دادخواست ورود ثالث

دادخواست ورود ثالث

دادخواست ورود ثالث


امروز با موضوع نمونه دادخواست ورود ثالث همراه شما هستیم.

مراجع حقوقی و دادگستری به منظور رفع مشکلات حقوقی مردم و حل و فصل اختلافات، قوانین عام و خاصی را وضع کرده اند.

به همین منظور در دادگاه‌های حقوقی اصلی وجود دارد، تا زمانی که طرفین، اختلاف خود را به دادگاه حقوقی ارجاع نداده باشند، دادگاه حق ورود به رسیدگی را نخواهد داشت.

از این رو، هرگاه شخصی به عنوان خواهان مدعی وجود حقی برای خود در دادرسی باشد، باید با تنظیم دادخواست و ذکر عنوان خواسته خود در دادگاه، دعوی حقوقی خود را مطرح نماید.

در طول و ضمن دادرسی، از ابتدا با ابلاغ دعوی به طرفین رسیدگی شروع و طرفین به بیان مستندات و دلایل خود مبنی بر حقانیت و حفظ حقوق خود می پردازند.

با اعلام ختم رسیدگی و صدور رای با توجه به خواسته ممکن است که در مراحل بعدی رسیدگی ادامه داشته باشد.

از این رو اثری که رای دادگاه در رسیدگی داراست، فقط نسبت به طرفین دعوی مجری خواهد بود و اثر ان به شخص ثالثی غیر از طرفین دعوی سرایت نمی کند.

با این حال در جریان رسیدگی به اختلاف طرفین دعوی این امر محتمل است که حقی با توجه به موضوع دعوی طرفین، برای شخص ثالثی حادث شود و قانون گذار تحت عنوان دادخواست ورود ثالث، حق ورود او را به دادرسی به عنوان خواهان اعطا کرده است.

در این مقاله به بررسی شرایط دادخواست ورود شخص ثالث، آثار و انواع ورود شخص ثالث، بهترین وکیل تهران در پرونده ورود ثالث، بهترین وکیل تهران در دفاع از دعوای ورود شخص ثالث، که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری، بهترین وکیل دعاوی ملکی تهران، منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

مطالبه حق کسب و پیشه

سوالات مربوط به شرایط دادخواست ورود ثالث

  • دادخواست ورود ثالث و انواع دعوای ورود ثالث و جلب ثالث، چیست؟
  • شرایط لازم برای تنظیم دادخواست ورود ثالث چیست؟
  • تقدیم دادخواست ورود ثالث در چه مراحلی از دادرسی امکان‌پذیر می باشد؟
  • اقدامات تامینی در رابطه با دعوای ورود ثالث چیست؟
  • اعتراض به قرار رد دادخواست ورود ثالث چگونه امکان‌پذیر می باشد؟
  • آیا امکان تقدیم دادخواست ورود ثالث در شورای حل اختلاف وجود دارد؟
  • تفاوت دعوای ورود ثالث با دعوی اعتراض ثالث چیست؟
  • بهترین وکیل تهران در پرونده ورود ثالث چه ویژگهایی دارد؟

ماهیت و انواع دادخواست ورود ثالث

در جریان رسیدگی به امور حقوقی در دادگاهها و در زمانی که به اختلاف طرفین رسیدگی می‌شود، ممکن است که با توجه به موضوع  دعوی مورد نظر طرفین، شخص دیگری هم که از ابتدا در دادرسی حضور نداشته است و دادخواست خود را برای شروع رسیدگی تسلیم دادگاه نکرده باشد، با توجه به موضوع مورد اختلاف بین طرفین، برای خود حقی متصور باشد که در صورت عدم حضور در دادرسی حق او زایل شود.

از این رو قانون به شخص ثالث این حق را داده است تا با حضور در هر مقطعی از دادرسی با بیان دفاعیات از حق مسلم خود دفاع نماید.

دعوی ورود ثالث، از جمله دعاوی طاری است که به طور اتفاقی در جریان دادرسی حادث می‌شود؛ چرا که در موقع رسیدگی ممکن است موضوع خواسته مرتبط به شخص ثالثی باشد و صدور رای برای یکی از طرفین به ضرر او منجر گردد.

از این رو شخص ثالث با اطلاع از جریان دادرسی می‌تواند با تقدیم دادخواست ورود ثالث به همان دادگاهی که به اصل دعوی رسیدگی می کند، دعوی خود را مطرح و پی گیری نماید.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

دادخواست ورود ثالث به صورت دعوی ورود ثالث اصلی و تبعی تقسیم می گردد.

دعوای ورود ثالث اصلی به دادخواستی اطلاق می‌شود که در دعوی مطروحه، شخص ثالث به صورت مستقل برای خود نسبت به موضوع خواسته حقی را قائل می باشد که به جهت احقاق حق و جلوگیری از تضییع ان وارد دعوی می‌شود.

مانند اثبات دعوی مالکیت که شخص ثالثی نسبت به همان ملک، ادعای مالکیت دارد و خود را ذی حق می داند.

دادخواست ورود ثالث تبعی به دعوایی اطلاق می‌شود که در ان شخص ثالث به تبع پیروزی یکی از طرفین اصلی دعوی، حق ورود ثالث هم تامین می گردد و در صورتی که طرف محکوم شود، وی هم محکوم به بی حقی می گردد.

به عنوان نمونه دعوایی مبنی بر عدم تنفیذ معامله مطرح می گردد و شخص ثالث هم به عنوان اجاره، مستاجر ملک قرار می گیرد، در صورتی که حکم به رد معامله صادر شود، شخص ثالث هم محکوم می‌شود.

شرایط لازم برای دادخواست ورود ثالث

برای اینکه دادگاه دادخواست ورود شخص ثالث را به عنوان خواهان در جلسه ی دادرسی بپذیرد شرایطی لازم است که بر اساس همین شرایط زمینه برای دادخواست ورود ثالث فراهم می گردد:

– شخص ثالث در ورود خود به دادرسی به عنوان خواهان و در رابطه با موضوع دعوی اصلی بین طرفین، ذی نفع و حق او مسلم باشد.

– ورود شخص ثالث، در هر مرحله از دادرسی امکان‌پذیر است ولی این اطلاق تا زمانی است که دادگاه اعلام ختم رسیدگی به طرفین نکرده باشد.

– شرط اصلی و مهم برای ورود ثالث، وجود وحدت منشا و با دعوای اصلی وحدت منشا داشته و یا دارای ارتباط کامل باشد.

بهترین کشور برای تحصیل ایرانیان

– دادخواست ورود ثالث باید به طرفیت خواهان و خوانده ی دعوی اصلی باشد و در یک نسخه به دو طرف ارسال گردد.

امکان تقدیم دادخواست ورود ثالث در مراحل دادرسی

با توجه به اینکه اکثر موضوعات حقوقی در دادگاه‌های حقوقی قابل رسیدگی در مرحله ی بدوی و تجدید نظر هستند، شخص ثالث با رعایت شرایط مذکور می‌تواند هم در مرحله ی بدوی و هم در مرحله تجدید نظر خواهی که به اصل و ماهیت دعوی رسیدگی می کنند، وارد شود؛ ولی امکان ورود ثالث، در مراحل غیرعادی تجدید نظر که شامل فرجام خواهی و اعاده ی دادرسی می‌شود، وجود نخواهد داشت.

البته در صورتی که رای مراحل بدوی و تجدیدنظر در مرحله ی فرجام خواهی نقض و و برای رسیدگی مجدد به شعبه ی هم عرض بدوی ارسال گردد، در این صورت امکان ورود ثالث به دادرسی خواهد بود.

اقدامات تامینی در رابطه با دادخواست ورود ثالث

با توجه به اینکه شخص ثالث، در جریان رسیدگی به عنوان خواهان محسوب می گردد و ورود او به جهت حفظ و تعلق حقوق خود در رابطه با موضوع مورد اختلاف در دعوای اصلی بین خواهان و خوانده، می باشد.

به همین خاطر می‌تواند در مواردی که موضوع خواسته در معرض تضییع و یا تفریط باشد و تا زمان صدور حکم آثار جبران ناپذیری بر موضوع خواسته داشته باشد، حسب امر، تقاضای دستور موقت و تامین خواسته را طبق شرایطی که خواهان ملزم به رعایت ان می باشد، از دادگاه داشته باشد.

اعتراض به قرار رد دادخواست ورود ثالث

در صورتی که دادخواست شخص ثالث به هر علتی از جمله عدم رعایت شرایط شکلی و یا ماهوی رد یا ابطال گردد و قرار رد دادخواست صادر شود، مانع از ورود دوباره ی شخص ثالث در مرحله ی تجدید نظر نخواهد بود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 زمین شهری

اعتراض به قرار رد یا ابطال دادخواست ورود ثالث، در صورتی که دعوی اصلی قابل تجدید نظرخواهی باشد، امکان‌پذیر می‌باشد.

تقدیم دادخواست ورود ثالث در شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد قضایی عهده دار رسیدگی به دعاوی حقوقی به صورت محدود می باشد و تقدیم دادخواست ورود ثالث هم به شورای حل اختلاف در صورتی که موضوع دعوی در صلاحیت رسیدگی شورای حل اختلاف باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

تفاوت دعوای ورود ثالث با دعوی اعتراض ثالث

دعوای اعتراض ثالث به عنوان یک طریقه ی شکایت از آرایی است که به نحوی در حقوق اشخاص ثالث خلل ایجاد می کند و به ضرر او خواهد بود.

چون از طرفی از جریان دادرسی دعوی اصلی بین طرفین دعوی، مطلع نبوده است و حضور نداشته در نتیجه امکان دفاع برای او نبوده است، لذا با قطعی شدن رای مورد نظر، می‌تواند از باب اعتراض ثالث، به رای اعتراض نماید که در این صورت تفاوت ان با دعوای ورود ثالث، مشخص خواهد شد.

در دعوای ورود ثالث شخص در جریان دادرسی ورود پیدا می کند در حالیکه در اعتراض ثالث، شخص بعد از رسیدگی حق اعتراض به رای خواهد داشت.

بهترین وکیل تهران در دعوای ورود ثالث

موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به همراه تیم وکلای تخصصی در امور حقوقی، کیفری، ثبتی، خانواده، مالیاتی، شهرداری و دیوان عدالت اداری، اقدام به مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان در رابطه با موضوعات مذکور، می‌نماید.

جهت اطلاع از چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه در پرونده دعوای ورود ثالث، تنظیم دادخواست ورود ثالث و اعترض شخص ثالث، اعتراض به رای عدم بی حقی شخص ثالث، و دادخواست ورود ثالث در پرونده‌های ملکی، بیشتر و گرفتن وقت مشاوره حضوری با بهترین وکیل تهران در دعوای ورود ثالث با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

نمونه اعتراض به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4.9/5 - (83 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *