مشاوره حقوقی تنفیذ وصیتنامه

مشاوره حقوقی تنفیذ وصیتنامه

مشاوره حقوقی تنفیذ وصیتنامه


با مشاوره حقوقی تنفیذ وصیت‌نامه همراهتان هستیم.

وصیت عمل حقوقی است که به وسیله آن، شخص برای بعد از مرگش نسبت به امور و اموال خود تعیین تکلیف می‌کند. مواردی که شخصی برای بعد از مرگش معین می‌کند به موجب وصیت‌نامه تنظیم می‌گردد.

شخصی که بنابر وصیت شخصی دیگر پس از مرگ وی، اجازه دارد در امور و اموال وی تصرف کند وصی می‌گویند. در تعیین وصی و تنظیم وصیت‌نامه مشاوره گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری بسیار موثر می‌باشد.

مشاوره حقوقی تنفیذ وصیتنامه، در مواردی اتفاق می‌افتد که شخص وصیت کرده است و سپس فوت نموده است و ورثه او باید این وصیتنامه را امضا کنند که تایید شود و در نهایت اجرا گردد.

تیم حقوقی موسسه مهرپاسیان، به بررسی مواد قانونی وصیت و وصیتنامه و مشاوره حقوقی تنفیذ وصیتنامه پرداخته است.

محروم کردن از ارث

وصیت چیست:

وصیتی که اشخاص قبل از مرگ خود انجام می‌دهند، بر اساس قانون بر دو قسم است: تملیکی و عهدی.

وصیت تملیکی عبارت است از این‌که کسی عین اموال خود را مثل خانه یا منفعتی را از مال خود مثل سکونت در منزل خود را، برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک کند. مثلا وصیت می‌کند پس از مرگم خانه‌ام برای دختر کوچکم باشد. در واقع با مرگ پدر، دختر کوچک مالک خانه می‌شود.
وصیت عهدی عبارت است از این‌که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری در اموال خود، پس از مرگش مامور می‌نماید. مثلا به وصی گفته می‌شود ولایت فرزندم پس از مرگم با تو باشد.

شخصی که وصیت می‌کند،موصی نام دارد و ‌کسی که وصیت تملیکی به نفع او شده است، موصی‌له گفته می‌شود و آنچه که نسبت به آن وصیت شده است یا مورد وصیت، موصی‌به گفته می‌شود. کسی که به موجب وصیت عهدی برای انجام امور انتخاب می‌شود وصی نامیده می‌شود.

الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

چه زمانی شخص مالک موصی‌به می‌شود:

تملیک املاک با وصیت محقق نمی‌شود بلکه با قبول موصی‌له پس از فوت موصی محقق می‌گردد.

قبول موصی‌له قبل از فوت موصی موثر نیست و وصیت‌کننده، می‌تواند از وصیت خود رجوع کند حتی در صورتی که موصی‌له، مورد وصیت را‌ دریافت کرده باشد.

نسبت به شخصی که وصیت تملیکی به نفع او شده است، رد کردن یا قبول کردن وصیت بعد از فوت وصیت‌کننده معتبر است.

بنابراین اگر شخصی که وصیت به نفع او شده است، قبل از فوت وصیت کننده، وصیت را رد کرده باشد ‌بعد از فوت وصیت کننده، می‌تواند آن را قبول کند و اگر بعد از فوت وصیت کننده آن را قبول کند و مورد وصیت را دریافت کند، دیگر نمی‌تواند آن را رد کند. همچنین اگر قبل از فوت قبول کرده ‌باشد بعد از فوت قبول مجدد لازم نیست.

آیا ورثه می‌توانند در وصیت تغییری دهند:

ورثه به اشخاصی می‌گویند که از شخص متوفی ارث می‌برند. ممکن است به نفع ورثه در وصیتنامه، وصیت شده باشد یا خیر.

با توجه به قانون مدنی، تا زمانی که شخصی که به نفع او وصیت شده است، وصیت را قبول یا رد نکند، ورثه نمی‌توانند نسبت به مورد وکالت اقدامی انجام دهند.

اگر تاخیر در اعلام قبول یا رد وصیت، موجب ضرر رساندن به ورثه باشد، حاکم موصی‌له (کسی که وصیت به نفع او شده است) را مجبور می‌کند که تصمیم خود را معین نماید.

براساس ماده843 قانون مدنی، اشخاص فقط می‌توانند نسبت به یک سوم اموال خود وصیت کنند. وصیت بیشتر از یک سوم اموال صحیح نیست مگر در صورتی که ورثه آن وصیت را تایید نمایند. اگر بعضی از ورثه، وصیت را تایید کنند فقط نسبت به سهم آنها صحیح است.

وکیل دیوان عدالت تهران

بنابراین اشخاص نمی‌توانند نسبت به بیش از اموال خود وصیت کنند و اگر هم وصیت کنند، ورثه می‌توانند آن را باطل نمایند.

همچنین هر شخصی می‌تواند تا یک سوم دارایی خود را در زمان حیات با وصیت تملیکی به نفع هر شخص حقیقی یا حقوقی و یا امور عام المنفعه و مقاصد مشروع وصیت نماید.

چه اموالی را می‌توان وصیت کرد:

وصیت‌کننده فقط می‌تواند نسبت به اموالی که مالک آن‌ها می‌باشد وصیت کند و نسبت به اموالی که مالک آنها نیست نمی‌تواند وصیت کند حتی اگر مالک آن مال اجازه داده باشد.

ماده ۱۱۸۸ قانون مدنی

هر یک از پدر و جدپدری بعد از وفات دیگری می‌تواند برای اولاد خود که تحت ولایت او می‌باشند وصی معین کند تا بعد از فوت‌ خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره نماید.

نمونه رای دادگاه بدوی جهت فروش اموال متوفی به درخواست وصی

در خصوص دادخواست اقای ب. فرزند ك. به طرفیت خواندگان 1- س. 2- ف.ل. 3- ف. همگی ح.ز. فرزندان مرحوم ن. ح.ز. به خواسته صدور حكم بر تقسیم سهم تعلق گرفته در وصیتنامه به میزان یك سوم و در صورت غیر قابل تقسیم بودن تقاضای فروش و تقسیم، قیمت معامله به قدر سهم با جلب نظر كارشناس با احتساب خسارات وارده قانونی.

وضعیت اداره امور و اموال در صورت تعدد وصی

بدین توضیح كه خواهان اظهار داشتند:
مرحوم ز-م مورث خواندگان در قید حیات خویش یک سوم اموال و دارایی خود را كه عبارت است از سه باب مغازه و یك باب منزل مسكونی واقع در نازك علیا وصیت نمودند و مرا بعنوان وصی خود تعیین نمودند.

وکیل چک در خرم آباد

ولی وراث از تحویل یک سوم اموال خودداری می‌نمایند. دادگاه نظر به محتویات پرونده فوت مورث خواندگان و وراثت آنها و وصی بودن خواهان نسبت به مرحوم یادشده به دلالت دادنامه حصر وارثت و سند رسمی ضبط و منعكس در پرونده محرز و مسلم بوده است.

ولایت قهری و قیومیت

از طریق خواندگان هیچ‌گونه ایراد و و دفاع موثری در قبال دعوی مطروحه به عمل نیامده است و نظربه اینكه وراث و موصی تراضی در تقسیم اموال ننموده‌اند.

لذا دادگاه جهت تقسیم و یک سوم مال وصیت شده و سهم هر یك از وراث از اموال موصوف قرار ارجاع امر به كارشناسی صادر كه حسب نظریه كارشناس كه مصون از ایراد و اعتراض طرفین باقی مانده است سه باب مغازه و یك باب منزل مسكونی قابلیت تقسیم به میزان سهم هر یك از وراث و ثلث وصیت شده را، نداشته است.

مشاوره حقوقی تنفیذ وصیت نامه

لذا دادگاه دعوی خواهان را صحیح تشخیص داده و مستندا به ماده 198و 519 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 317 قانون امور حسبی حكم به فروش اموال باقی‌مانده از متوفی (ماترک) مطابق نظریه كارشناسی و تقسیم قیمت آن به میزان سهم هر یك از وراث و موصی را صادر و اعلام مینماید و خواندگان را به پرداخت مبلغ سیصد هزار ریال از بابت هزینه دادرسی و مبلغ دو میلیون ریال از بابت هزینه كارشناسی محكوم می‌نماید ضمنا وصی باید طبق وصایای موصی رفتار كند.
رای صادره ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ دادنامه قابل تجدیدنظرخواهی در محاكم محترم تجدیدنظر استان می‌باشد.

رای دادگاه تجدیدنظر دادخواست تقسیم یا فروش مال متوفی به درخواست وصی

پرونده كلاسه 93099….00683 شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ؛ در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.ل. ح.ز. و آقای سهراب ح.ز. هر دو نسبت به دادنامه شماره 9….50-94/3/12 صادره در پرونده كلاسه 9—44 شعبه اول دادگاه حقوقی شهرستان پلدشت كه به موجب آن دادگاه دعوی آقای علی ب. را به طرفیت نامبردگان به خواسته صدور حكم بر تقسیم سهم تعلق گرفته در وصیتنامه به میزان یك سوم و در صورت غیرقابل تقسیم بودن تقاضای فروش و تقسیم ثمن حاصله به قدر حصه را محمول بر صحت تشخیص داده است.

نمونه لایحه دفاعیه تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی و باغها

در نهایت حكم به فروش ماترك متوفی مطابق نظر كارشناس (به لحاظ غیرقابل تقسیم بودن تقسیم ثمن (قیمت و ارزش) آن به میزان حصه (سهم) هر یك از وراث و موصی (وصی) صادر شده است.

با توجه به محتویات پرونده و مستندات ابرازی، ایراد و اعتراض تجدیدنظرخواهان‌ها به نحوی نیست كه نقض و بی‌اعتباری دادنامه موصوف را ایجاب نموده و مخالفت آن را قانون و دلایل موجود در پرونده حكایت كند.

ابطال وصیت نامه

جهات و دلایل درخواست تجدیدنظر یاد شده در ماده 348 قانون آئین دادرسی مدنی انطباق نداشته و دادنامه طی رسیدگی‌های لازم و با لحاظ نظر كارشناسی صحیحاً و وفق موازین قانونی و شرعی و با رعایت اصول و تشریفات دادرسی صادر شده و خدشه و خللی بر آن وارد نمی‌باشد.

بنابراین دادگاه با رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده مستنداً به ماده 358 قانون ذکر شده، دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تایید و استوار می‌نماید.
رای صادره قطعی است

رئیس و مستشار شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی

معرفی بهترین وکیل در پرونده مطالبه سهم ارث

اگر نیاز به وکیل یا دریافت مشاوره در خصوص موضوع تنفیذ وصیتنامه عادی در دادگاه دارید، همچنین مراحل اخذ گواهی حصر وراثت در شورای حل اختلاف را نمی‌دانید، نیاز به وکیل برای پرونده مطالبه سهم الارث ایرانیان خارج از کشور دارید، با موسسه حقوقی بین المللی مهرپارسیان تماس بگیرید.

وصیت نامه ، وکیل وصیت نامه

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (20 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر
    پدرم دوماه فوت شدن و ایشون 1خونه ویلایی درمنطقه درروس تهران دارن و 3 باب مغازه درخیابان دولت پدرم وصیت کردن یکی از این مغازه ها به پسر عموم داده بشه چون پدرم ایشون بزرگ کردن عموم سالها پیش شهید شدن ما 4 فرزند هستیم 2 دختر و 2 پسر الان من و دو برادرم راضی هستیم و خواهرم هنوز چیزی نگفتن و اطرافیان گفتن ایشون ناراضی هستن راهنمایی می فرمایید چه اتفاقی می افته ؟

    • سلام دوست عزیز ضمن عرض تسلیت خدمت شما
      براساس ماده۸۴۳ قانون مدنی، اشخاص فقط می‌توانند نسبت به یک سوم اموال خود وصیت کنند. وصیت بیشتر از یک سوم اموال صحیح نیست مگر در صورتی که ورثه آن وصیت را تایید نمایند. اگر بعضی از ورثه، وصیت را تایید کنند فقط نسبت به سهم آنها صحیح است اگر 1 باب مغازه به عنوان یک سوم اموال پدر محاسبه شده باشه وصیت نافذ و اگر مازاد باشه رضایت وراث ایشان نیاز که اسامی وراث در گواهی حصر وراثت قید شده است .

  • سلام
    بعد از فوت پدر، مادرم درخواست تقسیم ماترک را به دادگاه داده است
    اگر پدر نا وصیت نامه داشته باشدو نیمی از وراث موافق اجرای وصیتنامه باشند در این صورت قانون چه تصمیمی می‌گیرد و ما چهار خواهر که موافق وصیت پدر هستیم برایتان در دادگاه چه کاری میتونیم انجام بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *