وکیل ثبت اختراع

وکیل ثبت اختراع

وکیل ثبت اختراع


امروز با موضوع وکیل ثبت اختراع با شما خواهیم بود.

حمایت کافی از مخترعین و مبتکران می‌تواند علاوه بر حفاظت از سرمایه‌گذاری تحقیقات انجام شده، انگیزه اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی را برای تحقیقات و ابتکار افزایش دهد.

برخلاف حق مولف، علایم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی که ثبت آن‌ها در ایران اختیاری است، ثبت اختراع از شرایط لازم برای حمایت است.

وکیل ثبت اختراع، همکار موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همراهی و مشاوره محمدرضا مهری، یکی از برجسته ترین حقوقدانان دهه اخیر در ایران، به بررسی موضوع ثبت اختراع در ایران و ثبت اختراعات بین المللی و در نهایت معرفی وکیل ثبت اختراع پرداخته است.

نکات مهم معرفی وکیل ثبت اختراع در ایران

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

کدام اختراع‌ها قابل ثبت و حمایت هستند؟

بهترین وکیل ثبت اختراع در ایران کیست؟

مدارک لازم برای ثبت اختراع کدام ‌اند؟

فرآیند ثبت اختراع چگونه است؟

[/stextbox]

 

 اختراعات قابل حمایت

به طور کلی اختراعات برای حمایت باید دارای دو شرط جدید و کاربردی بودن باشند. منظور از جدید بودن این است که دارای اطلاعات تازه‌ای در آن زمینه‌ی فنی باشد.

مجموعه اطلاعات موجود «دانش پیشین» نامیده می‌شود و اختراع باید دارای «گام ابتکاری» باشد، به این معنی که توسط یک فرد با دانش عادی در آن رشته معلوم و آشکار نباشد، منظور از کاربردی، کاربرد صنعتی است.

از نظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در آن صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.

در بسیاری از کشورها، تیوری‌های علمی، متدهای ریاضی، کشف تنوع گیاهی، حیوانی و مواد طبیعی، روش‌های تجاری و روش‌های درمان پزشکی (در مقابل داروهای پزشکی) قابل حمایت نیست.

مراحل و هزینه ثبت شرکت

ثبت داخلی اختراع

ثبت اختراع در ایران برخلاف علایم تجاری و حق مولف اجباری است.

مخترع یا متقاضی ثبت اختراع برای ثبت باید اظهارنامه ثبت اختراع را به اداره ملی یا منطقه‌ای ثبت اختراع تسلیم نماید. اظهارنامه ثبت اختراع تقریباً در تمام دنیا دارای ساختار و شکل مشابه است و عمدتاً متشکل از یک درخواست، توصیف، ادعا، نقشه (اگر لازم باشد) و یک خلاصه اختراع است. ثبت اظهارنامه تنها از طریق الکترونیکی امکان‌پذیر است و مدارک زیر باید ضمیمه آن شود:

مدارک لازم برای ثبت اختراع در ایران

درخواست ثبت اختراع؛ معمولاً شامل اطلاعات درباره‌ی عنوان، تاریخ تقاضا، تاریخ حق تقدم و اطلاعات مربوط به نام و نشانی متقاضی و مخترع است.

توصیف؛ مخترع باید اطلاعات مربوط به اختراعش را با ذکر دقیق جزییات، به گونه‌ای که هر شخصی که در همان رشته مهارت دارد بتواند آن را بازسازی کند، افشا نماید.

ادعاها؛ حدود حمایت یک اختراع ادعایی را مشخص و تعیین می‌کند و لازم است ادعاها شفاف و صریح باشند.

نقشه‌ها؛ جزییات فنی اختراع را به طور خلاصه نشان داده و به توضیح برخی اطلاعات یا نتیجه‌های مندرج در افشاء کمک می‌نمایند.

خلاصه؛ چکیده‌ای از توصیف و ادعاهاست. خلاصه آن بخش از اسناد اختراع است که مستقیماً به جنبه‌های فنی آن پرداخته است. یک فرد متخصص با مطالعه خلاصه قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا اطلاعات موجود در اوراق اختراع فراتر از اطلاعات موجود در آن حوزه از تکنولوژی است یا خیر.

درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم مخترع، چنانچه مخترع نخواهد اسم وی ذکر شود.

مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم شود.

حقوق مالکیت معنوی

رسید مربوط به پرداخت هزینه‌های قانونی.

مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

فرآیند ثبت اختراع داخلی

پس از ثبت اظهارنامه اگر:

مدارک کامل نباشند: کارشناس مبادرت به صدور اخطار رفع نقص می‌کند و متقاضی 30 روز از تاریخ اخطار فرصت دارد تا مدارک را کامل یا اصلاح نماید؛ در غیر اینصورت درخواست باطل خواهد بود.

در صورتیکه متقاضی قادر به تکمیل مدارک در این مدت نباشد، با ارایه دلیل می‌تواند درخواست تمدید مهلت را تنها فقط برای یکبار داشته باشد.

در صورت کامل بودن مدارک: بانک اطلاعات اداره به منظور یافتن اختراع مشابه بررسی می‌گردد و در صورتیکه:

اختراع مشابه وجود داشته باشد از متقاضی درخواست می‌شود تا برای بررسی پرونده اختراع مشابه به اداره مراجعه کند. اگر متقاضی اختراع را مشابه تشخیص دهد درخواست ثبت رد خواهد شد و در صورتیکه متقاضی دانش فنی مورد ادعا و سوابق قبلی را تحلیل نماید و بتواند جدید بودن اختراع خود را نسبت به اختراع مشابه اثبات نماید، پس از بررسی ماهوی اختراع، نسبت به ثبت آن اقدام خواهد شد.

در صورتیکه مورد مشابهی یافت نشود پس از بررسی ماهوی با درخواست ثبت موافقت خواهد شد.

اعلامیه ثبت درخواست کتباً به متقاضی اعلام خواهد شد و متقاضیان داخل ایران 30 روز و متقاضیان خارج از کشور 60 روز از تاریخ اعلام، فرصت خواهند داشت که هزینه‌های ثبت را بپردازند در غیر این صورت به اظهارنامه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

پس از ثبت اختراع، آگهی ثبت ظرف 30 روز در روزنامه رسمی منتشر می‌گردد.

معرفی وکیل ثبت اختراع همکار گروه وکلای مهر

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

حق الوکاله چک برگشتی

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و حضور گروه وکلای مهر، با حضور مشاوران ارشد حقوق مالکیت فکری ضمن ارایه مشاوره تخصصی در دعاوی حقوق مالکیت فکری، به ارایه خدماتی همچون ثبت داخلی و بین‌المللی اموال فکری، شامل ثبت اختراع، علامت تجاری و طرح‌ های صنعتی، به هموطنان عزیز در سراسر ایران و سایر کشورها می‌پردازد. برای اخذ مشاوره تخصصی با کارشناسان ارشد در دپارتمان مالکیت فکری در تماس باشید.

 

شماره های تماس برای مشاوره با وکیل ثبت اختراع

021-88663925

 

021-88663926

 

021-88663927

 

021-88663628

 

021-88799562

 

دپارتمان حقوق مالکیت فکری و ثبت شرکت

 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *