آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟

آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟

آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟


امروز با بررسی موضوع آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟ با شما هستیم.

رضایت ‌نامه‌های قبل از جراحی که در مطب پزشکان و یا کلینیک ها و بیمارستانها، از بیمار و یا خانواده وی اخذ می شود، بین پزشکان و جراحان اعم از پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی و همچنین بیماران آنها متداول شده است.

در تماس کاربران شبکه های اجتماعی موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، از این موضوع که آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است یا خیر سوال پرسیده شده است که طی مشاوره با محمدرضا مهری سرپرست گروه وکلای مهر، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نکات مهم در بررسی موضوع آیا اخذ رضایت از بیمار قبل از عمل قانونی است؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در چه صورتی حتی با اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیمار باز هم پزشک مسئولیت کیفری دارد؟

بهترین وکیل شکایت از جرایم پزشکی در تهران کیست؟

مرجع رسیدگی به شکایت علیه پزشک جراح و زیبایی کجاست؟

[/stextbox]

 

رضایت نامه پزشکان، قانونی یا غیر قانونی؟

چند سالی هست که پزشکان پیش از انجام عمل، از  برائت نامه یا رضایت نامه استفاده می‌کنند.

برای انجام یک جراحی دندان به یکی از دندان پزشکی‌ها‌ی سطح شهر مراجعه می‌کنیم؛ بعد از تشخیص پزشک برگه‌ای که روی آن نوشته شده رضایت نامه یا برائت نامه جراحی‌ها‌ی فک و دندان، توسط منشی دکتر روی میز قرار می‌گیرد!

در بندهای این رضایت نامه نوشته شده که در صورت باقی ماندن انتهای ریشه که در آوردن آن مشکل بیشتری برای بیمار ایجاد کند یا در صورت درد، تورم، خونریزی، عفونت احتمالی، محدودیت در باز نشدن دهان برای مدتی، بی‌حسی لب به علت نزدیکی به عصب دندان تحتانی یا . . . پزشک هیچ گونه مسئولیتی بر عهده نخواهد گرفت!

وکیل خلع ید از ملک

خواندن این رضایت نامه در ابتدا هجمه‌ای از ترس و اضطراب را به بیمار وارد می‌کند.

در صورتی که این رضایت نامه توسط بیمار امضا نشود و اثر انگشت بیمار در آن ثبت نشود، پزشک هیچ گونه عمل جراحی انجام نمی دهد.

مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی در این باره می‌گوید: برائت نامه یا رضایت نامه که توسط مراکز درمانی یا پزشک گرفته می‌شود به این معنی نیست که اگر اتفاقی برای بیمار رخ داد پزشک مربوطه از قصور خود مبرا شود و نهاد‌ها‌ی انتظامی رسیدگی خودشان را نسبت به این موضوع انجام ندهند!

شرایط رضایت نامه پزشکان

رضایت نامه و یا برائت نامه باید صرفا به این جهت ارائه شود که بیمار از کلیه اتفاقاتی که ممکن است بعد از عمل حادث شود و عواقبی که ممکن است پس از عمل ناچاراً اتفاق بیفتد مطلع باشد!

مسئولیت کیفری و انتظامی پزشک با وجود رضایت نامه

در جواب این سوال که در چه مواردی پزشک مقصر شناخته می‌شود و آیا پزشک با داشتن رضایت‌نامه یا برائت نامه از کلیه حقوق مربوط به بیماران مبرا می‌شود در قانون مجازات اسلامی ۲ حکم می‌توان یافت؛

اول حالتی است که پزشک وظیفه خاصی را که برعهده اوست و کاری را که باید انجام دهد و قانونا چنین تکلیفی دارد، ترک کند و به سبب این ترک وظیفه جرمی و جنایتی واقع شود! در این حالت در صورتی که ثابت شود که پزشک توانایی این کار را داشته و انجام نداده مسئول خواهد بود و حتی بر حسب مورد ممکن است آنچه به او مرتفع می‌شود عمدی، شبه عمدی و یا خطای محض تلقی شود!

تفاوت توهین با قذف

البته تحقق عملی چنین حالتی بسیار نادر است و شخصاً به یاد نمی آورم که چنین موردی را دیده یا شنیده و یا خوانده باشم.

البته قانون خاصی هم در مورد کسانی که تقاضای کمک می‌کنند و محتاج کمک هستند، داریم که در این مورد به طور کلی، نه فقط برای پزشک بلکه برای هر کسی که در چنین موضعی قرار گیرد که از او کمکی ساخته شود و بتواند کمک کند و اما انجام ندهد، مجازات برقرار شده است.

دومین مطلب مربوط به انجام وظیفه پزشک است که در موادی از قانون مجازات اسلامی مربوط به موردی است که پزشک اقدام به انجام کاری که بر عهده اوست می‌کند و بعد احیاناً آثار منفی ظاهر می‌شود؛

شرح ماده 495 قانون مجازات اسلامی

ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی می‌گوید« هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است؛ مگر آن که عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا اینکه قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشده باشد. چنانچه اخذ برائت از مریض به دلیل مجنون بودن او معتبر نباشد و یا تحصیل برائت از او به دلیل بیهوشی و مانند آن ممکن نگردد، برائت از ولی مریض تحصیل می‌شود که منظور از ولی، پدر و جد پدری و یا در غیاب آنها مقام ولایت فقیه است که می‌تواند این حق و این اجازه را به رئیس قوه قضایی محول کند که او چنین اجازه‌ای را صادر کند»

در هر حال ملاحظه می‌شود در ماده‌ای که ذکر شد در صورتی که پزشک برائت گرفته باشد و رعایت مقررات پزشکی و موازین فنی را کرده باشد مشکلی برای او نخواهد بود.

تغییر کاربری اراضی زراعی

اگر احیاناً برای بیمار اشکالی پدید آید و صدمه بدنی به او وارد شود، اگر برائت هم گرفته باشد، مطلب همین گونه خواهد بود. البته اگر پزشک به هر حال مرتکب تقصیر شود، قطعا به قصور و تقصیر پزشکی در دادسرای جرایم پزشکی رسیدگی خواهد شد.

شرایط احراز قصور و تقصیر پزشکی

در ماده‌ای که مسطور شد، مشخصا گفته شده «اگر پزشک مرتکب تقصیری هم نشده باشد» یعنی اگر مرتکب تقصیر بشود برائت گرفتن مشکلی را حل نمی‌کند.

در عمل نیز حتما بسیار دیده اید که در موارد عدیده نظام پزشکی و دادسرای امور پزشکی به قضایایی که بیمارانی مدعی تقصیر هستند، رسیدگی کرده و اگر تقصیر را احراز کند طبیعتا پزشک مسئول خواهد بود!

اما اگر پزشک مرتکب تقصیر نشده باشد و مقررات پزشکی و موازین فنی را هم در حدی که معمول است و متداول رعایت کرده باشد، مسئولیتی متوجه او نیست، همینطور در زمانی که برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیر هم نشده باشد.

وکیل متخصص جرایم پزشکی شمال تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل متخصص جرایم پزشکی تهران، مشاوره آنلاین با وکیل جرایم پزشکی شمال تهران، معرفی بهترین وکیل جرایم پزشکی، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل جرایم پزشکی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

چند کشوری که با صد هزار دلار یا کمتر می‌توان اقامت آنها را دریافت کرد.

گروه وکلای مهر

 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

4 دیدگاه

  • سلام خسته نباشبد میخواستم بدونم که طبق قانون ما سکوت علامت رضایت است و قابل پیگیری هستش؟؟؟

    • سلام در قانون اصل بر این است که سکوت علامت رضایت نیست اما در دو جا فقط قانونگذار سکوت را علامت رضایت قبول کرده است

      ماده 139 قانون تجارت : در صورت فوت یکی از شرکاء بقاء شرکت موقوف به رضایت سایر شرکاء و قائم‌مقام متوفی خواهد بود. اگر سایر شرکاء به بقاء شرکت تصمیم نموده باشند قائم‌مقام متوفی باید در مدت یک ماه از تاریخ فوت رضایت یا عدم رضایت خود را راجع به بقاء شرکت کتباً اعلام نماید در صورتی‌که قائم‌مقام متوفی رضایت خود را اعلام نمود نسبت به اعمال شرکت در مدت مزبور از نفع و ضرر شریک خواهد بود ولی در صورت اعلام عدم رضایت در منافع حاصله در مدت مذکور شریک بوده و نسبت به ضرر آن مدت سهیم نخواهد بود.
      سکوت تا انقضای یک ماه در حکم اعلام رضایت است.

      2- ماده 250 قانون امور حسبی: رد ترکه باید در مدت یک ماه از تاریخ اطلاع وارث به فوت مورث به عمل آید اگر در مدت نامبرده رد ترکه به عمل نیاید در حکم قبول و‌ مشمول ماده ۲۴۸ خواهد بود.
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید با خطوط موسسه تماس بگیرید و با مشاورین در ارتباط باشید
      09120067662

  • من امروزدیدم چند نفر دراینستا برای عمل جراحی هرنوع .نوشته بودند فقط باید پدر خانواده اگه نبود برادرانش رضایت نامه امضا کنن.یعنی مادر بچه ها میگفتن نمی تواند رضایت نامه پر کند برای جراحی وعمل فرزند خودش.! ایا این درسته یعنی درقانون گفتن فقط یک مرد عمل جراحی را میتواند امضا کند.که عمل کنن؟ این اینطوره واقعا اشتباهه.یک مادر هم باید درحد شوهرش امضاعش معتبر وارزشمند باشه در بیمارستان ها برای عمل بچه اش .یا عمل شوهرش .یا…،درواقع مادر بچه ها را بدنیامیاره بعد امضا عش در بیمارستان ها برای عمل کردن بچه هایش معتبر نباشه !!!!اگه اینطوره واقعا ظلمه و نادرسته این نوع قانون…اگه اینطور باشه که من نمیدونم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *