مجازات استفاده از فیلتر شکن

مجازات استفاده از فیلتر شکن

مجازات استفاده از فیلتر شکن در صورتی امکان‌پذیر است که طبق قانون، استفاده از فیلتر شکن، جرم انگاری شده باشد. محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حقوق جزا و جرم شناسی، در تشریح جرم بودن استفاده از فیلتر شکن، به قانون جرایم رایانه‌ای و فتاوای معتبر فقهی تمسک جسته و به نظر این وکیل دادگستری، هر چند ممکن است حکم استفاده از فیلتر شکن در بعضی مواقع حرام باشد، اما مجازات عبور از فیلترینگ و مجازات استفاده از فیلتر شکن، در مصادیق جرایم رایانه‌ای و در قانون جرایم رایانه‌ای و همچنین لیست جرایم رایانه‌ای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی، نیامده است. بنابراین و بر اساس اصل 36 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به عدم تعیین مجازات استفاده از فیلتر شکن، تابع اصل 37 قانون اساسی، حکم استفاده از فیلتر شکن، برائت است. اما معایب استفاده از فیلتر شکن، بازدید از سایت های فیلتر شده غیر اخلاقی، جرم دانلود فیل غیر اخلاقی و مجازات های جرایم رایانه‌ای به صورت مختصر در این مقاله که توسط گروه تحقیقاتی موسسه حقوقی بین‌المللی و داروی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه شده است، به اختصار تشریح خواهد شد.

سوالات کاربران درباره مجازات استفاده از فیلتر شکن

  • آیا در قانون جرایم رایانه‌ای و قوانین جزایی ایران، جرم استفاده از فیلتر شکن تعریف شده است؟
  • کسب درآمد از محل فروش فیلتر شکن و آموزش نحوه عبور از فیلترینگ، مشمول مالیات می‌شود؟
  • وی پی ان چیست و چگونه می توان متوجه جلوی سو استفاده از انتقال اطلاعات کاربران به سرورهای فیلتر شکن را گرفت؟
  • در صورت فروش فیلتر شکن و عدم کارکرد صحیح فیلتر شکن، می توان تحت عنوان کلاهبرداری اینترنتی در دادسرای جرایم رایانه‌ای طرح شکایت کنیم؟
  • حکم استفاده از فیلتر شکن طبق نظر مراجع تقلید چیست؟
  • آیا امکان طرح شکایت در صورت استفاده از فیلتر شکن و سرقت داده ها از سوی سرور ارائه دهنده فیلتر شکن به دادسرای جرایم رایانه‌ای وجود دارد؟
  • در صورتی که سرقت داده ها در خارج از کشور انجام شده باشد امکان طرح شکایت در دادسرای امور بین‌الملل تهران و پیگیری از طریق پلیس اینترپل وجود دارد؟
وکیل جعل و کلاهبرداری پاسداران

مفهوم فیلتر شکنVPN

شبکه مجازی خصوصی Virtual Private Network که به صورت اختصاریVPN وی پی ان نامیده می‌شود، در ایران معادل استفاده از فیلتر شکن و درگاههای ارائه کننده نرم افزار فیلتر شکن مورد استفاده قرار می گیرد. اما در واقع، شبکه ای خصوصی است تا از اطلاعات کاربران در مقابل هکرها و بد افزارها، محافظت نموده و حفظ امنیت کاربران و حریم شخصی آن‌ها را به عهده دارد. به طور مثال فرض کنید که بانکی، جهت انتقال روزانه اطلاعات کاربران خود و مشتریان در فضای وب، جهت تامین امنیت اطلاعات حساب مشتریان از وی پی ان استفاده می‌نماید. این کاربرد وی پی ان نه تنها جرم نیست و تحت هیچ قانونی قابل پیگیری نیست بلکه مورد تایید قانون  نیز می‌باشد. طبق قانون جرایم رایانه‌ای و تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای توسط کارگروه تشکیل شده، بعضی از سایت های غیر اخلاقی که اقدام به انتشار تصاویر و فیلم های مستهجن و مبتذل می‌نمایند، توسط کمیته فیلترینگ، فیلتر شده و دسترسی به سایت های ممنوعه طبق قانون، از طریق خدمات ارائه شده توسط سرورهای ایرانی ممکن نیست. جهت عبور از فیلترینگ، کاربر با نصب نرم افزاری که سرورهای ان معمولا در کشورهای خارجی وجود دارد، یک IP یا کد ورود خارجی دریافت می‌نماید و پس از انتقال به اینترنت ارائه شده در خارجج از کشور به سایت های فیلتر شده دسترسی پیدا می کند.

جرم استفاده از فیلتر شکن

انتشار و فروش فیلتر شکن، به شرحی که در ادامه مطالب گروه وکلای مهر و در سایت دفتر حقوقی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری خواهد آمد، جرم محسوب می‌شود. اما چالش موجود، در بحث جرم استفاده از فیلتر شکن و سوال کاربران در این زمینه می‌باشد. بر اساس نظریه مشورتی شماره 367 مورخ25/02/1391 اداره حقوقی قوه قضاییه، با توجه به اینکه در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب 1388، جرم استفاده از فیلتر شکن و دانلود رایگان یا پولی فیلتر شکن، مورد جرم انگاری و تعیین مجازات قرار نگرفته است، استفاده از فیلتر شکن و دانلود ان جرم محسوب نمی‌شود.

مجازات کتک زدن زن حامله

مجازات استفاده از فیلتر شکن

با توجه به عدم جرم انگاری استفاده از فیلتر شکن، به طریق اولی، مجازات استفاده از فیلتر شکن منتفی می‌باشد. اما گاهی ممکن است استفاده از فیلتر شکن منجر به ارتکاب جرایم دیگری گردد که این موضوع مقدمه جرم بعدی قلمداد شود. در این گونه موارد مجازت استفاده از فیلتر شکن به صورت مستقل وجود ندارد و مطرح نیست. اما اگر با عبور از فیلترینگ و استفاده از فیلتر شکن، جرم کلاهبرداری اینترنتی محقق شود، موضوع جداگانه است که در مقاله کلاهبرداری اینترنتی در سایت موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان قابل دسترسی است.

مجازات فروش و انتشار فیلتر شکن و آموزش روش های عبور از سامانه فیلترینگ

بر اساس بند ج ماده 25 قانون جرایم رایانه‌ای، در دسترس قرار دادن یا انتشار محتو یات آموزش دسترسی غیر مجاز، جرم انگاری شده است. هر چند تفاسیر متفاوتی از این ماده قانونی می‌شود و با توجه به تفسیر مضیق قوانین کیفری و تکلیف تفسیر قوانین کیفری به نفع متهم، در دسترس قرار دادن اتفاقی فیلتر شکن و انتشار سهوی محتو یات آموزشی نحوه دسترسی غیر مجاز به داده‌های اینترنتی، جرم نیست اما اگر با توجه به قراین و شواهد مشخص شود که متهم، در انتشار فیلتر شکن و آموزش روش های عبور از سامانه فیلترینگ، عمدی داشته است، می توان مجازات فروش و انتشار فیلتر شکن را برای وی تعیین نمود. مجازات آموزش روش های عبور از سامانه فیلترینگ، بر اساس قانون، تحمل 91 روز تا یکسال حبس و یا پرداخت جزای نقدی، از 5 میلیون تا 20 میلیون ریال و یا هر دو مجازات می‌باشد. اما اگر متهم، فروش و انتشار فیلتر شکن را حرفه خود قرار داده باشد، به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

وکیل شکایت از پزشک زنان

تحصیل مال از طریق نامشروع در جرایم رایانه‌ای

در تمامی مواردی که جرمی از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع انجام می‌شود، ممکن است به دلیل تحصیل مال نامشروع، اتهام جدیدی نیز به متهم تفهیم شود. در بسیاری از مواد قانونی، جهت اموال تحصیل شده از جرم، قیدی وجود ندارد. فقط در صورتی که در خود ماده قانونی تکلیف اموال حاصل از جرم تعیین شده باشد، به ان عمل می‌شود و در غیر این صورت با توجه به اطلاق قانون در بخش تحصیل مال از طریق نامشروع، به این دلیل نیز قابل پیگیری است.

شکایت از فروشنده فیلتر شکن به عنوان کلاهبردار

قرار دادهای بین اشخاص، اگر مخالف اخلاق حسنه و قانون نباشد در دادگاه‌های ایران قابل طرح است. قرارداد خرید فیلتر شکن و یا ارائه خدمات عبور از فیلترینگ و نصب نرم افزار فیلتر شکن، مغایر قانون است و مشروعیت جهت معامله در این گونه معاملات احراز نمی‌شود. بنابراین اگر از طریق خرید فیلتر شکن و یا تجهیزات و آموزش فیلتر شکن ضرر و زیان متوجه شخصی شود، امکان مطالبه خسارت ضعیف به نظر می‌رسد. در صورتی که توسط کلاهبرداری اینترنتی مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشید و مرتکب مقیم خارج از کشور باشد، می توان از طریق دادسرای امور بین‌الملل تهران، نسبت به طرح شکایت و تعقیب از طریق پلیس اینترپل یا پلیس بین‌الملل اقدام نمود.

معایب استفاده از فیلتر شکن و VPN

در مواردی که شخص از VPN استفاده می کند تا دسترسی به سایت های غیر مجاز برای وی آسان شود، بعد از تخصیصIP در خارج از کشور، تمامی داده‌های کاربر داخلی به سرورهای مستقر در خارج منتقل شده و امکان دسترسی از خارج از کشور به اطلاعات شما وجود دارد. حال فرض بفرمایید شخص استفاده کننده از فیلتر شکن کارمند بانک باشد و از محل شعبه بانک و با کامپیوتر بانک اقدام به استفاده از فیلتر شکن نماید. در این حالت تمامی اطلاعات مشتریان که در کامپیوتر وی وجود دارد به سرور خدمات دهنده فیلتر شکن منتقل می‌شود و امکان سو استفاده از حساب های مشتریان وجود دارد. به بیان دیگر، هنگام استفاده از فیلتر شکن، بیش از اطلاعاتی که برای شما ارسال می‌شود، اطلاعات از رایانه یا گوشی هوشمند شما قابل دریافت از سوی سرورهای خارجی می‌باشد.

نحوه مطالبه دیه

مشاوره حقوقی جرایم رایانه‌ای

دفتر حقوقی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص جرایم رایانه‌ای، با همراهی گروه وکلای مهر، آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی درباره پرونده‌های مطرح در دادسرای جرایم رایانه‌ای می‌باشد. در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم و تقدیم شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای و مراجع قضایی را دارید، می توانید با گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای ایران تماس حاصل فرمایید. جهت مشاهده مصادیق جرایم رایانه‌ای، به مقالات مندرج در وب سایت موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان مراجعه فرمایید.

5/5 - (12 امتیاز)

13 دیدگاه

  • ببخشید من الان فیلتر شکن برای تلگرام استفاده کنم زندان میرم ؟ تکلیفم چیه؟

  • سلامببینید. جوری که من فهمیدم استفاده از فیلترشکن غیرقانونی و حرام نیست. ولی انتشارش خلاف قانون و حرامه. پس اینکه ما از اپ استور، فیلترشکن دانلود می کنیم؛ خلاف نیست. ولی اپ استور که فیلترشکن منتشر کرده خلاف کرده و باید فیلتر میشده!! درسته؟ 
    و اینکه حالا ما بنحوی فیلترشکن رو در اختیار اطرافیانمون بزاریم(لینک دانلود در اختیارشون بزاریم یا با استفاده از نرم افزار با آنها شِیْر کنیم هم مصداق انتشار فیلترشکنه؟) ممنون و تشکر

  • با سلام . بنده یک آموزش کسب درآمد از اینترنت ضبط کرده ام. در این آموزش نحوه پروژه گرفتن از خارج از کشور برای متخصصین داخلی آموزش داده شده است.  برای دسترسی به برخی سایت ها (سایت هایی که پروژه های مختلفی داخل آنها توسط کارفرما گذاشته می شود- به عنوان مثال طراحی یک ساختمان) نیاز هست که از نرم افزار تغییر آی پی استفاده شود . داخل آموزش این مورد اشاره شده که نباید با آی پی ایران به خاطر تحریم به این سایت ها وارد شوید . ایا اطلاع این مساله جرم است و ممکن است مشکلی برای بنده پیش بیاید؟ 

  • سلام.طبق نظر رهبری، برای استفاده از فیلتر شکن باید تابع قانون باشیم.آیا استفاده از فیلتر شکن قانون شکنی محسوب میشود؟

  • سلام.ممنون میشم راهنماییم کنید.ازهمسرم جداشدم ودختر14سالم بامن زندگی میکنه.مادرش برده برای تلفن دخترم وی پی ان نصب کرده،دربرابراعتراض من که اینکاربرای یک دختربچه که توخونه تنهاست ودرسن بدی هم هست ،خطرناکه،میگه که به تومربوط نیست.نگرانم آیامیتونم شکایت کنم؟

    • سلام خیر امکان شکایت نیست. میتونین فیلترشکن رو از تو گوشی ایشون حذف بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *