قرارداد رهن خودرو و نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو

قرارداد رهن خودرو و نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو

قرارداد رهن خودرو و نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو


با بررسی موضوع عقد رهن خودرو، شرایط ایجاد آن و نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو همراهتان هستیم.

قرارداد یا عقد یک توافق الزام آور میان اشخاص و قائم مقام آنهاست و حقوق و تکالیف طرفین آن ها را تعیین میکند. قرارداد رهن زمانی منعقد میشودکه یک دارایی با ارزش از قبیل؛ ماشین، خانه و … وثیقه و ضمانت یک وام یا یک قرض یا دین قرار گیرد، مانند قرارداد رهن خودرو. این قرارداد زمانی منعقد میشود که شخص به شخص دیگری مبلغی را بدهکار است یا شخص از شخص دیگری طلب دارد با نوشتن این قرارداد و در رهن قراردادن دارایی شخص بدهکار به شخص طلبکار، او را از پرداخت دین خود مطمئن میکند. طبق این قرارداد اگر شخص بدهکار توانایی پرداخت وام یا بدهی خود را نداشت شخص طلبکار میتواند با استفاده از مال مورد رهن طبق توافق طرفین بخش و یا کل طلب خود را دریافت کند.

جهت دریافت مشاوره قرارداد رهن خودرو با گروه مشاوره تخصصی حقوقی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

ارکان قرارداد رهن خودرو

راهن (بدهکار): شخصی است که دارایی خود را در قبال دین خویش در رهن دیگری قرار داده است.

مرتهن (طلبکار): شخصی است که در قبال طلب خویش مال مورد رهن را دریافت کرده است.

عین مرهونه یا رهنیه (مال موضوع رهن): عین مرهونه یا همان دارایی شخص راهن که مورد رهن قرار گرفته است.

قرارداد رهن خودرو چیست؟

مطابق ماده 771 قانون مدنی:” رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می دهد….”

معامله با حق فسخ

قرارداد رهن خودرو قراردادی است که؛ به موجب آن شخص بدهکار می تواند جهت تضمین بازپرداخت بدهی خود که شامل انواع وام بانکی و سایر بدهی های مالی است، ماشین خود را به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت بدهی خود به شخص طلبکار بدهد و توافق میکنند تا در صورت عدم بازپرداخت دین خود در زمان مقرر، شخص طلبکار می تواند نسبت به فروش مال مرهونه اقدام کند و طلب خود را از این طریق وصول نماید.

بر اساس ماده فوق، زمانی که شخصی به شخص دیگری دینی دارد، مالی را جهت تضمین پرداخت دین خود به طلبکار می دهد و عقد رهن ایجاد می شود. در صورتیکه شخص بدهکار در موعد مقرر اقدام به بازپرداخت دین خود کند، شخص طلبکار مکلف به فک رهن و تحویل آن به مالک است.

شرایط انعقاد قرارداد رهن خودرو

  1. وجود یک دین یا بدهی میان طلبکار و بدهکار(راهن و مرتهن).
  2. وجود مالی که عین بوده و شرایط رهن داده شدن را داشته باشد و رهن دین و منفعت باطل است.
  3. امکان در اختیار گذاشتن خودرو به شخص طلبکار یا هر شخص دیگری که مورد اعتماد طرفین است.
  4. وجود شرایط عمومی صحت معاملات.( قصد و رضای طرفین، اهلیت، موضوع معین که مورد معامله باشد، مشروعیت جهت معامله)
  5. با فوت، جنون یا ورشکستگی راهن، عقد رهن منفسخ نمی شود.

نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو

هر قرارداد اعم از خودرو، خانه، ملک و…. شامل؛

 1) مشخصات طرفین قرارداد 2) موضوع قرارداد 3) مبلغ قرارداد 4) نحوه پرداخت 5) مدت قرارداد 6) شرایط فسخ قرارداد 7) حل اختلافات و دعاوی 8) داوری 9) نسخ قرارداد 10) امضاء طرفین و شهود، است.

وکیل جرایم اقتصادی کارکنان دولت

چگونگی تنظیم قرارداد خودرو

  1. مشخصات طرفین قرارداد؛ مشخصات راهن و مرتهن بر اساس مدارک هویتی افراد و مشخصات دقیق آن ها شامل؛ نام و نام خانوادگی افراد، نام پدر، کد ملی، تاریخ تولد، نشانی محل سکونت، کد پستی، شماره تماس.
  2. موضوع قرارداد؛ مشخصات دقیق مال مورد رهن بر اساس مدارک خودرو( برگ سبز، سند، مبایعه نامه و…) شامل؛ مدل خودرو، رنگ خودرو، شماره شاسی خودرو، سال تولید خودرو، پلاک انتظامی خودرو، میزان کارکرد خودرو و…
  3. مبلغ قرارداد؛ میزان دقیق دین شخص در بخش میزان دین و مدت قرارداد باید مبلغ دقیق دینی که خودرو، بابت آن به رهن داده می شود، همچنین مدتی که قرارداد اعتبار دارد و بدهکار تا آن تاریخ باید نسبت به بازپرداخت دین خود اقدام نماید.
  4. نحوه پرداخت؛ میزان دقیق بازپرداخت و مبلغ آن ها(تعداد اقساط و مبلغ هر قسط بهمراه تاریخ اقساط)
  5. مدت قرارداد؛ در این بخش مدت زمان توافق شده طرفین ذکر میشود(برای مثال: مدت قرارداد 24 ماه شمسی است)و تمدید مدت قرارداد با توافق طرفین امکان پذیر است و به قرارداد اصلی اضافه خواهد شد.
  6. شرایط فسخ قرارداد؛ طرفین قرارداد با توافق یکدیگر می توانند شروط مجاز و قانونی خود را در این بخش درج کنند و برای آن میزان خسارت تعیین کنند.
  7. حل اختلاف و دعاوی؛ در این بخش می توان حوزه قضایی محل عقد قرارداد را( به عنوان مثال شهر تهران) به عنوان مرجع صالح به رسیدگی قرارداد که در صورت نیاز هر یک از طرفین بتوانند برای احقاق حق خود از طریق آن مرجع اقدام نمایند.
  8. داوری؛ در این بخش طرفین می توانند شخص ثالث را به عنوان حاکم و داور انتخاب نمایند که در صورت بروز مشکل به آن شخص مراجعه کنند و داور منتخب نظریه داوری خود را صادر نماید. در زمان حضور داور، اول به او مراجعه کرده و در صورت حل نشدن دعوا به مراجع قضایی مراجعه می نمایند.
  9. نسخ قرارداد؛ در این بخش تعداد صفحات قرارداد و تعداد نسخه قرارداد ذکر می شود. برای مثال: (این قرارداد در 2 صفحه و 2 نسخه متحدالشکل و متحدالمتن در تاریخ 01/01/1402 در شهر تهران تنظیم گردید و به امضاء طرفین رسید)
  10. امضاء طرفین و شهود (در صورت شرط داوری امضاء داور)؛ طرفین قرارداد و شهود همگی ملزم به امضاء قرارداد هستند. در صورت عدم امضاء طرفین، قرارداد فاقد اعتبار است.
وکیل در تجریش

مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد خودرو

  1. مدارک هویتی و اطلاعات پستی بدهکار(راهن)
  2. مدارک هویتی و اطلاعات پستی طلبکار(مرتهن)
  3. مدارک خودرو اعم از؛ برگ سبز خودرو، برگ کمپانی، بنچاق، سند

آثار قرارداد رهن خودرو

  1. طلبکار در حکم امین عین مرهونه یا همان مال مورد رهن است و در صورت هرگونه تعدی و تفریط مستلزم پرداخت خسارت است.
  2. قرارداد رهن خودرو با فوت، جنون، حجر و … طرفین قرارداد از بین نخواهد رفت. حقوق ناشی از این قرارداد به ورثه آن ها منتقل می گردد.
  3. مالکیت عین مرهونه یا همان مال مورد رهن تا زمان ادای دین برای بدهکار است و به مالکیت طلبکار در نمی آید. مگر اینکه بدهکار در موعد مقرر نسبت به ادای دین خود اقدام ننماید. در این صورت است که طلبکار می تواند عین مرهونه را به عنوان طلب خود بردارد یا با فروش عین مرهونه مطابق شروط ذکر شده در قرارداد طلب خود را وصول نماید.
  4. طلبکار حق هیچگونه استفاده ای از خودرو را نخواهد داشت زیرا همانطور که گفتیم امین عین مرهونه است. مگر اینکه شخص بدهکار در حین قرارداد به او اذن در استفاده از منافع خودرو را داده باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص رهن خودرو و تنظیم قرارداد رهن خودرو با گروه مشاوره تخصصی حقوقی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا طلبکار (راهن) حق استفاده از مال مورد رهن را دارد؟” answer-0=”خیر. مطابق قانون راهن امین هست و حق هیچگونه دخل و تصرفی را ندارد مگر با اذن مالک” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”اگر بدهکار(مرتهن) پس از اتمام مدت قرارداد نسبت به ادای دین خود اقدام نکرد، طلبکار می تواند عین مرهونه را به عنوان طلب خود بردارد؟” answer-1=”بله. اگر مدت قرارداد به اتمام رسید و نسبت به تمدید مدت قرارداد اقدامی صورت نگرفت طلبکار میتواند با فروش عین مرهونه نسبت به وصول طلب خود اقدام نماید” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_
نحوه اجرای داوری خارجی

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (18 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *