دادخواست جلب ثالث

امروز با موضوع دادخواست جلب ثالث با شما هستیم.

در این مقاله به بررسی دادخواست جلب ثالث، آشنایی با مفهوم جلب ثالث خواهیم پرداخت.

در ضمن آشنایی با مفهوم ورود ثالث، جلب ثالث در پرونده‌های کیفری، دادخواست  در دعاوی ملکی، مهلت ارائه دادخواست در دعاوی ملکی و سایر دعاوی، بهترین وکیل حقوقی تهران که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری بهترین وکیل پایه یک تهران، منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

ماهیت دادخواست جلب ثالث

دادخواست جلب ثالث، یکی از دعاوی طاری و به نوعی یکی از موارد دفاعیات خواهان و یا خوانده محسوب می‌شود که به این وسیله خواهان ادعای خود را اثبات می کند و موجب پیروزی او در دادرسی می گردد.

شخصی که ثالث را به دادرسی احضار و جلب می‌نماید، خواهان، جالب ثالث و شخص ثالثی که به دادرسی جلب و فراخوانده می گردد، مجلوب ثالث نامیده می‌شود.

به طور مثال فرض کنید در دعوایی که طلبکار علیه بدهکار خود مبنی بر مطالبه‌ی وجهی به موجب چک مطرح می کند.

خوانده می‌تواند با ادعای اینکه شخص ثالث به عنوان ضامن، عهده دار پرداخت وجه چک بوده، دعوی را به طرفیت شخص ثالث مطرح نماید.

به این وسیله با صدور رای ذمه ی او از تعهد مذکور بری می گردد.

شرایط تنظیم دادخواست جلب ثالث

برای اینکه دادخواست جلب در دادرسی پذیرفته شود، شرایطی به شرح ذیل لازم است که رعایت آن‌ها موجب پذیرفته شدن می‌شود:

– دادخواست جلب ثالث باید با دعوای اصلی دارای وحدت منشا و یا دارای ارتباط کامل باشد.

وکیل خلع ید تهران

در صورتی که ارتباط نداشته باشد و موجب تاخیر در رسیدگی به دعوای اصلی گردد، دادگاه آن‌ها را از هم تفکیک نموده و به هر کدام جداگانه رسیدگی می‌نماید.

– مهلت تقدیم دادخواست جلب ثالث تا پایان اولین جلسه ی دادرسی می باشد.

بنابراین متقاضی، لازم است، حداکثر تا سه روز از جلسه اول رسیدگی، دادخواست جلب ثالث را با ذکر دلایل جلب ثالث، به دادگاه ارائه دهد.

– دادخواست و رونوشت مدارك و ضمائم باید به تعداد اصحاب دعوا بعلاوه یک نسخه باشد.

– در صورتی که محکوم علیه غیابی اقدام به واخواهی یا تجدید نظر نماید می‌تواند دادخواست اعتراض خود و دادخواست جلب ثالث را همراه با یکدیگر به دفتر دادگاه تقدیم کند.

امکان جلب ثالث در مراحل رسیدگی

با توجه به قانون، دادخواست می‌تواند در مرحله ی بدوی و در مرحله ی واخواهی در صورتی که محکوم علیه غائب بوده و همچنین در مرحله ی تجدید نظرخواهی مطرح و تقدیم دادگاه با ذکر دلایل گردد.

ولی با توجه به طرق دیگر رسیدگی که فقط به دعوای اصلی رسیدگی می‌شود، امکان تنظیم و تقدیم دادخواست جلب ثالث در مرحله ی فرجام خواهی، اعاده ی دادرسی و اعتراض ثالث وجود ندارد.

دادخواست جلب ثالث به طرفیت تاجر ورشکسته

در دعاویی که عموما طلبکاران برای وصول مطالباتشان علیه تاجر ورشکسته مطرح می کنند، امکان اقامه و تنظیم دادخواست به صورت مستقیم به طرفیت تاجر ورشکسته وجود ندارد بنابراین دعوی اصلی باید به طرفیت مدیر تصفیه ی او اقامه گردد.

ولی هرگاه دعوا به گونه ای باشد که تاجر ورشکسته برای رسیدگی باید احضار شود تا بتوان حکم صادر نمود، خواهان یا مدیر تصفیه می‌تواند دادخواست جلب ثالث را به طرفیت تاجر ورشکسته مطرح کند.

خرید ملک وقفی

اعتراض به قرار رد دادخواست جلب ثالث

برای تنظیم دادخواست باید شرایط شکلی قانونی ان رعایت گردد.

در نتیجه احکام مترتب بر دادخواست اصلی بر دادخواست جلب ثالث هم بار می گردد.

در نتیجه هرگاه دعوی به علت عدم ارتباط یا عدم وحدت منشا و یا به هر علت دیگر رد گردد، در صورتی که موضوع دعوی اصلی قابل اعتراض باشد، قرار رد دادخواست ثالث هم قابل تجدید نظر خواهد بود.

هرگاه خواسته رد گردد و موضوع دعوای اصلی هم قابل تجدید نظر خواهی باشد، دادخواست جلب ثالث همراه با دعوای اصلی هم قابل طرح در تجدید نظر خواهی خواهد بود.

آثار دادخواست جلب ثالث

علاوه بر اینکه یک دادخواست طاری محسوب می‌شود، یک شیوه ی دفاعی موثر برای مراحل بعدی رسیدگی هم می باشد.

به این نحو که در دادخواست جلب ثالث، شخص ثالث به عنوان خوانده در دادرسی محسوب می‌شود.

در نتیجه تمام احکامی که بر خوانده در دعوای اصلی از جمله ارائه دفاعیات و حق اعتراض به رای تحمیل می گردد.

 ممکن است که خواهان و یا خوانده ی دعوای اصلی در مرحله ی منتهی به رای قطعی، با جلب ثالث به دادرسی به صورت دادخواست جلب ثالث، موجب عدم امکان اعتراض ثالث توسط شخص ثالث به رای قطعی شوند.

دادخواست جلب ثالث در شورای حل اختلاف

با توجه به صلاحیت محدود شوراهای حل اختلاف در رسیدگی حقوقی، امکان تقدیم دادخواست به شورای حل اختلاف، طبق تشریفات دادرسی امکان‌پذیر می‌باشد.

بهترین وکیل حقوقی تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

اصلاح سند مالکیت بدون مراجعه به دادگاه

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (32 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *