داوری در مشارکت در ساخت

داوری در مشارکت در ساخت

داوری در مشارکت در ساخت


با بررسی موضوع داوری در مشارکت در ساخت همراهتان هستیم.

امروزه قراردادهای مشارکت در ساخت یکی از کارآمدترین انواع قراردادها در امر ساخت و سازهای مسکونی است. بنابراین اکثر اختلافات ساختمانی از طریق داوری حل و فصل می‌شود، در داوری طرفین اختلاف با توافق یکدیگر به جای مراجعه به دادگاه برای حل و فصل موضوع اختلاف، پرونده خود را به شخص ثالث مورد توافق طرفین، معروف به داور، ارائه می‌نمایند.

در گروه وکلای حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع داوری در مشارکت در ساخت پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی، می‌باشد.

سوالات مهم در بررسی موضوع داوری در مشارکت در ساخت

  1. انواع اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟
  2. چگونه از داوری در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان استفاده کرد؟
  3. شرط داوری در مشارکت در ساخت چه مزایایی دارد؟
  4. اجرت داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چگونه تعیین می‌شود؟
  5. ضمانت اجرای عدم اجرای داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چیست؟
  6. در صورتی که داور در قرارداد مشارکت در ساخت رای ندهد آیا برای طرح دعوا می‌توان به دادگاه مراجعه نمود؟
  7. مدت داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چقدر است؟
  8. اعتراض به رای داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چگونه است؟
  9. چه مرجعی صلاحیت صدور اجرائیه حکم داوری را دارد؟
  10. آیا دریافت کمک از وکیل متخصص در زمینه داوری در مشارکت در ساخت الزامی است؟

انواع اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

  1.اختلاف در تفسیر ماده‌های قرارداد:

از جمله مسائلی که موجب بحث در قراردادها می‌شود، به خصوص در قراردادهای مشارکت در ساخت، اختلاف در تفسیر متن قرارداد توسط دو طرف قرارداد می‌باشد. برداشت‌های متفاوت از یک متن امری طبیعی است، خصوصا در صورتی که آن متن تا حدودی نامفهوم است.

بنابراین در این مواقع طرفین سعی می‌کنند، تا متن قرارداد را طوری تفسیر نمایند که به نفع خود و به ضرر طرف مقابل باشد.

  2.اختلاف در اجرای موضوع قرارداد:

از جمله مسائل دیگری که موجب اختلاف دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت است، اختلافات در اجرای موضوع قرارداد است.

به عنوان مثال در صورت فسخ و از بین رفتن قرارداد مشارکت، بر سر مصالح ساختمانی و ساختمان نیمه کار بین دو طرف قرارداد اختلاف شود. در صورت بروز اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت، براساس موضوع اختلاف طرفین می‌توانند به مراجع قضایی یا داوری مراجعه نمایند.

انواع بیمه تامین اجتماعی

چگونه از داوری در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان استفاده کرد؟

اکثر اختلافات ساختمانی مربوط به ساختمان‌های بالای 30 سال ساخت می‌باشد که به آن اصطلاحاً کلنگی گفته می‌شود که اشخاص درصدد شرایطی جهت تخریب و نوسازی آن هستند، در این‌گونه قراردادها اشخاصی‌ به عنوان سازنده، مجری و مالک یا مالکینی وجود دارند که تمایل دارند علاوه بر نوسازی واحد مسکونی خود صاحب ارزش افزون ناشی از افزایش قیمت زمین شوند.

استفاده از روش داوری در قرارداد مشارکت در ساخت می‌تواند به دو شکل صورت گیرد:

قید کردن شرط داوری در قرارداد مشارکت درساخت:

در این مورد، طرفین قرارداد مشارکت در ساخت، در هنگام تنظیم قرارداد در قسمت حل اختلاف، ارجاع اختلافات به داوری را تعیین می‌نمایند. در این صورت با استفاه از شرط داوری، پیش از وقوع اختلافات خود می‌توانند توافق خود را برای ارجاع به داوری مورد نظر خود مشخص نمایند.

این روش ارجاع به داوری موجب می‌شود تا زمانی که در صورت وقوع اختلاف مشکلی برای تعیین داور و شرایط آن برای طرفین ایجاد نشود تمام موارد در خصوص داوری، از قبل مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

تنظیم موافقت‌نامه داوری پس از بروز اختلاف:

در برخی موارد امکان دارد طرفین قرارداد، به علت‌های مختلف مانند غفلت، عدم آگاهی حقوقی و یا اعتماد قبلی به یکدیگر، شرط داوری در قرارداد مشارکت در ساخت را مورد استفاده قرار ندهند. در این صورت طرفین قرارداد می‌توانند پس از مواجه با یک اختلاف حقوقی، طی یک قرارداد جدید، شرط داوری را تعیین نمایند. البته لازم به ذکر است توافق برای داوری پس از بروز اختلاف کار آسانی نیست.

به طور کلی اگر طرفین قرارداد مشارکت در ساخت از هیچ کدام از دو روش بالا استفاده نکرده و تمایلی نداشته باشند کماکان حق رجوع به دادگاه و طی کردن فرایند دادرسی را دارند.

شرط داوری در مشارکت در ساخت چه مزایایی دارد؟

_ در صورت بروز هرگونه اختلاف میان مالک و سازنده اگر توافقی بین آنها ایجاد نشود باید از طریق دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد، بنابراین طرفین با ارجاع قرارداد به داور یک گام به جلو برای حل مشکل در صورت اختلاف خواهند داشت.

وکیل حقوقی شمال تهران

_ طرفین با ارجاع قرارداد به داوری هزینه های دادرسی سنگین راجع به دادگستری را پرداخت نمی‌کنند.

_ امکان دارد در قرارداد مشارکت در ساخت، اختلافاتی ایجاد شود، به عنوان مثال در صورتی که سازنده در دریافت پروانه ساختمان تأخیر کند ولی مالک خواستار فسخ قرارداد نباشد و فقط خواهان تسریع در کار باشد، در این حالت داور با ابزار قانونی که دارد می‌تواند سازنده را ملزم به سرعت بخشیدن به کار نماید.

_ یک داور متخصص در مورد مشارکت در ساخت همراه یک تیم متخصص در امر ساختمان سازی که با داور همکاری می کنند می‌توانند در کنترل قرارداد و اجرای صحیح قرارداد کمک نمایند.

اجرت داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چگونه تعیین می‌شود؟

مطابق ماده ۴۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی:

«پرداخت حق الزحمه داوران به عهده طرفین است مگر آنکه در قرارداد داوری ترتیب دیگری مقرر شده باشد.»

_ اجرت داوری مطابق تعرفه محاسبه خواهد شد.

_ دو طرف باید به طور مساوی مبلغ اجرت داوری، را بپردازند.

_ رای داوری در صورت پرداخت اجرت داوری، تحویل داده می‌شود.

ضمانت اجرای عدم اجرای داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چیست؟

_ در خصوص ضمانت اجرای عدم اجرای رای داوری، دادگاه برای محکوم علیه (کسی که رای به ضرر او صادر می‌شود) باید اجرائیه صادر نماید.

_ اجرائیه با تقاضای محکوم‌له (کسی که رای به نفع او صادر شده باشد) صورت می‌گیرد.

_ در خصوص اجرای رای داور، باید درخواست داده شود و نیازی به ابطال تمبر و پرداخت هزینه دادرسی نمی‌باشد.

– هزینه اجرای رای داوری، که مبلغ آن توسط دادگاه تعیین می‌‍‌‌شود، بر عهده محکوم علیه می‌باشد.

در صورتی که داور در قرارداد مشارکت در ساخت رای ندهد آیا برای طرح دعوا می‌توان به دادگاه مراجعه نمود؟

در صورتی که داور کتبا استعفا بدهد، در این صورت طرفین می‌توانند به دادگاه مراجعه نمایند. در صورتی که داور کتبا استعفا ندهد، باید مراحل داوری آغاز شود و مدت داوری در قرارداد مشخص شود یا در صورتی که مدتی در قرارداد برای داوری تعیین نشده باشد، مدت سه ماه منقضی شود و در این صورت اگر داور رای نداده باشد طرفین می‌توانند به دادگاه مراجعه نمایند.

قراردادهای کار با مدت موقت

مدت داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چقدر است؟

از زمان ایجاد اختلاف مدت سه ماه برای نوشتن حکم داوری وجود دارد. در خصوص تمدید مهلت، بیش از سه ماه با توافق طرفین مجاز می‌باشد.

اعتراض به رای داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت چگونه است؟

طرفین قرارداد ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رای داور می‌توانند از دادگاهی که دعوا را به داوری ارجاع نموده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد حکم به بطلان رای داوری را درخواست نمایند و دادگاه به این موضوع رسیدگی می‌کند.

چه مرجعی صالح برای صدور اجرائیه حکم داوری است؟

مطابق ماده ۵ قانون اجرای احکام مدنی:

«صدور اجراییه با دادگاه نخستین است.»

براساس ماده فوق صدور اجراییه با دادگاه نخستین ( بدوی ) است که صالح به اصل دعوا می‌باشد.

 نمونه رای داوری در قرارداد مشارکت در ساخت 

موضوع: تنفیذ و تایید فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

متن: با نظر به اینکه مالکین آقای م.ن، خانم ز.ا و خانم م.ش طبق قرارداد به شماره …… مورخ …….. اقدام مشارکت در ساخت با سازندگان آقای …….. و آقای …………… نموده‌اند و اینجانب م.ا به عنوان داور مورد توافق طرفین طبق ماده ۲۵ این قرارداد تعیین گردیده‌ام، در تاریخ ………….. مالکین طبق اظهارنامه شماره …………… به استناد بند ..… ماده..… قرارداد مشارکت به عنوان صاحب اختیار اعلان فسخ نموده‌ام و این اعلان را از طریق اظهارنامه نامه فوق‌الذکر به اینجانب و سازندگان ابلاغ شده است.

بنابراین اینجانب با اظهارنامه، طرفین را برای تاریخ …………… جهت رسیدگی به اختلافات و درخواست مالکین دعوت کرده‌. در این تاریخ جلسه داوری با حضور مالکین  و سازندگان تشکیل شده است و مالکین خواسته خود را مبنی بر تنفیذ و تایید فسخ قرارداد به استناد و شرط فسخ به دلیل عدم انجام تعهد توسط سازندگان با توجه به بندهای ذکر شده مبنی بر عدم اخذ جواز در مدت زمان ۸ ماه قید شده در قرارداد مشارکت و همچنین بازگشت اصل سند مالکیت ملک به شماره چاپی ….. و … را اعلام کرده‌اند و اظهار کردند که سازنده طبق بند ۱ ماده ۱۰ و متمم قرارداد ۸ ماه مهلت جهت اخذ جواز داشته است و طبق بند ۱ ماده ۱۸ نیز در صورتی که سازنده به تعهد خود مبنی بر اخذ جواز در زمان مشخصه عمل نکند مالکین حق فسخ دارند.

اجرت المثل ایام تصرف

بنابراین در صورت عدم انجام تعهد سازنده، با گذشت بیش از ۸ ماه از تاریخ وکالت کاری، مالکین به عنوان دارنده حق فسخ، اعلام  فسخ نموده‌اند و خواستار تنفیذ و تایید آن را به همراه خواسته‌های فوق الذکر می‌باشند.

سازنده به عنوان خوانده در جواب مالکین مدعی شده است که به دلیل پروسه اداری و موارد فورس ماژور این تاخیر ذکر شده است، بنابراین یک هفته مهلت به سازنده داده شده است تا مستندات خود را به طور مکتوب ارائه نماید.

لذا با توجه به این‌که سازنده دلیل مکتوب و مستندی مبنی بر اینکه تاخیر ایجاد شده از اختیار ایشان خارج بوده است و جزء موارد فورس ماژور ذکر شده در قرارداد می‌باشد، ارائه نکرده است، اینجانب به عنوان داور مورد توافق دو طرف، خواسته مالکین را به عنوان خواهان وارد دانسته و با توجه به اینکه طبق ماده‌ی ۴۴۹ قانون مدنی، مالکین طبق اظهارنامه فسخ خود را به استناد شرط فسخ به دلیل عدم انجام تعهد در مدت معین اعلام نموده‌اند و طبق بند یک ماده هجده قرارداد و مستند به ماده ۳۹۹ قانون مدنی، طرفین شرط فسخ به علت عدم انجام تعهد در مدت معین، تعیین کرده‌اند.

در نتیجه با توجه به مستندات فوق‌الذکر بدین وسیله و به استناد به مواد ۱۰، ۴۴۹، ۳۹۹ قانون مدنی و مواد ۱۹۴،۱۹۸،۴۵۴،۴۸۵و 490 قانون آیین دادرسی مدنی، حکم به تایید و تنفیذ فسخ قرارداد شماره ……. صادر نموده و سازندگان موظف می‌باشد تا تمامی مدارک زیر شامل:

اصل سند مالکیت ملک

اصل گواهی انحصار وراثت

اصل گواهینامه اظهارنامه مالیات بر ارث

آیا دریافت کمک از وکیل متخصص در زمینه داوری در مشارکت در ساخت الزامی است؟

دریافت مشاوره از وکیل متخصص و مجرب در زمینه موضوع داوری در مشارکت در ساخت موجب کسب اطلاعات دقیق می‌شود، همچنین با ارائه راهکارهای قانونی و اصولی در زمینه موضوع داوری در مشارکت در ساخت موجب می‌شود تا مطابق ظرفیت های قانونی و با سرعت بالاتر و روند راحت‌تر به نتیجه برسید.

دعوی ابطال سند رهنی بانک

چنانچه به دنبال دریافت مشاوره درباره موضوع داوری در مشارکت در ساخت هستید، ما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل محمدرضا مهری را به شما معرفی می کنیم که دارای وکلای متخصص و باتجربه در زمینه موضوع داوری در مشارکت در ساخت است.

جهت دریافت نوبت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع داوری در مشارکت در ساخت، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (16 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *