شکایت از پزشک در نظام پزشکی

شکایت از پزشک در نظام پزشکی

شکایت از پزشک در نظام پزشکی


امروز با بررسی شکایت از پزشک در نظام پزشکی با شما هستیم.

با عنایت به ضرورت حفظ حقوق بیماران و پیشگیری از ورود ضرر به آن‌ها و لزوم حمایت از اشخاصی که در نتیجه رفتارهای خلاف قانون و مو ازین علمی و فنی پزشکان و دندانپزشکان و امثالهم، دچار آسیب گردیده اند از یک سو و ضرورت رسیدگی به تخلفات و جرایم پزشکی، از سویی دیگر، قانون‌گذار را بر ان داشت تا مقررات مختلفی را در مورد نحوه شکایت و مراجع ذیصلاح جهت شکایت از پزشک در نظام حقوقی و قضایی ایران پیش‌بینی نماید.

به طور کلی چنانچه هر یک از شاغلين حرفه های پزشكی و وابسته به ان، اقداماتی را که خارج از ضوابط فنی و دولتی و یا برخلاف مو ازین علمی و پزشکی باشد مرتکب گردند و به موجب ان ضرر و خسارتی به بیمار وارد آورند، مسئول بوده و آسیب دیدگان امکان طرح شکایت از پزشک متخلف را خواهند داشت.

البته در خصوص نحوه ی شکایت و مرجع ذیصلاح جهت رسیدگی به شکایت علیه پزشکان و دندانپزشکان و حرفه های وابسته به پزشکی، می‌بایست قائل به تفکیک و تفصیل گردید، چرا که اساساً مرجع ذیصلاح جهت شکایت از پزشک در خصوص تخلفات وی، سازمان نظام پزشکی و مرجع قضایی جهت شکایت از جرایم پزشکی، دادسرای امور پزشکی می‌باشد.

در این نوشتار که جهت آشنا نمودن همراهان گرانقدر سایت «گروه وکلای مهر» با حقوق قانونی شان در نظام حقوقی ایران در خصوص تخلفات و جرایم پزشکی به رشته تحریر در آمده است، به بررسی اجمالی «شکایت از پزشک در سازمان نظام پزشکی» می‌پردازیم.

تعریف و مصادیق تخلف پزشکی

تبصره یک ماده 28 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383، بدون ارائه تعریفی از واژه تخلف، صرفا به ذکر مصادیق ان پرداخته است که عبارتند از:

سهل انگاری، عدم رعايت مو ازين شرعی، عدم رعایت مقررات قانونی، عدم رعایت مقررات صنفی و حرفه ای در انجام وظايف قانونی توسط شاغلين به حرف پزشكی و حرفه های وابسته به ان.

شکایت از پلیس راه

تخلف در لغت نامه ها، به باز ایستادن، به عهد و پیمان عمل نکردن و خلف وعده معنا گردیده است. تخلفات انتظامی یا تقصیرات انضباطی عبارت است از تخلفاتی که اعضاء‌ هر جمعیت یا انجمن یا گروه، به مناسبت حیثیت، شغل، مقام و وظیفه اداری یا شغلی خود مرتکب می‌شوند. مانند تخلفات قضات، تخلفات پزشکان و یا تخلفات وکلای دادگستری.

سازمان نظام پزشکی

بند «و» ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383، رسیدگی انتظامی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلين حرف پزشكی را از جمله وظايف اختيارات این سازمان دانسته است.

به موجب مواد 28 الی 43، ذیل فصل ششم قانون مذکور، ســازمان نظام پزشــكی در شهرســتان ها دارای هيأت های بدوی انتظامی پزشكی، در مراکز استان ها دارای هيأت های بدوی و  تجديدنظر و نهایتاً در پایتخت دارای هيأت های عالی انتظامی پزشكی می باشد که به منظور رسيدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلين حرف پزشكی و وابســته ایجاد گردیده اند.

مجازات های انتظامی پزشکان

مجازات های انتظامی پزشکان، ذیل تبصره یک ماده 28 قانون فوق الاشاره احصاء گردیده و مرجع رسیدگی کننده، با توجه به مقررات مربوط به تعدد و تکرار و شدت و ضعف تخلفات ارتکابی، پزشک متخلف را حسب مورد به مجازات های انتظامی مختلفی محکوم می‌نماید که به ترتیب اهمیت عبارتند از:

1-پزشک متخلف در حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشكی محل به صورت شفاهی توبیخ می گردد.

2- پزشک متخلف به صورت کتبی توبیخ گردیده و این اخطار در پرونده نظام پزشكی محل درج می گردد.

3-پزشک متخلف علاوه بر انکه به صورت کتبی توبیخ می گردد و این توبیخ در پرونده اش درج می‌شود، رأی سازمان نظام پزشکی در نشريه ی این سازمان درج و یا در تابلوی اعلانات ان الصاق می گردد.

4-پزشک متخلف از اشتغال به حرف پزشکی (و حرفه های وابسته به ان) در محل ارتکاب تخلف، از سه ماه تا یک سال محروم می گردد.

حق داشتن وکیل در دادسرا

5-پزشک متخلف از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در تمام کشور به مدت سه ماه تا یک سال محروم می گردد.

6- پزشک متخلف از اشتغال به حرفه های پزشکی در تمام کشور از بیش از یک سال تا پنج سال محروم می گردد.

7-پزشک متخلف از اشتغال به حرف پزشکی و وابسته به ان در تمام کشور به صورت دائم محروم می گردد.

دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی

با توجه به لزوم انجام تحقیقات در مورد صحت و سقم ادعاهای شاکی در خصوص تخلفات انجام شده از سوی پزشکان، به موجب قانون پیش گفته، دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی در معيت هيأت بدوی انتظامی تشکیل گردیده و اعضای ان عبارتند از دادستان انتظامی، معاون وی و تعداد مورد نياز داديار به تشخيص شورای عالی که همگی پس از رأی گیری توسط اعضای هيأت مديره سازمان و با حكم رياست سازمان نظام پزشکی انتخاب می گردند.

به موجب ماده یک آئیـــن رسیـــدگی دادســراها و هیـــأت های انتظـــامی سـازمان نظــــام پزشــــکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1390، دادسرای انتظامی عهده دار کشف تخلفات پزشکی و تعقیب متخلفین و تحقیق از آن‌ها و اقامه شکایت انتظامی در هیأت های بدوی انتظامی شهرستان و نیز اجرای آرای صادره از هیأت های انتظامی در حدود قوانین و مقررات پزشکی اعم از تصویب نامه ها، آئین نامه ها و مصوبات شورای عالی می‌باشد.

جهات قانونی شروع به تعقیب در دادسرای انتظامی پزشکی

مستنداً به ماده 30 قانون سازمان نظام پزشکی و ماده 6 آیین نامه مذکور، دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی در موارد زیر، موظف به شروع به تعقیب متخلفان می‌باشد.

1- طرح شکایت از سوی شاکی (در صورتی که شاکی ذینفع باشد ظرف مدت يك ســال از تاريخ وقوع تخلف يا بروز عوارض)

2- اعلام نمودن تخلف ارتکابی از سوی پزشک، توسط مراجع اداری یا قضایی،

3- اعلام نمودن تخلف توسط رياست سازمان نظام پزشکی، شورای عالی و یا هيأت مديره سازمان

4-طرح شکایت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

دانستنی های پرونده قاچاق کالا و ارز

5- ارجاع پرونده از طرف هيأت بدوی انتظامی پزشكی

6- ارتکاب تخلف مشهود (در مواردی که تخلف مشهودی در منظر اعضای دادسرا و یا هيأت های انتظامی پزشكی ارتکاب یابد)

داديار انتظامی جز در مورد تخلفات مشــهود، بدون ارجاع دادســتان يا معاون او حق رسيدگی ندارد.

روند رسیدگی در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی

دادیار دادسرای انتظامی سازمان پس از ارجاع دادســتان يا معاون او، (جز در مورد تخلفات مشــهود)، ابتدا از طریق اقداماتی نظیر استماع شکایت شاکی و دلایل وی، تحقیق از شاکی و اخذ اظهارات وی، انجام آزمایشات و معاینات عنداللزوم با جلب نظر کارشناس، شروع به رسیدگی می‌نماید.

چنانچه دلايل برای تعقيب مشــتكی عنه كافی بوده و دادیار انتظامی پس از خاتمه تحقيقات، عقیده به تعقیب متخلف داشته باشد، پس از جلب موافقت دادستان انتظامی، مبادرت به تنظیم کیفرخواست نموده و پرونده را به هيأت بدوی انتظامی ارسال می‌نماید.

در مواردی که دادیار انتظامی عقیده بر عدم وقوع تخلف داشته باشد، پس از جلب موافقت دادستان انتظامی، قرار منع تعقیب صادر می‌نماید.

البته این قرار به شاکی ابلاغ گردیده و شاکی می‌تواند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به ان اعتراض نماید. مرجع رسیدگی به اعتراض به قرار منع تعقیب صادره، هيأت بدوي انتظامي می باشد که در صورت نقض ان، مبادرت به رسیدگی و صدور حکم می‌نماید.

هيأت بدوی انتظامی پزشکان

صلاحیت هيأت های بدوی انتظامی به طور کلی عبارت است از رسيدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلين حرف پزشكی و وابسته پزشكی در حدود كيفرخواســت و تعيين مجازات های انتظامی مناســب برای آن‌ها، ضمن اینکه هيأت های بدوی انتظامی، مسئولیت اعلام تخصصی به مراجع ذيصلاح قضايی در رابطه با رســيدگی به تخلفات غير صنفی و غيرحرفه ای و جرايم شــاغلين به حرف پزشكی و وابسته پزشكی را بر عهده داند.

اعضای 13 نفره ی هيأت های بدوی انتظامی هر شهرستان متشکل از اشخاص ذیل می باشد:

یک نفر قاضی دادگستری، مسؤول پزشكی قانونی شهرستان مربوطه، پنج نفر از پزشكان شهرستان مربوطه، يك نفر از دكترهای داروساز شهرستان مربوطه، يك نفر از دندانپزشكان شهرستان مربوطه، يك نفر از ليسانسيه های گروه مامايی شهرستان مربوطه، يــك نفر از كارشناســان پروانه دار گروه پزشــكی يا بالاتر شهرســتان مربوطه، يك نفر از متخصصين علوم آزمايشگاهی و يا دكترای علوم آزمايشگاهی تشخيص طبی شهرستان مربوطه و يك نفر پرستار به پيشنهاد سازمان نظام پرستاری.

وکیل تضمینی ملکی

هيأت تجديد نظر انتظامی اســتان

چنانچه هر یک از طرفین، نسبت به نظریه هیأت بدوی انتظامی شهرستان معترض باشد، می‌تواند مراتب اعتراض خود را به هيأت تجديد نظر انتظامی اســتان اعلام نماید، این هیأت پس از رسیدگی مجدد به پرونده‌های مورد اعتراض، مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

آرای قابل تجديد نظر عبارتند از احكام برائت يا محكوميت، قرار منع تعقیب يا قرار موقوفی تعقيب صادره از سوی  دادســرای انتظامی كه مورد تأیيد هيأت بدوی انتظامی واقع گردیده است.

چنانچه مجازات های تعیین شده از سوی هيأت تجديدنظر انتظامی پزشــكی اســتان، مشتمل بر هر یک از مجازات های انتظامی ذیل باشد، رأی صادره از سوی هيأت تجديدنظر انتظامی پزشــكی اســتان، قطعی محسوب می گردد.

صدور رأی بر توبيخ شفاهی پزشک متخلف در حضور هيأت مديره نظام پزشكی محل، صدور رأی دائر بر توبيخ كتبی پزشک متخلف با درج در پرونده ی وی در سازمان نظام پزشكی محل و صدور رأی مبنی بر توبيخ كتبی پزشک متخلف با درج در پرونده نظام پزشكی و نیز نشريه نظام پزشكی محل.

هيأت های عالی انتظامی سازمان نظام پزشكی

مقر هيأت های عالی انتظامی در تهران بوده و صلاحیت و حدود وظايف ان عبارت است از:

الف- تجديدنظر نســبت به آرای صادره اعم از محکومیت یا برائت، موضوع بندهای 4 تا 7 تبصره یک ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی

ب- رسیدگی شکلی و ماهوی مجدد نسبت به آرای قطعی بدوی يا تجديد نظر كه بر خلاف قانون صادر گردیده (به درخواست رئيس كل سازمان)

ج- رســيدگی به اعتراضات و شــكايات اشــخاص از طرز كار دادسراهای انتظامی و هيأت های بدوی و تجديدنظر و نظارت عاليه بر آن‌ها

قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

د- ايجاد وحدت رويه در امورهيأت های بدوی و تجدیدنظر انتظامی

خدمات گروه وکلای مهر در مورد شکایت از پزشک در سازمان نظام پزشکی

تنظیم شکوائیه و طرح شکایت علیه پزشک در نظام پزشکی و یا حتی دفاع در پرونده‌های مطروحه علیه پزشکان و دندانپزشکان را می‌بایست از جمله امور حقوقی تخصصی و فنی به حساب آورد.

چرا که اولا مراجع رسیدگی به تخلفات پزشکان و شاغلین به حرف وابسته به پزشکی که عبارتند از دادسرای انتظامی، هیأت های بدوی، هیأت های تجدیدنظر و هیأت عالی در سازمان نظام پزشکی، به موجب قوانین خاص و بر اساس مقررات و دستورالعمل های ویژه ای به وجود آمده اند و هر یک از طرفین و یا وکلای ان ها نیاز به تسلط کامل بر کلیه قوانین موضوعه و مقررات جاریه در این خصوص داشته و نیز می‌بایست در پروند های مطروحه در مراجع مذکور دارای تجربه، تبحر و تخصص باشند.

گروه وکلای مهر با درک این ضرورت های انکار ناپذیر و با بهره گیری از وکلای متخصص در این زمینه، مفتخر به ارائه مشاوره حقوقی تخصصی و انجام وکالت در پرونده‌های مربوط به تخلفات پزشکان و شکایت از پزشک در نظام پزشکی می‌باشد.

مشاوره حقوقی با وکیل متخصص جرایم پزشکی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88796143
  • 021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *