کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر

کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر

کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر


بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

 کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در سال 1399 گذشت، در همین سال اول اجرایی شدن، موجب آزاد شدن تعداد بسیار زیادی از زندانیان شد.

قانون کاهش مجازات حبس در بعضی موارد موجب کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر نیز خواهد شد.

در ادامه این نوشته وکیل متخصص امور کیفری به بررسی تاثیر این قانون بر جرایم مواد مخدر پرداخته و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی مانند مشاوره و پذیرش پرونده مواد مخدر، تنظیم لایحه و… می‌ باشد.

جهت برقراری ارتباط با وکلای متخصص کیفری با شماره‌ های مندرج در سایت تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالاتی که در مقاله کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر بررسی خواهد شد:

مبنای تعیین مجازات در تکرار و تعدد جرم قاچاق مواد مخدر

1- رعایت تناسب در تعیین مجازات جرایم موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به معنای تعیین مجازاتی بین حداقل و حداکثر با توجه به سن، شخصیت متهم و سایر اوضاع و احوال قضیه است.

2- مفاد تبصره الحاقی به ماده 18 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، اساساً دلالتی بر نسخ یا عدول (برگشت) مقنن (قانونگذار) از لزوم رعایت تناسب در تعیین مجازات مرتکبین جرایم مذکور در مواد 4، 5 و 8 قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات بعدی ندارد.

فرجام خواهی در پرونده مواد مخدر

3- چنانچه متهم قبل از صدور حکم قطعی در دفعات متعدد مرتکب جرایم موضوع مواد 4 یا 5 یا 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شده باشد، با توجه به تعدد رفتار ارتکابی، موضوع مشمول مقررات تعدد جرم (جرایم متعدد انجام گرفته در صورتی که در خصوص هیچ‌ کدام حکم قطعی صادر نشده است) است.

وکیل دادسرای جنوب تهران

ولی چنانچه متهم با رفتار واحد مرتکب جرم شده، ولی مواد مخدر به دفعات از وی کشف شود، هرگاه مواد مکشوفه همگی ازجنس موضوع یک ماده ازقانون مبارزه با مواد مخدر باشد، منصرف از مقررات تعدد جرم  است و هرگاه مواد مکشوفه از جنس دو یا چند ماده از قانون فوق الذکر باشد، مجازات مرتکب مطابق مقررات تعدد جرم قابل تعیین است.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه:  7/99/378
شماره پرونده: 378-54-99 ک
تاریخ نظریه: 1399/04/21

استعلام:
با توجه به تبصره الحاقی به ماده 18 و ماده 134 قانون مجازات اسلامی اصلاحی 1399 موضوع مواد 2 و 12 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 که به رعایت حداقل مجازات حبس تاکید دارد، در تعیین مجازات موضوع هر بند از مواد 4 و 5 و 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376 با اصلاحات و الحاقات بعدی، آیا رعایت تناسب مجازات با مواد مکشوفه در هر بند از مواد قانون اخیرالذکر الزامی است؟ یا بدون لحاظ میزان مواد مکشوفه باید حداقل مجازات هر بند از مواد مورد حکم قرار گیرد.

در صورت تعدد جرایم مواد مخدر باید به بند «ب» ماده 134 قانون مجازات اسلامی استناد کرد یا بند «ج» همان ماده قانونی؟

پاسخ:
اولاً، رعایت تناسب در تعیین مجازات جرایم موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به این معناست که دادگاه با توجه به میزان مواد مکشوفه و تطبیق اتهام با هر یک از بندهی موضوع مواد 4، 5 و 8 قانون مذکور مجازاتی بین حداقل و حداکثر با توجه به سن، شخصیت متهم و سایر اوضاع و احوال قضیه تعیین کند.

ثانیاً، مفاد تبصره الحاقی به ماده 18 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، اساساً دلالتی بر نسخ یا عدول (برگشت) مقنن (قانونگذار) از لزوم رعایت تناسب در تعیین مجازات مرتکبین جرایم مذکور در مواد 4، 5 و 8 قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات بعدی نداشته و به نوعی در راستی «لزوم رعایت تناسب» در اجری اصل تفرید (یگانه کردن) مجازات هاست.

اعتراض به قرار بازداشت موقت در قانون جدید

تعیین مجازات اشد در صورت تکرار جرم

ثالثاً، چنانچه متهم قبل از صدور حکم قطعی در دفعات متعدد مرتکب جرایم موضوع مواد 4 یا 5 یا 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر شده باشد، با توجه به تعدد رفتار ارتکابی، موضوع مشمول مقررات تعدد جرم است و دادگاه مجازات مرتکب را حسب مورد برابر بندهای «ب» و «پ» ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392با اصلاحات بعدی (انطباق جرایم ارتکابی با شاخص های مقرر) تعیین می‌ کند.

اثر تعدد جرم در تعیین مجازات

ولی چنانچه متهم با رفتار واحد (یک رفتار) مرتکب جرم شده، ولی مواد مخدر به دفعات از وی کشف شود، هرگاه مواد مکشوفه همگی از جنس موضوع یک ماده ازقانون مبارزه با مواد مخدر، مثلاً همگی از جنس موضوع ماده 5 یا 8 قانون مذکور باشد، چون بر اساس مجموع میزان مواد مکشوفه و رعایت تناسب یک مجازات تعیین می‌ شود.

لذا منصرف از مقررات تعدد جرم موضوع ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با اصلاحات بعدی است و هرگاه مواد مکشوفه از جنس دو یا چند ماده از قانون فوق‌ الذکر باشد، مجازات مرتکب مطابق مقررات تعدد جرم موضوع ماده 134 قانون یاد شده و شاخص های مقرر قابل تعیین است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

ماده ۲ـ یک تبصره به‌ شرح زیر به ماده (۱۸) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی الحاق می‌ شود:

تبصره ـ چنانچه دادگاه در حکم صادره مجازات حبس را بیش از حداقل مجازات مقرر در قانون تعیین کند، باید مبتنی ‌بر بندهای مقرر در این ماده و یا سایر جهات قانونی، علت صدور حکم به بیش از حداقل مجازات مقرر قانونی را ذکر کند.

عدم رعایت مفاد این تبصره موجب مجازات انتظامی درجه چهار می‌ باشد.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکی

ماده ۱۲ـ ماده (۱۳۴) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ به شرح زیر اصلاح و چهار تبصره ذیل آن حذف می‌ شود:
ماده ۱۳۴ـ در تعدّد جرائم تعزیری، تعیین و اجرای مجازات به‌ شرح زیر است:

الف ـ هرگاه جرایم ارتکابی مختلف نباشد، فقط یک مجازات تعیین می ­‌شود. در این صورت، دادگاه می ­‌تواند مطابق ضوابط مقرر در این ماده که برای تعدد جرایم مختلف ذکر شده، مجازات را تشدید کند.

فروش مواد مخدر در فضای مجازی

ب ـ در مورد جرایم مختلف، هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، حداقل مجازات هر یک از آن جرایم بیشتر از میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر قانونی است.

پ ـ چنانچه جرایم ارتکابی مختلف، بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک، حداکثر مجازات قانونی آن جرم است. در این صورت دادگاه می‌ تواند مجازات هر یک را بیشتر از حداکثر مجازات مقرر (تعیین شده) قانونی تا یک‌ چهارم آن تعیین کند.

ت ـ در تعدد جرایم درجه هفت و درجه هشت با یکدیگر، حسب مورد مطابق مقررات این ماده اقدام می ­‌شود. جمع جرایم درجه هفت و درجه هشت با درجه شش و بالاتر سبب تشدید مجازات جرایم اخیر نمی‌ شود.

در جمع این جرایم با جرایم درجه شش و بالاتر، بطور جداگانه برای جرایم درجه هفت و درجه هشت مطابق این ماده تعیین مجازات می شود.

در هر صورت مجازات اشد (سخت‌ ترین و شدید ترین) قابل اجراء است.

ث ـ در هر یک از بندهای فوق، فقط مجازات اَشد مندرج در دادنامه قابل اجراء است.

اگر مجازات اَشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد (کاهش یابد) یا تبدیل شود یا به موجبی از قبیل گذشت شاکی خصوصی، نسخ مجازات قانونی یا مرور زمان (مدت زمانی است که اگر بگذرد مجازات اجرا نمی‌ شود) غیرقابل‌ اجراء گردد، مجازات اَشد بعدی اجراء می‌ شود و در این ­صورت میزان مجازات اجراء شده قبلی در اجرای مجازات اَشد بعدی محاسبه می‌ ­شود.

آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و عفو در حکم اجراء است.

ج ـ در هر مورد که مجازات قانونی فاقد حداقل یا ثابت باشد، اگر جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه می ­‌تواند تا یک­ ششم و اگر بیش از سه جرم باشد تا یک­ چهارم به اصل آن اضافه کند.

مجازات ساخت تجهیزات دریافت از ماهواره

مجازات اعدام جرایم مواد مخدر

چ ـ در صورتی که در جرایم تعزیری (جرایمی که شرایط تحقق و اثبات آن توسط قانونگذار تعیین شده است)، از رفتار مجرمانه واحد، نتایج مجرمانه متعدد حاصل شود، مرتکب به مجازات جرم اَشد محکوم می ­‌شود.

ح ـ هرگاه در قانون برای جرمی یکی از مصادیق مجازات‌ های مندرج در مواد (۲۳) یا (۲۶) این قانون به‌ عنوان مجازات اصلی مقرر شده باشد، آن مجازات‌ در هر صورت اجراء می‌ شود، حتی اگر مربوط به مجازات غیر اَشد باشد.

همچنین اگر مجازات اَشد وفق ماده (۲۵) این قانون، فاقد آثار تبعی و مجازات خفیف تر دارای آثار تبعی باشد، علاوه بر مجازات اصلی اَشد، مجازات تبعی مزبور نیز اجراء می ­‌شود.

خ ـ در تعدّد جرم در صورت وجود جهات تخفیف مجازات برای هر یک از جرایم، مطابق مواد (۳۷) و (۳۸) این قانون اقدام می‌ شود.

د ـ در صورتی که مجموع جرایم ارتکابی در قانون عنوان مجرمانه خاصی داشته باشد، مقررات تعدد جرم اِعمال نمی ­‌شود و مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌ ­شود.

اعاده دادرسی جرایم مواد مخدر چگونه است؟

در پرونده‌ های مواد مخدر مانند سایر جرایم امکان اعاده دادرسی براساس مواد 477 و 474 قانون آئین دادرسی کیفری امکان‌ پذیر است.

در چه صورتی مجازات جرایم مواد مخدر کاهش می‌ یابد؟

بسته به نوع جرم مرتبط با مواد مخدر، میزان مواد مخدر و وجود سایر دلایل قانونی امکان تخفیف مجازات در جرایم مواد مخدر وجود دارد.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های کیفری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی کیفری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص کاهش مجازات قاچاق مواد مخدر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعدد جرم

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (34 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام، شخصی که از قرص‌های روان گردان استفاده کرده است اگر زمانی که اراده‌اش را از دست داده مرتکب جرمی شود. آیا امکان دارد به دلیل این که اراده‌ای نداشته است مجازات نشود؟

    • سلام. مطابق ماده 154 قانون مجازات اسلامی، مستي و بي ارادگي حاصل از مصرف اختياري مسكرات، مواد مخدر و روان گردان و نظاير آنها، مانع مجازات نيست مگر اين كه ثابت شود مرتكب حين ارتكاب جرم به طور كلي مسلوب الاختيار بوده است. لكن چنانچه ثابت شود مصرف اين مواد به منظور ارتكاب جرم يا با علم به تحقق آن بوده است و جرم مورد نظر واقع شود، به مجازات هر دو جرم محكوم مي شود.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *