آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی


با موضوع بررسی آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی با شما همراه هستیم.

آیین نامه به مجموعه مقرراتی گفته می شود که توسط هیات وزیران برای اجرای قوانین مصوب مجلس و یا انجام امور مستقل ایجاد می‌گردد. به طور کلی قوانین در سلسله مراتب طولی قرار می‌گیرند به ترتیب: قانون اساسی قوانین عادی(قوانین مصوب مجلس) آیین نامه ها و نظام نامه ها فایده تقسیم بندی مزبور در لزوم تبعیت هر قانون از قانون بالاتر می‌باشد.

بنابراین آیین‌نامه ها نباید مخالف قانون (اعم از اساسی و عادی) باشند، وزيران عضو كارگروه موضوع تصويب نامه  شماره 217869 /ت41733هـ مورخه 23 /11 /1387 به پيشنهاد شوراي عالي مبارزه با پولشويي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويبنامه ياد شده، آيين نامه اجرايي قانون مبارزه با پولشويي را تصويب نمودند، در ادامه به بررسی دقیق این آیین‌نامه اجرایی می‌پردازیم.

نکات مهم آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

از منظر این آیین‌نامه چه اشخاصی در خطر پولشویی قرار دارند؟

سقف مبلغ مقرر برای پرداخت چه میزان است و آیا رقمی ثابت است؟

این آیین نامه نحوه شناسایی غیر بانکی را چگونه مشخص کرده است؟

[/stextbox]

شناسايي كامل اشخاص حقيقي  به چه نحو است؟

اشخاص مشمول موظفند به هنگام ارائه خدمات پايه (به ويژه در زمان افتتاح حساب بانكي) علاوه بر شناسايي اوليه (مذكور در بند الف اين ماده) نسبت به شناسايي كامل ارباب رجوع و تخمين سطح فعاليت مورد انتظار وي به شرح زير اقدام نمايند:

۱- اخذ معرفي نامه معتبر با امضاي حداقل يك نفر از مشتريان شناخته شده يا اشخاص مورد اعتماد يا معرفي نامه از يكي از مؤسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، سازمانهاي دولتي و يا نهادها و كانونهاي حرفه اي رسمي.

وکیل اعاده دادرسی بندرعباس

۲- اخذ اطلاعات از ارباب رجوع در مورد سوابق ارتباط با اشخاص مشمول و استعلام از اشخاص مذكور به منظور تعيين صحت اطلاعات ارائه شده از سوي ارباب رجوع.

 سقف مبلغ مقرر برای بررسی چه مبلغی است؟

سقف مقرر، مبلغ يكصد و پنجاه ميليون (۰۰۰ /۰۰۰ /۱۵۰) ريال وجه نقد يا معادل آن به ساير ارزها و كالاي گرانبها  است، هيئت وزيران در صورت نياز، سقف مذكور را با توجه به شرايط اقتصادي كشور تعديل خواهد نمود.

آیا موسسات و بیمه ها در خصوص شناسی تابع مبلغ پانزده میلیون تومان هستند؟

مؤسسات اعتباري، بيمه ها و شركت بورس باید در  هنگام ارائه تمامي خدمات و انجام عمليات پولي و مالي حتي كمتر از سقف مقرر از جمله انجام هرگونه دريافت و پرداخت، حواله وجه، صدور و پرداخت چك، ارائه تسهيلات، صدور انواع كارت دريافت و پرداخت، صدور ضمانت نامه، خريد و فروش ارز و اوراق گواهي سپرده و اوراق مشاركت، قبول ضمانت و تعهد ضامنان به هر شكل از قبيل امضاي سفته، بروات و اعتبارات اسنادي، خريد و فروش سهام نسبت به شناسايي اوليه ارباب رجوع اقدام نمایند و اطلاعات آن را در سيستمهاي اطلاعاتي خود ثبت نمايند.

بانک مركزي جمهوري اسلامي ايران در  سامانه اطلاعات مشتريان چه اطلاعاتی را ثبت می‌نماید؟

اطلاعات ثبتي و صورتهاي مالي مشتريان (حقوقي و حقيقي)

اطلاعات شماره حساب‌ها و تسهيلات ارائه شده به آنان و موارد سررسيد و معوق شده (موضوع دستورالعمل تنظيم فرمهاي اعطاي تسهيلات و تعهدات بانكي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران)

اطلاعات چكهاي برگشتي.

اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالياتي مشتريان.

اطلاعات محكوميتها و سفته هاي واخواستي اشخاص حقيقي و حقوقي كه اسامي آنها در سيستم ثبت شده است.

وکیل شکایت از موسسه مهاجرتی کلاهبردار

اطلاعات سجلي ارائه شده توسط مشتريان.

 مصادیق قراين و شواهد منطقي‌ای که يك انسان متعارف را وادار به تحقيق در خصوص منشأ مال و سپرده گذاري يا ساير عمليات مربوط مي نمايد. شامل چه مواردی می‌باشد؟

۱- معاملات و عمليات مالي مربوط به ارباب رجوع كه بيش از سطح فعاليت مورد انتظار وي باشد.

۲- كشف جعل، اظهار كذب و يا گزارش خلاف واقع از سوي ارباب رجوع قبل يا بعد از آنكه معامله اي صورت گيرد و نيز در زمان اخذ خدمات ايه.

۳- معاملاتي كه به هر ترتيب مشخص شود ذينفع واقعي حداقل يكي از متعاملين ظاهري آن شخص يا اشخاص ديگري بوده اند.

۴- معاملات تجاري بيش از سقف مقرر كه با موضوع فعاليت ارباب رجوع و اهداف تجاري شناخته شده از وي مغاير باشد.

۵- معاملاتي كه اقامتگاه قانوني طرف معامله در مناطق پرخطر (از نظر پولشويي) واقع شده باشد.

۶- معاملات بيش از سقف مقرر كه ارباب رجوع، قبل يا حين معامله از انجام آن انصراف داده و يا بعد از انجام معامله بدون دليل منطقي نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمايد.

۷- معاملاتي كه طبق عرف كاري اشخاص مشمول، پيچيده، غيرمعمول و بدون اهداف اقتصادي واضح مي باشد.

چه اشخاصی در خطر پولشویی قرار دارند؟

اشخاصي كه معاملات زيادي را به صورت نقدي انجام داده از قبيل پيش فروشندگان مسكن يا خودرو، طلافروشان، فروشندگان خودرو و فرشهاي گران قيمت و فروشندگان عتيقه و محصولات فرهنگي گران قيمت در معرض خطر پولشویی قرار دارند.

وکیل موسسه حقوقی مهر پارسیان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث ازدواج و طلاق در استرالیا و یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مزاحمت برای بانوان

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *