مجازات مزاحمت برای اطفال

نتیجه تصویری برای مجازات مزاحمت برای بچه

ایجاد مزاحمت، امری خلاف اخلاق و نهی شده چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ قانونی می‌باشد؛ به همین دلیل قانون‌گذار مجازات مزاحمت برای اطفال و زنان را به صورت خاص مورد بررسی قرار داده است.

بدون شک  هدف اصلی قانون‌گذار  از وضع قوانین در هر جامعه، دفاع از حقوق و آزادی‌ افرادی است که آن اجتماع را تشکیل می‌دهند؛ تامین منافع افراد و جامعه، در سایه احترام به حقوق و آزادی افراد آن فراهم می‌شود.

مجازات ایجاد مزاحمت برای اطفال و زنان، حبس و شلاق خواهد بود؛ در این مقاله وکیل پایه یک دادگستری به بررسی این موضوعات خواهد پرداخت که:

آیا مجازات مزاحمت برای اطفال قابل گذشت است یا خیر؟

تاثیر رضایت دادن شاکی در مجازات متهم چیست؟

آیا می‌توان مجازات حبس یا شلاق جرم مزاحمت را کاهش داد؟

آیا می‌توان به رای حبس یا شلاق جرم مزاحمت برای اطفال اعتراض نمود؟

بهترین وکیل دادگستری در جرم مزاحمت برای اطفال کیست؟

در این نوشته سعی شده تا توسط وکیل پایه یک دادگستری، به کلیه این سوالات پاسخ داده شود؛ اما چنانچه در خصوص مجازات مزاحمت برای اطفال، دچار مشکل شده و نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر و مشورت با وکیل دادگستری هستید؛ با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس بگیرید.

وکیل سرقت شمال تهران

در جوامع امروزی قانون به عنوان نماد قدرت اجتماعی، وسیله‌ای برای جلوگیری از هرگونه تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی است.

قانون‌گذار همیشه در این اندیشه است و همیشه سعی خود را بر این می‌گذارد که با وضع و اجرای صحیح قانون، حقوق و آزادی‌ های افراد جامعه را در بالاترین حد خود حفظ کند.

یکی از آسیب ‌پذیرترین اقشار جامعه اطفال هستند؛ به همین دلیل، بدون شک در همه قوانین کشورهای مختلف، از جمله کشور ایران، برای مقابله با تعرض به حقوق اطفال، قوانین و مقررات ویژه‌ای وضع شده است.

مصادیق مزاحمت برای اطفال

ابتدا باید خاطر نشان کرد که اگر فردی با حرکات و اعمال توهین ‌آمیز خود موجبات هتک و بی حرمتی به کودک را فراهم کند مجرم است و بدون شک مجازات می‌شود.

گفتار و رفتارهای سخیف و دور از شخصیت و یا به اصطلاح متلک گفتن و به کار بردن فحش و ناسزا، اعمالی که باعث تهدید امنیت کودکان شود مثل ممانعت از عبور آنها یا بستن راه بر آنان و یا گاهی لمس غیرقانونی و نامشروع، تعقیب مصرانه و یا آزار کلامی و تعرض فیزیکی و یا برهم زدن آرامش و جریحه دار کردن منزلت اطفال از مصادیق ایجاد مزاحمت می‌باشد و افراد خاطی به جرم مجازات برای اطفال بی شک محکوم می‌شوند.

نحوه تشخیص حرکت توهین ‌آمیز

برای تشخیص جرم مزاحمت برای اطفال، دادگاه معیار و ضابطه‌ تشخیص عملیات توهین ‌آمیز و مزاحمت مخالف شئون و حیثیت طرف جرم، عرف و عادت رایج در محل وقوع جرم است را تشخیص می‌دهد. بر همین اساس و براساس عرف و عادت، دادگاه حرکات و الفاظ مخالف شئون و مزاحمت برای اطفال را احراز خواهد کرد.

دانستنی های طلاق توافقی سال 99

مجازات مزاحمت برای اطفال

طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، متعرضین و مزاحمین به حبس و شلاق محکوم می‌شوند.

بر اساس این ماده:

هر کس در معابر عمومی یا اماکن عمومی متعرض یا مزاحم اطفال بشود و یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند به حبس از دو ماه تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

ایجاد مزاحمت برای کودکان از جرایم عمومی غیر قابل گذشت است؛ این جمله به این معنی است که شاکی دستور تعلیق داده نخواهد شد و مجرم به جرم مجازات برای اطفال محکوم می‌شود.

همچنین رضایت شاکی خصوصی در اجرا و تعیین مجازات تاثیری نداشته اما ممکن است موجب کاهش مجازات گردد.

بنابراین مجازات جرم ایجاد مزاحمت برای اطفال و کودکان، در صورت رضایت دادن شاکی که در خصوص زنان، خود متضررین از جرم و در خصوص کودکان ولی یا سرپرست قانونی آنها خواهد بود؛ تنها موجب تخفیف مجازات خواهد شد.

از عوامل دیگری که موجب کاهش مجازات می‌شوند؛ می‌توان به مواردی همچون نداشتن سابقه کیفری متهم، اظهار ندامت و پشیمانی متهم و… اشاره نمود که بستگی به نظر قاضی ممکن است موجب کاهش مجازات گردد.

اگر با همچین مواردی رو به رو شدید بهتر است به پلیس اطلاع داده تا مجرمین به سزای اعمال خود برسند.

 همیشه کودکان باید تحت مراقبت قانون‌گذار قرار گیرند و با مزاحمین آنها برخورد شدیدی صورت گرفته شود؛ بیشتر مزاحمان دچار اختلالات اعصاب و روان هستند به همین دلیل علاوه بر مجازات حبس و تازیانه باید اقداماتی در خصوص این مجرمین صورت گیرد تا وقتی که بعد از دوران حبس به جامعه بازگشتند رفتار و تفکر و بیماریشان بهبود یافته و دیگر خطری برای جامعه نباشند.

بهترین وکیل دادگستری در تهران

البته در تعیین مجازات و اجرای مجازات مزاحمت برای اطفال، قاضی اجرای احکام وضعیت مجرم را در نظر می‌گیرد و سپس اقدام به اجرای رای می‌نماید.

بر همین اساس در قانون آیین دادرسی کیفری، پیش‌بینی شده است که اگر وضعیت سلامت مجرم برای اجرای حکم مناسب نباشد؛ تا زمان بهبود فرد، اجرای حکم به تعویق خواهد افتاد و اگر امیدی به بهبودی مجرم نباشد؛ قاضی اجرای احکام از دادگاه صادر کننده حکم، خواستار صدور رای مناسب وضعیت مرتکب خواهد شد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، با دارا بودن وکلای متخصص، آماده پذیرش پرونده در تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی (نخستین)، تجدید نظر، اعاده دادرسی و تنظیم لایحه تجدیدنظر و اعاده دادرسی در کلیه دعاوی اعم از حقوقی، کیفری، ثبتی، خانواده و… می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان، با شماره تماس‌های موسسه به صورت تمام وقت تماس بگیرید.

برای شکایت از جرم مزاحمت اطفال باید به کجا مراجعه نماییم؟

برای ثبت شکایت باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس، مراجعه نمایید.

به جرم مزاحمت برای اطفال کجا رسیدگی می‌شود؟

مانند سایر جرایم ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه رسیدگی خواهند شد.

 

تلفن های هماهنگی مشاوره با برترین وکلای دادگستری ایران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره موبایل وکیل کیفری دادگستری در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

مشاوره رایگان حقوقی صرفا برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی امکان پذیر است.

دفتر وکیل پایه یک دادگستری تهران

امتیاز دهی به مقاله

۴ دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر. در همسایگی ما یک مدرسه دبستان دخترانه هست، که متاسفانه یکی از همسایه ها در ساعت ورود و خروج بچه ها دم در مدرسه وایمیسته و به بچه ها الفاظ رکیک میگه و معمولا بچه ها رو مورد آزار و اذیت قرار میده، من می‌خواستم بدونم من به عنوان همسایه می‌تونم از ایشون شکایت کنم یا خیر؟ و اینکه مجازاتش چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله امکان شکایت وجود دارد، طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس در معابر عمومی یا اماکن عمومی متعرض یا مزاحم اطفال شود و یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند به حبس از دو ماه تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. ایجاد مزاحمت برای کودکان از جرایم عمومی غیر قابل گذشت است. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام روزتون بخیر
    من تو یک آپارتمان زندگی میکنم که طبقه پایین خونه من همسایه ام دوتا بچه داره و چند روز میبینم همسایه طبقه چهارم بچه ها رو ازر میده و شوخی های بیجا باهاشون میکنه و به مادر بچه ها تذکر دادم اما گوش ندادن به حرف من اخر به همسرم گفتن به پدر این بچه ها گفتن و این اقا شکایت کردن ولی گویا خانومشون راضی کردن همسرش رضایت بده میخوام بدونم آیا همسایه مزاحم به هیچ عنوان مجازات نمیشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      ایجاد مزاحمت برای کودکان از جرایم عمومی غیر قابل گذشت است؛ این جمله به این معنی است که شاکی دستور تعلیق خواهد داد و مجرم به جرم مجازات برای اطفال محکوم می‌شود. همچنین رضایت شاکی خصوصی در اجرا و تعیین مجازات تاثیری نداشته اما ممکن است موجب کاهش مجازات گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *