وکیل شکایت از تاخیر پرواز

وکیل شکایت از تاخیر پرواز

وکیل شکایت از تاخیر پرواز


امروز با معرفی وکیل شکایت از تاخیر پرواز با شما هستیم.

تقریبا برای بیشتر اشخاص مواجهه با تاخیر پرواز اتفاق افتاده و یا خواهد افتاد، اما پرسش اساسی این است که راهکار قانونی برای مواجه با چنین شرایطی چیست و ما از چه حقوقی در مقابل ایرلاین برخورداریم؟

ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است.

اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي مسافران  از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود! که علت اصلی آن بی توجهی مسافران به حقوق خویش و عدم آگاهی قوانین  است  و به نظر نگارنده چاره  مشاوره با وکیل دادگستری و یا حداقل مطالعه قوانین و آگاهی پیش از انجام سفرهای هواییست.

طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند.

چه مستند قانونی برای مطالبه خسارت تاخیر در پرواز قابل استناد است؟

در خصوص خسارت تاخیر در پرواز به موجب قانون مسولیت مدنی و اصل ۱۷۱ قانون اساسی و کنوانسیون ورشو و پروتکل الحاقی که ایران به آن پیوسته و پروتکل 1971  گوآتمالا،علاوه بر خسارت مادی میتوان خسارت معنوی را هم مطالبه نمود،

اعتراض به رای دادگاه نظامی یک

بنابراین هرگاه در نتیجه اقدام شرکت هواپیمایی خسارتی متوجه مسافر گردد، علاوه بر مطالبه خسارت اقتصادی،ضرر و زیان معنوی شامل لطمات روحی و روانی، بیخوابی و خستگی، خرد شدن اعصاب، تالمات جسمانی،صدمات عاطفی به جهت عدم پاسخگویی و بی توجهی(البته اگر غیر قابل تحمل باشد)..قابل مطالبه است.

ضمنا در این خصوص نظرات مخالفی هم مطرح است که در صورت مواجه با مشکل می‌توانید با وکیل مطالبه خسارت تاخیر در پرواز موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل نمایید.

در صورت تاخیر در پرواز توسط شرکت های هواپیمایی بین المللی عضو کنواسیون مونترال این کنوانسیون چه ضمانت اجرایی در نظر گرفته است؟

در موارد تاخیر در پرواز نیز متصدی حمل با توجه به ماده ۲۲ کنوانسیون، مکلف به پرداخت ۴/۱۵۰ SDR می‌شود.

میزان SDR چگونه محاسبه می‌شود؟

SDR  ترکیبی از واحدهای پولی ژاپن، دلار آمریکا، پوند انگلستان و یورو اتحادیه اروپا است، توسط صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۶۹ و برای حمایت از نظام و سیاست‌های برتون وودز پس از جنگ جهانی دوم به‌وجود آمد. مطابق با کنوانسیون مونترآل، مبالغی که بر حس SDR، معین شده با مراجعه به تعریف صندوق بین‌المللی پول از واحد مزبور محاسبه می‌شود.

تبدیل این مبالغ به پول ملی، در مورد رسیدگی‌های قضایی، حسب ارزش این ارزها در تاریخ صدور رای انجام می‌گیرد و نه حین حادثه که درک صحیح  این موضوع برای مسافران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از شرکت هواپیمایی دولتی و غیر دولتی چگونه باید شکایت کنیم؟

وفق رای وحدت رویه شماره‌های ۴۹۲ ـ ۴۹۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 27 مهر 1395  چنانچه شرکت هواپیمایی متعلق به دولت باشد شکایت از آن در صلاحیت محاکم دیوان عدالت اداری است در غیر این صورت در صلاحیت سایر محاکم عمومی است.

تنفیذ صلح نامه

برای شکایت از شرکت هواپیمایی در پروازهای بین المللی کجا طرح دعوی باید کرد؟

رابر با کنوانسیون مونترآل، دعوی مطالبه خسارت، به انتخاب خواهان، در یکی از محل‌های زیر انجام می پذیرد:

  • در قلمرو یکی از دولت‌های عضو کنوانسیون؛
  • در دادگاهی که در حوزه آن، محل اقامت متصدی حمل‌ونقل واقع است؛
  • در جایی مرکز اصلی تجارت او قرار دارد.
  • در آن محل انعقاد قرارداد واقع شد
  • در دادگاهی که در حوزه آن مقصد واقع است.

جهت درک بهتر مطلب ،برای مثال یک ایرانی اگر از  امارات عازم کانادا باشد و شرکت هواپیمایی آلمانی را برای سفر خود انتخاب کرده باشد و دچار حادثه (شخصا یا برای کالای او) شود، می‌تواند در دادگاه صالح امارات که دفتر شرکت آلمانی در آنجا واقع است، یا آلمان که مرکز اصلی تجارت شرکت هواپیمایی آلمانی است یا کانادا که مقصد اوست دادخواست خود را تقدیم کند.

مهلت طرح دعوی بین المللی علیه شرکت هواپیمایی به چه میزان است؟

طبق ماده ۳۵ کنوانسیون، طرح دعوی باید ظرف دوسال از تاریخ رسیدن به مقصد، یا از روزی که هواپیما باید می‌رسید یا تاریخی که حمل‌ونقل متوقف شده اقامه شود واگر نه قابلیت استماع توسط دادگاه‌ها را نخواهد داشت.

قانونگذار برای ممانعت غیر قانونی از سفر چه ضمانت اجرایی را در نظر گرفته است:

در صورتی که به رغم داشتن بلیت تایید شده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت های شرکت حمل کنند اعم از بازرگانی، فنی و یا حقیقی امتناع نمایند، در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

نحوه ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده چه قواعدی دارد؟

3 حالت برای پرسش فوق متصور است :

وکیل خیلی خوب در تهران

اول: اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است.

دوم: اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

سوم: اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

چه قواعد و ضمانت اجراهای حقوقی بر تاخیر پرواز حاکم است؟

وفق قوانین در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل تحت دو حالت عمومی و اختصاصی           می بایست توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.

الف : اقدامات عمومی: 1- نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می نماید2-.شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌نماید.

ب- اقدامات اختصاصی:حالت نخست :  تاخیر بیش از یک ساعت و تا 2 ساعت: – در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد، ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

حالت دوم :  تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت

1- انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی غیر پرواز 2-در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن  انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت)

3-پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز

حالت چهارم : تاخیر بیش از 4 ساعت: در این صورت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

قانونگذار در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می گردند چه ضمانت اجرایی در نظر گرفته است؟

شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

قانونگذار در خصوص تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز چه ضمانت اجرایی اتخاذ کرده است؟

در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف نماید شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روش های زیر منتقل نماید.

روش اول : انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت گردد.

توهین و افترا در فضای مجازی

روش دوم : در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد یا هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، …) این انتقال ضمن فراهم نمودن شرایط لازم و پرداخت هزینه های آن توسط شرکت حامل صورت می گیرد.

در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان شرکت هواپیمایی چه تعهداتی خواهد داشت؟

در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، شرکت حمل کننده بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و یا جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو که عینا در تاریخ 1364/8/19 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافران هستند.

_مسافر در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست آن را به شرکت حمل کننده ارائه فرمایند.

در صورت تاخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت 21 روز نسبت به ارائه اعلام موضوع خود به شرکت حمل کننده اقدام فرمایند.

وکیل شکایت علیه شرکت‌های هواپیمایی

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

  • 021-88795408
  • 021-88796143

شماره های همراه

  • 09121281014
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *