وکیل ملک و وکیل دعاوی ملکی

وکیل ملک و وکیل دعاوی ملکی

وکیل ملک و وکیل دعاوی ملکی


امروز با موضوع معرفی وکیل ملک و وکیل دعاوی ملکی با شما هستیم.

در قانون مدنی ایران، مال به دو قسم، تقسیم شده است، مال منقول و مال غیر منقول.

کلیه املاک و اجزای وابسته به آن، در عداد اموال غیر منقول قرار می گیرند، گسترش جامعه های بشری و بالا رفتن قیمت املاک در سراسر جهان، باعث بروز چالش هایی در زمینه ی حفظ املاک از تجاوز و تعدی، تقسیم اموال و املاک مشترک، حقوق املاک، کسب درآمد از املاک و موارد حقوقی و تخصصی درباره املاک، شده است.

وکیل تخصصی املاک، واژه ای است که در فرهنگ حقوقی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، بسیار نام آشناست اما در نظام حقوقی ایران، وکیل دعاوی ملکی و وکیل ملک، تعریف و جایگاه شخصی ندارد.

تمامی وکلای محترم دادگستری، در تمام پرونده‌های حقوقی، کیفری، ملکی و خانواده و سایر پرونده‌های حقوقی، امکان مشاوره حقوقی و قبول وکالت را دارند.

نکات مهم در معرفی وکیل متخصص ملک و دعاوی ملکی

آیا اطلاعی از حقوق املاک دارید؟

در چه صورتی، مالک ملک شناخته می شوید؟

در قراردادهای ملکی، امکان تعیین وجه التزام وجود دارد؟

نقش مشاورین املاک در کاهش دعاوی ملکی، چیست؟ اثبات مالکیت بر ملک چه شرایطی دارد؟

دادخواست خلع ید و تخلیه ملک، به چه دادگاهی تقدیم می‌شود؟

ملک مشاعی، چیست؟ حق شفعه چیست؟ وکیل متخصص در دعاوی ملکی، چه ویژگی هایی دارد؟

مشاوره تخصصی درباره حقوق ملکی، چه تأثیری در پیشگیری از دعاوی ملکی دارد؟

گروه وکلای مهر، با پیشینه در ارائه مشاوره های موثر حقوقی درباره دعاوی ملکی و حقوق املاک، همواره در صدد به روز رسانی اطلاعات شما عزیزان درباره دعاوی ملکی می‌باشد.

تعریف ملک

ملک کلمه ای عربی است که وارد زبان فارسی شده است و بر اساس نوع تلفظ، معانی گوناگونی دارد.معنی مورد توجه در این مقاله، معادل واژه ی فارسی دارایی و مال می‌باشد.

اما مالی که قابل نقل و انتقال، بدون خرابی و خسارت نیست. بلکه تمامی دارایی های غیرمنقول، در ردیف ملک قرار می گیرند. ملک، انواعی دارد که مهترین آن‌ها ملک مشاعی و ملک مفروز، می‌باشد.

ملک مشاعی، به ملکی گفته می‌شود که دو نفر یا بیشتر، در تمامی جزء جزء ملک، به نسبت سهم خود، دارای مالکیت می‌باشند و ملک مفروز، ملکی است که در مالکیت، یک شخص، اعم از حقیقی یا حقوقی، قرار دارد.

وکیل امور گمرکی

اما ممکن است مالکیت شخص، در ملک خود، هم به نحو مشاع باشد و هم به نحو مفروز، مانند مالکیت آپارتمان، که قسمت های اختصاصی در مالکیت اختصاصی و مفروز، مالک آپارتمان، قرار دارد و قسمت های مشاعی، مانند راه پله و حیاط، در مالکیت مشاعی، کلیه مالکین آپارتمان ها، قرار دارد.

تفاوت عرصه و اعیان

به اعتبار دیگری، ملک، به عرصه و اعیانی، تقسیم می‌شود.در هر ملکی که بنایی ساخته شده باشد، زمین، عرصه نامیده می‌شود و احکام زمین بر ان جاری می‌شود و بنای احداثی بر روی زمین، عرصه، نامیده می‌شود.گاهی اوقات، امکان دارد مالک اعیانی، از مالکیت عرصه، سهمی، نداشته باشد و بالعکس.

حقوق املاک

وجود مالکیت بر ملک، از دیرباز، حقوق و وظایفی را برای مالک، در برداشته است.پس از اجباری شدن ثبت املاک و صدور سند مالکیت برای هر کدام از املاک تحت تصرف و مالکیت مالک، حقوق املاک، وارد دوره جدیدی شد.

ملازمه حقوق ثبت اسناد و املاک، با اختلافات احتمالی مالکین هم جوار و با مالکین مشاعی املاک، باعث ایجاد رشته جدیدی در حقوق، به نام حقوق ثبت املاک و اسناد، گردید و کتابهای متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمد، اما مهمترین حقوق و تکالیفی که ثبت به املاک، قابل تصور است، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، در ادامه، خواهد آمد.

حقوق متعلق به املاک و مالک

1-حق تصرف و سلطه بر اموال

مالک، حق همه گونه تصرف و استفاده از ملک خود را دارد، به شرطی که مزاحمتی برای اشخاص ثالث یا همسایه، نداشته باشد و این استیلا بر مال و ملک، در حدود متعارف باشد و هیچ کس حق ندارد جز به حکم قانون، مال را از تصرف، مالک، خارج نماید.

2-مالکیت بر محصول ملک

کلیه گیاهان و درخت های رشد کرده در ملک و یا میوه های متعلق به درختان هر ملکی، به تبعیت از مالکیت ملک، در مالکیت صاحب ملک، قرار می گیرد.

حقوق متعلق به شخص ثالث در ملک

1-حق انتفاع

مالک، می‌تواند بر اساس یکی از عقود، اجاره، وکالت، امانت و یا در هر قالبی، حق انتفاع ملک خود را به اشخاص ثالث، واگذار نماید.

نحوه مطالبه ارز خارجی

در هر صورت تسلط و تصرف ملک دیگری به عنوان استفاده از حق انتفاع، در حکم امانت است.

حق انتفاع از ملک دیگری به یکی از صورتهای زیر، قابل تحقق است:

الف : حق عمری

به موجب عقد لازم، حق انتفاع از ملک، به مدت عمر مالک، عمر منتفع، یا عمر شخص ثالثی، برای دارنده حق عمری برقرار می‌شود.

ب : حق رقبی

این حق، از طرف مالک ملک، برای شخص معینی، در زمان معینی، برقرار می‌شود.

ج : حق سکنی

بر اساس حق سکنی، همانگونه که از نام ان پیداست، اختیار سکونت گزیدن، در ملک دیگری، به طریق عمری یا رقبی، برای فرد دیگری قرار داده می‌شود و شخص دارنده حق، می‌تواند در ملک سکونت نماید.

د : حق حبس مطلق

در صورتی که حق انتفاع از ملک، برای شخص ثالث، بدون تعیین مدت قرارداده شود، حق حبس مطلق و تا زمان فوت مالک، ادامه پیدا خواهد کرد. مگر اینکه مالک، قبل از فوت، از اذن خود، رجوع کند.

3-حق وقف

هر مالکی، می‌تواند،بارعایت شرایط و تعیین ضوابط مخصوص، نسبت به حبس عین مال و قرار دادن منفعت ان برای هدف مشروعی، مال خود را وقف نماید.

وقف مال، می‌تواند بر استفاده توسط عامه باشد یا برای شخص یا اشخاص معینی، وقف، صورت پذیرد.

نکته قابل توجه، لزوم مالکیت مالک، بر ملکی است که وقف می‌نماید و همچنین اهلیت مالک، جهت وقف، ضروری است.

اما وقف مالی، که امکان بقای عین ان وجود نداشته باشد، جای نیست.

دعاوی ملکی

بروز اختلاف بین مالکین اموال مجاور، دارندگان املاک مشاعی و یا سایر اختلافاتی که بر سر هر ملکی، اعم از اختلاف در مالکیت، اختلاف در همجواری، اختلاف در نحوه ی انتقال ملک یا قرارداد فروش ملک، در زمره ی دعاوی ملکی، قرار می گیرد که مهمترین نوع اختلافات ملکی و دعاوی ملکی، جهت آشنای شما عزیزان، در ادمه خواهد آمد.

1-تصرف عدوانی، غصب

در صورتی که شخص، بدون اذن قانونی و تجویز دادگاه، نسبت به تصرف ملک شما، اقدام نماید، این عمل وی، در صورت اثبات، غصب، محسوب می‌شود.ممکن است شخص با علم و اطلاع نسبت به عدم مالکیت در ملکی، به نحو عدوان و غلبه، ملک دیگری را تصرف نماید، این تصرف، تصرف عدوانی نامیده می‌شود و ضمانت اجرای کیفری دارد.

مجازات کتک زدن زن حامله

در این گونه موارد، شکایت کیفری، تصرف عدوانی مطرح خواهد شد.

اما گاهی غصب، بدون قصد قبلی و بر اثر اشتباه انجام می‌شود، ر این حالت، و پس از اعلام مالک، مبنی بر غصب ملک توسط غیر، ادامه ی تصرف، غیر قانونی است.

اما با توجه به نداشتن قصد بر تصرف، لازم است در این گونه موارد، دعوی حقوقی خلع ید، مطرح  شود تا دادگاه حقوقی، پس از رسیدگی و احراز صحت موضوع، حکم به رفع تصرف یا خلع ید از ملک غیر و پرداخت خسارتها، صادر نماید.

حال اگر متصرف عدوانی یا غاصب، در ملک تصرف شده، اقدام به ساخت بنا و غرس اشجار نمود، علاوه بر دعوی خلع ید، لازم است قلع بنا و درختان، نیز، مورد درخواست قرار گیرد.

2-مزاحمت ملکی، ممانعت از حق

گاهی اوقات، هم جوار و همسایه، نسبت به تصرفات و مالکیت شما، مزاحمتی ایجاد می کند و مانع حق انتفاع و یا هر حق، مالک بر ملک خویش می‌شود.

تشخیص حقوقی یا کیفری بودن موضوع، در ابتدای امر، با وکیل متخصص دعاوی ملکی، می باشد اما در این دو مورد هم مانند مورد قبلی، امکان طرح شکایت کیفری و یا تقدیم دادخواست حقوقی رفع مزاحمت ملکی یا رفع ممانعت از حق، برای متقاضی، وجود دارد.

3-اثبات مالکیت

گاهی اوقات در قرارداد بیع مابین فروشنده و مشتری، هنوز سند رسمی برای ملک صادر نشده است و به اصطلاح عامه، ملک قولنامه ای فروخته می‌شود.

در این شرایط و در صورت بروز اختلاف با توجه به نداشتن سند رسمی، لازم است، موضوع اثبات مالکیت، در دادگاه مطرح شود و پس از احراز صحت ادعای خواهان، مالکیت وی، با نظر دادگاه و با صدور رای، اثبات می‌شود.

4-الزام به تنظیم سند رسمی-الزام به اخذ صورتجلسه تفکیکی-الزام به اخذ پایان کار

در قراردادهای تنظیم شده درباره ی پیش فروش آپارتمان، در بعضی از دفاتر مشاورین املاک، تعهداتی از سوی مالک یا سازنده آپارتمان، مبنی بر اخذ پایان کار، اخذ صورت مجلس تفکیکی و تاریخ انتقال سند رسمی در دفتر اسناد رسمی، قید می‌شود.

اما طرفین به تعهدات خود عمل ننموده و موضوع باید از طریق، دادگاه صالح، حل و فصل شود.

ثبت شرکت در خارج از کشور

با توجه به اینکه، انتقال سند رسمی مالکیت قبل از اخذ پایانکار و صورت مجلس تفکیکی، امکان‌پذیر نیست، ابتدا لازم است، الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی و پایانکار، مطرح شود تا پس از انجام مقدمات، دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، در دادگاه، مطرح شود.

5-تحویل ملک-مطالبه ثمن معامله-الزام به ایفای تعهد

در قراردادهای فروش املاک در بنگاههای مشاور املاک، مواردی مانند تاریخ تحویل ملک و پرداخت اقساط ثمن معامله، قید می‌شود و تعهداتی برای طرفین، در نظر گرفته می‌شود.

در صورت عدم ایفای تعهد، ممکن است حق فسخ، برای متعهدله ایجاد شود و یا حق فسخ، در قرارداد قید نشده باشد.

در صورت بروز اختلاف و عدم امکان فسخ قرارداد، می توان از طریق دادگاه، الزام به انجام و ایفای تعهدات را درخواست کرد و موضوع قابل رسیدگی در دادگاه، می‌باشد.

6-اختلافات موجر و مستأجر-تخلیه ملک

یکی دیگر از دعاوی شایع در بخش ملک، دعاوی موجر و مستاجر، مانند درخواست تخلیه ملک و یا الزام موجر به تعمیر اساسی مورد اجاره، عدم پرداخت اجاره بها و سایر موارد اختلافی درباره ی روابط موجر و مستاجر، می باشد که در زمره دعاوی ملکی قرار می گیرد و نیاز به مشاوره تخصی با وکیل متخصص دعاوی ملکی دارد.

بخش زیادی از دعاوی موجود موجرومستاجر در شورای حل اختلاف رسیدگی و منجر به صدور رای می‌شود.

7- افرازملک مشاع، یاتقسیم مال مشاع و تفکیک مال مشاع

هر کدام ازاصطلاحات فوق، می‌تواند عنوان یک دعوای ملکی باشد که حسب مورد در اداره ثبت اسناد و املاک، دادگاه عمومی محل وقوع ملک، قابل رسیدگی و تصمیم گیری می‌باشد.

تعیین صلاحیت ها ونحوه طرح دعوای ملکی، به صورت تخصصی دربخش اختصاصی هرموضوع، به تفصیل بیان شده است.

مدارک لازم جهت طرح دعاوی ملکی

مدارک شناسایی ازقبیل کارت ملی وشناسنامه

سند مالکیت ملک مورد ترافع و یا رای دادگاه صالح مبنی برمالکیت

در صورت داشتن وکیل وکالتنامه وکیل دادگستری

تهیه و تنظیم دادخواست

وکیل متخصص دعاوی ملکی

مشاوره تخصصی حقوقی درباره موضوعات ومشکلات ملکی، نیاز به مطالعه قوانین متعدد و تسلط بر انواع قانون مربوط به املاک و اسناد می‌باشد. معمولا وکلای دادگستری در ایران، درهمه زمینه های حقوقی و کیفری، اقدام به مشاوره حقوقی و قبول وکالت می نماند.

تحصیل در مدارس و کالج های انگلستان

گروه وکلای مهر، ب اتشکیل و راه اندازی گروهها و کارگاههای تخصصی حقوقی، اقدام به قبول وکالت و مشاوره حقوقی تخصصی املاک و سایر بخش های حقوقی نموده است که بسیار مورد توجه موکلین عزیز قرار گرفته است.

بخش های تخصصی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، معرفی می‌شود.

 مشاوره در قراردادهای ملکی

جهت تنظیم و امضا هر نوع قراردادخرید وفروش ملک، خرید و فروش اتومبیل و سایر اقلام منقول، امکان همراهی و حضور وکیل پایه یک دادگستری درجلسه عقد قرارداد، فراهم شده است.

موکلین عزیز، با تعیین وقت قبلی، می‌توانند از حضور وکیل پایه یک دادگستری، در زمان تنظیم و امضا کلیه قراردادها، بهره مند شوند.

قبول داوری درقرارداها

دپارتمان داوری حقوق داخلی و حقوق بین‌الملل موسسه داوری و حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، امکان قبول داوری در قراردادها و همچنین قبول داوری در اختلافات احتمالی شما عزیزان را دارد.

ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت

در تمامی مراحل پرونده‌های ملکی، استفاده ازدو وکیل پایه یک دادگستری، که جهت تسریع درروند پرونده شما عزیزان، انتخاب می‌شوند، پرونده پیگیری شده ونتیجه به اطلاع موکلین خواهد رسید.

پرونده‌های کیفری و دعاوی کیفری مربوط به املاک نیز در همین وبسایت توضیح داده شده است و می توانید بامطالعه بخش دعاوی کیفری املاک، از نحوه طرح شکایت و مدارک و مستندات لازم جهت طرح شکایت کیفری، اطلاع حاصل فرمایید.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *