماس گرفت گفت فردا صبح زود خونرو تخلیه میکنی کیلیدو میدی املاک.منم شبانه اثاس بردم.الانم ی تومان دیگ دستش هست نمیده.میگ میخام اذیتت کنم.من خانم تنهاییم لطفا راهنماییم کنید نمیخام ب همین راحتی پا پس بکشم.گفت واس نظافت خونه یا بیا تمیز کن یا ۵۰ تومانم واس نظافت کم میکنم..این ام خیلی کلاشودزدو..هم میام حرف بزنم شروع میکنه ب سروصدا کردن.

      • سلام ما دوماه از قرارداد منزلمون مونده ولی دیگه توان پرداخت کرایه رو نداریم همین الانم دوبرج کرایمون عقب افتاده. از 40 روز پیش ب صاحبخونه گفتیم ما میخوایم خالی کنیم این کرایه و قبضا کم بشه و پول مارو بدید بریم چون توان کرایه دادن نداریم از سمتی نمیخوایمبیشتر پول پیشمون ازبین بره
        حالا صاحبخونه نمیده پولمونو و میگه باید بمونید تا هروقت ی مستاجر دیگه اومد من پول ندارم بدم بهتون. بنگاهم هیچ کاری نمیکنه برامون ما باید چیکارکنیم؟؟

        • سلام و عرض احترام
          شرایط تخلیه ملک استیجاری قبل از موعد سررسید در قرارداد درج شده و ما اطلاعی از قرارداد مابین شما و مالک نداریم.
          لطفا به قراردادتون مراجعه کنید.
          در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی پرونده موجز و مستاجر با مهر پارسیان تماس بگیرید.

      • باسلام خونه ای رهن اجاره کردم بعد از ۶ ماهه خونه بدلیل زیر ساختهای ضعیف نشست کرده و قابل سکونت نیست مالک گفته تخلیه کنید تا پول رو بده و خونه رو فروخته ب بنگاه وقتی تخلیه کردیم نصف پولمو داده و میگه ب ماربطی نداره از بنگاه بگیر اونم میگه من خونه رو خریدم ب ما ربطی نداره میگه برو شکایت کن

    • سلام وقت بخیر
      اینجانب از سال 93 یک سوله سنگبری رهن کردم با سی میلیون تومان ودیعه به مدت یک سال. سه روز قبل از اتمام قرارداد توسط اضهارنامه ودیعه را مطالبه کردم ولی موجر آن را پس نداد و من هم چون پولی نداشتم مجبور شدم اونجا بمونم حالا سه سال که بدون قرارداد ساکنم و موجر شکایت کرده برای دریافت اجرت المثل سوالی که داشتم اینه آیا برای تعیین اجرت المثل مقدار 30 میلیون من محاسبه میشه یا خیر بدون در نظر گرفتن 30میلیون اجرت المثل تعیین میکنن؟

    • سلام و عرض احترام
      من یک خون را پنجاه میلیون تومان اجاره کردم مدت ده ماه گذشته در صورتی دوماه از قراداد خون مان باقی مانده من با صاحب خون هماهنگ کردم میخواهم خونه را خالی کنم پول ودیعه را بدهید صاحب خانه از من مدت یک ماه از مه وقت خواست یک ماه تمام شد به من پیام ارسال کرد گفت پول ودیعه شما حاضر است خونه را خالی کنید من خونه را خالی کردم از پنجاه میلیون پول ودیعه به من چهل میلیون پرداخت کرد ده میلیون پول مرا نمی دهد بهانه گیری میکند منم کلید خونه را بهش ندادم صاحب خانه میگوید صاحب خانه هم به من گیر داده کلید خونه را بده
      لطفاً کمک کنید من چی کار باید انجام بدم

      • سلام وقت بخیر
        کلید را در اختیار شورا قرار داده و با ثبت صورت وضعیت تخلیه و سلامت ساختمان و منصوبات با اظهارنامه و سپس دادخواست باقی ودیعه را مطالبه نماید

  • من ۳۰ ملیون رهن مغازه بودم قرار دادم تموم شد موجر پولمو نمیده میگه ندارم من به ازای نداشتن پول پیش مغازه دیگه ای اجاره کردم و اجاره سنگین میدم آیا خسارت منو دادگاه از موجر قبلی بدلیل ندادن پولم میگیره یا خسارت را چگونه محاسبه میکنن باتشکر

  • سلام
    من قراردادم با موجر پایان مرداد بوده و مجبور شدم به دلایلی 1 ماه بمونم موجر بابت این یک ماه 2 میلیون از ودیعه 20 میلیونی و بابت دیرکرد و خسارت از ودیعه کم کرده ی چک داده برای تاریخ 8 آذر ی تعهد نامه با امضا و اثر انگشت خودش من و صاحب بنگاه ملکی نوشتیم که در اون نوشته موجر و مستاجر هیچ ادعای نداره به اون سه میلیون خم اشاره شده و همچنین موجر متعهد شده هر وقت خونه رو اجاره داد پول منو پس بده و چکشو پس بگیره فعلا دو هفته است که خونه رو اجاره داده و پول منو نمیده چیکار باید بکنم؟
    در ضمن میتون ادعای خسارت بکنم بابت مدت زمانی که پول من دستش بوده یا نه
    چون به تعهدش عمل نکرده
    کجا باید شکایت بکنم و تحت چه عنوانی؟

    • سلام خیر چون چک رو برای آذرماه دریافت رکدین نمیتونین ادعای جدیدی مطرح کنید. فقط میتونین به استناد صورتجلسه مطالبه وجه رو با دادخواست از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کنید که قطعا بیشتر از زمان تاریخ چک طول خواهد کشید

  • سلام.
    من قراردادم آخر آبان ماه تموم ميشه. به صاحب خونه اعلام کردم ولي بهونه مياره که پول نداره. الان براي اينکه بتونم در صورت برنگردوندن پولم شکايت کنم بايد خونه رو تخليه کنم و کليد و تحويل بدم يا نه. فقط تخليه کنم کليد پيش خودم باشه؟ متاسفانه بنگاهي که قرارداد بستيم برا خود ايشونه و من نمي دونم بايد چيکار کنم.

    • سلام منزل رو تخلیه کنید و کلید رو با دادخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف محل سکونت تقدیم کنید

  • سلام من موجر هستم و قرار داد ما تموم شده . من منزل رو پس از اتمام قرار داد فروختم . . و به مستاجر شفاها اللدم تخلیه کردم لیکن ایشان از اعلام شماره حساب جهت باز پرداخت مبلغ قرض النسنه استنکاف میکند و اعلام میکند حسابش توسط بانک مسدود شده چط ر میتوانم ادزام به تخلیه کنم و مرلغ ق ض الحسنه را چگونه پردوخت کنم . البته دفتر املاک ظهر فرار داد تایید کرده مبلغ آماده است و مستاجر د یافت نمیکند

    • سلام باید درخواست دستور تخلیه از شورای حل اختلاف محل ملک بگیرین و پول رو تو حساب شورا سپرده کنید

  • سلام دوماه قبل از پایان اتمام قرارداد منزل به مالک اعلام شد و یک ماه بعد من جابه جا شدم. الان حدود ۲۰ روز هست که از تاریخ قرار داد گذشته و موجر هنوز پول را نداده و امتناع می کنه. دادگاه حل اختلاف رفتم و شکایت را کردم . نتیجه چی خواهد شد من به پولم احتیاج دارم و باید بابت پول رهن منزل جدید می دادم که مجبور به پرداخت اجاره شدم . مالک حاضر نیست خونه رو رنگ کنه و بازسازی و به قیمت منتسب نمی ده کسی رهن نمی کنه. ممنون میشم راهنمایی کنین

    • سلام قبل از تخلیه منزل باید اقدامات رو انجام میدادین
      الان هم منتظر رای شورای حل اختلاف باشید تا بعد از قطعیت بتونین از طریق اجرای احکام وجه رو وصول کنید.

  • سلام.اگر مستاجر به موجر اجازه داده باشد که هنگام انقضای اجاره قرض الحسنه را به شخص غیر پرداخت کند میتواند از اجازه خود عدول کند یا خیر؟

  • باسلام…
    فرمودید که مستاجر به بهانه عدم پرداخت ودیعه از طرف موجر حق ندارد ملک را تخلیه نکند…
    آیا قانون به این فکر نکرده خوب اگر مستاجر ملک را تخلیه کند و بعد به دنبال شکایت جهت دریافت ودیعه خود از موجر در دادگاه باشد ممکن است چند ماه طول بکشد تا ودیعه را از موجر پس بگیرد…خوب در این مدت چند ماه مستاجر بینوا با چه پولی ودیعه ملک جدیدی را پرداخت کند …تا چند وقت آواره بماند که پول ودیعه را از موجر قبلی پس بگیرد؟!؟!؟!؟!

    • سلام تنها راهکار قانونی تخلیه ملک و تحویل کلید به دفتر شورای حل اختلاف است. البته موجر هم برای تحویل گرفتن ملک باید مبلغ ودیعه رو پرداخت کنه

  • سلام لطفا راهنمایی کنید.
    یک آپارتمان رهن و اجاره کردم. پس از ۶ ماه مشکلی پیش آمد که مکان کارم تغییر کرد و مجبور به جابجایی شدم. خونه را تخلیه کردم و با تسویه حساب کامل قبض ها کلید را تحویل بنگاهی که قولنامه رسمی نوشته بود دادم. بنگاه هم با مالک تماس گرفت و به صاحبخانه اعلام کرد.
    الان یک ماه می گذرد و هنوز پول ودیعه را نداده اند. صاحبخانه ۲۰ روز پیش به من زنگ زد و گفت پول ندارم. گفتم توی سایت بزنید به چندتا بنگاه دیگه بگید. گفت نه من فقط به این بنگاه اعتقاد دارم.
    داخل قولنامه نوشته اگه درخواست فسخ از طرف مستاجر باشد باید یک ماه اجاره و هزینه کمیسیون را بدهد.
    من باید چیکار کنم؟ آیا جایی از کارم اشتباه بوده است.

    • سلام باید صبر کنین تا پولتون رو برگردونن به نظر میرسه اگه دادخواست استرداد وجه بدین و همون ملک رو توقیف کنید زودتر به نتیجه میرسین

  • با سلام.
    هم اکنون مستاجر ملکی هستم که مبلغی رو بعنوان پیش و مبلغی رو ماهیانه بابت اجاره طبق قرارداد واریز میکنم.
    مالک طی تماس تلفنی گفتند که به علت بدهی زیاد ایشون، میخواهند مبلغ رهن رو (سه برابر) بالا برده و اجاره رو پایین بیارن که بنده توانایی این افزایش رو ندارم و اعلام کردم که سرموعد قصد تخلیه منزل رو دارم.
    اما از صحبت های ایشون پیدا بود که مبلغ اولیه ی رهن رو توانایی پرداخت ندارند و منوط بر پیدا کردن مستاجر جدید هست که با مبلغ جدید بعید میبینم مستاجر حداقل به این زودیها پیدا بشه.

    با توجه به اینکه تمکین مالی کافی برای تهیه ی مبلغ کامل برای رهن منزل جدید را بدون دریافت مبلغ رهن از صاحبخانه کنونی ندارم و با توجه به اینکه یافتن منزل جدید و عقد قرارداد، به طور طبیعی به مدتی حداقل یکی دو هفته ای نیاز داره، الآن که دوماه فرصت دارم، بهتره چه کارهایی رو انجام بدم که به مشکل بر نخورم؟

    سپاسگزارم

    • سلام متاسفانه از الان نمیتونین کاری انجام بدین ولی سر موعد تخلیه کنید و اگه پولتون رو تحویل نداد حتما از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل بگیرید و کلید رو تحویل شورا بدین که فقط در قبال پرداخت پولتون صاحبخونه بتونه وارد ملک بشه

  • سلام و عرض احترام
    سه سال قبل زمان اتمام قرارداد رهن کامل به مبلغ 117 میلیون موجر پول پیش من را نمیداد دو ماه نشستیم تا پول تهیه کند تا پسرش تماس گرفت و گفت باید تخلیه کنید , تخلیه کردیم و زمان تخلیه 90 میلیون داد.. من هم پارکینگ و انباری را تحویل ندادم تا باقی پولم را بدهد.. بعد 9 ماه گفت پارکینگ و انباری را بدهید پولتان آماده است من هم پارکینگ و انباری را تحویل دادم اما همچنان بعد از سه سال 6 میلیون از پول را نمیدهد میگوید بابت اجاره پارکینگ است…
    آیا میتوانم شکایت بکنم؟

  • سلام و عرض ادب
    من ۲سال مستاجر ملکی بودم ک بهر نحوی کلیه اجناسم رو یکجا واگذار کردم ب شخص دیگری و در پایان روز قرداد برای گرفتن پول پیش نزد صاحب ملک رفتم ک متوجه شدم با کسی ک اجناس من را خریداری نموده قرارداد جدیدی بسته و از دادن پول پیش بمن امتناع میکند لطف راهنمایی کنید

  • سلام خانمی هستم با مادرم تنها زندگی میکنم منزلی اجاره کردیم ۶۰ م رهن کامل سه ماه انجا بودیم ک مهرماه ۹۸ پای مادرم به دلیل شکستن لوله اب انجا سر خورد و شکست بعد عمل جراحی سنگین اونجا نتونستیم زندگی کنیم حدودا ۱۰ تا پله داشت جای جدیدی اجاره کردیم بعد عمل مادر با صاحبخانه تماس گرفتم و پیام دادم و شرایطو گفتم.گفتم پول لازم دارم و طبق قرارداد که نوشته بودیم این بود که یکماه زودتر به همدیگر اطلاع بدیم جوابی که دادن این بود .من پولی ندارم به شما بدم باید انجا اجاره بره تا پولتونو بدم ان املاکی که این خانه را برایمان پیدا کرده املاکی رابسته و ان املاکی تبدیل ارایشگاه شده و صاحبخانه به تماس من جواب نداد.یک بار هم به صاحبخانه گفتم از دستتون شکایت میکنم گفت برو بکن رفتم خدمات قضایی الکترونیکی که انها گفتن سال تمام نشده نمیتوانی شکایت کنی شکایتت به جایی نمیرسه .الانم یکماه از وقتش گذشته و دو بار جواب تلفن منو دا د و گفت باشه امروز خواهرم زنگ زده میگه شاید تا ۶ ماهم خونه اجاره نره من چکار کنم ؟تو رو خدا کمکم کنید .اگه وکالت رو به عهده بگیرید میتونید زمانی که من خالی کردم از اون موقع ضرر زیان رو ازشون بگیرید .چون حرفش اصلا منطقی نیست .ایا وکالت و به عهده بگیرین زودتر به نتیجه میرسم و لطفا راهنماییم کنید خدا خیرتون بده

    • سلام اقاله قرارداد اجاره با توافق طرفین هست و نمیتونین مالک رو مجبور کنید که زودتر پولتون رو پس بده.
      بهترین کار اینه که با هماهنگی ملک خودتون دنبال مستاجر جدید باشین تا بتونین زودتر به نتیجه برسه.
      متاسفانه تو این موضوع وکیل هم نمیتونه کمکی به شما داشته باشه

  • سلام ببخشید خانم بنده مطب داشتن و با پایان قراردادشون و تخلیه ملک بنگاه دار و موجر در ابتدا به دلیل نبود مشتری برای مطب و بعد ها به دلیل بیماری کرونا و بعد از اجاره دادن ملک به مستاجر جدید به دلیل تسویه نکردن حق بیمه منشی با بیمه پول رهن رو آزاد نمیکنن حتی در قبال چک و ضمانت نامه محضری و خانمم به دلیل اینکه مدت بیمه منشی شان که چندین ماه پس از تخلیه مطب اظافه محاسبه شده اعتراض گذاشته و درگیر امور اداری شده و معلوم نیست این روند تا کی طول بکشه به نظرتان باید چه کنیم

    • سلام طبق قرارداد باید عمل بفرمایید. اگر این موضوعات نوشته نشده باشه و پس دادن منوط به این موضوع نیست نمیتونن پول رو نگه دارن .در هر صورت بدون اطلاع از مفاد قراردادتون نمیشه اظهار نظری کرد

  • سلام
    ملکی دارم ک در طبقه آخر ساختمانی ده واحده هست
    طبق ادعای قبلی مستاجرم آب یک کولر باز بوده و حین تجمع رو سقف خونم آب به داخل خونه کشیده شده و تا کف سرامیک دیوار ترک برداشته و از کناره های ستون چسبیده به در ورودی ترک برداشته و بالای سقف هم نم کشیده و به گفته مستاجرم آب داخل در ورودی در شده و تا چند وقتی در باز و بسته نمیشد ک مستاجر میگوییدب مرور زمان مشکل باز و بسته شدن درب ورودی ساختمان حل شده
    بنده گفتم شما تو قراردادمون خونه رو صحیح و سالم تحویل گرفتین باید صحیح و سالم تحویل بنده بدین
    باید یا درستش کنید یا من از خسارت رو از پول پیشتون کم میکنم
    ک مستاجر بنده گفت مدیر ساختمون میدونه ک آب کولر طبقه چهارم باز بوده
    مستاجر طبقه چهارم هم میگه مال من نیست و از پرداخت خسارت امتناع میکنه و میگه من ی هزار تومنی هم نمیدم
    الان با مستاجر من دست به یکی کردن ک این بخاطر بارون شده اصلا آب کولری در کار نبوده
    ضمنا خاطر نشان میکنم ک خونه ۴ سال ساخت هست و این مستاجر از اول تو اون خونه بوده
    و من یک سال هست خونه رو خریداری کردم که یکسال هم هست با این مستاجر قرار داد دستی با مهر املاک در پشت قرارداد قبلیشون بستم
    از این جریان نم دادگی و ترک خوردگی خیلی وقت بود گذشته بود جوری ک خشک شده بود دیوار بعدش ک الان نزدیک تخلیه کردنشون هست به من اطلاع دادنو میگن این قضیه مال خرداد ماه هست
    بنده به مستاجر گفتم یا خودت درست کن و درب ورودی رو تعویض کن یا من از پول پیش خونتون برمیدارم
    مستجار هم میگه تو حقی نداری از پول پیش من کم کنی
    منم ی هزاری خرج نمیکنم چون من خراب نکردم
    در ضمن سقف ایزوگام هست
    میخواستم بدونم آیا من میتونم خسارت رو از مستاجر بگیرم؟
    میتونم از پول پیشش کم کنم؟
    اگر خونه رو تخلیه نکنه موقع اتمام قرارداد میتونم حکم تخلیه خونه رو بگیرم و در این صورت نحوه گرفتن خسارت چطوری هست؟
    با تشکر فراوان از زحمات کارشناسان محترم سایت و وقتی ک در اختیار بنده گذاشتین

    • سلام پاسخ به این سوالاتون تو این مرحله امکان پذیر نیست. در صورت نیاز به مشاوره بفرمایید تا با وکیل وقت مشاوره براتون تعیین بشه

  • با سلام و احترام
    ودیعه منزل اینجانب و همسرم 180 میلیون تومان رهن کامل است که از 1 ماه پیش از موجر خواسته ایم که بخشی از آن را برای اجاره واحد جدید بدهد اول قبول کردند سپس سه هفته بد قولی کردند و قولنامه جدید ما با ضرر و زیان به هم خورد، فردا پایان قرارداد است و بنده مطمئن هستم تا 2 ماه ایشان ودیعه را نمی دهند و بنده به علت بالا بودن مبلغ ودیعه ضرر هنگفتی خواهم کرد چون خودم خانه خریده ام و چک دارم، چگونه می توانم پیگیری کنم آیا می توانم به علت پس ندادن ودیعه سر موعد مقرر به علت کرونا و ضرری که به اینجانب وارد شده بدون افزایش مبلغ ودیعه یکسال دیگر در ملک بمانم یا خیر؟فردا که موعد پایان قرارداد است فرستادن اظهارنامه مبنی بر درخواست پرداخت ودیعه و اعلام آمادگی برای تخلیه می تواند موثر باشد؟

    • سلام میتونین اظهارنامه بدین و موارد رو رسما به ایشون اعلام کنید اگر هم نیاز به خدمات مشاوره با وکیل دارید با موسسه تماس بگیرید

  • سلام
    صاحبخونه من از 140 میلیون پول پیش 40 م داده و برای تخلیه و تحویل گرفتن واحد عجله هم داشت. حالا که رفتم جای دیگه ای رو گرفتم ، امروز فردا میکنه یا اصلا نیست و جواب سربالا میده ، الان من مشکلی برای تخلیه ندارم اما چه کار کنم تا به 100 میلیونم برسم ؟ ایشان آدرس همین خونه که به من اجاره داده را در قولنامه ذکر کرده ، آدرس دیگری از وی ندارم که اظهار نامه براش بفرستم ….

    • سلام به همین آدرس بفرستین اظهارنامه رو شاید تو سامانه ثنا ثبت نام کرده باشه و بهش ابلاغ بشه.
      در هر صورت برای مطالبه تمام مبلغتون، ابتدا باید با تامین دلیل از شورای حل اختلاف محل سکونتتون، ملک رو تخلیه کنید و کلید رو تحویل شورای حل اختلاف بدین تا بتونین مبلغ رو مطالبه کنید.
      سعی کنید موضوع مسالمت آمیز حل بشه

  • سلام من از اردبهشت به صاحب خونه م اعلام کردم میخوام بلند شم پول پیشم بالا س رهن کامل بودم ۲۸مرداد اتمام قرار دادم بوده روزی ۱۰۰تومن هم ضرر و زیان داره اظهار نامه با حق حبس در منزل برایش فرستادم جوابی نداد دادخواست الان براش فرستادم دیدم رفته پول به صندق دولت ریخته بعد از دادخواست من حالا من می تونم خسارتم ازش بگیرم وجه بابت ودیه +کلیه خسارتهای قانونی +هزینه دادرسی+ خسا رت تاخیر تادیه

    • سلام اگر در زمان اتمام مدت اجاره با ارائه دادخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف و تحویل کلید به شورا اقدام کرده باشید بله ولی در غیر اینصورت امکان مطالبه خسارت ندارید

  • سلام. مستاجری هستم که 20 روز قبل از انقضای قرارداد اجاره به موجر جهت تخلیه اطلاع دادم. موجر با توجه به تمکن مالی ودیعه را پس نمی دهد. بنده نیز یک روز پس از روز آخر قرارداد اظهار نامه جهت آمادگی تخلیه ملک و دریافت ودیعه فرستادم ولی ملک را تخلیه نکردم. در اجاره نامه قید شده است که مستاجر در صورت عدم تخلیه روزی 75 هزار تومان و همچنین موجر در صورت عدم تحویل ودیعه روزی 75 هزار تومان باید جریمه بپردازند. حالا سوال: آیا می توانم به بهانه حق حبس همچنان در خانه بمانم و منتظر باشم که ودیعه را دریافت کنم. آیا در قبال روزهای پس از قرارداد باید اجاره قبلی را بپردازم؟ در صورت تخلیه و تامین دلیل پس از 20 روز از قرارداد، تکلیف این 20 روز چگونه است؟ اجاره یا جریمه به آن تعلق می گیرد؟ ممنون از راهنمایی شما

    • سلام باید سریعا تخلیه کنید و از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل کنید تا بتونین خسارت مطالبه کنید
      در غیر اینصورت ملک تخلیه شده محسوب نمیشه که شما خسارت دریافت کنید

    • سلام ابتدا ملک رو تخلیه کنید و از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع ملک تامین دلیل انجام بدین تا امکان دریافت خسارت قراردادی رو داشته باشین.
      در غیر اینصورت ملک تخلیه شده محسوب نمیشه

  • سلام. حق حبس چیست و آیا مستاجر می تواند به بهانه عدم دریافت ودیعه ملک را تخلیه نکند؟ در این مورد قانون حق را به مستاجر می دهد؟ سپاس

    • سلام خیر در این گونه موارد مستاجر باید ملک رو تخلیه و از طریق شورای حل اختلاف محل تامین دلیل انجام بده.
      حق حبس ربطی به این موضوع نداره

  • سلام. علارغم اتمام مدت قرارداد، صاحب خانه ودیعه را پس نمی دهد و اصرار دارد که بنده تخلیه نمایم و در ازای آن یک چک یک ماهه بدهد. بنده اطمینانی به چک ندارم. بدون دریافت ودیعه هم امکان تخلیه برای من وجود ندارد. برای ایشان اظهارنامه ارسال کرده ام که آمادگی تخلیه در ازای دریافت ودیعه را دارم. از طرف دیگر نیز وقت و هزینه تامین دلیل و همچنین مراجعه به شورای حل اختلاف نیز برای بنده امکان پذیر نیست. آیا می توانم تا پس دادن ودیعه در ملک بمانم و همان اجاره سابق را بدهم تا اینکه صاحب خانه خسته شود؟ ممنون

  • سلام. هزینه تامین دلیل و کارشناس برای صورت برداری و یا بازدید از ملک تخلیه شده چقدر است و این پروسه چقدر طول می کشد؟

  • سلام. قرارداد اجاره بنده تمام شده و اظهار نامه برای موجر ارسال کرده و تامین دلیل هم نمودم. حالا یک هفته از تحویل کلید به شورا می گذرد و خبری نشده است. آیا باید الان شکایت کنم یا اینکه می تونم برای دریافت خسارت روزهای بیشتری هم صبر کنم؟ ممنون

    • سلام از تاریخی که کلید رو تحویل ادین تا زمان صدور و اجرای رای میتونین خسارت بگیرین. بهتریه زودتر طرح دعوی کنید

  • سلام.بدلیل عدم تخلیه مستاجر بعد از اتمام مدت قرارداد از وی شکایت کردم.بعد از ۸ ماه و اخذ حکم دستور تخلیه، مستاجر که با بنگاه شراکت دارد مدعی تحویل کلید اپارتمان به بنگاه در ماه پنجم شده است. این در حالیست که به تایید مدیر ساختمان و همسایگان، مستاجر تا کنون در حال استفاده از آپارتمان بوده است. چگونه میتوان این موضوع را به شورا اثبات و اجرت المثل این مدت را مطالبه نمود. آیا نیاز به تامین دلیل دارد؟
    موضوع بعدی پرداخت ودیعه به دفتر شوراست. با وجود بدهی مستاجر بابت شارژ و هزینه آب و برق و … چگونه میتوان بخشی از مبلغ ودیعه را جهت هزینه های مذکور توقیف نمود؟
    با تشکر

    • سلام میتونین با تامین دلیل اثبات کنید که مستاجر در ملک سکونت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09120067661 تماس بگیرید.

  • با سلام بنده دو باب مقازه اجاره کردم و ۸۰میلیون پول پیش دادم مقازه را دو روز مانده به اتمام قرار داد تخلیه کردم و احضار نامه دادم ولی کلید را طویل ندادم و الان هم توقیف اموال گرفتم موجر تمام اموال و حساب بانکی به اسم خانواده کرده و الان پنج نفر هم شکایت کردن از موجر و دارای یک پاساژ سه طبقه میباشد و دادگاه هم برای شش ماه وقت داده من الان میخواهم مقازه اجاره کنم پول پیش ندارم چه راهی است که بنده زودتر به حقم برسم ممنون میشم که رهنمایی کنید

    • سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
      پسر عموی من ده سال پیش دو از واحد اپارتماناشو رهن داد
      ایشون مریض شد و بچه هاش از ابران بردنش و پول ودیعه رو پس نداده میخواد برگرده و متوجه شده اون دو نفر ارش شکایت کردن . از شاکی هاش رضایت گرفتن ولی میگن واسه هر ودیعه ی بیست و نه میلیون و ی سی میلیون براش هر کدوم ده سال حبس بریدن این درسته ؟
      مگه وقتی اونا رضایت میدن حبس از بین نمیره
      و اینکه ایا میشه حبساشو کلا خرید
      خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

      • سلام تا حالا نشنیدیم که برای استرداد وجه رهن آپارتمان حکم حبس بدن.
        اطلاعات شما از پرونده به نظر میرسه نادرست باشه.
        در صورت تمایل به مشاوره و مطالعه اسناد و مدارک توسط وکیل و ارائه راهکار مناسب با شماره زیر تماس بگیرید.
        09120067661

  • سلام.مطالبتون عالی بودممنونم.حدود پنجاه روز است که من ملک صاحبخانه را برگرداندم وایشون مبلغ 5میلیون تومان از پول پیشمن را نگه داشته برای هزینه های تعمیرات جزئی و قبوض .و من قولنامه پشت نویسی شده را که رسید همان 5میلیون بود رابه بنگاه سپردم و وقتی دیدم صاحب خانه بعد از 40روز مابقی پولم را به من نمیدهد رفتم بنگاه تا اجاره نامه ورسید را بگیرم که از صاحب خانه شکایت کنم که بنگاه گفت من آنر به موجر داده ام و من الان هیچ مدرکی ندارم که شکایت کنم تو رو خدا منو راهنمایی کنید تا به پولم برسم

    • سلام وقت به خیر
      بر اساس مدارک و مستندات و همچنین شهادت شهود میتونین از طریق تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف محل سکونت خودتون مبلغ رو مطالبه کنید.
      اگر رسیدی مبنی بر تحویل مدارک به متصدی بنگاه دارین از ایشون هم میتونین به عنوان خیانت در امانت شکایت کنید.

  • سلام و خسته نباشید
    من از مستاجر قبلاً شکایت کردم برای تخلیه خانه و ودیعه رو به حساب قرض الحسنه دادگستری ریختم قبلاً مستاجر اومد و گفت من ندارم و خونه اجاره کردم و لازم دارم پول و پول اجاره رو هم نداده بود گفت بیا شما رضایت بدین من این پولو بگیرم پس میدم بهتون بعد الان هر چی تماس میگیرم جوابم رو نمی‌ده و خیرین ازش نیست آیا دوباره برای این مبلغ باید شکایت کنم؟؟؟ ممنونم جواب بدین.

  • سلام خسته نباشید بابت سایت عالی ممنون باعث رفع استرس آدمایی که مشکل دارن میشین…… داخل قرداد اجاره نوشته بودن اگه خسارتی به خونه برسه صاحب ملک یا موجر میتواند از قرض الحسنه کسر کند….صاحب ملک واسه اینکه نده پول منو داره این بهانه رو میاره اما ساختمان تازه ساخت نیست واسه قدیمه چوبیه آیا میشه با استناد به این مورد..پول پیش یا همان قرض الحسنه را از دادگاه مطالبه نمود ؟؟؟؟

    • سلام وقت به خیر در این گونه موارد شورای حل اختلاف و یا دادگاه حسب مورد کارشناس رسیم دادگستری تعیین خواهد کرد تا نسبت به اینکه خسارتی وارد شده است یا خیر اظهارنظر کند.
      قدیمی بودن ساختمان مانع از وروز خسارت توسط مستاجر نیست.
      یا باید با هم توافق کنید و یا اینکه از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه موضوع حل و فصل شود.
      در صورت نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید.
      09120067661

  • سلام داخل قرار داد اجاره نوشته بودن هر جور ملک تحویل داده شده باید برگشت سه وگرنه موجر میتواند از پول پیش یا همان قرض الحسنه کسر نماید….بهانه صاحب ملک ما اینه تا پول مارو نده… اما ملک چوبیه عمرشو کرده ……آیا با استناد به این مورد میتوان پول پیش یا قرض الحسنه را مطالبه نمود

  • سلام بنده مستاجر ملکی هستم.با رای شورا ۳ ماه وقت گرفتم .با اتمام مهلت شورا واحد رو میخام تخلیه کنم ولی صاحب خونه پول ودیعه رو نداره بده.ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام،بنده پدرم ۲ ساله فوت کرده یکی از مستاجرها ۱۳۹۸/۵/۱۵ پایان اجاره اش بوده،ورثه همکاری نکردن،ایشان از طریق دادگاه در خواست قرض الحسنه نمود،بنده هم لایحه گذاشتم که ایشان نه کلید را تحویل داده،نه تسویه اجاره هاش رو کرده و چند ماه بیشتر هم حتی نشسته ولی قاضی با بی توجهی مبلغ رو طی مراحلی از حساب متوفی به مستاجر داده بدون تسویه و دریافت کلید،الان بعد دو سال از اتمام قراردادش زنگ زده که من پولم رو وصول کردم،ورثه بیان امضا بدن من کلید رو تحویلشون بدم،گفتم تو رسید تحویل منزل نداری و جدا از تسویه قبلی میبایست اجاره این دو سال که اپارتمان تحت اختیار توست به ورثه بپردازی،چطور باید با این طلب و …. برخورد قانونی کرد.ممنون میشم بفرمایید ایا درست میگم و امکان وصول هست.

    • سلام بدون اطلاع از محتویات پرونده امکان اعلام نظر از سوی وکیل وجود ندارد.
      اما اگر با اجازه دادگاه در ملک سکونت داشته و یا اینکه به واسطه عدم اقدام ورثه در تحویل گرفتن ملک این اتفاق افتاده باشه شما نمیتونین وجهی مطالبه کنید.
      در هر صورت موضوع باید به صورت دقیق بررسی و اعلام نظر بشه که برای این منظور نیاز به مطالعه مستندات طرفین هست.

  • با سلام.
    من یک مغازه دار سال 94 رهن کامل کردم به مدت یک سال تا سال 95 در زمان اتمام قرار داد برای دریافت پول رهن و تسویه حساب پیش مالک رفتم اما از من درخواست دارایی و شهرداری نمود پس از دریافت دارایی زمانی که برای دریافت شهرداری مراجعه نمودم گفتند فقط به مالک داده میشود این مورد را به مالک اعلام کردم به من گفتند که اقدام میکنند و با من تماس میگیرند اما همچنان از گرفتن شهرداری و تصفیه حساب با من خودداری میکنن علاوه بر مراجعه مکرر من مغازه ای که اجاره کرده بودم از همان سال تعطیل میباشد اما لوازم من هنوز داخل مغازه است ولی مبلغ رهن من را پس نمیدهند تا بتوانم جای دیگری بروم. قرارداد ما رهن کامل بوده است. امکان دارد مالک بتواند تقاضای اجرت المثل کند؟

    • سلام وقت به خیر مستندات و مدارک شما باید توسط وکیل مطالعه بشه تا امکان اظهارنظر دقیق وجود داشته باشد.
      در صورت نیاز به تعیین وقت مشاوره با وکیل از طریق شماره 09120067663 هماهنگ بفرمایید.

  • سلام وقت بخیر
    ما ۲۷ مهر ۹۹ یک مغازه رهن کردیم به میلغ ۸۰ میلیون و به پیشنهاد صاحب ملک رفتیم بنگاه و بنگاه دار قرار داد دستی نوشته ، ۲۰ روز قبل از تاریخ قرارداد به اصرار صاحب ملک کلید تحویل دادم تا مغازه به مشتری نشون بده و و ۲۰ رو قبلل از تاریخ تخلیه کردم و اونم مغازشو اجاره داد ، قبل از تموم شدن قرار داد ما ، ولی خب تاریخشو چند روز بعدش نوشته ، حالا میگه باید بری دارایی تسویه کنی تا پول بهت پس بدم و من رفتم دارایی گفت چون قرارداد تایپی و کد رهگیری نداری یک میلیون و پانصد جریمه میشی و یک و پانصد هم مالیاته و فقط مونده صاحب سند ملک که خانمش هست بیاد امضا کنه تا تموم بشه ، الان دو هفتس میگه فردا ، پسفردا ، و نمیاد امضا کنه و پولمونو بده الانم حدود یک ماه میگذره از قرارداد و پولمونو نداده. لطفاااااا راهنمایی کنید

  • با سلام و احترام
    پاسخ های شما خیلی مبهم و ناقص هستند .
    به طور مثال مستاجر حتی در صورت عدم دریافت پول پیش باید سر تاریخ مقرر تخلیه کند . ولی نگفتید که آیا مالک به راحتی میتواند بلافاصله منزل را اجاره دهد یا نه ؟ و اینکه اگر مستاجر منزل را خالی کرد کلید و مدارک را تحویل مقام قضایی دهد یا تحویل بنگاه یا تحویل صاحب خانه ؟
    و اینکه در اکثر قراردادهای اجاره بابت تاخیر در پرداخت پول پیش به مستاجر خسارت در نظر گرفته شده است و طرفین امضا میکنند . آیا با این اوصاف باز نمیتوان خسارت دریافت کرد ؟

    • سلام متاسفانه امکان پاسخگوئی به ریز سوالات وجود نداره و در اینگونه موارد که نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی ملک دارید لطف کنید با موسسه جهت رزرو وقت مشاوره با وکیل هماهنگ بفرمائید.

  • سلام خسته نباشید ملکی را اجاره کرده ام که از یک ماه مانده به پایان قرارداد اعلام کرده ام که قصد تخلیه دارم و از موجر خواستم مبلغی به بنده بدهد تا بتوانم جای جدیدی پیدا کنم اما این شخص اعلام کرده هیچ پولی نمیدم و خانه را در روز قرارداد تحویل گرفته و پول میدهم ضمن اینکه پولی برای بیعانه یا اجاره واحد ندارم میخواهم ببینم راهی هست موجر را مکلف به پرداخت وجهی جهت پیدا کردن ملک و بیعانه کنم یا باید خانه را تخلیه کنم؟

    • سلام دوست عزیز تا زمانی که ملک آماده تخلیه نباشه و روز موعود فرا نرسه نمیتونین قانونی پولی از موجر طلب کنید.

  • سلام وقت شما بخیر صاب خونه ما گردن کلفته بی ادب هست و پول مارو گرفته نمیده میگه اول باید ضررایی که بهم زدی معلوم بشه بعد پول پیشتو بدم تازه اینجوری هم نمی گه میگه پول پیشتو باقی موندشو پرت میکنم جلوت

    • سلام وقت شما بخیر
      اقدام به تنظیم اظهارنامه و سپس دادخواست مطالبه وجه ودیعه اجاره نمایید، همچنین می‌توانید به دلیل توهین از موجر شکایت نمایید.

    • با سلام
      اگر شاکی درست گفته باشد و متهم رای به پرداخت غرامت داده شود ایا هزینه وکیل را میشود از متهم دریافت کرد ؟
      با سپاس

      • سلام بله هزینه حق الوکاله در صورت محکومیت متهم قابل مطالبه از وی است.

      • سلام وقت بخیر ۶ ماه پیش قرارداد رهن ما تموم شد و ما از دوماه قبلش اطلاع دادیم که میخوایم تخلیه کنیم صابخونه گفت اوکی تا اتمام قرارداد صبرکنید بعد تخلیه کنید پولتونو میدم. ما تخلیه کردیم ولی پولمونو نداد . اظهارنامه پر کردیم حل اختلاف رفتیم دادخواست نوشتیم تاریخ دادگاهو گذاشتن واسه ۶ ماه بعدش ( که فرداس ) ضمن اینکه ما کلیدو تحویل بنگاه و صاحبخونه نداده بودیم تا پولمونو پس بده صاحبخونه هم قفلو شکونده بود رفته بود داخل اثاث برده بود. ما هم زنگ زدیم ۱۱۰ مامور اومد صورتجلسه نوشت فقط. با یه وکیل مشورت کردیم گفت صابخونه چون قرارداد تموم شده حق داشته بره خونش بشینه. حالا ما چیکار کنیم؟ کی پس پولمونو میدن؟ پولمون تو این ۶ ماه به شدت بی ارزش شد

  • سلام من دختری هستم مجرد که در تهران خونه اجاره کرده‌ام، ولی حالا صاحبخونه‌ام برای پس دادن پول پیش خونه داره اذیتم می‌کنه و میگه تو چند تا چک به مدت زمان سه ماهه بهت برمی‌گردونم؛ من الان خونه جدیدی رو قرارداد نوشتم و از اونجا هم تحت فشارم بابت پرداخت کامل پول پیش که در صورت فسخ قرارداد مجبور به پرداخت خسارت هم میشم، راهکاری هست بابت قانونی و زود دریافت کردن پول پیش خونه‌ام؟

    • سلام وقت بخیر
      در رابطه با تخلیه ملک اجاره‌ای و دریافت مبلغ ودیعه باید به قرارداد اجاره رجوع کرده و شرایط را مطالعه فرمایید. در صورت نبود شرایط تخلیه و پرداخت مبلغ ودیعه از مشاوره تخصصی یک وکیل امور حقوقی استفاده کنید.

  • با سلام
    قرارداد ما مهرماه تمام میشود
    با توجه به بدحساب بودن مالک با سایر مستاجران
    ایا در صورت عدم باز پرداخت ودیعه به بنده
    از طریق قانون چیزی بعنوان جریمه یا خسارت به بنده تعلق خواهد گرفت؟
    با توجه به پایین امدن ارزش پول بشدت از این بابت نگرانم که مبادا مثل بقیه با یکی دوماه دیرکرد بازپرداخت کنه.

    قرارداد و تمام مواردش هم کاملا رسمی و ثبت ملی شدند از قبل

    • سلام در صورت مطالبه شما در موعد مقرر و عدم پرداخت، خسارت تاخیر تادیه به میزان شاخص اعلامی بانک مرکزی قابل مطالبه است.

  • با سلام-من خانم سرپرست خانوار با دخترم یه واحد رهن کامل کردیم صاحبخانه فوت کرد و پسر متوفی بعد از 2 ماه گفت تخلیه کنید. ولی حاضر به پرداخت پول پیش ما نبود. ما تا اخر قرارداد ماندیم و باز هم فقط می گفت بلند شوید و از هر نظر مارا اذیت می کرد. ولی 1 ریال از 120میلیون ودیعه را نداد ما هم از شورای محل اقدام کردیم. و برای تامین دلیل خانه را تخلیه و حظور مامور معاینه عکس گرفتیم و واحد را قفل کرده کلید نزد شورای محل در پرونده گذاشته شد. و قرار شد اگر ایشان اقدام به پرداخت نکردند دادخواست به دادسرا ببریم چون از 20 میلیون بیشتر بود. این کار را هم کردیم و در دادگاه حاضر شدیم ولی باز هم خبری نشد تا رای هم گرفتم و قرار شد 20 روز زمان بدن برای اعتراض موجر و بعداز 30 روز درخواست اجرای حکم را در دفتر قضایی دادم و بعد به دادگاه برده روی حکم گذاشتم. و در این فاصله رفتم به خانه سر بزنم دیدم شورای حل اختلاف کلید را به مالک داده و خانه را اجاره هم داده و میخواستم بدانم اگر کلید نزد شورای محل گذاشته شده که پول پیش بپردازد چرا باید کلید بدون هیچ شرطی به موجر بدهند و من هزینه های انجام شده را به نفع موجر انجام داده ام که موجر خانه را به چند برابر اجاره بدهد و از دادن پول پیش تفره برود و هنوز قرارداد قبلی فسخ نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد میگن شما برو دنبال همون دادخواست. بله بعد از گذشت چند ماه پول من هر روز به ارزش تر شده و ایشان حتی اگر بخواهد مبلغی را به عنوان تاخیر بپردازد باز هم سود کرده
    کلا این روش قانونی هست یا خیر؟؟

    • سلام وقت به خیر
      از روند پرونده شما اطلاعی نداریم. ولی روند دادگاه طولانی هست در هر صورت

  • سلام مهلت قرارداد مغازم تموم شده ولی صاحب ملک میگه من پول ندارم صبر کن مستاجر جدید بیارم پول پیششو بدم بتو منم بارمو از مغازه جمع کردمو یک ماه و نیم الاف و بیکار موندم هنوز مستاجر پیدا نکرده که پول پیشمو بده منم برم جای دیگه اجاره کنم و این توقف کلا کاسبی منو تعطیل کرده و کلی متضرر شدم و چنتا چکم بخاطر بدقولی مالک برگشت خورده الان تکلیف من چیه؟؟
    ممنون از راهنماییتون
    باتشکر

  • با سلام
    ملکی رو اجاره کردیم که بعد در اواسط سال سوم متوجه شدیم که مالک بدهی 150 میلیاردی بالا آورده و یکی از شکات اش ملک رو صاحب شده و این ملک الآن مالک جدید داره.
    ما با مالک قبلی صحبت کردیم و درخواست داشتیم که پول پیش رو به ما برگردونن که ایشون بدلیل بدهکاری سنگین، توان بازپرداخت مبلغ پول پیش رو ندارن.
    از طرفی مالک جدید هم از ما خواسته که مبلغ رهن رو اضافه کنیم و بمونیم، یا از این ملک بریم.
    ما پول پیش دیگه ایی نداریم، و همین پول پیش ماست!
    چکار باید کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر استرداد ودیعه اجرا را مستندا به بندهای قرارداد اجاره تقاضا نمایید لیکن پیش از آن قرارداد اجاره را به رویت وکیل برسانید

  • سلام و عرض احترام
    من یک خون را پنجاه میلیون تومان اجاره کردم مدت ده ماه گذشته در صورتی دوماه از قراداد خون مان باقی مانده من با صاحب خون هماهنگ کردم میخواهم خونه را خالی کنم پول ودیعه را بدهید صاحب خانه از من مدت یک ماه از مه وقت خواست یک ماه تمام شد به من پیام ارسال کرد گفت پول ودیعه شما حاضر است خونه را خالی کنید من خونه را خالی کردم از پنجاه میلیون پول ودیعه به من چهل میلیون پرداخت کرد ده میلیون پول مرا نمی دهد بهانه گیری میکند منم کلید خونه را بهش ندادم صاحب خانه میگوید صاحب خانه هم به من گیر داده کلید خونه را بده
    لطفاً کمک کنید من چی کار باید انجام بدم

    • سلام وقت بخیر
      کلید را در اختیار شورا قرار داده و با ثبت صورت وضعیت تخلیه و سلامت ساختمان و منصوبات با اظهارنامه و سپس دادخواست باقی ودیعه را مطالبه نماید

  • سلام بنده تامین دلیل کردم کلید را به شورا دادم در اجاره نامه روزانه مبلغ ۱ میلیون خسارت زدیم از برج ۷ خالی کردم و کلیدو دادم شورا موجر کلیدرو از شورا تحویل گرفته فک کنم پول ریخته به صندوق دادگاه آیا تا روز اجرای احکام خسارت من حساب میشود یعنی تا من پول تو حسابم نیاد خسارت حساب می‌شود

  • سلام وقت بخیر اساتید عزیز.
    بنده بعد از پایان قرار داد ملک را تامین دلیل کردم و کلید را تحویل شورا دادم.بعد از تحویل کلید شکایت کردم و طلب خسارت کردم و روزانه در قولنامه روزی ۱ میلیون تایین کردیم میخواستم بدونم خسارت من تا کی حساب میشود آیا قاضی محترم حکم بدهند تا اون روز حساب میشود یا تا روز اجرای احکام که پول به حساب من واریز شود آیا تا پول تو حسابم نیاد خسارت حساب میشود؟فقط موجر بعد از ۲ ماه رفته کلید را از شورا گرفته و پول واریز کرده به صندوق.ممنون میشم راهنمایی کنید یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *