جرم تهمت و افترا

جرم تهمت و افترا

جرم تهمت و افترا


امروز با موضوع بررسی جرم تهمت و افترا با شما هستیم. با ما همراه باشید.

تهمت یا افترا چیست؟

تهمت یا افترا به بیانیه یا اظهارنظری گفته می‌شود که ادعایی آشکار یا ضمنی به یک فرد، کسب‌ و کار، فراورده، گروه، حکومت، دین یا ملت نسبت می‌دهد که موجب ایجاد تصویری منفی یا نادرست برای آنها می‌شود. این واژه با توجه به شرایط حقوقی همچنین شامل سخنان تحقیرآمیز یک فرد نسبت به دیگری بدون در نظر گرفتن راستی یا کذب بودن آن، که چه به صورت کلامی یا نوشتاری منتشر شده باشد، می‌شود.

افترا و تهمت به چند صورت محقق می‌شود؟

افترا به دو صورت می‌تواند محقق شود:

الف) افترای قولی (لفظی و شفاهی)

تنها نسبت دادن جرم به شخصی به صورت لفظی، نطق در مجامع، اوراق چاپی یا از طریق رسانه ها است.

ب) افترای عملی

زمانی است که مفتری (افترا دهنده) با آگاهی و از روی عمد به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات و اشیاء قابل اثبات جرم را بدون اطلاع آن شخص در منزل، جیب یا محل کار و یا اشیاء متعلق به وی بگذارد و با این ادوات جرم را به وی نسبت دهد.

ارکان تشکیل دهنده جرم افترا و تهمت چیست؟

برای تحقق هر جرم باید شرایطی وجود داشته باشد که حقوق‌دانان به آن شرایط، ارکان و عناصر تشکیل دهنده جرم می‌گویند و عبارتند از رکن قانونی و رکن مادی و رکن معنوی.

رکن یا عنصر قانونی به این معنی است که آن رفتار یا عمل در قانون جرم محسوب شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد.

وکیل کلاهبرداری در میرداماد

رکن یا عنصر مادی به این معنی است که شخص مجرم، فعل یا رفتار مجرمانه‌ای که برای تحقق جرم لازم است انجام دهد.

رکن معنوی به این معنی است که مجرم از انجام رفتار مجرمانه قصد و سونیت ضرر رساندن و آسیب زدن به شخصی را داشته باشد.

رکن معنوی جرم افترا

افترا جرمی عمدی است و مصداق غیر عمدی ندارد. در نتیجه:

– علم نسبت دهنده به عدم ارتکاب جرم:

مفتری (افترادهنده) باید یقین به کذب بودن انتساب داشته باشد. بنابراین چنانچه نسبت دهنده در این مورد مشکوک یا مظنون بوده یعنی به ارتکاب جرم از سوی منتسب الیه ظن داشته باشد و فقدان علم او ثابت شود، از اتهام افترا مبری (بری و بی‌گناه) خواهد بود.
– افترا از جمله جرائم مطلق است و لذا چون نتیجه در آن شرط نیست، موضوع سوء نیت خاص نیز منتفی است. بنابراین داشتن قصد هتک حرمت (بی حرمتی و بی احترامی) و حیثیت دیگری در افترا شرط نیست. به عبارت بهتر انگیزه، شرط تحقق عنصر معنوی جرم افترا نیست.
جرم تهمت و افترا

رکن قانونی جرم افترا

رکن قانونی جرم افترا مطابق متن صریح قانون مجازات اسلامی چنین مقرر شده است، هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون ان امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت ان اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷4 ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

دادسرای ناحیه 36 تهران

رکن مادی جرم افترا

پایه اصلی و رکن مادی جرم افترا، انتساب جرم به دیگری است. طرف افترا یا مفتری علیه، با توجه به نص صریح قانون باید مشخص باشد و چنانچه اجمال یا ابهامی باشد، انتساب جرم افترا به مرتکب با مشکل مواجه خواهد شد.

افترا

هم چنین با توجه به واژه های «اوراق»، «روزنامه»، «جراید» و «مجامع» و نیز جمله «یا آن‌ها را منتشر نماید» تحقق جرم افترا موکول می‌شود به اطلاع یافتن تعداد قابل توجهی از مردم نسبت به انتساب جرم و اگر ارتکاب جرم فقط به طرف مربوط اعلام شود و هیچ کس دیگری از ان مطلع نگردد و یا به صورت مکتوب برای وی ارسال گردد تحت عنوان افترا قابل تعقیب نیست.

وسایل انتساب جرم افترا

جرم افترا مقید به وسیله است اما از نظر نوع وسیله محدودیتی وجود ندارد. زیرا در متن قانون به طور صریح آمده است «یا به هر وسیله دیگر…» بنابراین می توان با وسایلی مانند رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، رایانه و امثال ان ها مرتکب جرم افترا شد. ارتکاب جرم افترا از طریق نقاشی، کاریکاتور و غیره نیز امکان‌پذیر است.
جرم تهمت و افترا

صراحت در انتساب جرم افترا

لازمه جرم افترا ان است که مرتکب امری را که مطابق قانون جرم محسوب می‌شود صریحا به دیگری نسبت دهد. یعنی عنوان جرم انتسابی باید به گونه‌ای باشد که احتمال خلاف در ان و داشتن معانی مختلف غیر قابل تصور و عنوان انتسابی همان عنوانی باشد که قانون ان را جرم می شناسد. واژه ها اگر مترادف باشند بلامانع است. مانند «قاتل-آدمکش»، «سارق-دزد»

اعاده دادرسی پرونده خیانت در امانت

ناتوانی مفتری از اثبات انتساب افترا

شرط دیگری که قانون‌گذار تحقق افترا را به آن موکول کرده است، ناتوانی مرتکب از اثبات صحت اسناد است. بنابراین اگر نتواند ارتکاب جرم از ناحیه منتسب الیه را به اثبات برساند، مفتری محسوب و با رعایت سایر شرایط مجازات خواهد شد.

توهین و افترا در فضای مجازی

در این خصوص بار اثبات بر عهده ی مدعی است و در جرم افترا نیز کسی که جرم را نسبت داده است باید صحت ان را به اثبات برساند. بنابراین برائت نسبت دهنده از اتهام افترا، صرفا موکول به اثبات است.

همچنین در جرم افترا ملاک برای تعقیب نسبت دهنده، جرم بودن عمل انتسابی در زمان انتساب است نه زمان تعقیب یا محاکمه.

متداول ترین شیوه ی ارتکاب افترا

در متداول ترین شیوه ارتکاب افترا، یک نفر با تهیه متن و توزیع یا انتشار آن یا با نطق در مجمعی، مرتکب جرم می‌شود که در واقع مباشر جرم شناخته خواهد شد. گاهی ممکن است تهیه متن افترا آمیز توسط یک نفر و انتشار ان به وسیله دیگری صورت گیرد. در این صورت منتشر کننده در صورتی که جز تهیه متن اقدامی نکرده باشد، به عنوان معاون جرم افترا تحت پیگرد قرار می گیرد.

مجازات جرم تهمت و افترا

در جرم افترا مجازات مفتری یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از ان ها حسب مورد خواهد بود. جرم افترا جز با شکایت شاکی خصوصی تعقیب نمی‌شود و در صورتی که شاکی خصوصی گذشت نماید دادگاه می‌تواند در مجازات مرتکب تخفیف دهد و یا با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرف نظر نماید.

وکیل در مورد ملک

سایر مصادیق در حکم جرم افترا

  • اشاعه فحشا

اشاعه فحشا به معنی گسترش و انتشار فساد و هرزگی، منظور از نشر، انتشار انتساب و اطلاع دیگران از اتهام انتسابی در حد اشاعه است و این شرط از اجزاء اصلی این جرم محسوب می‌شود.

وکالت تخصصی پرونده افترا

  • متهم کردن اشخاص به ارتکاب جرائم مواد مخدر
  • انتشار جریان رسیدگی محاکم
  • انتشار جریان رسیدگی به جرائم کودکان

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان آمادگی ارائه هرگونه مشاوره در عرصه جرم تهمت و افترا را اعلام می‌دارد.

وکیل کیفری خیابان گاندی

مجازات توهین و افترا

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

 

5/5 - (40 امتیاز)

7 دیدگاه

  • در شکایت از بابت جرائم توهین یا تهدید حین مکالمه‌ تلفنی، آیا شهادت شهود بر برقراری تماس تلفنی میان طرفین و شنیدن الفاظ توهین‌آمیز و یا مبنی بر تهدید از سوی مشتکی‌عنه قابلیت استماع دارد؟

    • ️اولاً، شرط تحقق جرائم توهین یا تهدید از طریق تلفن، استماع الفاظ یا رسیدن اعمال موضوع جرم به مخاطب است. ثانیاً، ادله اثبات جرم در ماده 160 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 احصاء شده است؛ اما این امر مانع از آن نخواهد بود که امور دیگری مانند سند، نظریه کارشناس،‌ استماع اظهارات مطلعین و … که عادتاً موجب حصول علم قاضی می‌شود، با عنایت به ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و تبصره یک آن قابل استناد نباشد. با توجه به اطلاق ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، علم قاضی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی در همه جرایم و با رعایت سایر شرایط می‌تواند به عنوان یک دلیل مورد استناد قرار گیرد. بنا به مراتب فوق در فرض سؤال، استماع شهادت در مقام احراز وقوع توهین صورت گرفته به وسیله تلفن با منع قانونی مواجه نیست.

  • سلام کسی که بدون هیچ دلیلی از من شکایت کلاهبرداری کرده در صورتی که قرارداد خرید و فروش کالا داشتیم و حالا دادسرا منع تعقیب زده من چه جوری میتونم آبرو و حیثیتی که به دلیل ارسال برگه احظاریه از دادسرا جلوی در و همسایه و سرایدار ازم رفته رو بر گردونم؟
    تو این جور موارد میشه افترا شکایت کنم؟
    من پیش یه وکیل رفتم میگه نمیشه کاری کرد
    درست میگه؟

  • سلام کسی که بدون هیچ دلیلی از من شکایت کلاهبرداری کرده در صورتی که قرارداد خرید و فروش کالا داشتیم و حالا دادسرا منع تعقیب زده من چه جوری میتونم آبرو و حیثیتی که به دلیل ارسال برگه احظاریه از دادسرا جلوی در و همسایه و سرایدار ازم رفته رو بر گردونم؟
    تو این جور موارد میشه افترا شکایت کنم؟
    من پیش یه وکیل رفتم میگه نمیشه کاری کرد
    درست میگه؟

    • سلام وقت به خیر
      در پاسخ به شما دوست گرامی نمونه رای محکومیت به افترا و تهمت خدمتتون ارسال میشه

      طرح شکایت بلاوجه می‌تواند منجر به محکومیت تحت عنوان افتراء گردد.

      🔹تاریخ رای نهایی:
      1392/02/02
      🔹شماره رای نهایی: 9209970223900044

      ✅رای بدوی

      اتهام آقای ع.الف. فرزند ف.، 51 ساله، دایر بر افترا با توجه به 1ـ شکایت شاکی، 2ـ گزارش مرجع انتظامی، 3ـ کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 5 تهران، 4ـ سایر قرائن [و] امارات موجود در پرونده، 5ـ شکایت متهم از شاکی دایر بر اعتیاد به مواد مخدر و شرب خمر و تخریب شیشه به دلیل فقدان ادله اثباتی منتهی به قرار منع تعقیب از شاکی شده است و از این جهت سوءنیت متهم در طرح شکایت واهی از شاکی محرز می‌باشد، لذا دادگاه بنا بر مطالب پیش گفته و به استناد ماده 697 قانون مجازات اسلامی با رعایت بند 2 ماده 3 قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین متهم را به پرداخت مبلغ پانزده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
      🔹رئیس شعبه 1161 دادگاه عمومی جزایی تهران

      ✅رای دادگاه تجدید نظر:

      درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.الف. نسبت به دادنامه شماره 1010/91 شعبه 1161 دادگاه عمومی جزایی تهران در محکومیت وی به جزای نقدی به اتهام افتراء با عنایت به مجموع محتویات پرونده و توضیحات و مدافعات طرفین در طول جریان دادرسی و لایحه تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه و صورت‌جلسه اظهارات وی در صفحه 8 پرونده استنادی و مستندات دادنامه بدوی و اینکه از سوی تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض مؤثری که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم نماید به عمل نیامده و دادنامه معترضٌ‌عنه صحیحاً و مطابق مقررات اصدار یافته و مستنداً به بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن تأیید حکم به رد اعتراض تجدیدنظرخواه صادر می‌گردد. رأی صادره قطعی است.
      🔹رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

  • سلام بنده در گشت زنی به گزارش توسط دهیاری به اتهام شعار نویسی دستگیر و بازداشت شدم و اتهام شعار نویسی در صورتجلسه ۱۱۰ نوشته شده و قاضی بنده رو آزادی بی قید وشرط دستور داده…حالا بنده میتونم بدونه داشتن شاهد و فقط با صورتجلسه اقدام به شکایت از دهیار کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      به نظر اگر دهیاری مستنداتی در دست نداشته باشد، با صدور قرار منع تعقیب و یا حکم برائت امکان طرح دعوی افترا و غیره وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *